Nashville-verklaring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 07 jan 2019 13:54

elburger schreef:Ik onderteken deze verklaring van harte!
Waarom?
Lees en onderzoek de Bijbel, daarin staan al de antwoorden, waarom ik achter deze verklaring sta.

Wordt vervolgd


De lijst met ondertekenaars komt straks weer on Line

https://www.rd.nl/kerk-religie/lijst-me ... -1.1538896

Sommigen hebben zich toch maar bedacht....anderen komen erbij.
Er is enige verwarring
Hoe geloofwaardig......


de lijst is op zondag (!) off Line gehaald :-$
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: ashvilleverklaring-Nederlands-definitieve-versie-met-naschrift

Berichtdoor Marnix » 07 jan 2019 14:07

Het lijkt me idd niet aan Refoweb om hier een standpunt in in te nemen, Refoweb is een christelijke jongerencommunity, waarvan sommigen misschien dit manifest onderschrijven en anderen dat niet doen en volgens mij zijn beide groepen hier welkom. Het is eerder een plek om hierover met elkaar in discussie te gaan dan dat ze zelf een statement zouden maken of ze voor of tegen de verklaring zijn.

Ashville-verklaring is wel een mooie benaming trouwens.....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Arjen2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 mar 2017 14:51

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Arjen2015 » 07 jan 2019 14:34

Jammer dat dit onderwerp word geplaatst onder religie terwijl het veel beter bij actueel past. Ook jammer dat mijn geplaatste onderwerp geheel wordt verwijderd onder actueel en niet slechts werd gesloten met een link erbij zoals het gedaan zou moeten worden. DIt lijkt er op dat het bewust uit actueel werd weggehaald.

Als bestuur draag je wel degelijk een standpunt uit. op vele onderwerpen en vlakken.
Het zal het van een goede moraal getuigen als het bestuur afstand neemt van deze verklaring en hier heel duidelijk in te zijn.
maar dat zullen ze denk ik niet doen om dat dit een enorme discussie zal gaan veroorzaken. zowel positief als negatief. Dus zullen ze hier hun vingers niet aan willen branden...en als al gezegd ..dat zegt genoeg..ook over de verdeeldheid die er dan dus speelt in het bestuur over deze verklaring.
als ze hier geen standpunt over willen innemen. Tuurlijk spreekt vanzelf de mogelijkheid voor forum deelnemers om iets van de verklaring te vinden.

maar om deze oproep om een standpunt in te nemen af te doen met een opmerking dat refoweb geen maatschappelijke organisatie is, is natuurlijk flauwe kul. Dus bestuur van refoweb... bespreek het een keer in een bestuursvergadering en kom met een onderbouwing waarom jullie wel of niet met een standpunt willen komen t.a.v. de nashville verklaring.

mvg Arjen
Laatst gewijzigd door Arjen2015 op 07 jan 2019 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor elbert » 07 jan 2019 14:50

Arjen2015 schreef:Dus bestuur van refoweb... bespreek het een keer in een bestuursvergadering en kom met een onderbouwing waarom jullie wel of niet met een standpunt willen komen t.a.v. de nashville verklaring.
Refoweb is geen vereniging en heeft als zodanig dus geen bestuur.
Refoweb staat natuurlijk wel onder beheer en als je de mening van henkie wil weten, kun je hem dat natuurlijk vragen. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Arjen2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 mar 2017 14:51

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Arjen2015 » 07 jan 2019 14:56

Dank voor de reactie. Verbaasd me enigszins dat een forum als dit door slechts 1 persoon wordt bestuurd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor MoesTuin » 07 jan 2019 15:05

elbert schreef:Refoweb is geen vereniging en heeft als zodanig dus geen bestuur.
Refoweb staat natuurlijk wel onder beheer en als je de mening van henkie wil weten, kun je hem dat natuurlijk vragen. ;)

Op de off Line gehaalde handtekeningen lijst heb ik gisteren geen "Henkie" zien staan :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 07 jan 2019 15:22

Ik zou de vrijheid van spreken op Refoweb niet in de waagschaal willen stellen door Refoweb te dwingen zich uit te spreken pro of contra de Nashville-verklaring.
Een van de mooie dingen van dit forum is dat men openlijk meningen kan uitwisselen, ook als die onderling verschillen.
Laat het een forum, een platform blijven waarin de bewegingen op en rond het gereformeerde erf inzichtelijk zijn.
Uiteraard dienen de omgangsvormen gehandhaafd te worden en zijn er grenzen aan het debat. Zie de forum regels.
Maar de waarde van een eerlijk en spontaan, pittig debat is verreweg te verkiezen boven een eenzijdig of gecensureerd christelijk gesprek. Ik zie niet graag dat moderators bij het minste of geringste worden gevraagd in te grijpen.
De zaak van de Nashville-verklaring is een dermate belangrijke waterscheiding in de geschiedenis van de Nederlandse kerken, dat een ingreep van Refoweb, door een kant te kiezen, een belangrijk gesprek zou doodslaan Hetgeen ongetwijfeld tot een gemankeerde dialoog zou leiden. Laten we respect hebben voor elkaar, een ieder aan het woord laten en elkaars monden en oren niet geforceerd sluiten.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Bartje » 07 jan 2019 16:02

en daar ben ik het met eens gravo eens.
wat mij opvalt is dat het lijkt dat je geen tegen geluid mag geven op dit punt. het was al gepolariseerd naar mijn inzien.
waar is de ruimte voor de nuance?
Haast u langzaam.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 07 jan 2019 16:07

De heksenjacht is gestart.

Wel wat nieuws geleerd. De scheiding van kerk en staat geld alleen vanuit de kerk naar de staat. De predikanten moeten hun mond houden, maar de staat door monde van de minister mag zich wel bemoeien met de predikanten.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor elbert » 07 jan 2019 16:29

Speedy schreef:De heksenjacht is gestart.

Wel wat nieuws geleerd. De scheiding van kerk en staat geld alleen vanuit de kerk naar de staat. De predikanten moeten hun mond houden, maar de staat door monde van de minister mag zich wel bemoeien met de predikanten.
Dit is inderdaad merkwaardig. Het OM doet onderzoek of er strafbare feiten in het Nashville document staan. Mijn inschatting: die staan er niet in. Leen van Dijke is bijv. om iets dergelijks vrijgesproken.
Ook staat er niets nieuws in over wat conservatieve protestanten over dit issue al honderden jaren zeggen. Het is stellig opgeschreven, dat wel en daarin is de Amerikaanse invloed te herkennen. Dit Nashville document is dan ook opgezet als tegenwicht tegen de in Amerika heersende identity politics en gender ideologie. Nu importeren we bijna alles uit de VS, dus ook de cultuuroorlog die daar heerst. Trouwens: de Zwarte Piet discussie is hier ook op terug te voeren. Hoort ook bij identity politics.
Ondertussen duikelen vrijwel alle politici over elkaar heen om dit theologische document te veroordelen, wat op zich opmerkelijk is. Sinds wanneer gaan politici over theologie? Het lijkt me dat dit een beetje goedkoop scoren is, want christenen zijn natuurlijk niet gevaarlijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 07 jan 2019 16:30

elbert schreef:Dit is inderdaad merkwaardig. Het OM doet onderzoek of er strafbare feiten in het Nashville document staan. Mijn inschatting: die staan er niet in. Leen van Dijke is bijv. om iets dergelijks vrijgesproken.
Ook staat er niets nieuws in over wat conservatieve protestanten over dit issue al honderden jaren zeggen. Het is stellig opgeschreven, dat wel en daarin is de Amerikaanse invloed te herkennen. Dit Nashville document is dan ook opgezet als tegenwicht tegen de in Amerika heersende identity politics en gender ideologie. Nu importeren we bijna alles uit de VS, dus ook de cultuuroorlog die daar heerst. Trouwens: de Zwarte Piet discussie is hier ook op terug te voeren. Hoort ook bij identity politics.
Ondertussen duikelen vrijwel alle politici over elkaar heen om dit theologische document te veroordelen, wat op zich opmerkelijk is. Sinds wanneer gaan politici over theologie? Het lijkt me dat dit een beetje goedkoop scoren is, want christenen zijn natuurlijk niet gevaarlijk.

Inderdaad.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 07 jan 2019 16:31

Speedy schreef:De heksenjacht is gestart.

Wel wat nieuws geleerd. De scheiding van kerk en staat geld alleen vanuit de kerk naar de staat. De predikanten moeten hun mond houden, maar de staat door monde van de minister mag zich wel bemoeien met de predikanten.

Nee. Er is vrijheid van meningsuiting. Die geldt voor iedereen. Voor de minister, voor de dominee, voor gelovigen en ongelovigen, voor elke burger. Dat meningen kunnen worden verafschuwt, over en weer, behoort dus ook tot die vrijheid. Het is belangrijk om dat te zien en om dat te koesteren, naar mijn mening.
Het wordt pas kwalijk wanneer iemand door macht (juridisch of via geweld) de mond wordt gesnoerd. Dat is nu nergens het geval.
De kritiek is bikkelhard. Dat mag. Naar de rechter stappen om te zien of er met deze uitingen van de Nashville-verklaring wetten zijn overtreden mag ook. Maar je zult zien dat hier niets overtreden wordt. De dominees mogen dit binnen onze rechtsstaat gewoon zeggen.
Dat is ook niet mijn punt van kritiek op deze verklaring. Ik heb een inhoudelijk, methodisch en strategisch probleem met het tractaat. Dat is mijn vrijheid van meningsuiting.
Volgens mij is er dus geen sprake van een heksenjacht, alleen van snoeiharde kritiek die ook te verwachten was.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 07 jan 2019 16:38

gravo schreef:Nee. Er is vrijheid van meningsuiting. Die geldt voor iedereen. Voor de minister, voor de dominee, voor gelovigen en ongelovigen, voor elke burger. Dat meningen kunnen worden verafschuwt, over en weer, behoort dus ook tot die vrijheid. Het is belangrijk om dat te zien en om dat te koesteren, naar mijn mening.
Het wordt pas kwalijk wanneer iemand door macht (juridisch of via geweld) de mond wordt gesnoerd. Dat is nu nergens het geval.
De kritiek is bikkelhard. Dat mag. Naar de rechter stappen om te zien of er met deze uitingen van de Nashville-verklaring wetten zijn overtreden mag ook. Maar je zult zien dat hier niets overtreden wordt. De dominees mogen dit binnen onze rechtsstaat gewoon zeggen.
Dat is ook niet mijn punt van kritiek op deze verklaring. Ik heb een inhoudelijk, methodisch en strategisch probleem met het tractaat. Dat is mijn vrijheid van meningsuiting.
Volgens mij is er dus geen sprake van een heksenjacht, alleen van snoeiharde kritiek die ook te verwachten was.

gravo


Ben je wel op de hoogte wat er plaats vindt? Bedreigingen .. diverse zwart makerij van personen, terwijl personen niet eens kerkelijk zijn, maar door hun achternaam verdacht worden gemaakt. Scheldpartijen? Mensen op zoek gaan naar personen waarvan ze denken dat ze die lijst zouden ondertekend hebben? ....... Schiet toch op. Stevige discussie is niets mee, snoeiharde kritiek ook, maar dit is nu een ordinaire heksenjacht geworden.

Zoals een collega (homoseksueel) tegen mij zei: christenen zijn een makkelijk doelwit, want die doen toch niets terug. Moslims daar pas je voor op, want dan krijg je de hele familie op je nek ....
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor gravo » 07 jan 2019 16:48

Speedy schreef:Ben je wel op de hoogte wat er plaats vindt? Bedreigingen .. diverse zwart makerij van personen, terwijl personen niet eens kerkelijk zijn, maar door hun achternaam verdacht worden gemaakt. Scheldpartijen? Mensen op zoek gaan naar personen waarvan ze denken dat ze die lijst zouden ondertekend hebben? ....... Schiet toch op. Stevige discussie is niets mee, snoeiharde kritiek ook, maar dit is nu een ordinaire heksenjacht geworden.

Zoals een collega (homoseksueel) tegen mij zei: christenen zijn een makkelijk doelwit, want die doen toch niets terug. Moslims daar pas je voor op, want dan krijg je de hele familie op je nek ....

Ik keur elke vorm van bedreiging of intimidatie af. Wel meen ik dat de wijze waarop men een steen in de vijver gegooid heeft met deze verklaring erg onverstandig en provocatief was. Vooral omdat er teruggegrepen wordt op een visie die veel christenen al verlaten hadden. Dat leidt tot opschudding binnen en buiten christelijke kring. En dat wist men. Het is een bewuste provocatie. Hiermee is een opvallende communicatieve wissel omgegooid en ik betreur het gebrek aan inzicht en wijsheid bij de predikanten dat zij dit niet hebben willen verhinderen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Nashville-verklaring

Berichtdoor Speedy » 07 jan 2019 16:54

gravo schreef:Ik keur elke vorm van bedreiging of intimidatie af. Wel meen ik dat de wijze waarop men een steen in de vijver gegooid heeft met deze verklaring erg onverstandig en provocatief was. Vooral omdat er teruggegrepen wordt op een visie die veel christenen al verlaten hadden. Dat leidt tot opschudding binnen en buiten christelijke kring. En dat wist men. Het is een bewuste provocatie. Hiermee is een opvallende communicatieve wissel omgegooid en ik betreur het gebrek aan inzicht en wijsheid bij de predikanten dat zij dit niet hebben willen verhinderen.

gravo


En daar verschil ik van mening in met jou. Het laat zien hoever de lobby is en dat vrijheid van meningsuiting en godsdienst ingeperkt zal worden.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten