Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 02 feb 2019 17:39

mona schreef:Het één vloeit voort uit het ander.
In ieder geval stevenen we af op (door de overheid) gedwongen acceptatie, zowel persoonlijk als ook binnen de kerken, en het begint bij de verplichte acceptatie van homoseksualiteit.
Iemands identiteit ligt niet in zijn seksualiteit. Als dat wel zo is zijn we gelijk aan de dieren.

In het artikel van minister Kaag stond ook dat zij via religieuze leiders structurele veranderingen in gendernomen én relaties wil bewerkstelligen.
Ze is minister van BuZa, maar deze mevrouw maakt zich er evengoed hard voor om het in Nederland met grote stappen door te voeren.

Christenen zullen hun eigen afweging moeten maken, los van de agenda van politici. Het is zoals ik zei een intern christelijk debat. Het gaat om onze eigen mensen die homofiel zijn. Laat de discussie niet bepalen door de buitenwacht, want we hebben genoeg gespreksstof over dit onderwerp in eigen kring.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 02 feb 2019 20:27

gravo schreef:Christenen zullen hun eigen afweging moeten maken, los van de agenda van politici.

Is de politiek hier ook van op de hoogte?
Het is zoals ik zei een intern christelijk debat.

Grotendeels mee eens, maar de invloed en druk van buitenaf moet men niet onderschatten.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Liekels » 06 feb 2019 23:51

Yoshi schreef:Is de politiek hier ook van op de hoogte?

Grotendeels mee eens, maar de invloed en druk van buitenaf moet men niet onderschatten.


Maar waarom zou men bang zijn van de mening van buitenaf? Wat ik eerder aangaf de kleine groep die hiervoor tekende dacht er vast al zo over. Zou er iemand door deze Nashville verklaring ineens anders denken? Ik vind het alleen jammer voor de mensen die dit raakt, want deze onrust is niet nodig. Zouden er echt mensen door deze verklaring anders zijn gaan denken, denk je?

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 07 feb 2019 11:42

Liekels schreef:Maar waarom zou men bang zijn van de mening van buitenaf?

Bang is denk ik niet het goede woord. Maar waarom men rekening zou moeten houden met meningen van buitenaf; omdat het averechts werkt. Op deze manier (zoals deze verklaring) zijn mensen niet meer ontvankelijk voor de blijde boodschap. En ook binnen geloofsgemeenschappen zelf drijft deze bewuste provocatie en polarisatie een wig.
Wat ik eerder aangaf de kleine groep die hiervoor tekende dacht er vast al zo over. Zou er iemand door deze Nashville verklaring ineens anders denken?
Ik vind het alleen jammer voor de mensen die dit raakt, want deze onrust is niet nodig. Zouden er echt mensen door deze verklaring anders zijn gaan denken, denk je?

Ik denk het wel. Maar niet zoals deze verklaring had beoogd maar juist de andere kant op. Ik denk dat veel orthodoxe christenen hun eigen standpunt hebben heroverwogen en een deel daarvan zal nu tot andere conclusies gekomen zijn.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor JeeWee » 11 feb 2019 16:23

Yoshi schreef:Ik denk het wel. Maar niet zoals deze verklaring had beoogd maar juist de andere kant op. Ik denk dat veel orthodoxe christenen hun eigen standpunt hebben heroverwogen en een deel daarvan zal nu tot andere conclusies gekomen zijn.


Dat heb ik om mij heen ook gemerkt.
En daarmee heeft Arjan Baan en consorten zich in eigen voet geschoten.
Wat overeind blijft, is dat hier onnodig veel pijn is veroorzaakt.
Ook heb ik van meerdere mensen gehoord dat ze de kerk waar ze bij hoorden de rug hebben toegekeerd....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Prisma23 » 12 feb 2019 20:27

JeeWee schreef:...
En daarmee heeft Arjan Baan en consorten zich in eigen voet geschoten.
...


Was het maar hun eigen voet! Zij hebben met een Amerikaans fundamentalistische aanpak (D. Trump style) Gods kerk ernstig beschadigd.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 13 feb 2019 01:26

Prisma23 schreef:Was het maar hun eigen voet! Zij hebben met een Amerikaans fundamentalistische aanpak (D. Trump style) Gods kerk ernstig beschadigd.

Dat lijkt me ook. Onder het mom van Bijbelgetrouwheid kan ongemerkt veel gedachtegoed worden ingebracht dat afkomstig is van onheilig vuur.

Dat is ook wel te begrijpen. In een tijd dat christelijke waarden niet meer van waarde worden geacht ontstaat onzekerheid. Vaak leidt dat tot nostalgie en verdedigingsgedrag. Op dat moment krijgen bewegingen die in hun vorm zeer modern zijn, maar qua inhoud eigenlijk heel radicaal zijn voet aan de grond. Veel christenen hervinden in dergelijke bewegingen de strenge normen die zij kenden van vroeger en waarderen dat. Het lijkt een revival te zijn van de oude, vertrouwde tijden. Omdat ook veel jongeren aanhaken bij de eigentijdse vormen van deze bewegingen ontstaat er al snel een gemeenschappelijke loyaliteit voor sprekers en ideeën die vaak geïmporteerd worden uit andere christelijke culturen. In eerste instantie lijkt het een adequaat antwoord op de gedeelde zorgen.

Men vergeet echter dat het helemaal niet zo'n veilige stap terug is. Naar de vroegere tijden waar men van droomt. Het gaat hier namelijk om een versnelling van de eigen ontwikkeling die men zelf wellicht niet zo goed in beeld heeft.
De genoemde bewegingen zijn een volgende stap in een ontwikkeling die zeer modern is. Nu inmiddels erg radicaal en fundamentalistisch geworden.

En dat is in feite een verdere verwijdering van het christendom dat men kende. Het is veel sterker dan vroeger gericht op de eigen groep en wordt veel sterker bepaald door strijd en polarisatie. Niet zelden schuilt er in de vorm en inhoud zelfs een zekere militantie. Alles wordt zeer dwingend en eenduidig neergezet. Het is niet makkelijk om er aan te ontsnappen als men eenmaal is ingestapt.
Het is namelijk alles of niks. Of je sluit je aan bij de enig mogelijke, juiste, radicale vorm van christendom, die heel precies haar vrienden en vijanden weet te definiëren, of men haakt af en komt aan de verkeerde kant te staan. Dat wil zeggen: buiten het christelijk geloof, buiten God, buiten het heil. De radicaliteit zit 'm dan ook in deze beslissende vraag: of men voor of tegen de groep is.

Veel mensen onderkennen niet hoezeer deze bewegingen een eigen agenda hebben, waarin het echt om invloed, macht en strijd gaat. Je ziet dat in de Amerikaanse politiek ook sterk terug: er worden allerlei verbonden gesmeed tussen radicaal christendom en radicale politieke bewegingen. Niet voor niets zien we rond de Nashville-verklaring ook de bondgenootschappen van strenge gelovigen, evangelische leiders en conservatieve denktanks. Dit vele handen op één buik-idee kan maar één ding betekenen: men wil een maatschappelijke kracht van betekenis worden, waarvan de politieke kracht de godsdienst moet dienen. Langzaam wordt men zo in een gevaarlijk groepsdenken meegezogen, dat collectieve beloningen en straffen gaat hanteren. Bij een dergelijke beweging hoort een strikte loyaliteit, gehoorzaamheid en blokvorming.

Niet voor niets ligt in deze bewegingen de nadruk altijd op leiderschap. Het heeft iets fascistisch, deze vlucht naar een strenge orde, sterk leiderschap, stevige vijandbeelden, een collectieve mythe en radicale normen waarvoor geldt: slikken of stikken.
Het grote ideaal van radicale, fundamentalistische bewegingen is machtsvorming via erkende charismatische leiders die het collectief kunnen inzetten om iets te forceren.

Vaak gaat dit leiderschap echter al in een vroeg stadium veel te ver. Zij ontmaskeren zichzelf dan al snel. Zie het voorbeeld van de compleet ontsporende Arjan Baan. Misschien had hij ingezet op een geestelijke groei en was hij eerst nog ijverig, maar geduldig in zijn streven. Maar uiteindelijk is hij ook gevallen voor de verleiding om te gaan forceren en met radicaal denken en handelen een doorbraak te forceren. Hij heeft zich gewend tot de meest orthodoxe christenen, voegde daar ook radicaal evangelisch gedachtegoed aan toe en kon leven met het aanhaken van aartsconservatieve denkbeelden en zie daar: nu het loopt spaak.

Dan blijkt dat deze fundamentalistische weg een doodlopende weg is. Er blijken, zeker in Nederland, veel te weinig christenen te zijn die zich in zo'n fundamentalistisch keurslijf willen laten persen. Dat is de reden waarom de Nashville-verklaring per saldo gewoon is ingeslikt door de leiders die deze gok weloverwogen en bewust genomen hebben. Er bleek te weinig steun voor te zijn en teveel weerstand.
Ik denk dat de hele uitkomst van deze geplande provocatie, waarvan men hoopte dat die zou leiden tot een groot en machtig christelijk-conservatief blok in Nederland, een enorme teleurstelling heeft opgeleverd.
In feite leert het debacle ons dat een dergelijk onbuigzaam conservatisme geen aansluiting vindt bij christenen in Nederland, zelfs niet bij de behoudende christenen.

Het is natuurlijk heel bedroevend dat we zoveel kerkscheuringen kennen, maar aan de andere kant spreekt daar wel uit hoezeer Nederlandse christenen zelf willen uitmaken wat en wie ze geloven. Het is allemaal wel heel halsstarrig en eigenwijs, maar in het licht van de lokkende fundamentalisten is het ook een zegen. We laten ons niet door de eerste de beste schreeuwer overtuigen. Je hebt in Nederland altijd de mogelijkheid om een kansel de rug toe te keren of desnoods zelf een eigen kansel te timmeren.

Nederlandse christenen zullen zich niet snel laten omvormen tot een gehoorzaam, zwijgzaam, loyaal collectief dat danst naar de pijpen van radicale leiders die met hun gelovige onderdanen kunnen doen en laten wat ze willen, om zo hun eigen (politieke) agenda uit te voeren.

In die zin is Nashville een echte eye-opener geworden, nu ik er op enige afstand op reflecteer.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor mona » 13 feb 2019 14:23

gravo schreef:Nederlandse christenen zullen zich niet snel laten omvormen tot een gehoorzaam, zwijgzaam, loyaal collectief dat danst naar de pijpen van radicale leiders die met hun gelovige onderdanen kunnen doen en laten wat ze willen, om zo hun eigen (politieke) agenda uit te voeren.


Ik mag hopen dat de werkelijke Nederlandse christen zich zal laten omvormen naar het beeld van Christus, die liefde aanprijst maar zonde afwijst!

De (on)christelijke politiek van Nederland heeft hierin haar eigen agenda: het doordrukken van verplichte acceptatie van gendernormen, te beginnen bij de homolobby en vrouwenrechten. Deze twee zaken zijn een opstap naar volkomen gender mainstreaming, minister Kaag is er duidelijk over.
En de (beginnende) uitwerking van haar plannen staan gewoon op internet te lezen.

de politiek gaat zich uiteindelijk niets aantrekken van welke kerk of christen dan ook, wees daar maar niet bang voor.

Liever gaat zij de kerk gebruiken om ook daar haar verdorven ideeën verplicht te laten accepteren.
Minister Kaag zegt niet voor niets, dat zij voor de acceptatie van gender mainstreaming geestelijke leiders wil gaan gebruiken!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Prisma23 » 13 feb 2019 14:49

gravo schreef: knip knip

In die zin is Nashville een echte eye-opener geworden, nu ik er op enige afstand op reflecteer.

gravo


Mooi gezegd gravo. De aandacht voor leiders in de kerk heeft al veel schade opgeleverd. Er zijn de nodige voorbeelden van "leiders" die na enige tijd met medeneming van vrouwen en/of geld hun gemeente in verwarring achterlaten. De les van Jezus is toch "ik ben gekomen om te dienen en niet om te heersen".

Nashville is voor mij ook nog een eye-opener worden dat, nu er wat kritiek is los gekomen, deze zogenaamde "leiders" zich in een laf zwijgen hebben teruggetrokken.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Cicero » 13 feb 2019 16:30

mona schreef:De (on)christelijke politiek van Nederland heeft hierin haar eigen agenda: het doordrukken van verplichte acceptatie van gendernormen, te beginnen bij de homolobby en vrouwenrechten. Deze twee zaken zijn een opstap naar volkomen gender mainstreaming, minister Kaag is er duidelijk over.
En de (beginnende) uitwerking van haar plannen staan gewoon op internet te lezen.

Ik vraag me altijd af wat men hier mee bedoelt.
Welke gendernormen?
Welke homolobby?
Wat is gender mainstreaming? (sic)

Noem eens man en paard.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 feb 2019 18:42

Cicero schreef:Ik vraag me altijd af wat men hier mee bedoelt.
Welke gendernormen?
Welke homolobby?
Wat is gender mainstreaming? (sic)

Noem eens man en paard.

Het is volgens mij vooral bangmakerij.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Prisma23 » 15 feb 2019 21:11

Tante Pollewop schreef:Het is volgens mij vooral bangmakerij.


Wie maakt wie bang en waarvoor?

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor ben db bd » 17 feb 2019 14:48

prisma schreef:
Nashville is voor mij ook nog een eye-opener (ge?)worden dat, nu er wat kritiek is los gekomen, deze zogenaamde "leiders" zich in een laf zwijgen hebben teruggetrokken.

Voor mij is de Nashville-verklaring helemaal geen eye-opener geworden. Het was mij al lang bekend hoe ver we als volk afgezakt zijn van het Bijbelse christendom. Daarom zou ik hem ook nooit ondertekend hebben in het hol van de vijand. Dat hebben de Nederlandse opstellers inmiddels uiteraard ook wel in de gaten, weshalve ze voor mij niet laf doch verstandig zwijgen. Maar dat is omdat ik zelf 'christenfundamentalist' wil zijn, tenminste voor zover de Bijbel op een reformatorisch forum nog als heilig Woord van God beleden mag worden.
'Met afwijzing van moderne inzichten', zegt mijn woordenboek daarvan. Nou, als de drie minister-dames van D66, welke zich blijkbaar ook ruim buiten hun eigen competentiegebied mogen begeven, als de moderne normaangevers gezien moeten worden, (ik zag er één mijn Keesie opvreten bij Jinek) wil ik graag zo nog even uitgescholden worden. (ja, we moeten het allemaal ook nog eens met ons eigen doen, toch?)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3462
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 17 feb 2019 15:53

Prisma23 schreef:deze zogenaamde "leiders" zich in een laf zwijgen hebben teruggetrokken.


Dominees werken aan een Nashville-verklaring voor jongeren

De opstellers van de Nederlandse Nashville-verklaring komen later dit jaar met een jongerenvariant van de veel bediscussieerde tekst. Die aangepaste tekst – ‘niet langer dan een A4’tje’ – is bedoeld voor gebruik in het onderwijs en in kerken.
https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~ac3d2a3a/

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 17 feb 2019 18:52

benefietdiner schreef:Dominees werken aan een Nashville-verklaring voor jongeren

De opstellers van de Nederlandse Nashville-verklaring komen later dit jaar met een jongerenvariant van de veel bediscussieerde tekst. Die aangepaste tekst – ‘niet langer dan een A4’tje’ – is bedoeld voor gebruik in het onderwijs en in kerken.
https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~ac3d2a3a/

Dat was te verwachten. Ik heb de Nashville-verklaring in het kader geplaatst van een in Nederland nieuw te volgen strategie die is overgewaaid uit Amerika. Daar gaat het alleen maar om een rigide zwart-wit denken, met absolute vrienden en vijanden en de wens om de eigen positie via een zo groot mogelijke polarisatie te behouden. In dat denken is geen ruimte voor gesprek, luisteren, geduld of heroverweging. De enige taal die men verstaat is die van de strijd, van winst of verlies.
Nu de Nashville-verklaring zo contraproductief heeft uitgepakt zal de harde kern van de mensen die opzettelijk deze strategie volgen de volgende slag willen voorbereiden. Alles wordt in termen van strijd en overwinning gezien. Opgeven is geen optie.

Maar om het hoofd nuchter te houden zal ik de aanstaande verklaring voor jongeren weer op het volgende punt beoordelen. Het zal niemand verbazen dat dat precies het punt zal zijn waarin de Nashville-verklaring zo bruusk de Nederlandse verhoudingen wilde verstoren:

De vraag is of de nieuwe verklaring nu ook weer de homofilie op zich als een ontoelaatbare werkelijkheid zal definiëren.
Dat zou opnieuw betekenen dat men niet alleen de homoseksuele praktijk, maar ook een aangeboren homofiele geaardheid op zich reeds als ontoelaatbaar verklaart.
Welke cosmetische aanpassing je ook zou willen kiezen om de indruk te wekken dat het standpunt nu wat milder is, na zorgvuldige beoordeling van precies dit punt zou je toch weer precies dezelfde Nashville-verklaring hebben, als er inhoudelijk op dit punt niets verandert.

Ik denk zelf, juist omdat de Nashville-verklaring zo helder is en niet voor tweeërlei uitleg vatbaar, dat het niet meer mogelijk is om dezelfde inhoud milder te verwoorden. Zo'n poging is tot mislukken gedoemd. Teveel ogen zullen de volgende verklaring kritisch bekijken.

De enig juiste weg is een nieuwe verklaring publiceren met een gewijzigde inhoud die wegblijft van het springende punt dat ik heb genoemd.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten