Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 10 jan 2019 16:41

Speedy schreef:Wie onjuiste informatie verspreid is geen haar beter dan de opstellers er van. En het draait echt niet om een naam.

Als het niet om namen draait, waarom vinden de opstellers van dit verhaal het dan zo belangrijk om "christenprominenten" op te voeren als ondertekenaars?
Wellicht omdat het anders een nogal anoniem document was gebleven wat geen gezag had?
Het hele vod haalt zijn authoriteit uit de namen die eronder staan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 10 jan 2019 16:42

Speedy schreef:Tja, https://visie.eo.nl/2019/01/meerdere-th ... erklaring/

Een één ken ik persoonlijk.

Een handtekening terugtrekken is wat anders dan beweren dat je hem nooit geplaatst hebt...

Als de handtekening teruggetrokken is is hij onzorgvuldig gezet.
Ik ben het overigens wel met je eens dat een teruggetrokken handtekening van de lijst had moeten worden gehaald.
Maar het is een gezette handtekening...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 jan 2019 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 10 jan 2019 16:43

benefietdiner schreef:Oorlog gewonnen

https://www.pgggrotekerk.nl/ds-m-klaass ... gorinchem/

Jammer, het lijkt me beter met iemand in discussie te blijven dan iemand te weigeren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 10 jan 2019 16:45

StillAwake schreef:Een handtekening terugtrekken is wat anders dan beweren dat je hem nooit geplaatst hebt...

Er zijn namen onder gezet, die daar geen toestemming voor hebben gegeven.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 10 jan 2019 16:48

Speedy schreef:Er zijn namen onder gezet, die daar geen toestemming voor hebben gegeven.

Dat kan waar zijn. Maar ze hebben wel getekend. Slordig dat hun anonimiteit niet gewaarborgd is, daar zijn we het over eens!
Overigens is bij mijn weten Van der Staaij de enige die glashard ontkent ooit getekend te hebben. Maar ook hij verklaart wel dat hij zijn zegen gegeven heeft aan de vertaling.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 10 jan 2019 16:52

StillAwake schreef:Dat kan waar zijn. Maar ze hebben wel getekend. Slordig dat hun anonimiteit niet gewaarborgd is, daar zijn we het over eens!
Overigens is bij mijn weten Van der Staaij de enige die glashard ontkent ooit getekend te hebben. Maar ook hij verklaart wel dat hij zijn zegen gegeven heeft aan de vertaling.


Vd Staaij zegt het eens te zijn met de strekking en heeft die woorden die jij gebruikt nooit gezegd. Hoe kan u iemand tekenen, die geen toestemming gegeven hebben? (Wel een hele interessante als er dus 1 van de personen aangifte gaat doen, maar dat heb ik niet gehoord)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 10 jan 2019 16:56

StillAwake schreef:Ten eerste is dit een vrij veroordelende reactie voor een reactie die veroordelende reacties veroordeelt...

Je kunt ook op een normale en fatsoenlijke wijze je mening geven, toch? Zoals ik jou daarvan wel het voorbeeld vind.
Jij bent hier wat langer en je ziet toch ook hetzelfde patroon steeds weer herhalen?
StillAwake schreef:Ik denk dat het hele document een kwade vrucht is.

Het is op zn minst onzorgvuldig gedaan ja en ik zou zelf ook niet getekend hebben.
Maar er worden in dit topic zogenaamde feiten geplaatst, die onwaar zijn.
En de wijze waarop dit gebeurt, dat iemand er dagwerk van maakt om zoveel mogelijk negatieve berichtgeving te vinden, ongeverifieerd (zoals gisteren).
Dan zijn het bijbels gezien kwade vruchten, want je verspreidt wel een leugen en stelt mensen in een kwaad daglicht.
StillAwake schreef:Als de handtekening teruggetrokken is is hij onzorgvuldig gezet.
Ik ben het overigens wel met je eens dat een teruggetrokken handtekening van de lijst had moeten worden gehaald.
Maar het is een gezette handtekening...

Dat is nu de onzorgvuldigheid geweest!
Het was een sneeuwbal die is gaan rollen, en is steeds groter en onbeheersbaar geworden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 10 jan 2019 17:01

Speedy schreef:Vd Staaij zegt het eens te zijn met de strekking en heeft die woorden die jij gebruikt nooit gezegd. Hoe kan u iemand tekenen, die geen toestemming gegeven hebben? (Wel een hele interessante als er dus 1 van de personen aangifte gaat doen, maar dat heb ik niet gehoord)

In januari 2018 kreeg Van der Staaij de oorspronkelijke versie van de Nashville-verklaring via de mail toegestuurd, met de vraag: zou het een idee zijn om dit ook in het Nederlands te vertalen? “Daar heb ik positief op gereageerd,” blikte de SGP-voorman maandagavond terug bij Dit is de Dag op NPO Radio 1. “Ik kon me in de strekking van de verklaring vinden en ik zag Bijbelse noties terug waar ik mij in herken.”
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 10 jan 2019 17:07

Chaya schreef:Je kunt ook op een normale en fatsoenlijke wijze je mening geven, toch? Zoals ik jou daarvan wel het voorbeeld vind.
Jij bent hier wat langer en je ziet toch ook hetzelfde patroon steeds weer herhalen?

Het is op zn minst onzorgvuldig gedaan ja en ik zou zelf ook niet getekend hebben.
Maar er worden in dit topic zogenaamde feiten geplaatst, die onwaar zijn.
En de wijze waarop dit gebeurt, dat iemand er dagwerk van maakt om zoveel mogelijk negatieve berichtgeving te vinden, ongeverifieerd (zoals gisteren).
Dan zijn het bijbels gezien kwade vruchten, want je verspreidt wel een leugen en stelt mensen in een kwaad daglicht.

Dat is nu de onzorgvuldigheid geweest!
Het was een sneeuwbal die is gaan rollen, en is steeds groter en onbeheersbaar geworden.
natúúrlijk zie ik sommige mensen overal op schieten.
En inderdaad, het verspreiden van bewust onjuiste informatie is een kwade vrucht.
De onzorgvuldigheid zit hem bij de Amerikaanse opstellers die artikel 7 slecht geformuleerd hebben.
De onzorgvuldigheid zit hem bij de vertalers die teruggetrokken handtekeningen alsnog geplaatst hebben.
De onzorgvuldigheid zit hem bij de mensen die getekend hebben zonder achter de integrale tekst (inclusief artikel 7) te staan.
De onzorgvuldigheid zit hem bij de media, die op het pamflet gedoken zijn zonder het echt te lezen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Chaya » 10 jan 2019 17:16

StillAwake schreef:In januari 2018 kreeg Van der Staaij de oorspronkelijke versie van de Nashville-verklaring via de mail toegestuurd, met de vraag: zou het een idee zijn om dit ook in het Nederlands te vertalen? “Daar heb ik positief op gereageerd,” blikte de SGP-voorman maandagavond terug bij Dit is de Dag op NPO Radio 1. “Ik kon me in de strekking van de verklaring vinden en ik zag Bijbelse noties terug waar ik mij in herken.”

Maar hij stelde wel meteen dat er een nawoord bij moest! Een verklaring dus, omdat velen de theologische terminologie niet begrijpen.
En dat blijkt wel. Want wat "de man in de straat" er nu van maakt, is echt niet om aan te horen.
Bovendien heeft het merendeel van de reaguurders het hele pamflet niet eens gelezen!
Dus ja, hier past het woord onzorgvuldigheid zeker bij!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 10 jan 2019 17:19

StillAwake schreef:natúúrlijk zie ik sommige mensen overal op schieten.
En inderdaad, het verspreiden van bewust onjuiste informatie is een kwade vrucht.
De onzorgvuldigheid zit hem bij de Amerikaanse opstellers die artikel 7 slecht geformuleerd hebben.
De onzorgvuldigheid zit hem bij de vertalers die teruggetrokken handtekeningen alsnog geplaatst hebben.
De onzorgvuldigheid zit hem bij de mensen die getekend hebben zonder achter de integrale tekst (inclusief artikel 7) te staan.
De onzorgvuldigheid zit hem bij de media, die op het pamflet gedoken zijn zonder het echt te lezen.


Goed punt!
Toevoegend: onzorgvuldigheid bij de initiatiefnemers om iets te publiceren wat nog niet af was. Stupide fouten

(een vraag dan: is de media onzorgvuldig geweest als ze bewust er op een bepaalde manier opgedoken zijn, terwijl toen al heel duidelijk was waar de crux zat?)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 10 jan 2019 17:21

StillAwake schreef:In januari 2018 kreeg Van der Staaij de oorspronkelijke versie van de Nashville-verklaring via de mail toegestuurd, met de vraag: zou het een idee zijn om dit ook in het Nederlands te vertalen? “Daar heb ik positief op gereageerd,” blikte de SGP-voorman maandagavond terug bij Dit is de Dag op NPO Radio 1. “Ik kon me in de strekking van de verklaring vinden en ik zag Bijbelse noties terug waar ik mij in herken.”


ik begreep eruit dat hij de engelse versie had gelezen en niet de nederlandse vertaling en ogv de engelse versie aangaf wel met de strekking eens te zijn. Dat zei hij toen er nog een vertaling gemaakt moest worden en hebben de opstellers vervolgens de stomme fout gemaakt om de tekst niet meer te laten lezen, maar vervolgens zijn naam er onder te zetten zonder zijn toestemming.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 10 jan 2019 18:18

StillAwake schreef:Als het niet om namen draait, waarom vinden de opstellers van dit verhaal het dan zo belangrijk om "christenprominenten" op te voeren als ondertekenaars?
Wellicht omdat het anders een nogal anoniem document was gebleven wat geen gezag had?
Het hele vod haalt zijn authoriteit uit de namen die eronder staan.

Precies.
* verwijderd door moderator: als je oproept om niet te oordelen, moet je het zelf ook niet doen *
Er staat nergens in de bijbel dat we zulke documenten ondertekenen moeten.
Het is enkel de Heer Jezus Christus die wij allemaal ook ik en u en jij nodig hebben om gered te worden en het eeuwige Leven te ontvangen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 11 jan 2019 07:09

Speedy schreef:ik begreep eruit dat hij de engelse versie had gelezen en niet de nederlandse vertaling en ogv de engelse versie aangaf wel met de strekking eens te zijn. Dat zei hij toen er nog een vertaling gemaakt moest worden en hebben de opstellers vervolgens de stomme fout gemaakt om de tekst niet meer te laten lezen, maar vervolgens zijn naam er onder te zetten zonder zijn toestemming.

Toch stond de gewraakte zinsnede ook al in de Engelse versie.
Of zie ik dat verkeerd?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 11 jan 2019 07:12

MoesTuin schreef:Precies.
* verwijderd door moderator: als je oproept om niet te oordelen, moet je het zelf ook niet doen *
Er staat nergens in de bijbel dat we zulke documenten ondertekenen moeten.
Het is enkel de Heer Jezus Christus die wij allemaal ook ik en u en jij nodig hebben om gered te worden en het eeuwige Leven te ontvangen.

Dat klopt, maar er staat zoveel niet in de Bijbel.
Als we alleen maar zxouden doe wat de Bijbel ons aanraadt draaien we dus helemaal niet meer mee in de actualiteit.
Lijkt me ook weer niet de bedoeling.

In die zin is de Bijbel een richtsnoer en geen handboek.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten