Door Zijn striemen bent u genezen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 30 dec 2018 08:36

Jesaja40 schreef:De kerk die vanuit haar bekeringsdrang richting het Huis van Israël zich heeft gedragen. Toen dat niet lukte is die bekeringsdrang omgeslagen in een vernietigingsdrang. Ik kan mij heel goed voorstellen dat uw kerk zich daar (hopelijk) niet schuldig aan heeft gemaakt. Er zijn ook kerken die keihard verkondigen dat zij de lijn van Israël gewoon voortzetten en zich allang losgesneden hebben van Israël. Soms is het heel erg pijnlijk om deze dingen te benoemen.

Het hoort bij het genezingsproces van de kerken. Zou dat niet de diepste oorzaak kunnen zijn waarom de kerken leeglopen? Ik zeg dat niet om te beschuldigen maar om dit genezingsproces, die uiteraard wederzijds is, op de agenda te plaatsen. Ben ik als Jood een tegenstander van de kerken? Nee, gelukkig niet en toch roepen alle denominaties: wij zijn de ware hoor. Waar halen zij dit toch vandaan? Is dat het overtroeven van elkaar of is dat soms het minachten omdat een ander kerkgenootschap niet precies doet wat zij voorstaan. Blijkbaar is het woord: door Zijn striemen bent u genezen niet alleen individueel maar zeker ook op kerken van welke signatuur van toepassing.

Ja, wat is dan echt de kerk? Ja zegt men al heel erg snel: dat zijn echte gelovigen hoor. O ja? Waarom dan al die verdeeldheid en verkettering naar elkaar toe?


Helder, Jesaja. Alle (christelijke) denominaties behalve het Joodse deel dus. Er is in mijn optiek weinig mis met zaken benoemen. We hebben er met zijn allen ook een grote puinhoop van gemaakt.

Van huis uit ben ik Rooms katholiek, maar ik heb mij jaren geleden al laten uitschrijven wegens onverenigbare verschillen in de leer. Nu in het heden voel ik me bij geen enkele kerk (denominatie) echt thuis. Het gereformeerde baptisme komt waarschijnlijk nog het dichtst in de buurt, maar delen van de calvinistische theologie onderschrijf ik niet. Ik vraag me af of ik in dat geval ooit belijdend lid zou kunnen zijn. Bovendien, de Heere heeft erin voorzien dat ik geen solo-christen ben. Het is zoals het is, dus ik heb er vrede mee.

De Heere Jezus vroeg Zich af of Hij nog geloof zou vinden op aarde wanneer Hij komt (Lukas 18:8). De afval van het geloof is al vele jaren aan de gang.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Johan100 » 31 dec 2018 14:59

DeDwaler schreef:Oké, dank voor de aanvulling! Ik begreep je niet helemaal. Ik kom er nog op terug, maar ja Kerst en zo, je weet wel :wink:


DeDwaler schreef:
Dit is wat je zei: "Redeneren leidt tot ongeloof en is een product van ongeloof. (ps; Ik verwijt niemand hier ongeloof, maar dat heb ik bij mezelf geconstateerd).". Nu zeg je wat anders. Je spreekt in raadselen. Wat bedoel je nu, Johan?


Je begreep me dus nog steeds niet helemaal.
Misschien heeft het wel met het volgende te maken wat je schreef in een ander topic:
DeDwaler schreef: Ik ben in 2014 wedergeboren, dus ik ben nog een kind.


God is geen mens. Tot die conclusie kwam jij ook al. Al dat gewauwel om God precies te doorgronden leidt mij van Christus af, dus ongeloof. Dat is wat ik bedoel.


Elke ademtocht die ik krijg is een gift van God. Zonder Hem kan ik niet bewegen.
Maar je kunt niet zomaar een paar losse teksten uit de Bijbel knippen en hier plakken. Gods Woord gaat om het geheel.
Er staat ook opgetekend dat de duivel God om toestemming vroeg om Job met zweren te slaan. Volgens jou zeker ook weer zoiets wat in menselijke bewoordingen opgetekend is. Nou, wij zijn mens, is het een leugen soms wat er staat? ''Zo slecht is de duivel niet, God deed het toch?'' '''Want Hij schept onheil'. Dat is de uiterste conclusie die jij of mensen straks misschien trekken. Daar wil ik mensen voor behoeden.
Als ik straks in de auto stap en ik trap heel diep het gaspedaal in naar 200 km p/u en ik krijg een bekeuring zeg ik ook niet tegen de politie: 'Dat deed God'. Of in de vrieskou naar buiten stappen in m'n hemdje en dan een verkoudheid oplopen en dan zeggen 'Dat deed God'. Nee, ik ben verantwoordelijk.

Ik zeg niet voor niets dat deze discussies tot niets leiden en misverstanden opleveren. Het geloof begrijpt dingen (naar de mate waarin de Geest het schenkt) en aanvaardt, maar dat kunnen we hier op het forum niet klein krijgen.

'Zie, God is groot, en wij begrijpen het niet' Job 36:26.
Paulus kwam al tot de conclusie: O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Romeinen 14:13
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor coby6 » 31 dec 2018 17:13

Jezus zei: Ik wil het, word rein, dus daarmee basta. Vriend voor wie ik bad voelde alsof er aan zijn been getrokken werd en het ging trillen en pijn is weg, maar nog niet perfect, dus vanavond weer bidden. Net zolang door bidden tot ie rond kan springen. Dit wordt eens een mooi gedocumenteerd wonder. Dokter heeft foto's dat ie een nieuwe knieschijf moest en dat er geen kraakbeen was.

Yoshi

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Yoshi » 31 dec 2018 17:26

coby6 schreef:Jezus zei: Ik wil het, word rein, dus daarmee basta. Vriend voor wie ik bad voelde alsof er aan zijn been getrokken werd en het ging trillen en pijn is weg, maar nog niet perfect, dus vanavond weer bidden. Net zolang door bidden tot ie rond kan springen. Dit wordt eens een mooi gedocumenteerd wonder. Dokter heeft foto's dat ie een nieuwe knieschijf moest en dat er geen kraakbeen was.

Succes, ik hoop van harte dat het lukt. Kunnen we hier over een maand oid bewijs van genezing (en de situatie voor) zien?
Wel gek dat Jezus in etappes geneest. Kunnen we dat ook ergens in de bijbel lezen?

Yada
Mineur
Mineur
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 aug 2016 20:37

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Yada » 31 dec 2018 23:19

Yoshi schreef:Succes, ik hoop van harte dat het lukt. Kunnen we hier over een maand oid bewijs van genezing (en de situatie voor) zien?
Wel gek dat Jezus in etappes geneest. Kunnen we dat ook ergens in de bijbel lezen?
Ik was ook sceptisch. Zeker omdat het niet gaat om ons bidden maar om Zijn gewilligheid en macht om te genezen. En zelfs dat is nog maar een wegwijzer naar Zijn werkelijke werk. Maar, even voor de juiste feiten, vanavond las ik dit:
2Koningen 4:32-37 / STV schreef:32 ‭‭En toen Elisa in het huis kwam,‭⁵²‭ ziet, zo was de jongen dood, zijnde gelegd op zijn bed.‭⁵³‭‭ 33 ‭‭Zo ging hij in,‭⁵⁴‭ en sloot de deur voor hen beiden toe,‭⁵⁵‭ en bad tot den HEERE.‭ 34 ‭‭En hij klom op,‭⁵⁶‭ en legde zich‭⁵⁷‭ neder op het kind, en leggende zijn mond op deszelfs mond, en zijn ogen op zijn ogen, en zijn handen op zijn handen, breidde zich over hem uit. En het vlees des kinds werd warm.‭ 35 ‭‭Daarna kwam hij weder, en wandelde in het huis eens herwaarts, en eens derwaarts, en klom ‭weder‭ op,‭⁵⁸‭ en breidde zich over hem uit; en de jongen niesde tot zevenmaal toe; daarna deed de jongen zijn ogen open.‭ 36 ‭‭En hij riep Gehazi, en zeide: Roep deze Sunamietische. En hij riep ze, en zij kwam tot hem; en hij zeide: Neem uw zoon op.‭ 37 ‭‭Zo kwam zij, en viel‭⁵⁹‭ voor zijn voeten, en boog zich ter aarde, en zij nam haar zoon op, en ging uit.‭
Verder is er nog één voorbeeld van de Heere Jezus maar het is niet Zijn gewoonlijke manier van doen.
Markus 8:22-26 / STV schreef:22 ‭‭En Hij kwam te Bethsaïda;‭¹⁹‭ en zij brachten tot Hem een blinde, en baden Hem, dat Hij hem aanraakte.‭ 23 ‭‭En de hand des blinden genomen hebbende, leidde Hij hem uit buiten het vlek, en ‭spoog‭ in zijn ogen,‭²⁰‭ en leide de handen op hem, en vraagde hem, of hij iets zag.‭ 24 ‭‭En hij, opziende,‭²¹‭ zeide: Ik zie de mensen, want ik zie hen, als bomen, wandelen.‭²²‭‭ 25 ‭‭Daarna leide Hij de handen wederom op zijn ogen,‭²³‭ en deed hem opzien. En hij werd hersteld, en zag hen allen ver en klaar.‭ 26 ‭‭En Hij zond hem naar zijn huis, zeggende: Ga niet in het vlek,‭²⁴‭ en zeg het niemand in het vlek.‭
Meer dan twee stappen kom ik echter niet tegen. Je ziet wel dat beide gevallen worden stilgehouden voor de omgeving.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 02 jan 2019 15:11

.
Allereerst wens ik allen een gezegend en gezond 2019!

Johan100 schreef:Je begreep me dus nog steeds niet helemaal.
Misschien heeft het wel met het volgende te maken wat je schreef in een ander topic:

DeDwaler schreef:Ik ben in 2014 wedergeboren, dus ik ben nog een kind.

Johan100 schreef:God is geen mens. Tot die conclusie kwam jij ook al. Al dat gewauwel om God precies te doorgronden leidt mij van Christus af, dus ongeloof. Dat is wat ik bedoel.


"Leg dan af alle slechtheid, alle bedrog, huichelarij, afgunst en alle kwaadsprekerij. En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien, indien u tenminste geproefd hebt dat de Heere goedertieren is, en kom naar Hem toe als naar een levende steen, die wel door de mensen verworpen is, maar bij God uitverkoren en kostbaar, dan wordt u ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterschap, om geestelijke offers te brengen, die God welgevallig zijn door Jezus Christus."
(1 Petrus 2:1-5)

Eén ding weet ik zeker en dat is dat Gods Woord klopt. God heeft heel veel laten optekenen, ook dingen die ik niet direct begreep, zoals Romeinen 9 (over de vrijmacht en soevereiniteit van God) bijvoorbeeld. Wat ik lees in de Bijbel dat wil ik verstandelijk kunnen beredeneren (begrijpen). God heeft het niet voor niets geopenbaard en Hij wil dat we Hem kennen.

De wijsheid van God is geen dwaasheid, maar volstrekt logisch. Het is alleen dwaasheid (ondoorgrondelijk) voor vlees, omdat het geestelijk is. Jij noemt het gewauwel, ik noem het de Bijbelse waarheid. Hoe zou de waarheid of oproep om te dorsten naar het Woord en te groeien in kennis je van Christus afleiden?

Johan100 schreef:Maar je kunt niet zomaar een paar losse teksten uit de Bijbel knippen en hier plakken. Gods Woord gaat om het geheel.


Ik zou niet weten waarom niet. Dat doen we toch allemaal? Iedereen kan de Schrift raadplegen en wegen wat de ander zegt, zoals de mensen in Berea. Dat lijkt me sowieso verstandig.

"Jezus zei tegen hem: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij."
(Johannes 14:6)

Johan100 schreef:Er staat ook opgetekend dat de duivel God om toestemming vroeg om Job met zweren te slaan. Volgens jou zeker ook weer zoiets wat in menselijke bewoordingen opgetekend is. Nou, wij zijn mens, is het een leugen soms wat er staat?


Nee, volgens de Bijbel kan de duivel niets zonder toestemming van God. God beschikt over alle dingen naar Zijn welbehagen. God is soeverein. Hoe je het ook wendt of keert, je komt altijd bij Hem uit. God is niet geheimzinnig over wat Hij doet en waarom Hij het doet.

Johan100 schreef:"Zo slecht is de duivel niet, God deed het toch?" "Want Hij schept onheil". Dat is de uiterste conclusie die jij of mensen straks misschien trekken. Daar wil ik mensen voor behoeden.


Onheil of rampspoed, ziekte en dood is wat anders dan het kwaad (zonde) dat de duivel en wij doen. Toch is het kwaad er, waarom en hoe? Die vragen krijg je en de Bijbel geeft de glasheldere antwoorden, zoals met Job. Ik laat daarom graag de Bijbel spreken, ook al is dat tegen het zere been van de wereld. Om mensen te sparen (maar niet heus) en God te willen behoeden voor een slechte reputatie smoort de wereld Gods Eigen Woord met vrome praatjes. Laat het Woord spreken en doof het licht niet dat mensen wijs kan maken tot zaligheid. De Heere is Koning, Schepper en almachtig, dus vrees Hem, want Zijn wil is wet (zie: Mattheüs 10:16-42).

Johan100 schreef:Als ik straks in de auto stap en ik trap heel diep het gaspedaal in naar 200 km p/u en ik krijg een bekeuring zeg ik ook niet tegen de politie: 'Dat deed God'. Of in de vrieskou naar buiten stappen in m'n hemdje en dan een verkoudheid oplopen en dan zeggen 'Dat deed God'. Nee, ik ben verantwoordelijk. Of in de vrieskou naar buiten stappen in m'n hemdje en dan een verkoudheid oplopen en dan zeggen 'Dat deed God'. Nee, ik ben verantwoordelijk.


De politie spreekt je aan namens God en van domme dingen doen weet je tevoren dat het niet verstandig is, dus die vlieger gaat niet op. We zijn geen redeloze robots of marionetten die willoos en doelloos domweg bevelen opvolgen. We maken plannen, we treffen de voorbereidingen en we doen het onrecht. Wij allemaal.

Maar... en dat is belangrijk, we zijn wel schepselen in een schepping van een Schepper. Over de daaraan verbonden conclusies spreekt de Bijbel en ik spreek het na, omdat het de waarheid is. We hebben geen excuus voor onze ongerechtigheid. Er is echter onrecht, zodat wat recht is recht blijkt te zijn. We bewegen ons allen binnen het raadsbesluit van God. Als je vindt dat ik door dat te zeggen het leven uit de mens sla, dan klopt dat mijns inziens in zoverre dat de mens dood is in zonden en overtredingen en dat het Leven alleen in de Heere Jezus en uit genade van God is.

Johan100 schreef:Ik zeg niet voor niets dat deze discussies tot niets leiden en misverstanden opleveren. Het geloof begrijpt dingen (naar de mate waarin de Geest het schenkt) en aanvaardt, maar dat kunnen we hier op het forum niet klein krijgen.


Bijbelse waarheid brengt misverstanden aan het licht. Ons begrip of de mate van ons geloof verandert de geopenbaarde waarheid niet. Om begrip, waarheid, wijsheid en kennis mogen we tot God bidden.

Johan100 schreef:'Zie, God is groot, en wij begrijpen het niet' Job 36:26.
Paulus kwam al tot de conclusie: O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Romeinen 14:13


Ik begrijp ook zoveel dingen niet en over heel veel zaken geeft God ook geen uitsluitsel of openbaring. Ik voel ook niet de behoefte om alles in de schepping en Schepper te willen en kunnen verklaren, maar die behoefte heb ik wel als het om het geopenbaarde Woord van God gaat. Veel dingen interesseren me trouwens ook niet, zoals wetenschappelijk willen bewijzen hoe iets uit niets kan ontstaan, of verklaren hoe de Rode Zee in tweeën spleet, of verklaren waarom het duister werd in Egypte, of wat Noach met alle mest van de dieren deed, of hoe God in zes dagen kon scheppen, of hoe Jezus over het water liep, of hoe een ezel kan praten, of hoe een staf een slang kan worden, of waar al het water vandaan kwam bij de zondvloed, of hoe het vuur en zwavel uit de hemel kwam, of hoe de muren van Jericho konden instorten door eromheen te lopen en te juichen. Het is gebeurd en daarmee basta! God doet al die dingen en dat is de verklaring.

Paulus schrijft in al zijn brieven over de diepten van de rijkdom, wijsheid, kennis, oordelen en wegen en hij gooit er dus niet bij voorbaat een deken van geheimzinnigheid overheen. Paulus deelt de kennis die van God komt met ons en daar looft hij God voor.
.

Wia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2024 13:07

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Wia » 05 feb 2024 13:27

Via Google kwam ik op deze site terecht omdat ik mij afvroeg wat er precies bedoeld wordt met 'door Zijn striemen bent u genezen.' De variatie aan meningen en de teksten die genoemd worden helpen mij. Waar ik treurig van werd is dat een aantal van deze kinderen van dezelfde Vader elkaar de mantel uitvegen en verwijten maken. Ik mis de liefde in dit geestelijke gezin. Laten we elkaar, ondanks meningsverschillen, respecteren, zoals Paulus ons voordoet in Filippenzen 1:18: Wat telt is dat Christus verkondigd wordt.

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Neon » 06 feb 2024 15:53

Mooie reactie Wia.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten