RD stuk betreffende droogte

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor coby6 » 01 aug 2018 19:38

Als dit een straf van God is, dan ontgaat het volgens mij iedereen. Allemaal blije mensen en kinderen bij het zwembad. Alleen als het hier regent in juli krijg je een protestmars.
https://www.nextnature.net/2012/07/dutc ... d-weather/

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor coby6 » 02 aug 2018 11:13

Chaya schreef:Vanwege onze zonden, omdat wij zelf op de troon wilden zitten en God er af wilden stoten.
Het gehele aardrijk zucht en kreunt, als we daar eens een ogenblik een indruk van zouden krijgen, zou onze mond dicht gaan en durven we God niet te vragen naar het waarom.

Zijn wegen zijn hoger dan onze wegen. Drijven al deze gebeurtenissen ons uit naar de Heere of komen we in een soort opstand?
God straft ons, maar niet naar onze zonden, zegt Psalm 103.
Ook in deze droogte en hitte zorgt de Heere voor ons. We hebben nog eten en drinken, waarschijnlijk verkoeling door een ventilator.
Het hitterecord in Nederland stamt uit 1944, toen was ook nog eens oorlog! Hoe zouden die mensen dit destijds ervaren hebben?
Werden zij met dubbele slagen geslagen, dachten zij? Wij leven in vrede en vrijheid, en zij toen niet.

Ja toen was het wel afschuwelijk weer. Ook die hongerwinter.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2018 15:42

coby6 schreef:Ja toen was het wel afschuwelijk weer. Ook die hongerwinter.


Viel wel mee, de winter was niet extreem koud in het algemeen, maar vooral eind december en januari wel. In combinatie met de spoorstaking, gebrek aan brandstof en het feit dat er weinig voedsel was maakte het zo zwaar. De winter is al snel te koud als er weinig eten is en je je huis niet mee warm kan stoken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Jesaja40 » 02 aug 2018 16:35

Marnix citeert:
Viel wel mee, de winter was niet extreem koud in het algemeen, maar vooral eind december en januari wel. In combinatie met de spoorstaking, gebrek aan brandstof en het feit dat er weinig voedsel was maakte het zo zwaar. De winter is al snel te koud als er weinig eten is en je je huis niet mee warm kan stoken.


Ik ben blij dat ik die heb overleefd....
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2018 06:31

Jesaja40 schreef:Ik ben blij dat ik die heb overleefd....


Ik ben ook blij dat je die hebt overleefd. Net een en ander over gelezen, moet geen pretje geweest zijn... :?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor MoesTuin » 03 aug 2018 10:08

Vandaag staat in het RD dat er volgende week weer regen komt.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2018 21:48

MoesTuin schreef:Vandaag staat in het RD dat er volgende week weer regen komt.....



Hebben ze een wolkje als een mans hand gezien?

Lijkt idd wel te lukken maar ik zou het niet nu al in de krant zetten. Daarvoor is het nog niet zeker genoeg. De huid niet verkopen voor de beer geschoten is....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor coby6 » 07 aug 2018 18:31

Ik dacht dat het een teken aan de hemel was, er zouden rode wolken komen, maar het was Nieuwspaal.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Veendam » 08 aug 2018 08:23

GDK schreef:Maar gereformeerd blijft ook dat ziekte en gezondheid, droogte en regen niet toevallig ons overkomen maar vanuit Gods Vaderhand ons worden toebedeeld. Met je Vader heb je een relatie. Je hebt gelijk, rationeel vragen naar de hand van God in de geschiedenis is ondoenlijk, God is dan onkenbaar. Maar relationeel, in Christus en uit Zijn Woord, valt er best wat te zeggen over Gods openbaring in de schepping en de geschiedenis. Met de bril van het geloof zien we dingen die zonder die bril niet te zien zijn. En over die dingen spraken (volgens mij) de dominees in het artikel.


Dat mag dan gereformeerde theologie zijn maar zo is God niet, die deelt niet naar willekeur ziekte uit en ziekte valt je ook niet uit Gods Vaderhand toe.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Veendam » 08 aug 2018 08:27

Chaya schreef:Vanwege onze zonden, omdat wij zelf op de troon wilden zitten en God er af wilden stoten.
Het gehele aardrijk zucht en kreunt, als we daar eens een ogenblik een indruk van zouden krijgen, zou onze mond dicht gaan en durven we God niet te vragen naar het waarom.

Zijn wegen zijn hoger dan onze wegen. Drijven al deze gebeurtenissen ons uit naar de Heere of komen we in een soort opstand?
God straft ons, maar niet naar onze zonden, zegt Psalm 103.
Ook in deze droogte en hitte zorgt de Heere voor ons. We hebben nog eten en drinken, waarschijnlijk verkoeling door een ventilator.
Het hitterecord in Nederland stamt uit 1944, toen was ook nog eens oorlog! Hoe zouden die mensen dit destijds ervaren hebben?
Werden zij met dubbele slagen geslagen, dachten zij? Wij leven in vrede en vrijheid, en zij toen niet.

Onze zonden zijn weggewassen dus die gedenkt God niet meer.
Het gehele aardrijk zucht en kreunt, en is in afwachting dan het openbaar worden van de zonen Gods, en als wij nu als zonen en dochters van de Allerhoogste God nu eens aan de mensen om ons heen vertellen waarom wij God dienen en tonen dat Jezus het kwaad heeft overwonnen dan ziet iedereen dat Zijn wegen ook onze wegen zijn doordat wij met Hem wandelen elke dag van ons leven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2018 08:59

Nou, vannacht in ieder geval een goede zegenbui gehad ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor elbert » 08 aug 2018 10:19

Tja, aan de ene kant begrijp ik wel dat op basis van het belijden van Gods voorzienigheid we het over droogte kunnen hebben, want "loof en gras, regen en droogte ,enz. en alle dingen, komen niet bij toeval, maar van Gods vaderlijke hand ons toe." (Zondag 10 H.C.).
Dus niets gaat buiten God om.
Alleen vind ik het wel een beetje des RD's om bij een periode van droogte (die best bijzonder is, maar niet uitzonderlijk, zie 1976 toen we dit ook hadden) een paar predikanten op te trommelen die daar hun mening over mogen/moeten geven.
Dat doen ze overigens niet bij droogte, maar bij meer min of meer opmerkelijke zaken: we vragen een paar dominees om hun mening als er iets is.
Je kunt er, als gereformeerde belijder, kort over zijn: dit valt onder Gods voorzienigheid, het ligt in Zijn hand en daarom loopt het niet uit de hand. Daar mogen we op vertrouwen.
Al het andere is nogal speculatief.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor Veendam » 08 aug 2018 10:32

elbert schreef:Tja, aan de ene kant begrijp ik wel dat op basis van het belijden van Gods voorzienigheid we het over droogte kunnen hebben, want "loof en gras, regen en droogte ,enz. en alle dingen, komen niet bij toeval, maar van Gods vaderlijke hand ons toe." (Zondag 10 H.C.).
Dus niets gaat buiten God om.
Alleen vind ik het wel een beetje des RD's om bij een periode van droogte (die best bijzonder is, maar niet uitzonderlijk, zie 1976 toen we dit ook hadden) een paar predikanten op te trommelen die daar hun mening over mogen/moeten geven.
Dat doen ze overigens niet bij droogte, maar bij meer min of meer opmerkelijke zaken: we vragen een paar dominees om hun mening als er iets is.
Je kunt er, als gereformeerde belijder, kort over zijn: dit valt onder Gods voorzienigheid, het ligt in Zijn hand en daarom loopt het niet uit de hand. Daar mogen we op vertrouwen.
Al het andere is nogal speculatief.


De theologisch dogmatische gereformeerde voorzienigheid van God zoals in Zondag 10 van de HC is niet Bijbels te onderbouwen.
Nu zullen jullie gelijk gaan schreeuwen, maar toon maar aan dat God ziekte geeft aan mensen om jou heen en wellicht als je zelf ziek bent waarom zou dat dan van God komen ?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor naamloos » 08 aug 2018 10:53

elbert schreef:Je kunt er, als gereformeerde belijder, kort over zijn: dit valt onder Gods voorzienigheid, het ligt in Zijn hand en daarom loopt het niet uit de hand. Daar mogen we op vertrouwen.
Al het andere is nogal speculatief.
Hmm, nou geloof ik niet dat het in Nederland zo snel uit de hand gaat lopen, maar elders op de wereld loopt het vaak wel stevig uit de hand.
Maar goed, dan zal het wel weer ergens goed voor zijn, toch?
Ik vraag me dan wel af wat "vertrouwen" in deze dan nog inhoudt als je letterlijk alles kunt verwachten.
Zoiets als "met God ben je er in een week vanaf, maar zonder Hem kan het wel 7 dagen duren."
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: RD stuk betreffende droogte

Berichtdoor elbert » 08 aug 2018 11:17

Veendam schreef:De theologisch dogmatische gereformeerde voorzienigheid van God zoals in Zondag 10 van de HC is niet Bijbels te onderbouwen.
Nu zullen jullie gelijk gaan schreeuwen, maar toon maar aan dat God ziekte geeft aan mensen om jou heen en wellicht als je zelf ziek bent waarom zou dat dan van God komen ?
Ik geloof in een God die zelfs geen mus ter aarde laat vallen zonder Zijn toelating, ja zelfs geen haar (Matth. 10:29-31).
Ik geloof ook in een God die het gras van het veld bekleedt met bloemen als Hij dat wil (Matth. 6:30) en die de vogels van de hemel voedt (Matth. 6:26).
Zal die God, die voor planten en dieren zorgt, niet ook voor mij zorgen?
Ik heb een Vader in de hemel die geen onverschillige, machteloze toeschouwer is bij wat ik meemaak. Hij laat niets aan het toeval over en zorgt voor mij.
naamloos schreef:Ik vraag me dan wel af wat "vertrouwen" in deze dan nog inhoudt als je letterlijk alles kunt verwachten.
Zoiets als "met God ben je er in een week van af, en zonder Hem kan het wel 7 dagen duren."
God laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen, dus daarin is geen verschil.
Het verschil zit hem in het feit dat de rechtvaardigen Iemand hebben die met hen is, zelfs in de meest moeilijke omstandigheden.
De onrechtvaardigen hebben niemand. Zij moeten het alleen zien te rooien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten