Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 26 mar 2019 18:45

En al die kinderloze echtparen dan? En alle alleenstaanden? Ook niet zo vruchtbaar...

Alleenstaanden vind ik principieel niet schuldig aan kinderloosheid. Wij weten de reden niet.
In algemene zin vind ik moedwillig kinderloze echtparen schuldig aan het feit dat ons geboortecijfer nu tot 1,6 is gedaald.
En ik vrees dat dit nog te danken is aan onze moslims, welke minimaal 5 kinderen per vrouw voorgeschreven hebben gekregen van Erdogan.

Als onze autochtone bevolking meer constructief tegenover de kinderzegen zou staan en minder materialistisch ingesteld was, zouden we m.i. ook meer met elkaar van mening zijn dat aan de instroom van 'economische' migranten, welke nu bijna allemaal een vluchtelingenstatus krijgen, meer paal en perk zal moeten worden gesteld, wat uiteraard ook het kalifaat verder voor ons uit zou schuiven.
Bij een kalifaat zien we ook altijd dictatuur, waar de E.U. m.i. nu ook al veel te veel heen stuurt en waar de voorbije verkiezingen van getuigden dat velen van ons daar niet meer bepaald blij van worden.
Zo brengt het één ook nog het ander mee.

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Bartje » 26 mar 2019 22:38

tijdens het bestuderen van ''het boek der Wijsheid'' (Apocrief) kwam ik dit tegen.
wat mij opvalt ook na de speech van de leider van vorm van democratie kunnen we de goden wel even wat breder interpreten dan fysiek.
dit is opgesteld (zo ver men weet) door een Jood zo +/- 100 jaar BC en als ik verder lees kan ik mij niet voorstellen dat de Bijbel niet heel duidelijk is en dat de geest die hier waait en het onderwerp aanwakkert geen nieuwe is, maar denk dat die al heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel wat eeuwen mee gaat.
laat dit is even bezinken voor je zegt dit is geen onderdeel van de Bijbel, Gods woorden klinken ook daar buiten.

Boek der Wijsheid, HFD. 14
9 Want bij God zijn even hatelijk de goddeloze en zijn goddeloosheid.
10 En daarom zal hetgeen gemaakt is, met degene, die het gemaakt heeft, gestraft worden.
11 Daarom zullen ook de afgoden der heidenen bezocht worden, omdat zij onder de schepselen Gods tot een gruwel geworden zijn, en de zielen der mensen tot ergernissen, en de voeten der onwijzen tot een strik.
12 Want de bedenking der afgoden is het beginsel der hoererij; en hun uitvinding de verderving des levens.
13 Want zij waren van den beginne niet, en zullen in der eeuwigheid niet zijn.
14 Want ijdele eer der mensen is in de wereld gekomen, en daarom is hun einde kort bedacht geworden.
15 Want een vader, door ontijdige rouw over zijn zoon, die hem haastig was afgehaald, uitgeteerd zijnde, maakte een beeld, en de mens, die toen dood was, eert hij nu als een God, en beval degenen, die onder zijn gebied waren, godsdienstigheden en offeranden te plegen.
16 Daarna deze goddeloze gewoonte mettertijd de overhand genomen hebbende, is als een wet onderhouden geweest, en de gesneden beelden zijn door de geboden der tirannen geeerd geworden.
17 Welke, daar de mensen niet konden tegenwoordig zijn, om hen te eren, omdat zij verre woonden, hebben zij hun aangezicht, dat verre van hen was, afgebeeld, en hebben een schijnbaar beeld gemaakt van de koning die zij eerden; opdat zij met vlijt zouden mogen vleien de afwezige, alsof hij tegenwoordig ware.
18 De eergierigheid van de kunstenaar heeft ook de onwetenden aangedreven tot voortzetten van deze dienst der beelden.
19 Want deze misschien willende de prins behagen, heeft zijn best gedaan, om door zijn kunst, de gelijkheid op het schoonst uit te drukken.
20 En het gemene volk, door de aangenaamheid van het werk aangelokt zijnde hield die voor God, welke weinig tijd tevoren als een mens was geëerd geworden.
21 En dit is tot een lage geweest voor het leven, omdat de mensen, òf het ongeval, òf de tirannie dienende, aan steen en hout hebben gegeven de naam, die niet mag gemeen gemaakt worden.
22 Daarenboven was het niet genoeg omtrent de kennis van God te dwalen, maar ook levende in een grote strijd der onwetendheid, hebben zij zulke kwade dingen nog vrede genoemd.
23 Want zij, of zij hun offeranden waarin zij hun kinderen doden, òf verborgen godsdiensten, òf razende brasserijen naar andere wetten plegen.
24 Zo bewaren zij toch voorts niet meer, noch leven noch echtstaat rein; maar òf de een brengt de ander om door list, òf doet hem smart aan door overspel.
25 Maar het is al onder elkander vermengd, bloed en moord, dieverij en bedrog, verderving, ontrouw, beroerte, meinedigheid, onrust der vromen;
26 Vergetelheid der weldadigheid, besmetting der zielen, verwisseling van het geslacht, ongeregeldheid van het huwelijk, overspel en dartelheid.
27 Want de dienst der afgoden, die men ook niet behoort te noemen, is het beginsel, en de oorzaak, en het einde van alle kwaad.
28 Want verheugd zijnde, of zij razen, of zij profeteren leugens, of zij leven onrechtvaardig, of zij zweren licht valse eden.
29 Want betrouwen hebbende op de afgoden die geen leven hebben, zo verwachten zij niet, dat zij vals zwerende, zullen beschadigd worden.
30 Doch zij zullen om deze beide dingen rechtvaardig gestraft worden, dat zij een kwaad gevoelen hebben van God, aanhangende de afgoden; en dat zij onrechtvaardig met bedrog zweren, en de heiligheid verachten.
31 Want niet de kracht dergene bij welke men zweert, maar de wraak dergenen die zondigen, komt altijd over de overtreding der onrechtvaardigen.

heb het hele stuk even gepakt zodat de context goed gezien/gelezen wordt. ik denk dat de nashville nog ''lief'' is opgesteld.
de ham vraag is waar en door wie laat u zich de normen en waarden stellen?
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2019 17:36

En ondertussen komt de grondlegger van de Amerikaanse 'conversion therapy' ervoor uit dat zijn therapie schadelijk is, dat seksuele geaardheid niet te veranderen is en dat hij zelf ook homo is...

https://www.youtube.com/watch?v=pDME5Mh ... e=youtu.be
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2019 19:21

ben db bd schreef:Alleenstaanden vind ik principieel niet schuldig aan kinderloosheid. Wij weten de reden niet.
In algemene zin vind ik moedwillig kinderloze echtparen schuldig aan het feit dat ons geboortecijfer nu tot 1,6 is gedaald.
En ik vrees dat dit nog te danken is aan onze moslims, welke minimaal 5 kinderen per vrouw voorgeschreven hebben gekregen van Erdogan.

Als onze autochtone bevolking meer constructief tegenover de kinderzegen zou staan en minder materialistisch ingesteld was, zouden we m.i. ook meer met elkaar van mening zijn dat aan de instroom van 'economische' migranten, welke nu bijna allemaal een vluchtelingenstatus krijgen, meer paal en perk zal moeten worden gesteld, wat uiteraard ook het kalifaat verder voor ons uit zou schuiven.
Bij een kalifaat zien we ook altijd dictatuur, waar de E.U. m.i. nu ook al veel te veel heen stuurt en waar de voorbije verkiezingen van getuigden dat velen van ons daar niet meer bepaald blij van worden.
Zo brengt het één ook nog het ander mee.


Angst is een slechte raadgever, liefde een goede... en Bijbels gezien ook de juiste raadgever.

Waarom is een kinderloze relatie (mits een echtpaar daar zelf voor kiest) Bijbels gezien fout? Het enige wat ik me kan bedenken is de oproep aan de mensheid om zich te vermenigvuldigen en talrijk te worden aan Adam en Noach, maar aan die oproep is ruimschoots voldaan. We hebben eerder teveel mensen dan te weinig op de wereld. Nergens worden we opgeroepen onderdrukking tegen te gaan door liefdeloosheid en zoveel mogelijk kinderen op de wereld te zetten. Na Genesis klinkt de oproep om zoveel mogelijk kinderen te krijgen niet meer, integendeel, Paulus roept mensen zelfs op bewust alleemnte blijven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor K80 » 27 mar 2019 19:27

Ik kan altijd juist wel respect hebben voor echtparen die besloten hebben om samen te blijven.
Sommige krijgen kinderen onder het mom van zo hoort het eigenlijk toch terwijl ze er helemaal niet aan toe zijn.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2019 23:07

K80 schreef:Ik kan altijd juist wel respect hebben voor echtparen die besloten hebben om samen te blijven.
Sommige krijgen kinderen onder het mom van zo hoort het eigenlijk toch terwijl ze er helemaal niet aan toe zijn.


Mee eens, bij christenen zolang ze die keuze maar niet alleen maken of met angst als drijfveer of uit eigenbelang (waarbij ik me afvraag of je dan de goede beslissing neemt trouwens) maar samen met God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Arco » 28 mar 2019 12:28

Marnix schreef:We hebben eerder teveel mensen dan te weinig op de wereld.


Dit is volstrekte onzin. Als je kijkt naar steden, bijvoorbeeld ook naar onze kleine landje, dan lijkt de bevolkingsdichtheid te wijzen op een overbevolking. Maar er zijn nog hele gebieden waar mensen prima kunnen wonen, zonder het over woestijnen, steppes en toendra's te hebben. Dus als je vindt dat je op een plek woont met een overbevolking: verhuis naar een plek met een lagere bevolkingsdichtheid.

De interessante vraag blijft wel: wat als iedereen in dezelfde stad zou leven?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 28 mar 2019 12:34

Marnix heeft gelijk. Er zijn te veel mensen op deze aarde om een gezond ecosysteem in stand te houden. De menselijke aanwezigheid heeft nogal een nadrukkelijke en negatieve invloed op de ontwikkelingen van andere diersoorten.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor K80 » 28 mar 2019 12:49

Precies. Volk zat op de wereld, waarvan grote delen zich niet kunnen eens kunnen voeden.
Vroeger had je nog wel eens een stevige wereld oorlog of grote epidemieën die een paar miljoen levens kosten.
Als de mondiale bevolking groei blijft toenemen is dat niet best.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Arco » 28 mar 2019 13:17

Yoshi schreef:Marnix heeft gelijk. Er zijn te veel mensen op deze aarde om een gezond ecosysteem in stand te houden. De menselijke aanwezigheid heeft nogal een nadrukkelijke en negatieve invloed op de ontwikkelingen van andere diersoorten.


Andere diersoorten? :lol:

Er zijn genoeg mogelijkheden om onze invloed op het milieu te verminderen. Er is gewoon te weinig wil om die mogelijkheden te benutten.

K80 schreef:Precies. Volk zat op de wereld, waarvan grote delen zich niet kunnen eens kunnen voeden.
Vroeger had je nog wel eens een stevige wereld oorlog of grote epidemieën die een paar miljoen levens kosten.
Als de mondiale bevolking groei blijft toenemen is dat niet best.


De huidige landbouwtechnieken kunnen prima de wereldbevolking voeden, dat is niet het probleem.

Verder: verlang jij werkelijk naar grote epidemieën of een stevige oorlog om een paar miljoen mensen te laten sterven? Ik zou zeggen: een beter milieu begint bij jezelf.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2019 15:24

Arco schreef:Dit is volstrekte onzin. Als je kijkt naar steden, bijvoorbeeld ook naar onze kleine landje, dan lijkt de bevolkingsdichtheid te wijzen op een overbevolking. Maar er zijn nog hele gebieden waar mensen prima kunnen wonen, zonder het over woestijnen, steppes en toendra's te hebben. Dus als je vindt dat je op een plek woont met een overbevolking: verhuis naar een plek met een lagere bevolkingsdichtheid.

De interessante vraag blijft wel: wat als iedereen in dezelfde stad zou leven?


Dat kan zijn maar ook al zijn er vast mogelijkheden om de hele wereld te voeden, in de praktijk worden die niet goed benut. Daarnaast heeft sterk toegenomen bevolking meer issues. Wat betreft resources (als de hele wereld gaat autorijden en de luxe wil die we in het westen hebben) raken die snel uitgeput en ook wat betreft milieu / klimaat. Maar mijn punt was niet zozeer dat er niet meer mensen bij zouden kunnen. Dat gaat hoe dan ook gebeuren en daar moeten we goed mee om leren gaan. Mijn punt is vooral dat er Bijbels gezien geen reden is om zoveel mogelijk kinderen op de wereld te zetten, want de enige plaats waar daar een opdracht toe klinkt is in Genesis toen er nauwelijks mensen waren. Aan die opdracht is inmiddels ruimschoots voldaan door de mensheid dus ik snap nooit zo goed als mensen het "weest vruchtbaar en wordt talrijk" aanhalen als argument waarom we nu nog steeds (zeker als christenen) zoveel mogelijk kinderen moeten zien te krijgen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor K80 » 28 mar 2019 16:13

Gewoon fokken dus. Hoppa, alle voorbehoedsmiddelen de deur uit en gaan.
Ken een vrouw die 14 kinderen had toen ze 38 was.
Ze zag eruit als 88.
Echt heel gezond om nergens naar te kijken en alleen maar te vermenigvuldigen.

Ik neem aan dat de meeste mensen hier normaler naar kijken en mee omgaan.
Het ene stel is blij met 5 kinderen, de andere met 2 en er zijn erbij die willen er geen.
Echt heel erg natuurlijk als je ze wel wilt en het niet lukt.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Arco » 28 mar 2019 16:58

Marnix schreef:Dat kan zijn maar ook al zijn er vast mogelijkheden om de hele wereld te voeden, in de praktijk worden die niet goed benut. Daarnaast heeft sterk toegenomen bevolking meer issues. Wat betreft resources (als de hele wereld gaat autorijden en de luxe wil die we in het westen hebben) raken die snel uitgeput en ook wat betreft milieu / klimaat. Maar mijn punt was niet zozeer dat er niet meer mensen bij zouden kunnen. Dat gaat hoe dan ook gebeuren en daar moeten we goed mee om leren gaan. Mijn punt is vooral dat er Bijbels gezien geen reden is om zoveel mogelijk kinderen op de wereld te zetten, want de enige plaats waar daar een opdracht toe klinkt is in Genesis toen er nauwelijks mensen waren. Aan die opdracht is inmiddels ruimschoots voldaan door de mensheid dus ik snap nooit zo goed als mensen het "weest vruchtbaar en wordt talrijk" aanhalen als argument waarom we nu nog steeds (zeker als christenen) zoveel mogelijk kinderen moeten zien te krijgen.


Qua grondstoffen zit er inderdaad een eindigheid, bijvoorbeeld aan metalen. Maar dat betekent toch niet dat we de wereldbevolking moeten beperken, omdat niet iedereen een eigen auto kan rijden?

Jij beoordeelt dat er ruimschoots is voldaan aan het gebod in Genesis. Daar heb ik weinig mee van doen.

K80 schreef:Gewoon fokken dus. Hoppa, alle voorbehoedsmiddelen de deur uit en gaan.
Ken een vrouw die 14 kinderen had toen ze 38 was.
Ze zag eruit als 88.
Echt heel gezond om nergens naar te kijken en alleen maar te vermenigvuldigen.

Ik neem aan dat de meeste mensen hier normaler naar kijken en mee omgaan.
Het ene stel is blij met 5 kinderen, de andere met 2 en er zijn erbij die willen er geen.
Echt heel erg natuurlijk als je ze wel wilt en het niet lukt.


Natuurlijk zijn er altijd voorbeelden van mensen die veel kinderen krijgen en daarbij zichzelf vergeten. Of althans lijken dat zo te doen.
De definitie "normaler" is wat suggestief, maar ik ben geen voorstander van een hele kinderschare waarbij een vrouw lichamelijk wordt uitgeput om nog een zwangerschap te doorlopen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor JeeWee » 28 mar 2019 17:27

Hebben we het nu over wel of geen kinderen nemen/krijgen n.a.v. de Nashville Verklaring?
LHBT'ers kunnen op dit gebied een hoop oplossen...

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor K80 » 28 mar 2019 17:39

Inderdaad ja.
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten