Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor benefietdiner » 24 dec 2018 11:15

Bij het reformatorisch dagblad van de afgelopen week zat een klein boekje met de titel ‘Leren van Dordt 1618 – 2018’.

Het boekje ziet op het vierhonderd jarig bestaan en uitgaven van de Dordtse leerregels.

Op de eerste bladzijde van het boekje wordt vermeld dat het boekje een samenvatting bevat van de Dordtse leerregels en op de volgende bladzijde ‘De Dordt-test’.

Verwonderd las is verder over ‘De Dordt-test’ want wat blijkt uit deze zogenaamde ‘test’ dat reformatorische mensen (dat is toch de doelgroep van het RD) de Dordtse leerregels lastig vinden. Er worden vijf vragen gesteld in verouderde taal met daarachter direct de opmerking ‘lastig hé’. Die verouderde taal in de Dordtse leerregels vinden de uitgevers van dit boekje jammer want niemand leest ze daardoor en onbekend maakt onbemind.

Daarom is het boekje dus uitgegeven namelijk om de Dordtse leerregels toegankelijker te maken voor de Reformatorische mensen en deze leerregels ook in te korten om de duidelijkheid.

En…….. als klap op de vuurpijl wordt opgemerkt: al zou je dit boekje uit je hooft leren het breng je geen stap dicht bij God. Want de hoofdboodschap van Dordt is: genade valt vrij.

Wat mij dan direct op de op eerste bladzijden van het boekje opvalt onder de kop: ‘inleiding’ de klap die blijkbaar uitgedeeld moet wordt naar evangelische. Maar……. wacht even……. de Dordtse leerregels zijn juist geschreven tegen de evangelische richting zo lees ik op die bewuste bladzijde. Evangelisch is namelijk remonstrants waar nu juist de Dordtse leerregels tegen zijn opgesteld.

Ja….. sorry hoor reformatorische mensen jullie snappen natuurlijk niets van die Dordtse leerregels want ja….. contraremonstrantie, predestinatie, manicheisme en onwederstandelijke genade. Och, och domme reformatorische mensen je begrijpen niets van die Dordtse leerregels en daarom zullen wij van het Reformatorisch Dagblad het in die boekje nog eens duidelijk in het Nederlands en verkort neer schrijven.

Er wordt in het boekje, na dit hier bovenstaande, ook nog een ‘Woord vooraf’ geschreven met als samengevatte inhoud dat: alleen Gods ware kerk de Dordtse leerregels onderschrijft en anders ben je een verloren mens een Arminiaan een remonstrant.


Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Ik heb zelf boven deze topic gezet: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’. Duidelijk blijkt wel uit de uitgave van dit besproken boekje de waarheid van deze spreuk. ‘Onkunde’ van de reformatorische mensen zoals er zelf ook in wordt vermeld.

De bekende uitspraak: ‘ik geloof in de Bijbel en de drie formulieren van enigheid’ (waaronder de D.L.) zo is de geloofsbelijdenis van de reformatorische mensen. Wat voor waarde heeft zo’n belijdenis als je niet eens weet wat je belijd.

Ik wil tegen de Reformatorische mensen zegen: als je echt de waarheid wil weten over Dordt bekijk dan deze verklaring:

https://www.youtube.com/watch?v=nnc3qsxylsc&t=3474s

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor benefietdiner » 29 dec 2018 13:06

MoesTuin schreef:Er zou eigenlijk een hedendaagse versie moeten komen :wink:


Die hedendaagse versie is er hoor: 'De Dordtse Leerregels: wat moeten christenen in 2018 ermee?'.
https://cip.nl/cip+/69651-de-dordtse-le ... R0gbcRUUGQ

Als je Google op Dordtse leerregels krijg een honderdtal boeken en geschriften die er over geschreven hebben, er zijn er maar weinig die het zo goed onafhankelijk uitleggen als Willem Ouweneel.(zie verwijzing topic start).

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2018 13:52

benefietdiner schreef: er zijn er maar weinig die het zo goed onafhankelijk uitleggen als Willem Ouweneel.(zie verwijzing topic start).

Ik houd me liever hierbij
http://theologienet.nl/documenten/Brits ... regels.pdf
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor benefietdiner » 29 dec 2018 14:20

Chaya schreef:Ik houd me liever hierbij
http://theologienet.nl/documenten/Brits ... regels.pdf

Ja dat is wel duidelijk, veel wat jij hier post is overeenkomstig de leer van Gomarus of de vijf artikelen tegen de remonstranten. Ook de verwijzing die je geeft van de 30 predicaties door Ds. A.J. Britstra is eenzijdig, de zijde van Gomarus.

Er zijn maar zeer weinig mensen die ONAFHANKELIJK een verklaring geven hoe het nu zit met de Dordtse leerregels. Ook Arminisus was voluit Gereformeerd en Bijbels. Alleen die kant wordt in de DL gemist.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor Speedy » 29 dec 2018 14:23

benefietdiner schreef:Ja dat is wel duidelijk, veel wat jij hier post is overeenkomstig de leer van Gomarus of de vijf artikelen tegen de remonstranten. Ook de verwijzing die je geeft van de 30 predicaties door Ds. A.J. Britstra is eenzijdig, de zijde van Gomarus.

Er zijn maar zeer weinig mensen die ONAFHANKELIJK een verklaring geven hoe het nu zit met de Dordtse leerregels. Ook Arminisus was voluit Gereformeerd en Bijbels. Alleen die kant wordt in de DL gemist.


Euhm en dat zeg jij die verwijst naar Ouweneel?

Arminius was niet voluit gereformeerd en Bijbels. Daarnaast vindt je zijn uitleg heel sterk terug in de DL, alleen ze staan in de verwerpingen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2018 14:24

benefietdiner schreef:Er zijn maar zeer weinig mensen die ONAFHANKELIJK een verklaring geven hoe het nu zit met de Dordtse leerregels. Ook Arminisus was voluit Gereformeerd en Bijbels. Alleen die kant wordt in de DL gemist.

En jij wilt nu beweren dat Ouweneel en jij geheel onafhankelijk zijn?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor naamloos » 29 dec 2018 15:57

Nou ja, Ouweneel is niet gebonden aan de D.L.
Hij heeft de belijdenisgeschriften niet aan de Bijbel hangen.
Overigens spreekt hij er helemaal niet negatief over hoor.
Zelf vind ik W.O. theologisch gezien te veel gomarus in deze. In zijn spreken gelukkig niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor benefietdiner » 29 dec 2018 18:11

Speedy schreef:Euhm en dat zeg jij die verwijst naar Ouweneel?

Arminius was niet voluit gereformeerd en Bijbels. Daarnaast vindt je zijn uitleg heel sterk terug in de DL, alleen ze staan in de verwerpingen.

Dat klopt gedeeltelijk maar dat is nu juist de EENZIJDIGHEID van de Dordtse leerregels. ZIJ vinden het verwerpelijk maar dat is onjuist. De Bijbel roept een mens op om in actie te komen tot bekering en gehoorzaamheid c.q. te doen. Dat staat ook summiertje ook in de D.L. maar het grootse deel is lijdelijkheid. Daarom keur ik de D.L. ook niet af het staat er beide in maar niet in de juiste evenwicht.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 29 dec 2018 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor benefietdiner » 29 dec 2018 18:15

Chaya schreef:En jij wilt nu beweren dat Ouweneel en jij geheel onafhankelijk zijn?

We zijn allemaal geïndoctrineerd, zeker als je lid bent van een bepaalde denominatie. Ouweneel is dat niet en ik ook niet. Dan ben je in ieder geval meer onafhankelijk.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor Chaya » 29 dec 2018 20:15

benefietdiner schreef:We zijn allemaal geïndoctrineerd, zeker als je lid bent van een bepaalde denominatie. Ouweneel is dat niet en ik ook niet. Dan ben je in ieder geval meer onafhankelijk.

Ach ja, daar komt je gefrustreerde riedel weer. Houd daar nu eens mee op joh, na zoveel jaren.
Besteed je tijd eens nuttig ipv op allerlei fora het reformatorisch gedachtengoed onder te schoffelen en verdacht te maken.
Het is zooooooo doorzichtig, al denk jij van niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor Speedy » 29 dec 2018 21:27

benefietdiner schreef:We zijn allemaal geïndoctrineerd, zeker als je lid bent van een bepaalde denominatie. Ouweneel is dat niet en ik ook niet. Dan ben je in ieder geval meer onafhankelijk.


Nou Ouweneel is absoluut niet onafhankelijk omdat hij met vooronderstellingen de DL benaderd. En Ouweneel is ook geïndoctrineerd en daar hoef je maar over te spreken met iemand van de gesloten vergadering, dan weet je genoeg dat hij niet onafhankelijk is richting de Gereformeerde Gezindte.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor Speedy » 29 dec 2018 21:30

benefietdiner schreef:Dat klopt gedeeltelijk maar dat is nu juist de EENZIJDIGHEID van de Dordtse leerregels. ZIJ vinden het verwerpelijk maar dat is onjuist. De Bijbel roept een mens op om in actie te komen tot bekering en gehoorzaamheid c.q. te doen. Dat staat ook summiertje ook in de D.L. maar het grootse deel is lijdelijkheid. Daarom keur ik de D.L. ook niet af het staat er beide in maar niet in de juiste evenwicht.


De DL zijn absoluut niet eenzijdig. Ze waarschuwen juist tegen die vrije wil die toen al gepropageerd werd, maar nu nog steeds. Als er ergens over de zuiverste genade de Bijbel wordt nagesproken dan is dat in de DL, met de waarschuwing erbij om niet over te geven aan lijdelijkheid, wat in feite de remonstranten aangeven. Je kan leven wat je wil, komt allemaal wel goed.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor naamloos » 29 dec 2018 22:05

Speedy schreef:De DL zijn absoluut niet eenzijdig. Ze waarschuwen juist tegen die vrije wil die toen al gepropageerd werd, maar nu nog steeds. Als er ergens over de zuiverste genade de Bijbel wordt nagesproken dan is dat in de DL, met de waarschuwing erbij om niet over te geven aan lijdelijkheid, wat in feite de remonstranten aangeven. Je kan leven wat je wil, komt allemaal wel goed.
Poeh, wie bepaald dat de D L de enigste echte juiste interpretatie hebben?
En nu niet meer klagen over karikaturen hé als je die zelf ook neerknalt.
Ik heb vrijwel alles gehoord en gelezen van W.O. en hij is over het algemeen behoorlijk positief over de belijdenisgeschriften.
Ja hij heeft wat kanttekeningen, maar die heeft hij ook in zijn eigen gesloten kring.
Inderdaad is iedereen geïndoctrineerd. Het punt is of je daar uit kan breken om je eigen inzichten te volgen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor benefietdiner » 29 dec 2018 22:12

Speedy schreef:De DL zijn absoluut niet eenzijdig. Ze waarschuwen juist tegen die vrije wil die toen al gepropageerd werd, maar nu nog steeds. Als er ergens over de zuiverste genade de Bijbel wordt nagesproken dan is dat in de DL, met de waarschuwing erbij om niet over te geven aan lijdelijkheid, wat in feite de remonstranten aangeven. Je kan leven wat je wil, komt allemaal wel goed.

Je kunt de remonstranten niet vergelijken met de huidige van 2018 die zijn thans vrijzinnig.
Het ging in de D.l. over een klein meningsverschilletje namelijk of een mens ook wat moest doen tot zijn zaligheid. Nee zei Gomarus, Ja zei Armininus. Er zijn velen teksten uit de Bijbel te citeren waarin beide, zowel Gomarus als Arminius gelijk hebben. Het is een medaille met twee zijde die alle bij geciteerd dienen te worden. Dit evenwicht kan ik niet vinden in de D.L. Dat is ook logies wat de D.L. is een verweer schrift ook al hebben ze er een belijdenis geschrift van gemaakt.

Je heb het over ‘zuivere genade’. Ik begrijp je rede. Je zegt: ‘Genade kan alleen genade zijn als je er zelf niets aan toevoeg’. Maar bekering gaat altijd vóór genade vooraf, genade is dan vergeving of clementie, zo moet genade ook gezien worden en dat is zuiver Bijbels, niet zoals jij het uitlegt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Dordt ‘veel geprezen weinig gelezen’.

Berichtdoor naamloos » 29 dec 2018 22:26

benefietdiner schreef:Je kunt de remonstranten niet vergelijken met de huidige van 2018 die zijn thans vrijzinnig.
Het ging in de D.l. over een klein meningsverschilletje namelijk of een mens ook wat moest doen tot zijn zaligheid. Nee zei Gomarus, Ja zei Armininus.
Tja, dus eigenlijk waren Gomarus en Arminius ook gewoon vrijzinnig, want ze voelden zich vrij de Bijbel naar eigen inzicht te interpreteren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 14 gasten