Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 06 jan 2019 11:50

Ik had er nog nooit van gehoord maar dat is sinds vandaag dus anders. Het schijnt dat deze verklaring in Nederland ook navolging heeft gekregen door ondertekening van oa dominee's maar ook (SGP) politici.

Nu lees ik in de media allemaal uitspraken als "Honderden predikanten tekenen homofobe en transfobe Nashville-verklaring"* en "Geradicaliseerde Nederlandse christenen scharen zich massaal achter discriminatie en homohaat"**.

En dan vraag ik me af of er wel werkelijk sprake is van zaken als homofobie en transfobie. Is een andere mening hebben dan de mainstream gelijk fobie? Of zoals een andere kop het stelt is er sprake van haat als je iets afwijst? Als ik het communisme afwijs haat ik dan het communisme gelijk? En is het discriminatie?

En is het nodig om zo'n verklaring af te geven? Was er vraag naar en van wie kwam die vraag?

* https://joop.bnnvara.nl/nieuws/honderde ... verklaring
** https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -homohaat/?
Andere bronnen oa;
https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~a1ef31ef/
https://www.geenstijl.nl/5145645/quasih ... mming-aan/

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 06 jan 2019 15:20

Yoshi schreef:Ik had er nog nooit van gehoord maar dat is sinds vandaag dus anders. Het schijnt dat deze verklaring in Nederland ook navolging heeft gekregen door ondertekening van oa dominee's maar ook (SGP) politici.

Nu lees ik in de media allemaal uitspraken als "Honderden predikanten tekenen homofobe en transfobe Nashville-verklaring"* en "Geradicaliseerde Nederlandse christenen scharen zich massaal achter discriminatie en homohaat"**.

En dan vraag ik me af of er wel werkelijk sprake is van zaken als homofobie en transfobie. Is een andere mening hebben dan de mainstream gelijk fobie? Of zoals een andere kop het stelt is er sprake van haat als je iets afwijst? Als ik het communisme afwijs haat ik dan het communisme gelijk? En is het discriminatie?

En is het nodig om zo'n verklaring af te geven? Was er vraag naar en van wie kwam die vraag?

* https://joop.bnnvara.nl/nieuws/honderde ... verklaring
** https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... -homohaat/?
Andere bronnen oa;
https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~a1ef31ef/
https://www.geenstijl.nl/5145645/quasih ... mming-aan/

Had er ook nog nooit van gehoord maar het is ook nog zeer recent. Op 4 januari 2019 werd de tekst gepresenteerd.

En om jou vraag te beantwoorden ‘van wie kwam die vraag’ kun je de opstellers en vertalers van de Nashville-verklaring verantwoordelijk houden. Hun denominatie zat met die vraag en daarom ook nodig een verklaring te geven.
Dhr. A.C. Baan MA, evangelist, directeur St. Heart Cry en Bijbelschool Filadelfia
Ds. C. Sonnevelt, predikant Gereformeerde Gemeenten
Ds. J.M.J. Kieviet, predikant Christelijke Gereformeerde Kerken
Dr. M. Klaassen, predikant Protestantse kerk in Nederland
Ds. S.T. Lagendijk, predikant Hersteld Hervormde Kerk
Ds. M. van Reenen, predikant Hersteld Hervormde Kerk
Dr. P. de Vries, docent aan de VU en seminarie Hersteld Hervormde Kerk

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 06 jan 2019 15:54

Ook nooit van gehoord.
Triest hoor.
Wat wil men hiermee bereiken eigenlijk?
Uiteindelijk zal het tegen hen gaan werken.
Hoogmoed komt altijd ten val!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 06 jan 2019 16:32

Ook opvallend...
Geen één vrouw heeft deze verklaring ondertekend.
Allemaal mannen.
Gelukkig zijn er ook mannenbroeders christenen die deze verklaring openlijk verwerpen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Cicero » 06 jan 2019 16:44

Yoshi schreef:Ik had er nog nooit van gehoord maar dat is sinds vandaag dus anders. Het schijnt dat deze verklaring in Nederland ook navolging heeft gekregen door ondertekening van oa dominee's maar ook (SGP) politici.

Nu lees ik in de media allemaal uitspraken als "Honderden predikanten tekenen homofobe en transfobe Nashville-verklaring"* en "Geradicaliseerde Nederlandse christenen scharen zich massaal achter discriminatie en homohaat"**.

En dan vraag ik me af of er wel werkelijk sprake is van zaken als homofobie en transfobie. Is een andere mening hebben dan de mainstream gelijk fobie? Of zoals een andere kop het stelt is er sprake van haat als je iets afwijst? Als ik het communisme afwijs haat ik dan het communisme gelijk? En is het discriminatie?
Nee maar zulk soort reacties lok je wel uit natuurlijk.

Maar als je het stuk goed leest lijkt er wel een verharding van het standpunt in te zitten. Want volgens deze verklaring artikel zeven mag je niet zeggen 'oke, ik ben homo' of 'oke ik ben transgender'. Het enige dat bestaat is een man of vrouw die met homo- of transgevoelens worstelt en die misschien wel genezen kan worden als God het wil.

Verder is het stuk uitermate slordig en af en toe erg onduidelijk, zitten er onnodige herhalingen in. En het laffe pastorale nawoord is natuurlijk ook een gotspe.

Het is nergens voor nodig; alleen voor een ingebeeld vervolgingscomplex. Het enige dat ze hiermee bereiken is dat de 'wereld' de kerk weer eens als een homofoob instituut aan het werk ziet, en dat homo's en transgenders die in refokringen opgroeien krijgen te horen dat ze tsjop tsjop tsjop terug de kast in moeten.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 06 jan 2019 16:45

Ik lees net een verklaring op dit gebeuren van ds Willem Smouter (NGK)

citaat:

[i]Ik heb met instemming gelezen dat mensen uitlegden waarom ze de Nashvilleverklaring niet willen tekenen.
Niet pastoraal genoeg, import van Amerikaanse culturewar etc.
Allemaal waar.

Maar de hoofdzaak vind ik deze, dat de verklaring stelt "WIJ ONTKENNEN dat het in overeenstemming met deze heilige bedoelingen is wanneer mensen zichzelf bewust willen zien en positioneren als personen met een homoseksuele of transgenderidentiteit."

Let wel: vroeger zeiden ze "je mag het wel zijn maar niet doen" maar dit is nog erger: je mag het niet zijn. Je mag jezelf niet beschouwen als een persoon met homo-identiteit.

Ik wil zo duidelijk mogelijk zeggen: geloof dit niet!
Wat je identiteit ook is, man of vrouw, Jood of heiden, homo of hetero, je bent welkom in Gods huis.
Ik zeg er eerlijk bij dat in dit huis verschillend gedacht wordt over hoe je met elkaar om gaat.
Dat is jammer maar zo is dat nu eenmaal in the family.
Maar laat je nooit pressen om te ontkennen wie je bent.
Door niemand[/i].


Geheel mee eens....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 06 jan 2019 16:56

MoesTuin schreef:Ook opvallend...
Geen één vrouw heeft deze verklaring ondertekend.
Allemaal mannen.
Gelukkig zijn er ook mannenbroeders christenen die deze verklaring openlijk verwerpen.

Dat geloof ik niet hoor Moes Tuin.

De term ‘Mannenbroeders’ wordt gebruikt om een beeld van stoere, traditionele onverzettelijkheid te schetsen en in huidige Reformatorisch denominaties waar de opstellers / vertalers van de Nashville-verklaring onder gerekend kunnen worden, daar past dus geen vrouw bij.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor blijblij » 06 jan 2019 16:58

Als de PKN geen afstand neemt van de pkn-predikanten op de lijst zeg ik mijn lidmaatschap op. Wat een verschrikking.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 06 jan 2019 17:06

benefietdiner schreef:Dat geloof ik niet hoor Moes Tuin.

De term ‘Mannenbroeders’ wordt gebruikt om een beeld van stoere, traditionele onverzettelijkheid te schetsen en in huidige Reformatorisch denominaties waar de opstellers / vertalers van de Nashville-verklaring onder gerekend kunnen worden, daar past dus geen vrouw bij.

Het is zo triest.
Ze beseffen niet wat ze hiermee over zich heen gaan halen....nu hun liefde is verkild in deze koude kille verklaring.

En straks niet huilen als de godsdienst vrijheid in het geding komt.
Het is er om verzoeken en vragen nu.

Toets op Twitter Nashville verklaring in en je ziet de gevolgen.

Dhr vd Staaij mag ook wel uitkijken morgen in de kamer.....
Dit gebeuren heeft nu al grote schade gebracht en God moge het verhoede dat het nog erger wordt de gevolgen......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor DeDwaler » 06 jan 2019 18:07

Yoshi schreef:En dan vraag ik me af of er wel werkelijk sprake is van zaken als homofobie en transfobie. Is een andere mening hebben dan de mainstream gelijk fobie? Of zoals een andere kop het stelt is er sprake van haat als je iets afwijst? Als ik het communisme afwijs haat ik dan het communisme gelijk? En is het discriminatie?

En is het nodig om zo'n verklaring af te geven? Was er vraag naar en van wie kwam die vraag?


Hebben ze weer niet genoeg aan de Bijbel? Waarom zou iemand inzake het geloof ook maar iets ondertekenen? En inderdaad, het is bijzonder onzorgvuldig opgesteld. Vod.
.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2016
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 06 jan 2019 18:39

Het demonstratief ondertekenen van de Nashville-verklaring is om een groot aantal redenen beschadigend en dom.

1. Waarom houdt men (de predikanten van orthodoxe protestantse snit) zich niet bij de geloofsbelijdenissen, zoals die zich al jarenlang hebben bewezen als samenvatting van de geloofsleer, waaruit een vrome christelijke levenswandel af te leiden is?

2. Met de ondertekening van deze verklaring zet men in op een one-issue-tekst, die per definitie het zicht ontneemt op het geheel van de christelijke geloofsleer. Het lijkt nu net alsof seksualiteit een onderwerp is dat nu pas christelijk doordacht wordt. Quod non.

3. Men stapt in de valkuil van de polariserende vorm die in de Nashville-verklaring is gekozen. Naast een positieve verklaring (een bevestiging) wordt steevast een negatieve verklaring (een ontkenning) vermeld. Dit duidt op een bewuste provocerende doelstelling van dit geschrift.

4. De verklaring komt uit het niets en komt uit het buitenland. Het is daarmee een donderslag bij heldere hemel en het doorkruist genadeloos, bot en onbeleefd elk gesprek over seksualiteit, in welke vorm of mate dat ook in orthodoxe kring werd / wordt gevoerd.

5. Als men al enig begrip zou hebben weten te kweken voor de behoudende, consequente leefstijl van orthodoxe christenen, en ik denk dat dat begrip er hier en daar zeker zal zijn, dan heeft men met de frontale lancering van dit geschrift in de Nederlandse context van kerk, geloof en samenleving, daar grondig een einde aan gemaakt.
Spoedig zal blijken dat de veilige wal waarachter men zich waant (de vrijheid om te denken en te geloven wat men wil, hoe vreemd het ook door anderen wordt gevonden) niet langer bestand zal zijn tegen de verontwaardiging, achterdocht en minachting die volgt op deze provocatie.
Want dat is het. Als iets de Nederlanders op dit moment verenigt, dan is het wel de afschuw die men voelt wanneer mensen op grond van hun seksualiteit worden genegeerd, gediscrimineerd of zelfs gewelddadig worden bejegend. Seksualiteit is nog nooit met zoveel behoedzaamheid benaderd als in onze tijd. Denk aan de afschuw tegen homohaat vanuit islamitische zijde, denk aan de Metoo-discussie, denk aan misbruikschandalen in kerk en wereld, denk aan de voorzorgsmaatregelen die nu overal genomen worden om ongewenste intimiteiten te voorkomen, denk aan het totaal veranderde debat over prostitutie en openlijke seksuele afbeeldingen. Denk ook aan de gender-discussies en de vrijheden en rechten die voor bijzondere vormen van seksualiteit worden bepleit.
Het is een zeer ontvlambaar onderwerp, dat als kern heeft dat seksualiteit een eigen, veilig domein moet hebben, veilig voor misbruik, beschermd door privacy en volledig gelegen in het beslissingsrecht over het eigen lichaam.
En in dat klimaat gaan de ondertekenaars mensen die naar hun aard een homofiele voorkeur hebben kapittelen en beperken. De in de Nederlandse kerken al lang bekende onbegaanbare weg (namelijk suggereren dat homofilie een ziekte of een keuze is en dus kan worden veranderd) wordt opnieuw ingeslagen. Dat is in feite de terugkeer naar een vrijwel verlaten standpunt. En brute powerplay naar mensen binnen en buiten de kerk die hier in een lang proces van denken en praten afstand van hebben genomen.

6. De enige reden voor de ondertekenaars van de verklaring kan liggen in de strategische keuze van orthodoxe kerken om de orthodoxie radicaal en onomkeerbaar te maken. Een bewust gekozen verharding en isolement, met alle maatschappelijke, juridische, individuele consequenties van dien. Men aanvaardt het verlies van leden die deze switch niet kunnen meemaken. Men aanvaardt het verlies van vrijwel alle homofiele leden. Men aanvaardt het verlies van een groot aantal jonge mensen die niet zo strikt geïsoleerd van de samenleving kunnen of willen leven. Men bouwt het huis van de eigen orthodoxe kerk dus alleen nog op de in de kerk gebleven conservatieve orthodoxe leden. Dat zal beste een flink aantal zijn, omdat de secularisatie de liberale christenen al heeft doen vertrekken. Maar het zal eindigen zoals elke radicale afscheidingskerk in Nederland geëindigd is: met scheuringen, uiteindelijk met één voorganger en ten laatste met de vergetelheid, als die éne uitverkoren voorganger sterft.

7. De politieke gevolgen zullen groot zijn. De SGP zal bij voortduring herinnerd worden aan de aanscherping die met deze verklaring is gegeven, omdat ook Kees van der Staaij ondertekenaar is. Het past op geen enkele manier in de wijze waarop de SGP tot dit moment in staat is geweest gesprekspartner te blijven van de andere politieke partijen. Dit gaat over een thema waar de andere politieke partijen geen enkele concessie kunnen doen. Ik denk zelfs dat dit gedachtegoed zal worden beoordeeld als een doodsteek voor alles waar Nederland voor staat. De vergelijking met de strenge en vijandige houding van orthodoxe moslims jegens homofielen zal vele, vele malen, helaas terecht, worden gemaakt. Het zal politiek naar mijn idee leiden tot een volledig cordon sanitair voor deelname van de SGP op vele fronten. Hiermee heeft de SGP de grote (slapende) angst die men altijd nog heeft gehouden voor de theocratische ambities van de partij, weer totaal wakker geroepen.
Wie het pad kiest van de ayatollahs, gaat het moeilijk krijgen in het Nederland van nu.

8. De grootste verliezers zijn eerzame gelovigen in orthodoxe kerken die een homofiele geaardheid hebben. Ik mis in de Nashville-verklaring de nazorg voor deze broeders en zusters. Ik bedoel geen obligate woorden, maar concrete pastorale hulp nu zij een schuldigverklaring aan hun adres hebben ontvangen. Wie leidt hen barmhartig uit dit diensthuis?

Kortom, de enige mogelijkheid om te voorkomen dat de SGP, de christelijke orthodoxie in Nederland en de christelijke kerken in het algemeen nog jarenlang zullen worden benadeeld, onderzocht, beproefd en kaltgestellt is een direct en duidelijk distantiëren van deze Nashville-verklaring. Het is een giftige buitenlandse provocatie, die zich als een dief in de nacht aan de Nederlandse kerken van orthodoxe signatuur heeft vergrepen.
Misschien is het al te laat. Hoe blaas ik de laatste restanten van de christelijke erfenis op in Nederland. Nou zo!
Ik hoop vurig dat van der Staaij zich nog op tijd realiseert wat hier dreigt te gebeuren.

Voor een juist oordeel hierover kan men het beste letten op de reacties de komende tijd.
Wie gaat deze verklaring steunen, wie gaat deze verklaring afwijzen.
Onder het motto: vertel me wie je vrienden zijn en ik zal vertellen wie jij bent.

Wat mijzelf aangaat. Als deze verklaring door de PKN zou worden ondertekend, zou ik me per direct uitschrijven als kerklid.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 06 jan 2019 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Cicero » 06 jan 2019 18:53

Ik sluit me helemaal aan bij gravo.

In het RD hebben dr. Kater en dr. Huijgen ook al gewaarschuwd tegen deze heilloze weg. Eén van de frappantse zaken vind ik wel dat men bij o.a. de GerGem altijd enorm hamert op de kerkelijke weg als het om 'lastpakken' gaat. Maar zo'n verklaring met zo'n scherpe en absolute inhoud mag zomaar op persoonlijke titel ondertekend worden?!? Ik weet zeker dat er ook in de GerGem mensen zijn die dit statement behoorlijk kort door de bocht vinden gaan.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 06 jan 2019 19:16

Gravo je hebt het weer zorgvuldig en juist verwoord.
Geheel mee eens

Het schoot mij ook door mijn hoofd....naast de Dordtse Leerregels en Nederlandse Geloofsbelijdenis nu weer een nieuwe erbij ?

Vd Staaij...SGP... Nooit dit verwacht van hem.

Gelukkig merkt de buitenwacht ook op dat er een tegengeluid gaande is binnen christelijk Nederland...
Dat dit tegengeluid maar nog krachtiger mag klinken.....

God houdt van alle mensen
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 06 jan 2019 19:44

MoesTuin schreef:Ik lees net een verklaring op dit gebeuren van ds Willem Smouter (NGK)

citaat:

[i]Ik heb met instemming gelezen dat mensen uitlegden waarom ze de Nashvilleverklaring niet willen tekenen.
Niet pastoraal genoeg, import van Amerikaanse culturewar etc.
Allemaal waar.

Maar de hoofdzaak vind ik deze, dat de verklaring stelt "WIJ ONTKENNEN dat het in overeenstemming met deze heilige bedoelingen is wanneer mensen zichzelf bewust willen zien en positioneren als personen met een homoseksuele of transgenderidentiteit."

Let wel: vroeger zeiden ze "je mag het wel zijn maar niet doen" maar dit is nog erger: je mag het niet zijn. Je mag jezelf niet beschouwen als een persoon met homo-identiteit.

Ik wil zo duidelijk mogelijk zeggen: geloof dit niet!
Wat je identiteit ook is, man of vrouw, Jood of heiden, homo of hetero, je bent welkom in Gods huis.
Ik zeg er eerlijk bij dat in dit huis verschillend gedacht wordt over hoe je met elkaar om gaat.
Dat is jammer maar zo is dat nu eenmaal in the family.
Maar laat je nooit pressen om te ontkennen wie je bent.
Door niemand[/i].


Geheel mee eens....

Dat is een mooie overweging. Ik ben benieuwd wat ondertekenaars van zo'n weerwoord vinden.

En is zo'n verklaring wel van toepassing op de Nederlandse situatie? Kan me zo inbeelden dat het in de VS een reactie is op de SJW beweging die nogal radicaal wordt.

DeDwaler schreef:Hebben ze weer niet genoeg aan de Bijbel? Waarom zou iemand inzake het geloof ook maar iets ondertekenen? En inderdaad, het is bijzonder onzorgvuldig opgesteld. Vod.


Al sinds het begin der christendom blijkt dat we niet genoeg hebben aan de bijbel. Waarom zou dat vandaag de dag anders zijn?

Voor de PKN'ers; ik zie de PKN zo'n verklaring eigenlijk nooit goedkeuren. Niet in de laatste plaatst omdat ze homohuwelijken goedkeurt en er predikanten zijn die homoseksueel zijn en een partner hebben. Mochten er dominee's zijn die dit wel ondertekenen ga dan vooral de discussie aan binnen je eigen gemeente ipv je gelijk boos uit te schrijven.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Prisma23 » 06 jan 2019 19:48

blijblij schreef:Als de PKN geen afstand neemt van de pkn-predikanten op de lijst zeg ik mijn lidmaatschap op. Wat een verschrikking.


Ik ben ook benieuwd wat de PKN doet als reactie op de fundamentalistische prietpraat uit Trump-land!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten