Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 11 jan 2019 19:19

Speedy schreef:Is dit dezelfde minister-president die persoonlijk mensen in elkaar wil slaan? En is dit de minister-president straks weer loopt te slijmen bij de sgp als hij straks een meerderheid nodig heeft in de eerste kamer?

Ik neem aan dat zijn uitspraak van vandaag symbolisch was bedoeld. En ja met zoveel partijen als in Nederland moet je soms samenwerken met andere partijen. Zelfs partijen als de SGP.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 11 jan 2019 19:56

Speedy schreef:Is dit dezelfde minister-president die persoonlijk mensen in elkaar wil slaan? En is dit de minister-president straks weer loopt te slijmen bij de sgp als hij straks een meerderheid nodig heeft in de eerste kamer?

Kameleonnetje, als het zo uitkomt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor learsi » 11 jan 2019 20:42

Voormalig feministisch filosofe en LHBT-belangenbehartigster (nam zelf een lesbische identiteit aan).
Kwam in 1999 tot bekering en is getrouwd met een presbyteriaans predikant.

boek(samenvatting)link:...……………………...https://opc.org/os.html?article_id=569&issue_id=117

Waarom ze Nashville ondertekende.........https://cbmw.org/topics/the-nashville-s ... statement/



hg
Learsi

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor elburger » 12 jan 2019 08:37

StillAwake schreef

Hier sta jij achter?


Ja, volledig. Het ligt er maar aan hoe je het stuk leest/wilt lezen.
Toevallig vandaag een mooi stuk gelezen van , Pieter van dert Leer.
Lees dat maar eens op de NOS app.

Heb niets tegen homo's e.d. heb ze in mijn familie en vriendenkring.
Maar ik sta wel achter hetgeen in de Bijbel staat.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor hans0166 » 12 jan 2019 09:16

elburger schreef:Maar ik sta wel achter hetgeen in de Bijbel staat.


probleem is een beetje dat de Bijbel helemaal niet zo eensluidend is als sommigen zouden willen, en verkondigen.
Daarnaast worden heel selectief, onder het mom van "culturele" voorschriften, zo ongeveer de helft van Leviticus geschrapt. Zo werkt het niet echt.
Als je dan consequent bent, hou je je aan alles.

Over de bankdirecteuren die jaren hun klanten beduveld hebben hoor je ze nooit... over de financiele debacles van kerkeraden hoor je ze nooit... enz enz.. maar de homo leggen we onder het vergrootglas zodat heel de gemeente ze in de gaten kan houden, want stel je toch eens voor zeg...

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 12 jan 2019 10:12

MoesTuin schreef:Een ondertekenaar van de Nashville verklaring verteld waarom hij de verklaring ondersteund.



Ds J den Ouden (HHK)
Wat je er ook van vind;
Netjes uitgelegd door deze dominee met een rijk slotwoord...
Respectvolle interviewer ook


Nou had ds J den Ouden zo mooi interview met zo'n Rijk slot heen wijzend naar onze enigste Verlosser van al ons kwaad....de Heer Jezus (zoals eerder gedeeld hier boven te zien)

Jammer dat de dominee in onderstaande artikel zo anders afsluit....


https://m.leidschdagblad.nl/cnt/dmf2019 ... -de-bijbel
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 12 jan 2019 10:28

MoesTuin schreef:Nou had ds J den Ouden zo mooi interview met zo'n Rijk slot heen wijzend naar onze enigste Verlosser van al ons kwaad....de Heer Jezus (zoals eerder gedeeld hier boven te zien)

Jammer dat de dominee in onderstaande artikel zo anders afsluit....


https://m.leidschdagblad.nl/cnt/dmf2019 ... -de-bijbel

De predikant geeft duidelijk aan hoe het ligt in onze maatschappij. Het anti-christelijke wordt gevormd door karikaturen. Een homoseksuele collega zei tegen me: eerst werd ik uitgekotst omdat ik homo was en toen God in mijn leven kwam en ik wilde leven naar zijn geboden werd ik nog een keer uitgekotst.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 12 jan 2019 10:49

MoesTuin schreef:Nou had ds J den Ouden zo mooi interview met zo'n Rijk slot heen wijzend naar onze enigste Verlosser van al ons kwaad....de Heer Jezus (zoals eerder gedeeld hier boven te zien)

Jammer dat de dominee in onderstaande artikel zo anders afsluit....


https://m.leidschdagblad.nl/cnt/dmf2019 ... -de-bijbel

Om te zeggen wat Predikant Pieter den Ouden uit Katwijk zegt: ‘wij zijn niet anti-homo, wij zijn anti-zonde’ is in principe hypocriet. Want een homofiel wil ook in de praktijk homofiel zijn en dat is zonden zegt den Ouden. Dus........ zeg dan gelijk en rechtstreeks homofiel zijn is zonden en draai er niet huichelachtig omheen.
Den Ouden zegt ook: ‘Je moet die verklaring niet zien als anti-homopamflet’. Dat is exacte de zelfde hypocrisie want een onderscheid maken tussen homo en homo-zijn (Praktiserend) bestaat niet. Het is dus weeldegelijk een anti-homopamflet.
Ik begrijp hem wel om het zó te zeggen. Hij wil nog enigszins grip houden op homofielen om hen te bereiken c.q. hen te bekeren. Den Ouden kan ook niet om de wetenschap heen dat je als homofiel geboren wordt. Dat is een onomstotelijk bewijs, het zit in je DNA. In Bijbels tijden wisten ze dat niet. Toen ter tijden dacht men dat je homofiel kon worden door slechte gedachten te stimuleren. Je kon niet als homofiel geboren worden, dat bestond gewoon niet in de Bijbelstijd. Als Den Ouden hier nu eens een punt van zou maken zou helderder zijn.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 12 jan 2019 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1467
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor hans0166 » 12 jan 2019 11:22

MoesTuin schreef:
Jammer dat de dominee in onderstaande artikel zo anders afsluit....



en .. iemand bij de marine wordt niet geweigerd omdat hij naar de kerk wil. Dit zo benoemen in een publiekelijk stuk is gewoon kolder, mogelijk werkt dat beter in een bijeenkomst van de plaatselijke vrouwenvereniging waar de dames nog even een diepe zucht moeten slaken ter verhoging van het drama.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor benefietdiner » 12 jan 2019 11:28

hans0166 schreef:en .. iemand bij de marine wordt niet geweigerd omdat hij naar de kerk wil. Dit zo benoemen in een publiekelijk stuk is gewoon kolder, mogelijk werkt dat beter in een bijeenkomst van de plaatselijke vrouwenvereniging waar de dames nog even een diepe zucht moeten slaken ter verhoging van het drama.
:mrgreen:

Yoshi

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Yoshi » 12 jan 2019 11:33

hans0166 schreef:en .. iemand bij de marine wordt niet geweigerd omdat hij naar de kerk wil. Dit zo benoemen in een publiekelijk stuk is gewoon kolder, mogelijk werkt dat beter in een bijeenkomst van de plaatselijke vrouwenvereniging waar de dames nog even een diepe zucht moeten slaken ter verhoging van het drama.

Volgens mij hebben ze bij defensie zelfs speciale rangen voor aalmoezeniers.
Bij mij op het werk mag iedereen ook gewoon geloven wat hij/zij wil. Maar ik werk in detachering en dan is geloof en politiek iets wat je gewoon voor jezelf houdt.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jan 2019 13:00

benefietdiner schreef:Om te zeggen wat Predikant Pieter den Ouden uit Katwijk zegt: ‘wij zijn niet anti-homo, wij zijn anti-zonde’ is in principe hypocriet. Want een homofiel wil ook in de praktijk homofiel zijn en dat is zonden zegt den Ouden. Dus........ zeg dan gelijk en rechtstreeks homofiel zijn is zonden en draai er niet huichelachtig omheen.

Ik zie die uitspraak van ds. den Ouden niet als hypocriet. Je kunt immers in je aanleg homofiel zijn. Daar kun je dan niets aan doen. Je kunt er wel voor kiezen om als christen te leven. Dat betekent dan: geen homoseksuele omgang hebben.
Ik lees het meer zo: 'Wij zijn niet tegen de homo als mens op zich. Maar wij zijn wel tegen de zonde, waaronder dan dát homogedrag valt wat onder de zonde valt.' Een voorbeeld daarvan is dus: homoseksuele omgang hebben.
Zijn verwoording zie ik meer als een puntige formulering, waarin hij de zaken terugbrengt tot de kern.

benefietdiner schreef:Den Ouden zegt ook: ‘Je moet die verklaring niet zien als anti-homopamflet’. Dat is exacte de zelfde hypocrisie want een onderscheid maken tussen homo en homo-zijn (Praktiserend) bestaat niet. Het is dus wel degelijk een anti-homopamflet.

Het is natuurlijk net hoe je leest. 'Anti-homopamflet' zie ik meer als een term die door de schreeuwerige media bedacht is, die zich niet bekommeren om zorgvuldigheid in hun berichtgeving. Onder een antihomopamflet versta ik meer zoiets als dit: een pamflet waarin de eerste bedoeling is om eens flink en fel van leer te trekken tegen homo's, en hoe vies die wel zijn en zo. Dominee den Ouden zegt nu juist dat het in de eerste plaats om het huwelijk gaat zoals dat oorspronkelijk door God is ingesteld voor één man en één vrouw. Binnen die context hoort seksuele omgang thuis. Niet daarbuiten, in welke vorm dan ook.
Dus die pers die raast dat dit tegen homo's en transgenders in gaat: het gaat net zo goed in tegen vrije seks van hetero's, en ongehuwd samenwonen! Maar daar hoor je dan weer niets over. :?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 12 jan 2019 13:29

"Ik zal als homo nooit seks hebben, want dat is zondig volgens het woord van de Bijbel. God heeft de mens niet zo geschapen." Pieter van der Leer (24) is homofiel, volgens hem wezenlijk anders dan homoseksueel. Vorig jaar is hij uit de kast gekomen, "maar ik ga met niemand een relatie aan en leef celibatair."

Volgens Pieter is de storm van kritiek op de Nederlandse versie van de Nashville-verklaring onterecht. In deze video legt hij uit waarom hij als homofiel juist steun haalt uit de Nashville-verklaring:

https://nos.nl/op3/artikel/2267095-piet ... aring.html

En wat een nuchter tegengeluid, dit opinieartikel in Trouw
https://www.trouw.nl/opinie/wat-deed-bu ... -~a3e70928
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 12 jan 2019 13:46

Boekenlezer schreef:Ik zie die uitspraak van ds. den Ouden niet als hypocriet. Je kunt immers in je aanleg homofiel zijn. Daar kun je dan niets aan doen. Je kunt er wel voor kiezen om als christen te leven. Dat betekent dan: geen homoseksuele omgang hebben.
Ik lees het meer zo: 'Wij zijn niet tegen de homo als mens op zich. Maar wij zijn wel tegen de zonde, waaronder dan dat homogedrag valt wat onder de zonde valt.' Een voorbeeld daarvan is dus: homoseksuele omgang hebben.
Zijn verwoording zie ik meer als een puntige formulering, waarin hij de zaken terugbrengt tot de kern.

Iedereen heeft het recht om zijn overtuiging helder en scherp neer te zetten. Dat heeft zelfs mijn voorkeur. En ik geloof ook dat de orthodoxe christenen oprecht zijn in hun overtuiging. Hun opvatting is helder, alhoewel Nashville veel ruis op de lijn heeft gebracht.

Ik heb echter moeite met de vanzelfsprekendheid waarmee orthodoxe christenen hun standpunt als "het christelijke standpunt" presenteren. Ook in jouw post zie ik dat die suggestie bijna als vanzelf wordt overgenomen en in de tekst verschijnt. Ik bedoel de logische gevolgtrekking die je trekt uit iemands besluit om als christen te leven: "dat betekent dan: geen homoseksuele omgang hebben". Er staat een is-gelijk-teken tussen. Een christelijk leven = geen homoseksuele omgang hebben. De suggestie is: dat weet iedereen, dat is alom bekend, niemand zal dat raar vinden dat ik dat zeg, dit is nu eenmaal het vaststaande christelijke standpunt over homoseksualiteit. Mocht je een andere opvatting tegenkomen, weet dan dat het geen christelijke opvatting is.

Maar de botsingen ontstaan juist, en het is juist zo'n buitengewoon lastig onderwerp, omdat dat helemaal geen vanzelfsprekendheid (meer) is. Er zijn heel veel christenen die homoseksualiteit wel toestaan. Het gaat volgens mij niet aan om die christenen, waarmee men het totaal niet eens is, dan vrij definitief geen christenen meer te noemen. Zij noemen zichzelf wel zo! Kan je daar wel zo makkelijk wat aan af doen?

Dat vind ik het achterliggende en ergerlijke aan dit debat. De definitie van christen-zijn wordt hiermee opnieuw gedefinieerd voor kerk en wereld. Ik zeg 'opnieuw', omdat er wel iets gebeurt als je dit doet: Mensen die vroeger nog wel als christen werden gezien, maar nu een liberaler standpunt innemen, worden opeens buiten het christendom geplaatst. Men concentreert het christendom dus door oude krijtlijnen opnieuw zichtbaar te maken, zodat alleen de orthodoxe christenen binnen die lijnen blijven. De ontwikkelingen die kerken en individuele gelovigen hebben doorlopen worden genegeerd.
Dit punt moet wel in het debat worden meegenomen. Er zijn christenen die homoseksuele omgang goedkeuren. Is dat een reden voor andere christenen om hen geen christen meer te noemen of hen te verwijten dat zij die titel ten onrechte voeren?
Je zou het wel denken als je ziet hoezeer dit kerken en families verscheurt. Men neemt afscheid van elkaar met boze verwijten en felle verklaringen. Wie het zwart op wit gaat zetten, denkt ook vaak zwart-wit.
In Nederland zijn we er dan heel goed in om die verschillen direct in steen te beitelen. Elkaar niet meer te zien of te spreken en met gelijkgestemden in eigen gebouwen bij elkaar te gaan zitten komen. Zo definiëren we elkaar het christendom uit met als gevolg dat de ware, zuivere christen slechts in de eigen direct omgeving wordt gevonden, met name in het eigen spiegelbeeld.
Is dat de goede structuur voor het Lichaam van Christus?

De achterliggende vraag: Wie gaat daar eigenlijk over wanneer mensen zichzelf als christen bestempelen. Zij zelf? Andere christenen? De buitenwereld? God?
Zelf heb ik een liberaler standpunt over homoseksualiteit, om zuiver pastorale redenen.
Maar ik laat me de titel christen om die reden niet afnemen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Joosting87

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Joosting87 » 12 jan 2019 13:54

Ik ben nieuw hier en heb zojuist de hele discussie rondom de Nashville Verklaring gelezen.

Weet je wat mij eigenlijk vooral pijn doet en stoort aan het hele gebeuren:
- (orthodoxe) christenen staan weer in een kwaad daglicht -> daarmee dus ook onze God
- deze hele discussie lijkt christelijk nederland verder en verder uit elkaar te drijven
- er wordt gestreden over hoofden van onze homoseksuele en transgender broeders en zusters heen. in plaats van ons gelijk te halen en druk te doen, kunnen we ons beter verootmoedigen en ons bekommeren om onze broeders en zusters die juist een bemoedigend woord nodig hebben in hun zoektocht ipv een nieuw opiniestuk, verklaring, mening verkondigen.
- ben zelf bang dat er weer een groep lhbters over de drempel van de kerk is geholpen (en dan naar buiten ipv naar binnen)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten