Door Zijn striemen bent u genezen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 25 dec 2018 08:16

.
Hoi Johan :wink:

Om bij Marnix aan te sluiten: Fijn dat je er weer bent!

Johan100 schreef:Dit soort discussies lopen (meestal?) spaak.

Als God bepaalde dingen gebruikt wil niet zeggen dat de conclusie is dat Hij het gebruikte wil. Want zo redenerend kun je ook zeggen dat Hij de zonde wil, want ze gebeurt tenslotte, en uiteindelijk volgt eruit dat Hij de Auteur van de zonde is. Redeneren leidt tot ongeloof en is een product van ongeloof. (ps; Ik verwijt niemand hier ongeloof, maar dat heb ik bij mezelf geconstateerd).
Het is ook nog de vraag of je exact hetzelfde voor ogen hebt met het begrip wil als de ander, wat wel vast staat is dat wij Opperwezen God niet kunnen doorgronden.



Kijken we naar wat er geopenbaard staat in het Woord lezen we bijvoorbeeld het volgende:

-God wil niet dat er enigen verloren gaan, maar toch gebeurt het, omdat 'gij niet hebt gewild dat Ik Koning over u ben'. zei Jezus.
-God zei dat Hizkia zou sterven, toch kreeg Hizkia na zijn smeekgebed een verlenging van zijn leven van 15 jaren.
-De stad Nineve zou omgekeerd worden, maar de Ninevieten bekeerden zich en toen berouwde het God dat Hij dit oordeel uitgesproken had en Hij deed het niet.
-God schiep de hemel en de aarde en alles wat daarop is en zag dat het zeer goed was. Toen werd de eerste mens ongehoorzaam. Het berouwde Hem toen dat Hij de mens gemaakt had.

Zou God er geen verdriet van hebben als Hij ziet wat er van Zijn schepping is geworden? Ik geloof van wel.
Dat zie je in het zenden van Zijn Zoon.


God is geen mens. Op het moment dat je de wegen en gedachten van God gelijk maakt aan dat van mensen dan loop je spaak.

"Denk hieraan en wees flink; neem het weer ter harte, overtreders. Denk aan de dingen van vroeger, van oude tijden af, dat Ik God ben en niemand anders. Ik ben God, en er is er geen als Ik, Die vanaf het begin verkondigt wat het einde zal zijn, van oudsher de dingen die nog niet plaatsgevonden hebben;

Die zegt: Mijn raadsbesluit houdt stand en Ik zal al Mijn welbehagen doen; Die een roofvogel roept uit het oosten, een man van Mijn raad uit een ver land. Ja, Ik heb gesproken, Ik zal het ook doen komen; Ik heb het geformeerd, Ik zal het ook doen.
" (Jesaja 46:8-11)

"God is geen man, dat Hij liegen zou, of een mensenkind, dat Hij ergens berouw over hebben zou. Zou Híj iets zeggen en het dan niet doen? Zou Híj spreken en het niet gestand doen?" (Numeri 23:19)

Wie bepaalt wat zonde is? Is dat niet de Wetgever en God Die gebiedt? God is de Auteur van wat zonde is, namelijk:

"En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten, maar van de boom van de kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven." (Genesis 2:16-17)

Overtreding (zonde) kan niet plaatsvinden zonder gebod of wet. God is aan niets anders onderworpen dan aan Zijn Eigen welbehagen en wil. Wat God wil dat doet Hij en wie kan Hem tot verantwoording roepen?

"Na verloop van die dagen sloeg ík, Nebukadnezar, mijn ogen op naar de hemel, want mijn verstand kwam in mij terug, en ik loofde de Allerhoogste en prees en verheerlijkte Hem Die eeuwig leeft. Zijn heerschappij is immers een eeuwige heerschappij, en Zijn Koninkrijk is van generatie op generatie.

Al de bewoners van de aarde worden als niets geacht. Hij doet naar Zijn wil met de legermacht in de hemel en de bewoners van de aarde. Er is niemand die Zijn hand kan wegslaan of tegen Hem kan zeggen: Wat doet U?
" (Daniël 4:34-35)

Redeneren leidt niet tot ongeloof en is ook geen product van ongeloof. Dat zegt misschien iemand die theologie/filosofie heeft gestudeerd en daardoor van zijn 'geloof' is gevallen. Gods wegen leer je nu eenmaal niet kennen met de wijsheden en het onderwijs van de wereld, maar in de schoolbank van de Allerhoogste Zelf. Als je iets niet kunt beredeneren, dan kun je ook niet aannemen dat het zo is, laat staan dat je het een ander kunt uitleggen. Dan worden zaken al snel taboe en geloof me, daar is geen mens bij gebaat.

God spreekt in de Bijbel om ons iets duidelijk te maken regelmatig op een menselijke wijze, zoals in de voorbeelden die je aanhaalt en in de Heere Jezus. Daaruit kun je echter nooit de conclusie trekken dat God zaken niet voorzien heeft, of dat Hij er geen hand in heeft. Als je dat wel doet dan begeef je je op een hellend vlak.

Wat de zonde en overtredingen betreft, God maakt ons verantwoordelijk en stelt ons ervoor aansprakelijk, omdat we dat ook zijn. We zijn schuldig voor God, omdat we Zijn geboden overtreden en daarmee zou elke mond gestopt moeten zijn (Romeinen 3:19).

.
.

Yoshi

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Yoshi » 25 dec 2018 11:45

DeDwaler schreef:.
God is geen mens.
.

Jezus Christus is God de Zoon (drie-eenheid) en 100% mens en 100% God (tweenaturenleer). :)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 25 dec 2018 13:27

Yoshi schreef:Jezus Christus is God de Zoon (drie-eenheid) en 100% mens en 100% God (tweenaturenleer). :)


:wink:

.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Johan100 » 25 dec 2018 13:54

gewist.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 25 dec 2018 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Johan100 » 25 dec 2018 14:01

Bedankt Marnix, Dick. :)
DeDwaler schreef: God is de Auteur van wat zonde is, namelijk:(...)

Daar had ik het niet over.
Ik heb het over dat je tot de conclusie komt dat God de zonde veroorzaakt. Dan begeef je je op glad ijs. Wij zondigen. Dat leert de Geest mij en verder heb ik niet te doorzoeken. Dat was de zonde in het paradijs, als God willen zijn. Het zit in onze genen.

God openbaart dat:
Gal.5:24.
Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist mét de bewegingen en begeerlijkheden.

Handelingen 17:28 Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij;

Hier kun je allerlei conclusies die niet kloppen uit trekken, maar Gods Geest leert mij dat ik degene ben die gezondigd heeft.

DeDwaler schreef: Redeneren leidt niet tot ongeloof en is ook geen product van ongeloof. Dat zegt misschien iemand die theologie/filosofie heeft gestudeerd en daardoor van zijn 'geloof' is gevallen.

Nee, dat zeg ik. Redeneren vanuit het verstand wat niet verlicht is door de Geest levert alleen maar ellende op.
Een natuurlijk mens begrijpt niet de dingen die van de Geest van God zijn. 1 Kor.2.
Het gaat om waar geloof gewerkt door de Geest en de inwoning van de Geest. En zelfs dan ken je ten dele, zoals Paulus zegt. En zelfs dan kun je vleselijk bezig zijn. Gelovigen worden keer op keer aangespoord zich te laten leiden door de Geest namelijk.
Een waar gelovige kan ook ongeloof hebben.

DeDwaler schreef:God spreekt in de Bijbel om ons iets duidelijk te maken regelmatig op een menselijke wijze, zoals in de voorbeelden die je aanhaalt en in de Heere Jezus.

Precies.

Mag ik je herinneren aan een uitspraak van jouzelf? :wink:
Ze hadden er beter aan gedaan om niet lang en diep na te denken, maar om gewoon te lezen en vast te houden aan wat er geschreven staat.

viewtopic.php?f=6&t=26721&start=3195
Lees je eigen reacties nog eens terug op pag.213,214 topic reacties op vragenrubriek. :wink:

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat de geringste afwijking als we over God spreken Hem oneer aan doen.
En het leidt tot kille leerstellingen als 'de verwerping van eeuwigheid' waarbij God massaal mensen zou scheppen om het grootste deel van de mensheid massaal te verwerpen. Kerkbanken vol slachtoffers. Niemand die er meer op uittrekt om het Evangelie te brengen. etc.

maar het zijn instrumenten in de hand van God. Dan kun je toch niet stellen dat God het niet wil?

Voor de duidelijkheid, het gaat me om deze uitspraak.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 25 dec 2018 14:34

Johan100 schreef:Bedankt Marnix, Dick. :)

Daar had ik het niet over.
Ik heb het over dat je tot de conclusie komt dat God de zonde veroorzaakt. Dan begeef je je op glad ijs. Wij zondigen. Dat leert de Geest mij en verder heb ik niet te doorzoeken. Dat was de zonde in het paradijs, als God willen zijn. Het zit in onze genen.

God openbaart dat:
Gal.5:24.
Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist mét de bewegingen en begeerlijkheden.

Handelingen 17:28 Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij;

Hier kun je allerlei conclusies die niet kloppen uit trekken, maar Gods Geest leert mij dat ik degene ben die gezondigd heeft.


Nee, dat zeg ik. Redeneren vanuit het verstand wat niet verlicht is door de Geest levert alleen maar ellende op.
Een natuurlijk mens begrijpt niet de dingen die van de Geest van God zijn. 1 Kor.2.
Het gaat om waar geloof gewerkt door de Geest en de inwoning van de Geest. En zelfs dan ken je ten dele, zoals Paulus zegt. En zelfs dan kun je vleselijk bezig zijn. Gelovigen worden keer op keer aangespoord zich te laten leiden door de Geest namelijk.
Een waar gelovige kan ook ongeloof hebben.


Precies.

Mag ik je herinneren aan een uitspraak van jouzelf? :wink:

viewtopic.php?f=6&t=26721&start=3195
Lees je eigen reacties nog eens terug op pag.213,214 topic reacties op vragenrubriek. :wink:

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat de geringste afwijking als we over God spreken Hem oneer aan doen.
En het leidt tot kille leerstellingen als 'de verwerping van eeuwigheid' waarbij God massaal mensen zou scheppen om het grootste deel van de mensheid massaal te verwerpen. Kerkbanken vol slachtoffers. Niemand die er meer op uittrekt om het Evangelie te brengen. etc.


Voor de duidelijkheid, het gaat me om deze uitspraak.


Oké, dank voor de aanvulling! Ik begreep je niet helemaal. Ik kom er nog op terug, maar ja Kerst en zo, je weet wel :wink:
.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor coby6 » 25 dec 2018 17:12

Heb een nieuw vriendje en hij moet een nieuwe knieschijf. Zijlstra was in onze kerk geweest. Hij was toen niet genezen en hij werd ook wat zat van dat niet genoeg geloof gezanik. Joh gewoon zelf bidden en net zolang bidden tot ie goed is. Hij hoefde al niet meer met een stok te lopen. Kraakbeen was weg. Sprak nieuw kraakbeen tot aanzijn. 4 keer voelde ie het helemaal warm worden. Loopt al veel beter. Hij gaat naar Indonesie om voetballes te geven aan weeskinderen. Blijf gewoon door bidden.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor dalethvav » 25 dec 2018 20:35

Yoshi schreef:Dat waren vroeger in de NT tijd gewoon de apostelen en de volgers van Jezus die ook joods waren. Dat is later overgegaan in het christendom.
De laatste tijd is de term weer helemaal hip maar het betreft dan vrijwel altijd evangelicale christenen die zich zo noemen voor interresantdoenerij. Een hype overgewaaid uit de VS.

Welsiwaar off topic, maar toch: Jarenlang heb ik samengewerkt met messiasbelijdende Joden. Vanwege de ervaring en kennis daarmee opgedaan, durf ik onomwonden te beweren dat dat wat je hier beweert klinkklare onzin is.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Yoshi » 25 dec 2018 23:09

dalethvav schreef:Welsiwaar off topic, maar toch: Jarenlang heb ik samengewerkt met messiasbelijdende Joden. Vanwege de ervaring en kennis daarmee opgedaan, durf ik onomwonden te beweren dat dat wat je hier beweert klinkklare onzin is.

Een jaar of 10 kom ik op christelijke fora dwepers met het jodendom tegen die beweren messias-belijdende joden te zijn maar waarbij na enkele vragen blijkt dat het evangelicale christenen zijn zonder joodse wortels. Dat jij andere ervaringen hebt is fijn voor jou, maar het maakt mijn observatie nog geen kolder. Fijn dat jij dat kleine groepje uitzondering hebt mee mogen maken. Die mogelijkheid liet ik ook open met "maar het betreft dan vrijwel altijd".

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 27 dec 2018 03:41

Johan100 schreef:Daar had ik het niet over.
Ik heb het over dat je tot de conclusie komt dat God de zonde veroorzaakt. Dan begeef je je op glad ijs. Wij zondigen. Dat leert de Geest mij en verder heb ik niet te doorzoeken. Dat was de zonde in het paradijs, als God willen zijn. Het zit in onze genen.


Nee, daar had ik het over. Zonde, dood en ziekte komen niet uit de lucht vallen, is het wel? Trek je eigen woorden maar eens door tot de uiterste conclusie. Waar kom je dan uit?

Johan100 schreef:Hier kun je allerlei conclusies die niet kloppen uit trekken, maar Gods Geest leert mij dat ik degene ben die gezondigd heeft.


Waar weerspreek ik dat wij de overtreders zijn? Ik begrijp je gevolgtrekking niet.

Johan100 schreef:Nee, dat zeg ik. Redeneren vanuit het verstand wat niet verlicht is door de Geest levert alleen maar ellende op.
Een natuurlijk mens begrijpt niet de dingen die van de Geest van God zijn. 1 Kor.2.
Het gaat om waar geloof gewerkt door de Geest en de inwoning van de Geest. En zelfs dan ken je ten dele, zoals Paulus zegt. En zelfs dan kun je vleselijk bezig zijn. Gelovigen worden keer op keer aangespoord zich te laten leiden door de Geest namelijk.
Een waar gelovige kan ook ongeloof hebben.


Dit is wat je zei: "Redeneren leidt tot ongeloof en is een product van ongeloof. (ps; Ik verwijt niemand hier ongeloof, maar dat heb ik bij mezelf geconstateerd).". Nu zeg je wat anders. Je spreekt in raadselen. Wat bedoel je nu, Johan?

Johan100 schreef:Mag ik je herinneren aan een uitspraak van jouzelf?

DeDwaler schreef:Ze hadden er beter aan gedaan om niet lang en diep na te denken, maar om gewoon te lezen en vast te houden aan wat er geschreven staat.

Johan100 schreef:viewtopic.php?f=6&t=26721&start=3195
Lees je eigen reacties nog eens terug op pag.213,214 topic reacties op vragenrubriek. :wink:

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat de geringste afwijking als we over God spreken Hem oneer aan doen.
En het leidt tot kille leerstellingen als 'de verwerping van eeuwigheid' waarbij God massaal mensen zou scheppen om het grootste deel van de mensheid massaal te verwerpen. Kerkbanken vol slachtoffers. Niemand die er meer op uittrekt om het Evangelie te brengen. etc.


Wat heeft dat hier mee te maken? Ik wijk niet af.

DeDwaler schreef:Het zijn niet slechts onvoorziene en ongelukkige bijproducten van de (zonde)val, maar het zijn instrumenten in de hand van God. Dan kun je toch niet stellen dat God het niet wil?

Johan100 schreef:Voor de duidelijkheid, het gaat me om deze uitspraak.


Ja, God is soeverein. Het is Zijn raadsbesluit. De zonde en de genade. Dood en ziekte. Hoe komt het er anders allemaal? Uit het niets?

"Zie nu in dat Ik, Ik Die ben, er is geen God naast Mij. Ík dood en Ik maak levend, Ik verwond en Ík genees en er is niemand die uit Mijn hand redt!"
(Deuteronomium 32:39)

"Ik ben de HEERE, en niemand anders, buiten Mij is er geen God. Ik zal u omgorden, hoewel u Mij niet kende, opdat men zal weten, vanwaar de zon opkomt tot waar zij ondergaat, dat er buiten Mij niets is. Ik ben de HEERE, en niemand anders. Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep het onheil; Ik, de HEERE, doe al deze dingen."
(Jesaja 45:5-7)

"De HEERE heeft alles gemaakt omwille van Zichzelf, ja, zelfs de goddeloze voor de dag van het onheil." (Spreuken 16:4)

"Want de Schrift zegt tegen de farao: Juist hiertoe heb Ik u verwekt: dat Ik in u Mijn kracht bewijzen zou, en dat Mijn Naam verkondigd zou worden op de hele aarde. Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil." (Romeinen 9:17-18)

"De koningen van de aarde stellen zich op en de vorsten spannen samen tegen de Heere en tegen Zijn Gezalfde. Want, in waarheid, tegen Uw heilig Kind Jezus, Die U gezalfd hebt, zijn Herodes en Pontius Pilatus samen met de heidenen en de volken van Israël bijeengekomen, om alles te doen wat Uw hand en Uw raadsbesluit van tevoren bepaald had dat er gebeuren zou." (Handelingen 4:26-28)

Zie, daar staat het zwart op wit.

Johan100 schreef:Als God bepaalde dingen gebruikt wil niet zeggen dat de conclusie is dat Hij het gebruikte wil.


Hoe krijg je dat rond, Johan?

Johan100 schreef:Want zo redenerend kun je ook zeggen dat Hij de zonde wil, want ze gebeurt tenslotte, en uiteindelijk volgt eruit dat Hij de Auteur van de zonde is.


Het ligt eraan wat je bedoelt met Auteur van de zonde. Dat God zondigt? Nee, God is aan niets onderworpen. Hij beslist wat zondig is in Zijn ogen. Hij is de Wetgever. Boven God is niets. Wie of wat zou Hem moeten aanklagen?

Voorbeeld: De Wetgever: Gij zult niet begeren. Ik (mens) ken het gebod en toch overtreed ik het, omdat ik een zondaar ben. Maakt mijn overtreding de Wetgever tot zondaar of het gebod zondig?

Overtreden is zondigen, maar de overtreding (zonde) is door God vastgesteld. Dat geldt voor al onze zonden en ongerechtigheden. Wil God dat we zondigen? Nee, want door middel van geboden maakt God Zijn wil kenbaar, maar we doen het toch en daarom zijn we ook schuldig. Het gebod prikkelt de mens, omdat hij zelf God wil zijn (zoals je ook stelde).
.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor learsi » 28 dec 2018 18:36

[quote="Jesaja40"]Learsi citeert:



Tja, dat kan een heel relaas worden van zaken die een storm kunnen ontketenen. In mijn opmerkingen hebt u kunnen lezen hoe/wat de visie is van Messiasbelijdende Joden. Zij erkennen hun Messias en dienen Hem en zetten zich in om de Bijbelse boodschap door te geven. Wanneer er geschreven staat "door Zijn striemen bent u genezen" is dat uitsluitend gericht aan het Huis van Israël. Heeft u er dan geen deel aan? Jawel u mag delen in wat wij, het Huis van Israël hebben ontvangen. Dat was geen lichamelijke genezing. Het gaat hier om een genezing van het hart. En velen onder u willen dat uitsluitend zien in een lichamelijke genezing. Hoe kan je zo de Bijbel verknippen en proberen naar je hand te zetten.
Met de uitleg die U hier geeft, dat het in dit stukje van Jesaja niet over lichamelijke genezing, maar over de genezing van het hart en dus over wedergeboorte en geloof in Jezus Christus (=Messias) gaat, kan ik van harte instemmen.

Ook u Learsi deelt in deze geestelijke genezing. Die loopt door het Huis van Israël richting de volkeren. Zij worden niet uitgesloten en mogen zich aansluiten aan de beweging die op gang werd gezet na de hemelvaart van Yeshua. Ik hoef u toch niet de geschiedenis voor te houden hoe een en ander is verlopen? U kunt daar zelf uw conclusies aan verbinden en het zal wederzijds geen enkele schoonheidsprijs verdienen. Overigens wat hebben wij te bieden aan de Eeuwige? Lege handen en een zondig bestaan die snakken naar geestelijke en lichamelijke genezing.
Geheel mee eens. Wij kunnen enkel de Heere dienen als Hij ons eerst gediend heeft

Iedereen is op weg naar de hemelse toekomst. Velen die reeds in het stof slapen hebben nu al de status van eeuwigheid. Velen zijn gestorven door het toedoen van hun vijanden. Anderen zijn geveld door een ziekte die hen naar het graf bracht. Weer anderen hebben hoopvol uitgekeken naar de eeuwigheid om daar hun Verlosser te aanschouwen. U noemt dat vanuit uw perspectief Gemeente zijn op weg naar de heerlijkheid. En daar kan ik mij heel goed in vinden. Uiteindelijk zijn wij mensen collectief geplaatst uit het paradijs. Die poort is met een luide dreun dichtgevallen en gesloten. Ik schets u een beeld van Simson, die de poorten van Gaza wegdraagt. De stad, waar de dood op hem loerde is een open stad geworden. Simson sterft als mens als een losser van zijn volk.
Terugkeer naar het paradijs ligt buiten onze macht. Jezus ís de Losser, Hij is het die Zijn Gemeente uit Jood en Heiden verlost van hun zonden.

Met dit beeld neem ik u mee naar de graftuin in Jeruzalem waar de steen vanaf gewenteld is. Daar werd Yeshua neergelegd in een graf. Op de dag van de eerstelingen werd dat graf geopend, nadat Hij geboet had en betaald heeft voor de zonde van deze wereld. (Dat is geen alverzoening, die bij veel mensen opgeld doen). Die betaling van de zonden dient persoonlijk beleden te worden en vergiffenis voor gevraagd te worden.
Door Woord en Geest brengt de Heere de Zijnen tot de erkenning dat ze zondaren zijn, opdat ze hun zonden belijden en de kracht van Jezus' bloedstorting zullen smaken (= een gereinigd geweten).

De fouten die wij mensen maken zorgen voor schade aan de ander. Schade in de zin het aantasten van de eer of een goede naam. Schade die wij onszelf kunnen aanpraten doordat een ander veel beter is. En zo zullen er talloze voorbeelden zijn waarin wij onszelf of anderen (zwaar) beschadigen. Soms klinkt het heel erg vroom als wij ineens zeggen: maar Bijbels gezien moet je toch vergevingsgezind zijn. Op zich is dat waar, maar vergeving is dat het slachtoffer genade krijgt van de dader. Een dader is genadeloos als die het slachtoffer dwingt om genade te verstrekken aan de dader. De dader heeft het niet begrepen. Zo wreed zit de mens nu eenmaal in elkaar. Maar hoe krijg je een schone lei? Dat is het openlijk uitspreken naar het slachtoffer: ik heb gezondigd, verkeerd gedaan, gelasterd, je vernederd, je ten onrechte beschuldigd. Maar ook: ik heb je zelf op een voetstuk geplaatst en je aanbeden in plaats dat ik G'd dien.
Ik denk dat U in de 6e zin de woorden "slachtoffer" en "dader" om hebt gedraaid? Mocht dat niet zo zijn, dan heb ik het niet goed begrepen. Verder ben ik het met de strekking van wat U bedoelt te zeggen, geheel eens.
Hoe zit dat dan met de bekering tot de G'd van Israël? Zijn er dan nog andere goden waartoe ik mij moet bekeren? O ja, ik ken er wel een paar, maar die zullen mij echt niet geestelijk of lichamelijk genezen hoor. Waslijstje van afgoden Hoogmoed, eerzucht, rijkdom, onafhankelijkheid, gezondheid, egoïsme, ik laat mij niets gezeggen, ik heb altijd gelijk, ik wil het laatste woord hebben enzovoort. Een credo wat velen bezig hebben gehouden gedurende hun leven. Daarvan moeten zij bekeerd worden tot de G'd van Israël.
Vóórdat wij bekeerd waren tot de Opziener van onze zielen, waren wij ongehoorzaam aan de Heere en was de toorn God's op ons.

Aan hun werken zie je wie zij zijn. Eerlijk, zachtmoedig, geduldig, trouw, mededeelzaam, liefdevol, barmhartig enzovoort.
Door Gods Woord herschapen wordt dat de smaak van de vrucht. Door de Heere, aan Hem dienstbaar gemaakt, kan zo één zijn naaste dienen.

@Jesaja 40
Hartelijk dank voor Uw reactie
Learsi

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 29 dec 2018 11:34

DeDwaler schreef:Geenszins, lieve Jesaja. Ik ben slechts onverschillig in zaken waar de wereld haar eer aan ontleent.

Jesaja40 schreef:
כן, תודה רבה

Ja veel dank.


Mijn reactie was wellicht wat onzorgvuldig en onconventioneel geformuleerd, maar in het geheel geen verwijt aan jouw adres hoor, Jesaja (mocht je dat zo hebben opgevat). Eigenlijk sloot ik aan bij wat je schreef over de afgoden van de wereld: "Hoogmoed, eerzucht, rijkdom, onafhankelijkheid, gezondheid, egoïsme, ik laat mij niets gezeggen, ik heb altijd gelijk, ik wil het laatste woord hebben enzovoort.". In die eerzucht ben ik onverschillig. Het is mijn gebed dat de Heere me voor die zaken behoedt.

Wat bedoelde je eigenlijk met de kerk?
.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Jesaja40 » 29 dec 2018 16:14

Learsi citeert:

Ik denk dat U in de 6e zin de woorden "slachtoffer" en "dader" om hebt gedraaid? Mocht dat niet zo zijn, dan heb ik het niet goed begrepen. Verder ben ik het met de strekking van wat U bedoelt te zeggen, geheel eens. ":


Goed gelezen beste Learsi. En toch wil ik daarmee aangeven dat in een slachtoffer ook een "dader" kan schuilen. Ik leid dat af vanuit het ochtendgebed waarin onder andere staat: laat mij stil zijn tegenover mijn vijanden. Als ik daarin niet berust en mij opstandig gedraag naar mijn vijanden ben ik een "afgeleide dader aan het worden".

Soms zitten zaken heel complex in elkaar. Ook daarin zit een genezingsproces, dat van wrok en het eigen gelijk willen hebben. Daarmee wil ik heel bewust aangeven om niet zelf op een rechterstoel te gaan zitten. Het is de Eeuwige die het oprechte hart ziet. Het vergeven richting de dader vanuit het slachtoffer is pure genade die het slachtoffer geeft aan de dader.

De Shoah heeft mij heel veel geleerd en ik merk nog zeer veel wrok onder mijn Joodse broertjes en zusjes richting de daders. Gelukkig zijn er onder hen ook die geleerd hebben van de woorden van Jesaja: "door Zijn striemen bent u genezen", zij begrijpen de diepte van deze tekst. Daarmee is het verdriet niet weg en de lege plaats blijft.

Ik zag dat bij een overlevende van Shoah die ik tegenkwam in Yad Vashem. Deze droeg een bedrukte shawl droeg waarop stond: ניצול ממחנה טרבלינקה (overlevende van Treblinka). Wrok of het uiterlijk kenbaar maken mag geen aureool worden. Het is ook niet een schouwspel maar een stil verdriet die ook mij heeft geraakt om los te komen uit die slachtofferrol. Natuurlijk mag je die niet wegstoppen maar wel benoemen als dat noodzakelijk is of geschiedkundig verloren dreigt te gaan. Niet om de slachtofferrol maar om de feiten te benoemen om daaruit te leren: dit nooit weer.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 966
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Jesaja40 » 29 dec 2018 16:28

DeDwaler citeert:

Wat bedoelde je eigenlijk met de kerk?


De kerk die vanuit haar bekeringsdrang richting het Huis van Israël zich heeft gedragen. Toen dat niet lukte is die bekeringsdrang omgeslagen in een vernietigingsdrang. Ik kan mij heel goed voorstellen dat uw kerk zich daar (hopelijk) niet schuldig aan heeft gemaakt. Er zijn ook kerken die keihard verkondigen dat zij de lijn van Israël gewoon voortzetten en zich allang losgesneden hebben van Israël. Soms is het heel erg pijnlijk om deze dingen te benoemen.

Het hoort bij het genezingsproces van de kerken. Zou dat niet de diepste oorzaak kunnen zijn waarom de kerken leeglopen? Ik zeg dat niet om te beschuldigen maar om dit genezingsproces, die uiteraard wederzijds is, op de agenda te plaatsen. Ben ik als Jood een tegenstander van de kerken? Nee, gelukkig niet en toch roepen alle denominaties: wij zijn de ware hoor. Waar halen zij dit toch vandaan? Is dat het overtroeven van elkaar of is dat soms het minachten omdat een ander kerkgenootschap niet precies doet wat zij voorstaan. Blijkbaar is het woord: door Zijn striemen bent u genezen niet alleen individueel maar zeker ook op kerken van welke signatuur van toepassing.

Ja, wat is dan echt de kerk? Ja zegt men al heel erg snel: dat zijn echte gelovigen hoor. O ja? Waarom dan al die verdeeldheid en verkettering naar elkaar toe?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Yoshi » 29 dec 2018 17:34

Nog een keer dan aangezien je nogal moeite lijkt te hebben met het beantwoorden van een normale vraag zonder gif te spuwen.

Kan je in een zin of 2 uitleggen wat jij wel met kerk bedoeld? Wat je er allemaal niet onder verstaat en wat je het allemaal voor negatieve zaken toeschrijft is van weinig toevoegende waarde.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten