Heilige geest gelasterd onvergeeflijk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mams1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 mar 2018 10:03

Heilige geest gelasterd onvergeeflijk

Berichtdoor Mams1 » 24 nov 2018 14:35

Hoi allemaal
Ik ben heel erg bang dat ik de heilige geest heb gelasterd! Ik zag een filmpje van een man die demonen uitdrijft. Met iemand erover gehad en die vond het niet normaal dat er mensen waren die achterover vielen. Ik vond het zeer interessant maar op gegeven moment zag ik een site met lijst van demonen. En daar stond tussen: valse heilige geest. Deze geest aanbid de heilige geest. Nu heb ik over die man gezegd dat hij een valse heilige geest heeft omdat hij de heilige geest aanbid. Terwijl hij ook heel erg veel van Jezus houdt dus nuheb ik daar heel erg veel spijt van omdat demonen uitdrijven en mensen genezen niet kan dan door de heilige geest! Dus nu ben ik bang dat ik de onvergeeflijke zonde begaan heb!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Heilige geest gelasterd onvergeeflijk

Berichtdoor Teus » 24 nov 2018 14:56

Beste Mams,

Het doet me deugt te vernemen dat het je spijt, hetgeen je geuit hebt over die man.
Wanneer je zondigt tegen de Heilige Geest is er geen berouw meer.
Zondigen tegen de Heilige Geest is een bewuste daad, bewust tegen beter weten in.
In je schrijven merk ik op dat dat niet het geval is.

Er is vergeving Mams, breng het bij God, Hij staat klaar om het te vergeven.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Heilige geest gelasterd onvergeeflijk

Berichtdoor gravo » 24 nov 2018 17:15

Mams1 schreef:Hoi allemaal
Ik ben heel erg bang dat ik de heilige geest heb gelasterd! Ik zag een filmpje van een man die demonen uitdrijft. Met iemand erover gehad en die vond het niet normaal dat er mensen waren die achterover vielen. Ik vond het zeer interessant maar op gegeven moment zag ik een site met lijst van demonen. En daar stond tussen: valse heilige geest. Deze geest aanbid de heilige geest. Nu heb ik over die man gezegd dat hij een valse heilige geest heeft omdat hij de heilige geest aanbid. Terwijl hij ook heel erg veel van Jezus houdt dus nuheb ik daar heel erg veel spijt van omdat demonen uitdrijven en mensen genezen niet kan dan door de heilige geest! Dus nu ben ik bang dat ik de onvergeeflijke zonde begaan heb!

Dag Mams1. Er is één thema dat in je bericht naar voren komt: angst. Je begint er mee en je eindigt er mee. Daar moet je vanaf. Want in de ware godsdienst is geen angst.
Pas dus op dat je de angst niet als een indicator ziet van echtheid. Als ik er maar bang voor ben, of als anderen de angst met mij delen, dan ben ik vast serieus bezig. Nee, de angst vertroebelt het zicht op de werkelijkheid. Angst is een slechte raadgever. Je gaat handelen uit paniek, drift of reflexen. Jammer genoeg worden veel ongelovigen geregeerd door angst. Nog erger is het als gelovigen angst als een trefzekere indicator gaan gebruiken. Die angst zien als een goede weg naar God. En dan kom je al gauw uit bij het begrip "zonde tegen de heilige Geest".

Laat ik je dit zeggen: deze zonde is de zonde van de onverschilligheid. Goed of kwaad, waar of onwaar, het maakt allemaal niet meer uit, ik doe m'n zin. Door niets of door niemand nog emotioneel te raken.

Wie angst heeft is niet zo onverschillig en koud, zou ik denken. Een goed teken dus? Jazeker, wanneer het gaat om deze eind-zonde, deze zonde van het definitieve afscheid wel.

Maar angst is verder nooit een goed teken. Je voelt je nog niet geborgen, nog niet vrij, nog niet zeker. De angst gaat pas weg door geloof. En geloof is een rustige houding, een zeker weten, een vertrouwen. Alles behalve angst. De enige weg is dus: vertrouw op God, geloof Zijn Woord van genade. Je mag je spijt betonen, of zelfs berouw hebben, maar dat zal niet de reden zijn dat Hij je omarmt en opneemt in Zijn familie. Nee, Zijn goedheid is zo groot, dat Hij vergeeft en uit pure liefde de deur opent. Ondanks alles wat je hebt gedaan of hebt meegemaakt. Welkom bij God. In het Huis Zonder Angst.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Heilige geest gelasterd onvergeeflijk

Berichtdoor Liekels » 25 nov 2018 15:40

Mams1 schreef:Hoi allemaal
Ik ben heel erg bang dat ik de heilige geest heb gelasterd! Ik zag een filmpje van een man die demonen uitdrijft. Met iemand erover gehad en die vond het niet normaal dat er mensen waren die achterover vielen. Ik vond het zeer interessant maar op gegeven moment zag ik een site met lijst van demonen. En daar stond tussen: valse heilige geest. Deze geest aanbid de heilige geest. Nu heb ik over die man gezegd dat hij een valse heilige geest heeft omdat hij de heilige geest aanbid. Terwijl hij ook heel erg veel van Jezus houdt dus nuheb ik daar heel erg veel spijt van omdat demonen uitdrijven en mensen genezen niet kan dan door de heilige geest! Dus nu ben ik bang dat ik de onvergeeflijke zonde begaan heb!


Ik vind het knap dat je dit plaatst. Wij mensen maken fouten en daardoor leren we ook juist weer. Het feit dat je aangeeft dat je erover hebt nagedacht en spijt hebt en je dus kritisch naar je zelf durft te kijken en dit ook deelt, vind ik mooi. Hiervan heb je geleerd en zul je niet weer doen. Heb je ook die man gezegd dat je spijt hebt en er nu anders over denkt?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Heilige geest gelasterd onvergeeflijk

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2018 09:59

Mams1 schreef:Hoi allemaal
Ik ben heel erg bang dat ik de heilige geest heb gelasterd! Ik zag een filmpje van een man die demonen uitdrijft. Met iemand erover gehad en die vond het niet normaal dat er mensen waren die achterover vielen. Ik vond het zeer interessant maar op gegeven moment zag ik een site met lijst van demonen. En daar stond tussen: valse heilige geest. Deze geest aanbid de heilige geest. Nu heb ik over die man gezegd dat hij een valse heilige geest heeft omdat hij de heilige geest aanbid. Terwijl hij ook heel erg veel van Jezus houdt dus nuheb ik daar heel erg veel spijt van omdat demonen uitdrijven en mensen genezen niet kan dan door de heilige geest! Dus nu ben ik bang dat ik de onvergeeflijke zonde begaan heb!


De Bijbel leert dat er altijd vergeving is voor wie Hem daar oprecht om vragen. Het is de Geest zelf die het berouw in je werkt. Hij overtuigt ons van schuld en vervolgens ook van vergeving. Als je dus tegen de Heilige Geest hebt gezondigd heb je hem zo afgewezen dat er geen schuldgevoel / berouw meer in je over zou zijn. Dat is er wel, dat je spijt hebt bewijst dat. Ga dus naar God toe met je zonden, in Jezus is er vergeving voor al je zonden, ook voor deze.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten