Door Zijn striemen bent u genezen.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2018 00:27

Misschien moeten we even terug naar de basis. Want daar ligt de kern van de verschillen die leiden tot felle discussies. De kernvraag is volgens mij of God altijd iedereen wil genezen. Dat denkbeeld leidt tot het idee dat iedereen dus ook te genezen is. En dat als mensen dan toch niet genezen, er ergens iets mis gaat. Bij de zieke, de genezer....

Volgens mij schreef Coby ergens dat God eer krijgt van genezing en niet van ziekte. Dat kan zo zijn maar ik heb zelden zulke sterke getuigenissen gehoord van mensen dan wanneer ze ziek waren en niet genazen. Ook al geloofden ze dat Hij kan genezen. Wil God ziekte? Nee. Maar betekent dat dan dat Hij altijd geneest of wil genezen? Wil God de dood? Nee, het is Zijn vijand. Maar betekent dat dat we niet hoeven te sterven? Nee. Iedereen sterft een keer en voor Zijn kinderen breekt dan de tijd aan dat er geen ziekte en geen dood meer is. Zo rekent Hij af met ziekte en dood. En ja, Hij geneest nu soms ook en dat is tot Zijn eer. Maar Hij geneest niet altijd en iedereen nu. Soms doet Hij dat niet en haalt zo mensen uit de vergankelijke, onvolmaakte sterfelijkheid en leidt ze naar de onvergankelijke volmaakte onsterfelijkheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor coby6 » 16 dec 2018 04:30

DeDwaler schreef:.
Hoe weet je dat er een demoon achter zit dan?

Als iemand dreigt en controleert en je kinderen af wil jatten en je krijgt ineens zelfmoordgedachten. Izebelgeest.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 16 dec 2018 08:19

.
coby6 schreef:Als iemand niet geneest als ik handen op leg roep ik hulp in en ik leg niet zoals zijlstra iedereen maar de handen op. Ik bid alleen voor konijnen en familie die niet zeurt als ze niet gelijk een wonder zien. Zal wel compassie zijn dat ie dat doet, maar in de Bijbel staat leg niemand overijld de handen op. Jezus bad niet voor iedereen.
Bid en geloof maar wat je wil. Kan mij het schelen.
Die kritiekpunten op de wof vond ik wel goed. Het creeert narcisten. Praat me d'r niet van. Misschien kan Zijlstra me wel helpen met die narcist.

coby6 schreef:In Openbaringen staat wie God ziek wil maken. Zie ik gooi haar op het ziekbed. Jezebell Jinglebell.
Sorry ik ben te ziedend om een discussie te voeren vanwege een narcist met een Izebelgeest.


Jij bent vast een konijnenliefhebber, dat kan niet anders. Het kan aan mij liggen, maar ik begrijp niet meer waar je het allemaal over hebt. Wat kan je niet schelen? Wie is een narcist? Waar kan Zijlstra je mee helpen? Waarom ben je boos en welke narcist heeft een 'Izebelgeest'?

coby6 schreef:Er is heel veel mis met die conferentie. Die man heeft zelf de dwaalleer dat het gestopt is met de apostelen, krijgt netzogoed bakken met geld, zoals de lui die ie beschuldigt en hij schrijft zo even alle charismatische en pinksterkerken af vanwege die rotzooi bij anderen. Kan ik ook die malloot van het gekrookte riet gaan quoten en zeggen dat dus alle gereformeerde kerken niet deugen of Calvijn erbij halen die die man liet vermoorden. Zie je wel. Alles en iedereen is slecht.


Ja, er zijn geen apostelen meer. Als ze er al zijn dan hebben ze zichzelf tot apostel gebombardeerd, of ze hebben het apostelschap gekocht (schijnt ook te kunnen tegenwoordig) en dientengevolge komt er hoogstwaarschijnlijk ook alleen maar lariekoek uit. Ik zou er in elk geval maar niet naar luisteren. We hebben de Bijbel en daarin heeft God alles laten optekenen wat we moeten weten.

DeDwaler schreef:Hoe weet je dat er een demoon achter zit dan?

coby6 schreef:Als iemand dreigt en controleert en je kinderen af wil jatten en je krijgt ineens zelfmoordgedachten. Izebelgeest.


Gaat het wel goed met je, Coby? Ik begin me onderhand toch wel een beetje zorgen om je te maken. Van wie leer je dit allemaal?

.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 16 dec 2018 09:40

.
Marnix schreef:Wil God ziekte? Nee. Wil God de dood? Nee, het is Zijn vijand.


Waarom zeg je nee, Marnix? Ziekte en dood maken onlosmakelijk deel uit van het leven. Het zijn niet slechts onvoorziene en ongelukkige bijproducten van de (zonde)val, maar het zijn instrumenten in de hand van God. Dan kun je toch niet stellen dat God het niet wil? De schepping is er voor God eigen eer en glorie en daar werkt alles in de schepping aan mee. Goed versus kwaad, licht versus duisternis, liefde versus haat, machtig versus zwak, etc.

Gods kracht, macht, glorie, eer, liefde, goedheid en genade schittert het meest in wat zwak is. Daarom heeft God de zieken, verslaafden, onaanzienlijken en onrendabelen uitverkoren. Zondaars. Het contrast kan niet groter zijn. Kijk bijvoorbeeld ook naar wat de Heere Jezus over Zichzelf zegt:

"Jezus zei tegen hen: Hebt u nooit gelezen in de Schriften: De steen die de bouwers verworpen hadden, die is tot een hoeksteen geworden; dit is door de Heere geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?" (Mattheüs 21:42)

Een eenvoudige timmerman uit Nazareth, Jezus. Gaat om tollenaars en zondaars. Een machtige Wonderdoener en Leraar met een wijsheid die alle verstand te boven gaat. Een doorn in het oog van de religieuze elite en Hij eindigt aan een Romeins houten kruis. Dat is de eniggeboren Zoon van God, de Messias en de Koning. Het is nauwelijks te bevatten als je er goed over nadenkt.

Denk ziekte en dood eens weg uit het Evangelie. Wat blijft er dan nog van over?

.
.

Yoshi

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Yoshi » 16 dec 2018 12:29

DeDwaler schreef:.

Wellicht heeft mijn eigen verleden er alles mee te maken, maar wat je allemaal schrijft en beweert dat maakt me naast verdrietig ook boos, want onderhand heb ik er schoon genoeg van dat zieken en zwakken op deze wijze (door wat voor christendom moet doorgaan) bejegend en afgebroken worden.

Afgebroken, ja! Want waar er geen genezing komt daar ontstaan de verwijten en verbittering. Wat je schrijft heeft helemaal niets meer te maken met voor jezelf of elkaar tot de almachtige God bidden om genezing, vergeving, raad en kracht.

Dit kan ik beamen. Als dit welvaartsevangelie mijn geloof zou zijn dan was ik al lang en breed atheïstisch.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor coby6 » 16 dec 2018 14:25

DeDwaler schreef:.



Jij bent vast een konijnenliefhebber, dat kan niet anders. Het kan aan mij liggen, maar ik begrijp niet meer waar je het allemaal over hebt. Wat kan je niet schelen? Wie is een narcist? Waar kan Zijlstra je mee helpen? Waarom ben je boos en welke narcist heeft een 'Izebelgeest'?



Ja, er zijn geen apostelen meer. Als ze er al zijn dan hebben ze zichzelf tot apostel gebombardeerd, of ze hebben het apostelschap gekocht (schijnt ook te kunnen tegenwoordig) en dientengevolge komt er hoogstwaarschijnlijk ook alleen maar lariekoek uit. Ik zou er in elk geval maar niet naar luisteren. We hebben de Bijbel en daarin heeft God alles laten optekenen wat we moeten weten.




Gaat het wel goed met je, Coby? Ik begin me onderhand toch wel een beetje zorgen om je te maken. Van wie leer je dit allemaal?

.

Nee het ging even niet zo goed. Ex dreigde weer de kinderen in te jatten.
Laatst gewijzigd door coby6 op 16 dec 2018 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2018 21:13

DeDwaler schreef:.


Waarom zeg je nee, Marnix? Ziekte en dood maken onlosmakelijk deel uit van het leven. Het zijn niet slechts onvoorziene en ongelukkige bijproducten van de (zonde)val, maar het zijn instrumenten in de hand van God. Dan kun je toch niet stellen dat God het niet wil? De schepping is er voor God eigen eer en glorie en daar werkt alles in de schepping aan mee. Goed versus kwaad, licht versus duisternis, liefde versus haat, machtig versus zwak, etc.

Gods kracht, macht, glorie, eer, liefde, goedheid en genade schittert het meest in wat zwak is. Daarom heeft God de zieken, verslaafden, onaanzienlijken en onrendabelen uitverkoren. Zondaars. Het contrast kan niet groter zijn. Kijk bijvoorbeeld ook naar wat de Heere Jezus over Zichzelf zegt:

"Jezus zei tegen hen: Hebt u nooit gelezen in de Schriften: De steen die de bouwers verworpen hadden, die is tot een hoeksteen geworden; dit is door de Heere geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?" (Mattheüs 21:42)

Een eenvoudige timmerman uit Nazareth, Jezus. Gaat om tollenaars en zondaars. Een machtige Wonderdoener en Leraar met een wijsheid die alle verstand te boven gaat. Een doorn in het oog van de religieuze elite en Hij eindigt aan een Romeins houten kruis. Dat is de eniggeboren Zoon van God, de Messias en de Koning. Het is nauwelijks te bevatten als je er goed over nadenkt.

Denk ziekte en dood eens weg uit het Evangelie. Wat blijft er dan nog van over?

.


Het paradijs en de nieuwe hemel en aarde. Want zo begon het, zonder ziekte en dood. En daar werkt God ook weer naartoe. Naar een wereld zonder ziekte en dood. Want ze passen niet bij Gods volmaaktheid. De dood is Gods vijand. Dat is wat ik bedoel. Dat God die zaken ook gebruikt, het niet buiten Hem omgaat en Hij het kwade laat meewerken ten goede, daarin ben ik het ook helemaal mee eens. God ziet juist om naar zwakken en zieken. Volgens mij zijn we het wel eens. Het een gaat over hoe het was en hoe het wordt en het andere over hoe het nu is. Nu hebben we te maken met ziekte en dood. God ziet om naar wat klein is en volgens sommigen verachtelijk. Naar mensen die worstelen, vallen en opstaan. En niet alleen maar mensen die voorbeeldig leven, niet ziek zijn etc. Daarom heb ik een hekel aan het welvaartsevangelie waar je soms over hoort.

Misschien had ik moeten zeggen: God wil geen wereld met ziekte en dood, zo heeft Hij het niet geschapen en zo gaat Hij het niet laten. Daar zijn we het vast over eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 17 dec 2018 08:26

Marnix schreef:Misschien had ik moeten zeggen: God wil geen wereld met ziekte en dood, zo heeft Hij het niet geschapen en zo gaat Hij het niet laten. Daar zijn we het vast over eens.

Ja, ik begrijp wat je bedoelt, Marnix :wink:

Het gaat niet voor niets op deze manier. Daarom zal bijvoorbeeld het eeuwig leven bij God ook zo fijn zijn, omdat we ook weten hoe het is om zonder Hem te leven. Zonder het ene kun je het andere niet onderscheiden. Als de schepping perfect (zeer goed) was gebleven, dan hadden we God nooit op deze wijze leren kennen. Hoe meer ik over de Heere leer, hoe groter de bewondering en liefde voor Hem wordt. Als je God kent dan zie je Zijn liefdevolle hand overal in.
.
.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor DeDwaler » 17 dec 2018 08:31

Yoshi schreef:Dit kan ik beamen. Als dit welvaartsevangelie mijn geloof zou zijn dan was ik al lang en breed atheïstisch.

Wil God altijd iemand genezen van ziekte denk je, Yoshi?
.
.

Yoshi

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Yoshi » 17 dec 2018 18:27

DeDwaler schreef:Wil God altijd iemand genezen van ziekte denk je, Yoshi?
.

Ik weet Gods plan met een individueel niet. Kan alleen waarnemen dat mensen zelden wonderbaarlijk genezen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor coby6 » 17 dec 2018 19:18

Je kunt toch niet zeggen: God wil dat je ziek bent. Hij keert het ten goede en gebruikt het of zo zou ik dan zeggen. Corrie ten Boom zat maar in een stoel en kon niet meer praten jarenlang. Hersenbloeding. Ze was een zegen voor velen.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor GDK » 17 dec 2018 21:54

Okay, even resumeren. God is dus almachtig. En Hij wil niet dat mensen ziek worden. Maar toch worden mensen wel ziek. Hij wil wel dat mensen beter worden. Maar toch worden veel mensen niet beter. Dat valt niet uit te leggen.
Vooruit met de geit!

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor coby6 » 17 dec 2018 23:51

GDK schreef:Okay, even resumeren. God is dus almachtig. En Hij wil niet dat mensen ziek worden. Maar toch worden mensen wel ziek. Hij wil wel dat mensen beter worden. Maar toch worden veel mensen niet beter. Dat valt niet uit te leggen.

Hij wil ook dat niemand verloren gaat, staat in 1 Timotheus. Daarom moeten we bidden en als ik bid voor iemand ga ik niet denken: nou misschien wil God die niet redden, want dan kan ik netzogoed niet bidden. Als ik me dat afvraag, bijvoorbeeld omdat iemand een valse leraar is of iemand zoals Hitler, dan bid ik daar niet voor. Je moet niet bidden voor hen die zondigen tot de dood. Bij normale mensen ga ik uit van 1 Timotheus. Bid want God wil iedereen redden.

Ignotus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 26
Lid geworden op: 02 nov 2018 08:58

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor Ignotus » 18 dec 2018 17:15

5 Maar (d) Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; [25] de straf die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen [26](e) is ons genezing geworden.
(d) Rom. 4:25; Welke overgeleverd is om onze zonden en opgewekt om onze rechtvaardigmaking.
1 Kor. 15:3; Want ik heb ulieden ten eerste overgegeven hetgeen ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, naar de Schriften;

[25] Hebr. de straf van onzen vrede, dat is, Hij werd gestraft opdat wij door Hem volkomen vrede krijgen zouden bij God, Die met ons in onvrede was vanwege onze zonden. Versta hierbij: en de kastijding is op Hem blijven liggen, totdat Hij volkomenlijk voor ons betaald had.
26 Zodat wij van zonde en straf bevrijd zijn.
(e) 1 Petr. 2:24; Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij de zonden afgestorven zijnde, der gerechtigheid leven zouden; door Wiens striemen gij genezen zijt.


Wellicht moeten we de tekst maar zelf laten spreken, vanuit de context waarin het staat en vanuit de bredere heilshistorische context.
Met deze tekst uit Jesaja 53 moeten we niet al die "vaagheden", die hier genoemd worden, onderbouwen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Door Zijn striemen bent u genezen.

Berichtdoor naamloos » 18 dec 2018 19:16

Jes. 53: 4 Voorwaar, onze ziekten heeft Híj op Zich genomen, onze smarten heeft Hij gedragen. Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde, door God geslagen en verdrukt. 5 Maar Hij is om onze ​overtredingen​ verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. De straf die ons de ​vrede​ aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen.

Matt. 8: 14 En ​Jezus​ kwam in het huis van ​Petrus​ en zag zijn schoonmoeder met ​koorts​ op ​bed liggen.15 En Hij raakte haar hand aan en de ​koorts​ verliet haar; en zij stond op en diende hen. 16 Toen het nu avond geworden was, brachten ze velen die door demonen ​bezeten​ waren, bij Hem, en Hij dreef de boze geesten uit met een enkel woord, en Hij genas allen die er slecht aan toe waren,17 opdat vervuld werd wat gesproken was door de ​profeet​ ​Jesaja​ toen hij zei: Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen, en onze ziekten gedragen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten