Door Zijn striemen bent u genezen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 24 dec 2018 07:42

Jesaja40 schreef:Het is geen etiket, maar een aanduiding. Een Messiasbelijdende Jood huivert om zich christenen te noemen. Zij zijn dat ook niet, zij zijn en blijven ten volle Joods. Deze benoeming christen doet ons gewoon denken aan de pogroms die in naam van de kerkelijke Jezus dood en vernietiging brachten. Echter de Eeuwige heeft nog wat met ons "het uitverkoren volk" voor ogen. Wij Joden moeten ook leren dat door "Zijn striemen wij zijn genezen". Dit woord kwam primair tot het Huis van Israël. Daar moeten wij nog mee in het reine komen voor de Eeuwige. Met zeer groot verlangen zie ik uit naar die dag waarop onze Joodse Messias terug zal keren en zich bekend zal maken aan het niet Messiasbelijdende deel: Ik ben Yeshua, jullie verlosser. Precies zoals het voorzegd is in Zacharia zal het geschieden.


Tja, gelovigen worden in de Bijbel al christenen genoemd. Dat er in naam van het zogenaamde christendom een hoop narigheid plaatsvindt, weerhoudt mij er niet van om die term te bezigen. In plaats van de term te verwerpen leg ik maar liever continu uit dat die lieden geen christenen zijn (zoals die charismatische kwakzalvers bijvoorbeeld).

Wat versta jij onder de kerk, Jesaja?

Jesaja40 schreef:O ja, u hoeft echt niet te lopen knippen in uw Bijbel. Zorgvuldig lezen in de grondtekst geeft u de juiste richting aan.


Dank je :wink:

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 24 dec 2018 07:44

Yoshi schreef:Dat waren vroeger in de NT tijd gewoon de apostelen en de volgers van Jezus die ook joods waren. Dat is later overgegaan in het christendom.
De laatste tijd is de term weer helemaal hip maar het betreft dan vrijwel altijd evangelicale christenen die zich zo noemen voor interresantdoenerij. Een hype overgewaaid uit de VS.


Ja, ik weet uit ervaring dat er inderdaad evangelicalen zijn die de neiging hebben om er met de Joodse feestdagen, sabbat en gebruiken vandoor te gaan. Onzin.

Yoshi, ik voel me bij geen enkele stroming echt thuis. Het is mij allemaal té benauwd en té verzuild, daarom hou ik het maar gewoon bij christen of iemand van de Weg.

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 24 dec 2018 08:14

Veendam schreef:Jezus kan ALLE ziekten genezen.
En Hij wil dat ook !!


Laten we ziekte eens definiëren. Mijn stelling zou zijn dat ieder mens voortdurend in mindere of meerdere mate gebrekkig en/of ziek is. Verkoudheid, griep, koorts, hoofdpijn, pukkels, ontstekingen, wratten, tandbederf, afwijkingen, slechte ogen, platvoeten, rugpijn, hoesten, verstopte oren, enzovoorts.

Welk mens is er niet ziek? Ziekte is niet per definitie een belemmerende kwaal, maar elke storing in de werking van een of meer van de organen (van Dale).

Al die figuren die beweren elkaar te kunnen genezen gaan zelf allemaal naar de tandarts, dragen brillen, hebben ontstekingen, gaan naar de huisarts en fysio, hebben overgewicht, etc. Waarom dan? Werkt de autoriteit daartegen soms niet?

Zoek een video van de gemiddelde charismatische/pinkster/wof gemeente op en je ziet dat het al net zo'n ziekenboeg is als overal.

.
.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Jesaja40 » 24 dec 2018 10:39

DeDwaler citeert:

Tja, gelovigen worden in de Bijbel al christenen genoemd. Dat er in naam van het zogenaamde christendom een hoop narigheid plaatsvindt, weerhoudt mij er niet van om die term te bezigen. In plaats van de term te verwerpen leg ik maar liever continu uit dat die lieden geen christenen zijn (zoals die charismatische kwakzalvers bijvoorbeeld).


Waar komt die benaming christen toch vandaan?
Als ik dat vertaal in het Hebreeuws dan staat er gewoon נוצרי, (Nazireeër).
De Joden die Yeshua niet erkenden als de משוח (Messias of gezalfde) gaven iedereen de bijvoeglijke naam נוצרים (Nazireeërs)
Dit alles uit nijd om daarmee te voorkomen dat de naam Yeshua op geen enkele wijze gebruikt zou worden.

Als tegenhanger gebruikten de Messiasbelijdende Joden het statement dat zij Yeshua erkenden en geloofden en gebruikten op hun beurt de eretitel volgeling van de Messias משוח.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Yoshi » 24 dec 2018 11:33

Jesaja40 schreef:DeDwaler citeert:



Waar komt die benaming christen toch vandaan?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Christen:

"De term 'christen' werd voor het eerst gebruikt in Antiochië (hoofdstad van de Romeinse provincie Syria, in het huidige Turkije, bij de grens met Syrië) nadat in Jeruzalem een vervolging was uitgebroken tegen aanhangers van Christus, waar ook de latere apostel Paulus (toen Saulus) aan meedeed. De vervolgden vluchtten weg en raakten verstrooid tot in Fenicië (ook in Syria), Cyprus en Antiochië. Daar kwam toen ook een groot aantal Grieken tot geloof, die daarna een jaar lang onder leiding van Barnabas en de intussen bekeerde Paulus onderwezen werden in wat het christelijk geloof inhield. In die tijd begonnen de mensen deze gelovigen 'christenen' te noemen.

Etymologisch gezien is de term afkomstig van het Griekse woord Χριστιανός (Christianos), dat 'volger van Christus' betekent. Het woord Χριστός (Christos) zelf betekent 'gezalfde'.[1] Deze Griekse afstamming is ook terug te vinden in de naam voor christen in andere Europese talen, zoals het Engelse Christian en het Franse Chrétien.

Voor zover het de verspreiding naar Syrië, Turkije, Griekenland en Italië betreft, is een Bijbels gezichtspunt op de geschiedenis van de eerste christenen te vinden in het Bijbelboek Handelingen."

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor learsi » 24 dec 2018 12:28

Griekse vorm van "Gezalfde", dus vertaald uit het Hebreeuws naar het grieks (Joh.1:42).
hg learsi

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Jesaja40 » 24 dec 2018 13:04

DeDwaler citeert/vraagt:

Wat versta jij onder de kerk, Jesaja?


Je kunt uiteindelijk niet in God geloven en Israël niet liefhebben.
Dat is de dood in de pot.
We hebben als kerk dringend een nieuwe reformatie nodig.
Bekering tot de God van Israël.


Slechts dan alleen kan ook de kerk genezen worden van de striemen die zij aangebracht hebben in de loop van alle eeuwen aan Israël.

In Lukas 10 stelt de wetgeleerde dan de vraag: ‘En wie is mijn naaste?’ Wat volgt is Jezus’ gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Daarin maakt Jezus duidelijk dat het betonen van naastenliefde niet gebonden is aan etnische en religieuze barrières. Dat Jezus een Samaritaan ten tonele voert die een zwaargewonde Jood het leven redt maakt duidelijk dat naastenliefde voor Hem over etnische en religieuze grenzen heen gaat. Deze drie tekstgedeelten over het grootste gebod in de Wet laten geen ruimte voor het uitsluiten van de Joodse naaste. In het licht van Jezus’ onderwijs is maar een conclusie mogelijk: ook een Jood behoort altijd onderwerp van christelijke naastenliefde te zijn. Maar wat in geval een Jood zich als vijand gedraagt of als vijand wordt gezien? Ook dan?

Lukas 6:27-29: “Maar tot u die Mij hoort zeg Ik: hebt uw vijanden lief, doet wel degenen die u haten; zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen.”

Lukas 6: 35: “Neen, hebt uw vijanden lief, en doet hun goed en leent zonder op vergelding te hopen, en uw loon zal groot zijn en gij zult kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goed jegens de ondankbare en bozen.”
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor learsi » 24 dec 2018 13:25

Jesaja40 schreef:
Je kunt uiteindelijk niet in God geloven en Israël niet liefhebben.
Dat is de dood in de pot.
We hebben als kerk dringend een nieuwe reformatie nodig.
Bekering tot de God van Israël.

[/i]

@Jesaja40
Wat verstaat U onder de gemeente van de Messias (de Christus)?
Wat verstaat U onder "bekering tot de God van Israel" ?

bij voorbaat dank
Learsi

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Jesaja40 » 24 dec 2018 16:06

Learsi citeert:

@Jesaja40
Wat verstaat U onder de gemeente van de Messias (de Christus)?
Wat verstaat U onder "bekering tot de God van Israel" ?

bij voorbaat dank
Learsi


Tja, dat kan een heel relaas worden van zaken die een storm kunnen ontketenen. In mijn opmerkingen hebt u kunnen lezen hoe/wat de visie is van Messiasbelijdende Joden. Zij erkennen hun Messias en dienen Hem en zetten zich in om de Bijbelse boodschap door te geven. Wanneer er geschreven staat "door Zijn striemen bent u genezen" is dat uitsluitend gericht aan het Huis van Israël. Heeft u er dan geen deel aan? Jawel u mag delen in wat wij, het Huis van Israël hebben ontvangen. Dat was geen lichamelijke genezing. Het gaat hier om een genezing van het hart. En velen onder u willen dat uitsluitend zien in een lichamelijke genezing. Hoe kan je zo de Bijbel verknippen en proberen naar je hand te zetten.

Ook u Learsi deelt in deze geestelijke genezing. Die loopt door het Huis van Israël richting de volkeren. Zij worden niet uitgesloten en mogen zich aansluiten aan de beweging die op gang werd gezet na de hemelvaart van Yeshua. Ik hoef u toch niet de geschiedenis voor te houden hoe een en ander is verlopen? U kunt daar zelf uw conclusies aan verbinden en het zal wederzijds geen enkele schoonheidsprijs verdienen. Overigens wat hebben wij te bieden aan de Eeuwige? Lege handen en een zondig bestaan die snakken naar geestelijke en lichamelijke genezing.

Iedereen is op weg naar de hemelse toekomst. Velen die reeds in het stof slapen hebben nu al de status van eeuwigheid. Velen zijn gestorven door het toedoen van hun vijanden. Anderen zijn geveld door een ziekte die hen naar het graf bracht. Weer anderen hebben hoopvol uitgekeken naar de eeuwigheid om daar hun Verlosser te aanschouwen. U noemt dat vanuit uw perspectief Gemeente zijn op weg naar de heerlijkheid. En daar kan ik mij heel goed in vinden. Uiteindelijk zijn wij mensen collectief geplaatst uit het paradijs. Die poort is met een luide dreun dichtgevallen en gesloten. Ik schets u een beeld van Simson, die de poorten van Gaza wegdraagt. De stad, waar de dood op hem loerde is een open stad geworden. Simson sterft als mens als een losser van zijn volk.

Met dit beeld neem ik u mee naar de graftuin in Jeruzalem waar de steen vanaf gewenteld is. Daar werd Yeshua neergelegd in een graf. Op de dag van de eerstelingen werd dat graf geopend, nadat Hij geboet had en betaald heeft voor de zonde van deze wereld. (Dat is geen alverzoening, die bij veel mensen opgeld doen). Die betaling van de zonden dient persoonlijk beleden te worden en vergiffenis voor gevraagd te worden.

De fouten die wij mensen maken zorgen voor schade aan de ander. Schade in de zin het aantasten van de eer of een goede naam. Schade die wij onszelf kunnen aanpraten doordat een ander veel beter is. En zo zullen er talloze voorbeelden zijn waarin wij onszelf of anderen (zwaar) beschadigen. Soms klinkt het heel erg vroom als wij ineens zeggen: maar Bijbels gezien moet je toch vergevingsgezind zijn. Op zich is dat waar, maar vergeving is dat het slachtoffer genade krijgt van de dader. Een dader is genadeloos als die het slachtoffer dwingt om genade te verstrekken aan de dader. De dader heeft het niet begrepen. Zo wreed zit de mens nu eenmaal in elkaar. Maar hoe krijg je een schone lei? Dat is het openlijk uitspreken naar het slachtoffer: ik heb gezondigd, verkeerd gedaan, gelasterd, je vernederd, je ten onrechte beschuldigd. Maar ook: ik heb je zelf op een voetstuk geplaatst en je aanbeden in plaats dat ik G'd dien.

Hoe zit dat dan met de bekering tot de G'd van Israël? Zijn er dan nog andere goden waartoe ik mij moet bekeren? O ja, ik ken er wel een paar, maar die zullen mij echt niet geestelijk of lichamelijk genezen hoor. Waslijstje van afgoden Hoogmoed, eerzucht, rijkdom, onafhankelijkheid, gezondheid, egoïsme, ik laat mij niets gezeggen, ik heb altijd gelijk, ik wil het laatste woord hebben enzovoort. Een credo wat velen bezig hebben gehouden gedurende hun leven. Daarvan moeten zij bekeerd worden tot de G'd van Israël.

Aan hun werken zie je wie zij zijn. Eerlijk, zachtmoedig, geduldig, trouw, mededeelzaam, liefdevol, barmhartig enzovoort.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 24 dec 2018 16:07

Jesaja40 schreef:Waar komt die benaming christen toch vandaan?
Als ik dat vertaal in het Hebreeuws dan staat er gewoon נוצרי, (Nazireeër).
De Joden die Yeshua niet erkenden als de משוח (Messias of gezalfde) gaven iedereen de bijvoeglijke naam נוצרים (Nazireeërs)
Dit alles uit nijd om daarmee te voorkomen dat de naam Yeshua op geen enkele wijze gebruikt zou worden.

Als tegenhanger gebruikten de Messiasbelijdende Joden het statement dat zij Yeshua erkenden en geloofden en gebruikten op hun beurt de eretitel volgeling van de Messias משוח.


Ach ja, een geuzennaam aannemen kan ook een eer zijn! Zolang mijn naam maar in het boek des levens staat geschreven. De rest zal me werkelijk worst zijn.

Jesaja40 schreef:Je kunt uiteindelijk niet in God geloven en Israël niet liefhebben.
Dat is de dood in de pot.
We hebben als kerk dringend een nieuwe reformatie nodig.
Bekering tot de God van Israël.


Slechts dan alleen kan ook de kerk genezen worden van de striemen die zij aangebracht hebben in de loop van alle eeuwen aan Israël.

In Lukas 10 stelt de wetgeleerde dan de vraag: ‘En wie is mijn naaste?’ Wat volgt is Jezus’ gelijkenis van de barmhartige Samaritaan. Daarin maakt Jezus duidelijk dat het betonen van naastenliefde niet gebonden is aan etnische en religieuze barrières. Dat Jezus een Samaritaan ten tonele voert die een zwaargewonde Jood het leven redt maakt duidelijk dat naastenliefde voor Hem over etnische en religieuze grenzen heen gaat. Deze drie tekstgedeelten over het grootste gebod in de Wet laten geen ruimte voor het uitsluiten van de Joodse naaste. In het licht van Jezus’ onderwijs is maar een conclusie mogelijk: ook een Jood behoort altijd onderwerp van christelijke naastenliefde te zijn. Maar wat in geval een Jood zich als vijand gedraagt of als vijand wordt gezien? Ook dan?

Lukas 6:27-29: “Maar tot u die Mij hoort zeg Ik: hebt uw vijanden lief, doet wel degenen die u haten; zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen.”

Lukas 6: 35: “Neen, hebt uw vijanden lief, en doet hun goed en leent zonder op vergelding te hopen, en uw loon zal groot zijn en gij zult kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goed jegens de ondankbare en bozen.”


klaarblijkelijk kijk je met enige ambivalentie aan tegen de 'kerk', maar wie zijn dat dan? Dat was mijn vraag.

.
.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Jesaja40 » 24 dec 2018 16:47

DeDwaler citeert:

Ach ja, een geuzennaam aannemen kan ook een eer zijn! Zolang mijn naam maar in het boek des levens staat geschreven. De rest zal me werkelijk worst zijn.


Ik pas er voor om een geuzennaam aan te nemen als het om de eer gaat.
Ik hoop niet dat uw onverschilligheid "De rest zal me werkelijk worst zijn" geen werkelijkheid is in uw leven.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 24 dec 2018 16:58

Jesaja40 schreef:Ik hoop niet dat uw onverschilligheid "De rest zal me werkelijk worst zijn" geen werkelijkheid is in uw leven.


Geenszins, lieve Jesaja. Ik ben slechts onverschillig in zaken waar de wereld haar eer aan ontleent.

.
.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Jesaja40 » 24 dec 2018 17:27

DeDwaler citeert:

Geenszins, lieve Jesaja. Ik ben slechts onverschillig in zaken waar de wereld haar eer aan ontleent.


כן, תודה רבה

Ja veel dank.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Johan100 » 24 dec 2018 21:33

DeDwaler schreef:

Waarom zeg je nee, Marnix? Ziekte en dood maken onlosmakelijk deel uit van het leven. Het zijn niet slechts onvoorziene en ongelukkige bijproducten van de (zonde)val, maar het zijn instrumenten in de hand van God. Dan kun je toch niet stellen dat God het niet wil? De schepping is er voor God eigen eer en glorie en daar werkt alles in de schepping aan mee.


Dit soort discussies lopen (meestal?) spaak.

Als God bepaalde dingen gebruikt wil niet zeggen dat de conclusie is dat Hij het gebruikte wil. Want zo redenerend kun je ook zeggen dat Hij de zonde wil, want ze gebeurt tenslotte, en uiteindelijk volgt eruit dat Hij de Auteur van de zonde is. Redeneren leidt tot ongeloof en is een product van ongeloof. (ps; Ik verwijt niemand hier ongeloof, maar dat heb ik bij mezelf geconstateerd).
Het is ook nog de vraag of je exact hetzelfde voor ogen hebt met het begrip wil als de ander, wat wel vast staat is dat wij Opperwezen God niet kunnen doorgronden.



Kijken we naar wat er geopenbaard staat in het Woord lezen we bijvoorbeeld het volgende:

-God wil niet dat er enigen verloren gaan, maar toch gebeurt het, omdat 'gij niet hebt gewild dat Ik Koning over u ben'. zei Jezus.
-God zei dat Hizkia zou sterven, toch kreeg Hizkia na zijn smeekgebed een verlenging van zijn leven van 15 jaren.
-De stad Nineve zou omgekeerd worden, maar de Ninevieten bekeerden zich en toen berouwde het God dat Hij dit oordeel uitgesproken had en Hij deed het niet.
-God schiep de hemel en de aarde en alles wat daarop is en zag dat het zeer goed was. Toen werd de eerste mens ongehoorzaam. Het berouwde Hem toen dat Hij de mens gemaakt had.

Zou God er geen verdriet van hebben als Hij ziet wat er van Zijn schepping is geworden? Ik geloof van wel.
Dat zie je in het zenden van Zijn Zoon.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2018 22:35

Johan100 schreef:Dit soort discussies lopen (meestal?) spaak.

Als God bepaalde dingen gebruikt wil niet zeggen dat de conclusie is dat Hij het gebruikte wil. Want zo redenerend kun je ook zeggen dat Hij de zonde wil, want ze gebeurt tenslotte, en uiteindelijk volgt eruit dat Hij de Auteur van de zonde is. Redeneren leidt tot ongeloof en is een product van ongeloof. (ps; Ik verwijt niemand hier ongeloof, maar dat heb ik bij mezelf geconstateerd).
Het is ook nog de vraag of je exact hetzelfde voor ogen hebt met het begrip wil als de ander, wat wel vast staat is dat wij Opperwezen God niet kunnen doorgronden.



Kijken we naar wat er geopenbaard staat in het Woord lezen we bijvoorbeeld het volgende:

-God wil niet dat er enigen verloren gaan, maar toch gebeurt het, omdat 'gij niet hebt gewild dat Ik Koning over u ben'. zei Jezus.
-God zei dat Hizkia zou sterven, toch kreeg Hizkia na zijn smeekgebed een verlenging van zijn leven van 15 jaren.
-De stad Nineve zou omgekeerd worden, maar de Ninevieten bekeerden zich en toen berouwde het God dat Hij dit oordeel uitgesproken had en Hij deed het niet.
-God schiep de hemel en de aarde en alles wat daarop is en zag dat het zeer goed was. Toen werd de eerste mens ongehoorzaam. Het berouwde Hem toen dat Hij de mens gemaakt had.

Zou God er geen verdriet van hebben als Hij ziet wat er van Zijn schepping is geworden? Ik geloof van wel.
Dat zie je in het zenden van Zijn Zoon.


De Dwaler en in zijn het wel aardig eens geworden dus deze discussie liep niet spaak ;-) ik denk dat in wat hij zei en wat ik stelde beiden kloppen vanuit een ander perspectief. ;-) welkom terug Johan, goed dat je er weer bent!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten