Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor StillAwake » 08 jan 2019 14:04

MoesTuin schreef:De Nashville verklaring gaat ook recht in tegen de Nederlandse Grondwet.

Op welke manier als ik vragen mag?

Het OM moet nog onderzoek doen (blijkbaar is het niet zo duidelijk), maar jij weet de uitkomst al?
Iets meer nuance aan beide zijden van het spectrum zou de discussie ten goede komen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor elbert » 08 jan 2019 15:07

Moestuin schreef:De Nashville verklaring gaat ook recht in tegen de Nederlandse Grondwet.
Nee, dat klopt niet. Theologische verklaringen vallen onder de vrijheid van godsdienst, de vrijheid van meningsuiting en de scheiding van kerk en staat. Er wordt bovendien niet opgeroepen tot geweld of iets dergelijks. Er wordt alleen gezegd: dit zegt volgens ons Gods Woord en dit zegt het niet. Nou, daar kan een rechter gewoonweg niets mee, zowel in de VS waar deze verklaring vandaan komt, als in Nederland.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 08 jan 2019 15:18

mede ook omdat ook de naam van een politicus SGP er tussen stond 2 dagen terug als ondergetekende.

Nu heeft niemand de Nashville verklaring ondertekend.

Ben benieuwd of Kees vd Staaij er straks nog tussen staat als ondertekenaar.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor hans0166 » 08 jan 2019 15:43

MoesTuin schreef:Nu heeft niemand de Nashville verklaring ondertekend.


ik denk dat ze zich een hoedje geschrokken zijn.. iedereen is inmiddels met naam en toenaam bekend.


Gezien de reactie van de PKN zou ik niet opkijken als dit mede gaat zorgdragen dat uiterst rechts nog meer richting HHK gaat.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Marnix » 08 jan 2019 16:08

StillAwake schreef:Het verdient zeker niet de schoonheidsprijs, maar niemand heeft tot nog toe een taalkundige onjuistheid in de vertaling gevonden (ik heb het in elk geval nog niet gehoord).
dan snijdt het argument "ik sta achter de verklaring maar niet achter de vertaling" weinig hout.
Het doet zelfs denken aan de Koran, die onvertaalbaar zou zijn.

Dat de namen weggehaald zijn zegt niet zoveel. Daarmee zijn er ook namen weggehaald van mensen die wel getekend hebben.
Bovendien kwam Van der Staaij wat laat op de proppen met de lezing dat het zijn handtekening niet was.
Het is mogelijk, niet uit te sluiten, maar ook niet geloofwaardig...


Waarom zou je dat niet geloven als hij dat zegt? Hij heeft aangegeven dat hij het in hoofdlijnen met de verklaring eens is en een vertaling wel een goed idee zou zijn maar er nooit een moment is geweest waarin hem is gevraagd het vervolgens te ondertekenen. Ik geloof hem hierin absoluut, denk niet dat hij hier over liegt. Wat dan wel een vies spelletje is van degenen die zijn naam er onder hebben gezet....

En daarnaast had hij wel mogen benadrukken dat hoewel hij de inhoud dat homoseksualiteit volgens de uitleggers op bijbelse gronden verkeerd is, de manier waarop dit is benadrukt een slecht idee was en hij er niet blij mee is dat naam er onder staan, wat collega Bisschop bijvoorbeeld wel heeft gezegd. De manier waarop het allemaal is gegaan zorgt juist voor zoveel ophef en het verdeelt daarom ook niet alleen orthodox christelijk Nederland en de rest van Nederland of christelijk Nederland, maar ook orthodox christelijk Nederland zelf. Van der Staaij zegt niet dat hij spijt heeft dat zijn naam onder het pamflet staat, zijn collega geeft duidelijk aan het niet zomaar te tekenen. En zo zijn er meer geluiden te horen. De CU-SGP-fractie in Rotterdam heeft afstand genomen van de verklaring, ook vanuit predikanten uit de rechterflank klinkt wel kritiek. Het zorgt op allerlei vlakken voor verdeeldheid, conflicten en verwijdering. Niet omdat men een standpunt inneemt maar vanwege de manier waarop.

https://www.rd.nl/vandaag/politiek/van- ... -1.1539096
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor rotterdam » 08 jan 2019 17:13

blijblij schreef:Als de PKN geen afstand neemt van de pkn-predikanten op de lijst zeg ik mijn lidmaatschap op. Wat een verschrikking.


Laat duidelijk zijn, ik heb helemaal niets met deze verklaring, zou hem ook never nooit ondertekenen maar ben wel een voorstander van de vrijheid van meningsuiting, met name ook als het gaat om andersdenkende zusters en broeders.
De reactie van Ds. de Reuver was dan ook laf. Hij moet pal staan voor alle predikanten in de P.K.N. Ook die anders denken over sommige onderwerpen.
Slechte beurt René - jouw mening/visie is niet de maatstaf aller dingen.

Onze minister van emancipatie de D66 dame Ingrid van Engelshoven maakte het nog bonter - jammer - zo zei ze - de kerk begon het juist de laatste jaren zo goed te doen - laatste jaren ? laatste 2000 jaren ? Gaat een atheïstische D66 minister bepalen of de kerk het goed doet ? Wat een waanzin.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor blijblij » 08 jan 2019 18:25

@rotterdam: ik ben ook een voorstander van vrijheid van meningsuiting. Van mij mag deze verklaring ook gepubliceerd, ondertekend en geloofd worden. Maar ik wil niet bij een club horen die zo denkt/waar het gewoon wordt gevonden om zo te denken. Misschien heb ik binnen het gedrocht pkn de rechterflank niet rechts/orthodox genoeg ingeschat en past dan een oplossing: wegwezen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 08 jan 2019 18:27

Een ondertekenaar van de Nashville verklaring verteld waarom hij de verklaring ondersteund.



Ds J den Ouden (HHK)
Wat je er ook van vind;
Netjes uitgelegd door deze dominee met een rijk slotwoord...
Respectvolle interviewer ook
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Prisma23 » 08 jan 2019 18:43

StillAwake schreef:De ene keer stelt Van der Staaij dat hij nog steeds achter zijn ondertekening staat, vervolgens ontkent hij getekend te hebben.

Blijkbaar heeft de man zijn handtekening geplaatst zonder het hele document gelezen te hebben.
En daar draait hij zich onderuit.

Jammer, maar ik denk dat zijn geloofwaardigheid nu wel een tikje heeft gekregen...


Anderzijds is dhr. van der Staaij een makkelijk slachtoffer omdat hij geen mes of een bomvest draagt hoorde ik vanmorgen iemand op BNR zeggen.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Race406 » 08 jan 2019 18:53

blijblij schreef:Als de PKN geen afstand neemt van de pkn-predikanten op de lijst zeg ik mijn lidmaatschap op. Wat een verschrikking.
Maar je bleef wel lid toen wijlen Klaas Hendrikse gewoon op de kansel mocht blijven roepen dat God niet bestaat, maar gebeurt??
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor blijblij » 08 jan 2019 18:59

Race406 schreef:Maar je bleef wel lid toen wijlen Klaas Hendrikse gewoon op de kansel mocht blijven roepen dat God niet bestaat, maar gebeurt??

Jazeker. Ik zou liever bij Hendrikse naar de kerk gaan dan in de Geref Bond.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Race406 » 08 jan 2019 19:02

blijblij schreef:Jazeker. Ik zou liever bij Hendrikse naar de kerk gaan dan in de Geref Bond.
Duidelijk. Weet ik een beetje waar ik je kan inschalen qua ligging... :lol:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 08 jan 2019 20:36

Een reactie van Rikkert Zuiderveld....

https://portal.eo.nl/programmas/tv/nieu ... jn-naaste/

Wie is mijn naaste?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor DeDwaler » 08 jan 2019 21:02

MoesTuin schreef:Een reactie van Rikkert Zuiderveld....

https://portal.eo.nl/programmas/tv/nieu ... jn-naaste/

Wie is mijn naaste?


De ondertekenaars/opstellers zijn toch niet direct paria of hun naasten vijandelijk gezind? Zet dat achterlijke nieuws en die venijnige sociale media eens een paar maanden uit. Dat is heel gezond voor je wereldbeeld en het vormen van een eigen mening.
.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 08 jan 2019 21:12

...en de Nashville verklaring terug de kast in dan ook graag :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten