Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 28 mar 2019 17:50

JeeWee schreef:Hebben we het nu over wel of geen kinderen nemen/krijgen n.a.v. de Nashville Verklaring?
LHBT'ers kunnen op dit gebied een hoop oplossen...

Afbeelding

Ikzelf zit in een adoptieprocedure maar wat er opgelost kan worden door adoptie is minimaal.
Als homostel is de adoptiemogelijkheid overigens beperkt tot 2 of 3 landen wereldwijd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2019 22:24

Arco schreef:Qua grondstoffen zit er inderdaad een eindigheid, bijvoorbeeld aan metalen. Maar dat betekent toch niet dat we de wereldbevolking moeten beperken, omdat niet iedereen een eigen auto kan rijden?

Jij beoordeelt dat er ruimschoots is voldaan aan het gebod in Genesis. Daar heb ik weinig mee van doen.



- ik zeg toch niet dat we de wereldbevolking moeten beperken? Ik zeg dat de aarde best bevolkt is. Niet dat we het terug moeten dringen of zo.
- als mensen de opdracht om te vermenigvuldigen en talrijk te worden gebruiken als argument dat je so snel mogelijk en zoveel mogelijk kinderen moet krijgen, niet proberen te beperken etc lijkt me dat daarom niet echt een valide argument.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Arco » 29 mar 2019 08:58

Marnix schreef:- ik zeg toch niet dat we de wereldbevolking moeten beperken? Ik zeg dat de aarde best bevolkt is. Niet dat we het terug moeten dringen of zo.
- als mensen de opdracht om te vermenigvuldigen en talrijk te worden gebruiken als argument dat je so snel mogelijk en zoveel mogelijk kinderen moet krijgen, niet proberen te beperken etc lijkt me dat daarom niet echt een valide argument.


Dan nog blijft het jouw beoordeling dat aan het Genesis-gebod ruimschoots is voldaan. Die mening hoeft niet iedereen met jou te delen. Ik ben er niet van overtuigd dat de wereld voldoende bevolkt is, alsmede dat de mogelijkheden om zo ontwikkeld te zijn als hier in het westen nog niet ten einde zijn.

Geboortebeperking, in welke vorm dan ook, daar ben ik tegen. Wel ben ik voor om het gesprek te voeren met mensen over kinderen krijgen. In mijn ogen is het verstandig om in afweging te nemen of een vrouw krachtig is en voor haar gezond is om een zwangerschap te volbrengen. Daarnaast de financiële draagkracht van het gezin. In mijn ogen is het Genesis-gebod geen gebod om alle bijkomende factoren te negeren.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 29 mar 2019 09:47

Arco schreef:Dan nog blijft het jouw beoordeling dat aan het Genesis-gebod ruimschoots is voldaan. Die mening hoeft niet iedereen met jou te delen. Ik ben er niet van overtuigd dat de wereld voldoende bevolkt is, alsmede dat de mogelijkheden om zo ontwikkeld te zijn als hier in het westen nog niet ten einde zijn.

Geboortebeperking, in welke vorm dan ook, daar ben ik tegen. Wel ben ik voor om het gesprek te voeren met mensen over kinderen krijgen. In mijn ogen is het verstandig om in afweging te nemen of een vrouw krachtig is en voor haar gezond is om een zwangerschap te volbrengen. Daarnaast de financiële draagkracht van het gezin. In mijn ogen is het Genesis-gebod geen gebod om alle bijkomende factoren te negeren.

Wil jij echt beweren dat jij ervanuit gaat dat de wereld niet overbevolkt aan het raken is?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Arco » 29 mar 2019 16:26

StillAwake schreef:Wil jij echt beweren dat jij ervanuit gaat dat de wereld niet overbevolkt aan het raken is?


Ja.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 03 apr 2019 11:41

Ja.

heerlijk zo'n reactie voor mij op een reformatorisch forum !!
Vooral waar de nuance aan deze bevestiging duidelijk niet ontbreekt:
Geboortebeperking, in welke vorm dan ook, daar ben ik tegen. Wel ben ik voor om het gesprek te voeren met mensen over kinderen krijgen. In mijn ogen is het verstandig om in afweging te nemen of een vrouw krachtig is en voor haar gezond is om een zwangerschap te volbrengen. Daarnaast de financiële draagkracht van het gezin. In mijn ogen is het Genesis-gebod geen gebod om alle bijkomende factoren te negeren.

Nog wel een reactie op deze posting:
Dan nog blijft het jouw beoordeling dat aan het Genesis-gebod ruimschoots is voldaan. Die mening hoeft niet iedereen met jou te delen. Ik ben er niet van overtuigd dat de wereld voldoende bevolkt is, alsmede dat de mogelijkheden om zo ontwikkeld te zijn als hier in het westen nog niet ten einde zijn.
Net als inzake de klimaatgekte -(in de asbestgekte beginnen nu na 30 jaar gelukkig her en der scheurtjes te komen, lees ik)- welke m.i. uit volkomen onverstand en het ontbreken van enig inzicht bestaat, -(wat toch ook wel veel mensen inmiddels met ons eens zijn, zagen we onlangs aan de verkiezingsuitslagen)- is voor mij de angst voor overbevolking ook een overschatting van onze mogelijke invloed.

En waar onze menselijke invloed eindigt, gaat die van de grote Schepper van hemel en aarde nog oneindig door, weten gelovige christenen.
En Zijn belang gaat ook nog oneindig door. En daarom sleepte ik het voor God geldende argument aan dat heel deze vergankelijkheid wel als doel heeft om aan Gods eeuwige eer bij te dragen. En in de hoeveelheid der onderdanen is de heerlijkheid des Konings, lezen we in Gods heilig Woord.
En op de nieuwe paradijselijke aarde straks, kunnen bij gelijke grootte als nu, gemakkelijk 100miljard mensen wonen, kunt u ook narekenen.
En - jammer voor de vigerende theologie - in de nieuwe op aarde neerdalende hemel van 10miljard km3 nog weer een groot veelvoud daarvan.

Dan kan iemand mij spottend vragen of wij dan moeten fokken voor de aankomende vernietigingen op aarde, nou, zeg ik dan, daar haal ik nog niets vanaf ook. Want wij kunnen de dood wel kortzichtig als het zichtbaar menselijk einde zien, maar op het einde van deze wereldtijd worden alle mensen weer levend ten behoeve van het grote eindoordeel, zegt de Allerhoogste er Zelf van. En wie niet is verwijderd uit het boek des levens, mag verwachten dat hij/zij/x óf een plaatsje voor eeuwig krijgt op de nieuwe aarde óf -voor de gemeente van Christus- in de nieuwe bijbehorende hemel. (welke 1% van het aardoppervlak zal beslaan, zoals we kunnen zien.)

Kijk, als ik dan met pijn hierboven de foto van die twee mannen met dat lieve kleine meisje zie -en ik geloof dat ze veel van haar zullen houden- dan hebben die twee op het oog ziende geen bijdrage geleverd t.b.v. bovengenoemde eeuwige heerlijkheid.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2019 12:23

Arco schreef:Ja.

Wel eens in India geweest?
China misschien?

In delen van Afrika waar mensen letterlijk sterven van de honger?
Of vind je het vooral gemakkelijk om vanuit je luie stoel principieel te zijn namens anderen?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor JeeWee » 03 apr 2019 14:46

PKN dominee Wielie Elhorst schreef deze week een column voor het blad Winq.
In de titel gebruikte hij een woord wat een dominee normailter niet gebruikt.
Dat woord kwam van iemand die theologie heeft gestudeerd, uit een 'zware reformatorische kerk' (OGG) kwam en reageerde op de aankondiging van het programma 'Nieuw Licht' van de EO, afgelopen maandag.
'Alweer'? vroeg hij?
Kun je dan alsjeblieft het woord 'sufgeluld' gebruiken?
En dat deed ds Elhorst in zijn Column:

Sufgeluld – eindeloos praten over homoseksualiteit en geloof

Wat zullen we er nog eens over zeggen, over homoseksualiteit en geloof. Ik ben er soms een beetje klaar mee. Ik heb alles al zo’n duizend keer horen passeren, alle argumenten pro en contra. De uitzending van NieuwLicht van de EO op tv 1 april jl. was ook weer geen uitzondering op deze regel.

Wat ben ik trots op mensen als Rianne Vermeulen en Frans Blokhuis die hun opwachting maakten in de uitzending en die het gesprek willen blijven zoeken. Weer een nieuwe generatie staat op. En ik zal ook nooit zwijgen. Maar dit wil ik ook een keer gezegd hebben: wanneer zijn we een keer uitgepraat en wordt LHBT’s in de kerk nu eens voluit recht gedaan?

De inzet van de uitzending, getiteld '100 dagen na de Nashville Verklaring', was wat mij betreft op zich een sympathieke. 'Host' Tijs van den Brink ging op zoek naar een leefbaar midden, respect en begrip over en weer voor de verschillende posities die je kunt kiezen, onderzoeken of je niet toch door één deur kunt met elkaar. Juist op deze basis, de basis van gesprek en dialoog, zien we in de orthodoxere hoek van de kerken positieve ontwikkelingen de afgelopen pakweg vijftien jaar. Rianne en Frans zijn beide afkomstig uit die kerkelijke omgeving. Juist daar zijn in de afgelopen jaren steeds meer LHBT’s opgestaan om hun verhaal te doen. De organisatie Verscheurd.nl waarvoor we Rianne in de uitzending in actie zien, is daar een mooi voorbeeld van. Er is beweging en dat is wat mij betreft meestal beweging de goede kant op.

Maar… het wordt tijd eens op te houden te doen of dat gesprek in het luchtledige plaatsvindt. En dáár bij stil te staan was precies wat ontbrak in de uitzending van NieuwLicht. Christelijke LHBT’s voeren dat gesprek niet om het gesprek, als een leuke bezigheidstherapie voor wie het allemaal nog ‘moeilijk moeilijk moeilijk’ vinden, – en jemig, wat zijn wij een volhouders, zeker als je de klippen ziet waar we tegen op moeten soms –. Er is een hoog doel mee gemoeid: te worden erkend als mensen die in gelijkwaardigheid hun weg gaan in geloof en leven, en in kerk en samenleving hun volwaardige steentje willen bijdragen. Hier is het kortste eind van een minderheid in gesprek met het langste eind van een meerderheid, en dat gesprek is niet vrijblijvend.

Het vraagt om veel meer dan respect en begrip. Die woorden blijven leeg en betekenisloos, als het eind van het liedje is dat je achterin de kerk kunt blijven zitten, dat je geen ambt mag bekleden, dat je wordt gevraagd liever niet aan het avondmaal deel te nemen omdat dat aanstoot zou kunnen geven, je niet meer mag meedoen bij het organiseren van een kinderkamp, de zegen over jouw relatie een tweederangs zegen blijft, je jouw plek in de praiseband op moet geven of, God verhoede, dat je wordt gevraagd af te zien van een levenspartner. Gesprek, begrip, respect, ruimte: prachtig mooi allemaal, maar niet als dat een excuus wordt om keuzes uit te stellen en nog maar eens weer om geduld te vragen of te doen dat dat gesprek uitsluitend een persoonlijk doel dient.

Christelijk Nederland is inmiddels ruim een halve eeuw ‘in gesprek’, en godbetere, nota bene de Protestantse Kerk heeft besloten nog maar weer eens gespreksmateriaal te ontwikkelen. Ja, het is zo, al dat gepraat heeft tot een hoop verbeteringen geleid. Ik zit er met mijn neus bovenop en ben er zelf een goed voorbeeld van, maar misschien moet een volgende aflevering van NieuwLicht over LHBT’s in kerken en geloofsgemeenschappen eens langs bij de kerkelijk en geestelijk leiders van ons land om daar eens te vragen, wanneer hun LHBT’s nu eens minimaal het voordeel van de twijfel krijgen en gewoon hun plaats in kunnen nemen, overal en onvoorwaardelijk. Dat is zoveel zinvoller dan LHBT’s voor te houden dat ze maar tegen een stootje moeten kunnen en weerbaarder moeten zijn. Dat zijn we al. Waarom zou anders generatie na generatie op staan om zich maar weer van hun kwetsbaarste kant te laten zien in volgepakte, broeierige zaaltjes met hetero’s die het ‘ingewikkeld’ vinden. Om het met een collega van me te zeggen: er is genoeg aandacht geweest, nu willen we recht!

En o ja, redacties en programmamakers, zullen we eens ophouden de keuze voor een leven in onthouding te presenteren als een alternatief voor LHBT’s? Dat is het namelijk niet en er is al helemaal geen grond voor. En het geeft ons ook wat minder werk: steeds weer die mensen op te moeten vangen, die in deze zogenaamde vrije keuze volledig zijn vastgelopen. Maar dat terzijde…
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 03 apr 2019 15:49

de zegen over jouw relatie een tweederangs zegen blijft,

Die zegen moet wel van de Allerhoogste God van hemel en aarde komen hè?!
Denken jullie dat Die zich laat suflullen? denkt dominee Wielie dat zo? belachelijk !!
Leer eens gewoon Zijn heilig Woord lezen, zoals Hij het liet opschrijven...

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 03 apr 2019 19:46

ben db bd schreef:Denken jullie dat Die zich laat suflullen?

Huh... :roll: pardon?! [-(
Je beseft denk ik niet dat je met deze reactie een stap veels te ver gaat?! #-o
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2019 20:58

ben db bd schreef:Die zegen moet wel van de Allerhoogste God van hemel en aarde komen hè?!
Denken jullie dat Die zich laat suflullen? denkt dominee Wielie dat zo? belachelijk !!
Leer eens gewoon Zijn heilig Woord lezen, zoals Hij het liet opschrijven...


Als je niet meer verder komt dan dit is het misschien tijd om te stoppen met deze discussie.... en als je niet meer voor kan stellen dat mensen die ergens anders over denken dan jij, ze dus Gods Woord niet meer lezen en begrijpen kan je beter even helemaal stoppen met forummen want dan is het enige wat je nog kan, anderen veroordelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 03 apr 2019 21:52

Huh... :roll: pardon?! [-( Je beseft denk ik niet dat je met deze reactie een stap veels te ver gaat?! #-o

Daar ben ik als bouwvakker vast niet fijnbesnaard genoeg voor, schat ik zelf in.
Wat ik wel hierin tot uitdrukking wil brengen, dat is dat de Heere God niet mee gaat met onze 'tijd', met onze trends en ons verval.
De Eeuwige is onveranderlijk, lees ik in Zijn Woord. Het zou m.i. ook niet consistent zijn, als Hij achter ons aanliep, in plaats van dat Hij wil dat wij Hem eerbiedig volgen. (alweer jammer voor onze bijdetijdse theologie!)

Overigens schrok ik vanavond, toen ik in het nieuws hoorde dat er 70 landen zijn op aarde waar homoseksualiteit strafbaar is.
(er zijn ook 70 landen waar christendom strafbaar is en zij vervolgd worden, las ik onlangs)
Dat dit nieuws werd, kwam door de sultan van Brunei die had bepaald dat homo's daar voortaan (weer?) dood gegooid moeten worden met stenen.
Toen stelde ik mij wel de m.i. eerlijke vraag hoelang de rose lente hier nog zal duren, met onze steeds snellere islamisering met bijbehorende sharia welke daarin niet bepaald onduidelijk is. Onze eigen moslims doen toch ook niet echt mee met onze trend in dezen?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 03 apr 2019 23:04

Marnix schreef:
Als je niet meer verder komt dan dit is het misschien tijd om te stoppen met deze discussie.... en als je niet meer voor kan stellen dat mensen die ergens anders over denken dan jij, ze dus Gods Woord niet meer lezen en begrijpen kan je beter even helemaal stoppen met forummen want dan is het enige wat je nog kan, anderen veroordelen.

Vind u dat nou niet zelf erg onnozel? Zitten we hier op een topic met schijnbaar vrijwel allemaal kerkelijke homofielen, welke gewoon ook de vreselijkste verwensingen uiten inzake de christelijke Nashville-verklaring, komt u een man tegen welke een Bijbels tegengeluid durft te geven op een Refo-forum, en juist die zou zich uit de discussie terug moeten trekken? Wat doet u zélf hier met uw agressief op de man spelen?

Is het u ook niet opgevallen dat ik angstvallig geen eigen oordeel geef over homoseksualiteit, doch steeds alleen terug val op Bijbelse uitspraken?
Wijs maar aan waar ik mij daar niet aan zou hebben gehouden. Maar ja, de Allerhoogste spreekt zich niet onduidelijk uit hoor, moet dat mij euvel geduid worden als boodschapper? Foei !!

Waar hier steeds een beroep op wordt gedaan is de liefde tussen twee mensen van gelijk geslacht. Dat an sich veroordeelt het heilige Opperwezen ook niet uiteraard. De liefde tussen David en Jonathan was inniger dan die der vrouwen, staat er zoiets niet? Maar weet u dat ik nergens een pleidooi voor rectale penetratie tegen ben gekomen op dit topic? Dus stel ik dat er niet echt openlijk eerlijk wordt gediscussieerd. Ook door u niet. Want dáár zou het m.i. over moeten gaan, of dát kerkelijke dus bedoeld Goddelijke zegen verdient.
Iedereen wordt opgeroepen om iedereen lief te hebben, die discussie is nooit te verliezen, weshalve ik daar dus ook erkenning voor uitte.
Maar twee homo's samen in bed is een heel andere zaak!
En zelfs dat heb ik niet zelf veroordeeld, omdat ik het zelf ook verlies van mijn in mijn geval heteroseksuele hormonen, zoals eerder gezegd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 04 apr 2019 06:57

ben db bd schreef:Daar ben ik als bouwvakker vast niet fijnbesnaard genoeg voor, schat ik zelf in.
Wat ik wel hierin tot uitdrukking wil brengen, dat is dat de Heere God niet mee gaat met onze 'tijd', met onze trends en ons verval.
De Eeuwige is onveranderlijk, lees ik in Zijn Woord. Het zou m.i. ook niet consistent zijn, als Hij achter ons aanliep, in plaats van dat Hij wil dat wij Hem eerbiedig volgen. (alweer jammer voor onze bijdetijdse theologie!)



Bouwvakker, <|:)
Lijkt mij wat kort door de bocht dat God niet mee gaat met onze tijd en dan in dit topic waarin het van alle tijden is geweest.
Ieder mens is zondig en in Geloof en de trekkende Liefde van God is er vergeving voor iedereen die Hem zoeken en Hij laat zich vinden.
Dat is voor elke tijd en elke tijd heeft zijn eigen kwaad en eigen ding maar God is altijd dezelfde absoluut.
Wat ik vooral wil benadrukken is dat het oordeel hierin aan God is.
Dat zou ik geen bijdetijds theologie willen noemen, maar de zo heerlijke vrijmakende en krachtig waaiende heilige Geest die men niet ziet maar je kan hem horen en voelen, maar Zijn richting is zo onvoorspelbaar en onberekenbaar dat het je blijft verbazen, zeker als je de regie van je leven aan Hem hebt overgegeven in geloof en je zweeft op de Wind, zo heerlijk onvoorspelbaar.
Ik geloof echt dat ook in deze tijd die je kan aanmerken of wilt en kan benoemen hoe je het maar wilt, God doorwerkt in en door situaties en mensen.
Daar kunnen we niet bij met ons verstand.
Hij overziet het geheel is de grote troost en zekerheid in deze en aan Hem is het oordeel...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 04 apr 2019 07:37

ben db bd schreef:Is het u ook niet opgevallen dat ik angstvallig geen eigen oordeel geef over homoseksualiteit, doch steeds alleen terug val op Bijbelse uitspraken?

Jezelf verschuilen achter de bijbel geeft geen pas. Het is immers slechts jouw mening die je onderbouwt met jouw interpretatie van de bijbel.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten