Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2021 23:01

Mortlach schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28413/priem-door-de-oren/

Wederom een wonderbaarlijk(e) vraag en antwoord over slavernij. Man, man, man, wat hadden die slaven het toch goed onder de Hebreeërs. Je zou ze dan ook eigenlijk dienaren moeten noemen, werknemers in een "arbeidsverhouding", huisvrienden eigenlijk! Kregen ze betaald ? Vast niet. Mochten ze op dag 1 weglopen? Nee. Maar o, o, o, wat werden ze goed behandeld* vergelijken met de omringende culturen [citation needed].
* Tenzij ze van een ander volk afkomstig waren, dan toch een stukje minder.

En dan als achterafje nog even een stukje cultureel-historisch pessimisme "Ik denk ook dat we in onze tijd meer angst hebben voor pijn dan in de oudheid. Onze pijngrens is veel lager, naar mijn gedachte." Wat zijn wij toch eigenlijk allemaal maar watjes vergeleken met die nobele knoesten uit het verleden.


Tja dat gaf ik eerder ook al aan, vergeleken met omliggende landen waren de Joodse tegen tov slaven inderdaad redelijk mild. Genoeg onderzoeken die dat lijken te bevestigen. Overigens ook wel geregeld gehoord dat het voor mensen vaak een soort vangnet was. Je had veel minder sociale voorzieningen. Als je iets overkwam had je niet een bijstandsuitkering. Op deze manier kreeg je eten en onderdak dus het was vaak de keuze tussen dit of nog mindere alternatieven. Voor nu nog steeds volkomen ondenkbaar en ik ben heel blij dat dit nu beter geregeld is. Hoewel het in veel landen niet eens zo anders is. Dan eindig je in een kledingfabriek of in de kobaltmijnen bijvoorbeeld. Om westerse mensen voor een hongerloontje van goedkope kleding of accu’s te voorzien. Slavernij is helaas niet verleden tijd, ook al laten we ze niet meer in en om ons huis werken.,..
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 24 mar 2021 23:58

Marnix schreef:Tja dat gaf ik eerder ook al aan, vergeleken met omliggende landen waren de Joodse tegen tov slaven inderdaad redelijk mild. Genoeg onderzoeken die dat lijken te bevestigen. Overigens ook wel geregeld gehoord dat het voor mensen vaak een soort vangnet was. Je had veel minder sociale voorzieningen. Als je iets overkwam had je niet een bijstandsuitkering. Op deze manier kreeg je eten en onderdak dus het was vaak de keuze tussen dit of nog mindere alternatieven. Voor nu nog steeds volkomen ondenkbaar en ik ben heel blij dat dit nu beter geregeld is. Hoewel het in veel landen niet eens zo anders is. Dan eindig je in een kledingfabriek of in de kobaltmijnen bijvoorbeeld. Om westerse mensen voor een hongerloontje van goedkope kleding of accu’s te voorzien. Slavernij is helaas niet verleden tijd, ook al laten we ze niet meer in en om ons huis werken.,..


Nu doe je bijna alsof het uit liefdadigheid was dat slavenhouders uit de goedheid van hun hart slaven hielden... :-k

Wat je daar trouwens zegt geldt uiteraard niet voor krijgsgevangenen die slaaf werden gemaakt; ouders die hun kinderen verkochten; slaven die van naburige volken werden geroofd (en uit hun cultuur werden getrokken). Dan is het toch een beetje schraal om te zeggen dat ze in ieder geval wel te eten kregen...

Ik vraag me nog steeds af of christenen van nu niet veel te romantisch/rooskleurig zijn als ze naar deze praktijk kijken. Zo van, het is toch Gods volk, het MOET dus wel niet zo erg zijn geweest... Je meldt dat er 'genoeg onderzoeken' over zijn. Ik houd me aanbevolen!

Wat dat laatste betreft geef ik je wel gelijk. Het is tegenwoordig veel meer weggestopt in verre landen. Ik weet ook niet of we er nog van af komen tenzij het kapitalisme wordt afgeschaft en dat zie ik ook weer niet gebeuren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2021 10:42

Mortlach schreef:Nu doe je bijna alsof het uit liefdadigheid was dat slavenhouders uit de goedheid van hun hart slaven hielden... :-k


Nee maar de tijd en situatie was toen wel heel anders dan nu en je kan niet maar de situatie van de slavenhandel / slavernij een paar eeuwen terug overzetten naar de tijd en cultuur van nu. Zoals ik zeg was ergens knecht worden (je weet dat er tussen die woorden historisch gezien niet zoveel verschil zit, in het Hebreeuws inde Bijbel wordt voor beide het zelfde voor (ebed) gebruikt. Maar nee, het is geen liefdadigheid. Maar het was in die tijd wel de bittere realiteit dat het vaak voor mensen die door armoede werden getroffen, de enige manier was om verder te kunnen leven. En ja, dat dat nu niet meer is, dat je gewoon betaald krijgt als je ergens werkt en gewoon je eigen rechten houdt ipv dat je het eigendom van een ander wordt is veel beter.

Wat je daar trouwens zegt geldt uiteraard niet voor krijgsgevangenen die slaaf werden gemaakt; ouders die hun kinderen verkochten; slaven die van naburige volken werden geroofd (en uit hun cultuur werden getrokken). Dan is het toch een beetje schraal om te zeggen dat ze in ieder geval wel te eten kregen...


Ik vraag me nog steeds af of christenen van nu niet veel te romantisch/rooskleurig zijn als ze naar deze praktijk kijken. Zo van, het is toch Gods volk, het MOET dus wel niet zo erg zijn geweest... Je meldt dat er 'genoeg onderzoeken' over zijn. Ik houd me aanbevolen!



Ik wil ook niet te rooskleurig zijn, er zijn alleen wel flinke verschillen met slavernij nu. Wat info betreft, je kan al even kijken naar deze wiki-pagina met bronverwijzigen: https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_views_on_slavery
Hier een mooi artikel: https://sbts-wordpress-uploads.s3.amazo ... l-08-2.pdf
Hier nog wat info: https://emergencenj.org/blog/2019/01/04 ... ne-slavery

https://bereanarchive.org/articles/hist ... al-welfare (geeft wel een mooi overzicht)

Nog een boek voor als je er veel meer over wil lezen.
https://www.amazon.com/Debt-Slavery-Anc ... 0567525813

Maar ik merk wel dat veel onderzoek naar die zaken door christenen of Joden gedaan is aangezien die er vooral in geïnteresseerd zijn (ook vanwege die vragen die jij stelt) maar je zal allicht dan roepen: Dus het is niet objectief. D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 25 mar 2021 15:28

Marnix schreef:Nee maar de tijd en situatie was toen wel heel anders dan nu en je kan niet maar de situatie van de slavenhandel / slavernij een paar eeuwen terug overzetten naar de tijd en cultuur van nu.


Tja, dat zeg je nu wel, maar waarom eigenlijk niet? Daarbij is het principe van "mens = bezit" niet verandert, toch?

Zoals ik zeg was ergens knecht worden (je weet dat er tussen die woorden historisch gezien niet zoveel verschil zit, in het Hebreeuws inde Bijbel wordt voor beide het zelfde voor (ebed) gebruikt.


Ja, en het Engelse woord "knight" betekende vroeger ook gewoon "knecht". Dat zegt dus niet zo heel erg veel in deze context.

Maar nee, het is geen liefdadigheid. Maar het was in die tijd wel de bittere realiteit dat het vaak voor mensen die door armoede werden getroffen, de enige manier was om verder te kunnen leven. En ja, dat dat nu niet meer is, dat je gewoon betaald krijgt als je ergens werkt en gewoon je eigen rechten houdt ipv dat je het eigendom van een ander wordt is veel beter.


Dat laatste zijn we gelukkig met elkaar eens.

Ik wil ook niet te rooskleurig zijn, er zijn alleen wel flinke verschillen met slavernij nu. Wat info betreft, je kan al even kijken naar deze wiki-pagina met bronverwijzigen: https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_views_on_slavery
Hier een mooi artikel: https://sbts-wordpress-uploads.s3.amazo ... l-08-2.pdf
Hier nog wat info: https://emergencenj.org/blog/2019/01/04 ... ne-slavery

https://bereanarchive.org/articles/hist ... al-welfare (geeft wel een mooi overzicht)

Nog een boek voor als je er veel meer over wil lezen.
https://www.amazon.com/Debt-Slavery-Anc ... 0567525813

Maar ik merk wel dat veel onderzoek naar die zaken door christenen of Joden gedaan is aangezien die er vooral in geïnteresseerd zijn (ook vanwege die vragen die jij stelt) maar je zal allicht dan roepen: Dus het is niet objectief. D


Beetje flauw om zo op mijn reactie vooruit te lopen, maar goed. Het is inderdaad geen pré om zo met je bias te koop te lopen, maar ik wijs het ook weer niet automatisch af. Ik zal het eens doornemen. Ik heb ook in de geschiedenis-reddit een vraag gesteld; ik hoop dat daar mensen zitten die er ook verstand van hebben. Ik zal het laten weten als het wat oplevert.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2021 07:23

Mortlach schreef:Tja, dat zeg je nu wel, maar waarom eigenlijk niet? Daarbij is het principe van "mens = bezit" niet verandert, toch?


Nee. Misschien wel hoe je met dat bezit omgaat. En ja ik vind het bezitten van mensen net zo goed verkeerd. Als we in de 18e / 19e eeuw in Amerika hadden gewoond of in de Romeinse tijd in Rome of in de oudheid in het Midden Oosten hadden we het doodnormaal gevonden. Maar ik ben heel blij met dit voortschrijdend inzicht. Ik ga alleen niet zoals jij hier doet dit gebruiken om een religie aan te vallen. Uiteindelijk ben je ook in dit geval als atheist niet beter af, ik blijf erbij dat de Bijvel zowel in de oudheid als in het NT op dit punt behoorlijk progressief is voor die tijd.

Ja, en het Engelse woord "knight" betekende vroeger ook gewoon "knecht". Dat zegt dus niet zo heel erg veel in deze context.


Dat slaaf en knecht zo dicht bij elkaar zaten in taal geeft wel aan dat de verschillen tussen die ook minder groot waren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2021 15:37

Ik verbaas me er gewoon over hoe ver mensen gaan om het maar te verdedigen. Het komt van God, dus MOET het wel goed zijn, zélfs als het regels zijn over het houden van mensen als bezit. Dat iedereen het deed en dat het normaal was en dat wij het ook normaal zouden vinden in die tijd, maakt mij echt geen bal uit. Men kan niet aan de ene kant beweren dat God de absolute maatstaf is voor moraliteit, en dan met een waslijst aan uitzonderingen komen. Maar aan de andere kant is zeggen dat slavernij dus goed moet zijn ook geen sjieke look.

Weet je waar ik zijdelings aan moet denken? In Georgia hebben wetgevers een wet geïntroduceerd die het onwettig maakt om mensen die in de rij staan om te stemmen eten of water te geven. Die - uiteraard - conservatieven hebben blijkbaar Matteüs 25:35-36 niet gelezen: Ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven, Ik had dorst en gij hebt Mij te drinken gegeven, Dat is nu dus illegaal in een transparante poging om met name de zwarte stem te onderdrukken. Misschien dat de voorgangers in de kerken deze zondag daar wat extra aandacht aan kunnen besteden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2021 15:50

Mortlach schreef:Ik verbaas me er gewoon over hoe ver mensen gaan om het maar te verdedigen. Het komt van God, dus MOET het wel goed zijn, zélfs als het regels zijn over het houden van mensen als bezit. Dat iedereen het deed en dat het normaal was en dat wij het ook normaal zouden vinden in die tijd, maakt mij echt geen bal uit. Men kan niet aan de ene kant beweren dat God de absolute maatstaf is voor moraliteit, en dan met een waslijst aan uitzonderingen komen. Maar aan de andere kant is zeggen dat slavernij dus goed moet zijn ook geen sjieke look.


Nee maar wat is dan wel de maatstaf? Want van mensen hoeven we het duidelijk helemaal niet te verwachten.

En voor mensen die slavernij op basis van de Bijbel proberen goed te praten heb ik geen goed woord over want die misbruiken de Bijbel door een alleen maar bepaalde dingen uit te halen en andere dingen achterwege te laten.

Weet je waar ik zijdelings aan moet denken? In Georgia hebben wetgevers een wet geïntroduceerd die het onwettig maakt om mensen die in de rij staan om te stemmen eten of water te geven. Die - uiteraard - conservatieven hebben blijkbaar Matteüs 25:35-36 niet gelezen: Ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven, Ik had dorst en gij hebt Mij te drinken gegeven, Dat is nu dus illegaal in een transparante poging om met name de zwarte stem te onderdrukken. Misschien dat de voorgangers in de kerken deze zondag daar wat extra aandacht aan kunnen besteden.


De Bijbel kent ook hele progressieve teksten waarin slavernij wordt afgewezen. In het Westen is er ook met de Bijbel in de hand geprotesteerd tegen de slavernij en is hij uiteindelijk afgeschaft. Denk aan Wilberforce, Newton, King. Ik hoor en zie met grote regelmaat preken in kerken, televisieprogramma’s uit christelijke hoek etcetera tegen slavernij en onderdrukking. Dus doe nou niet alsof christenen op dit vlak minder doen dan niet-christenen en in de kerk dit soort onderwerpen geen aandacht krijgen, het tegendeel is waar.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2021 16:46

Marnix schreef:Nee maar wat is dan wel de maatstaf? Want van mensen hoeven we het duidelijk helemaal niet te verwachten.


Waarom zou er een maatstaf zijn? En je kunt het best van mensen verwachten. Iedereen doet zijn best en we doen allemaal dingen waarvan over 2000 jaar blijkt dat we ze niet hadden moeten doen, maar we weten nu niet hoe we ze NIET zouden moeten doen omdat onze maatschappelijke systemen ermee vervlochten zijn. Er zijn altijd al mensen geweest die wisten dat slavernij niet goed was (de slaven zelf, bijvoorbeeld!), maar als je hele economie ervan afhankelijk is, is het niet zomaar 1-2-3 op te lossen. Net als doorgeslagen kapitalisme nu, om eens wat te noemen. Wat niet wegneemt dat God het wel en ondubbelzinnig had kunnen verbieden.

En voor mensen die slavernij op basis van de Bijbel proberen goed te praten heb ik geen goed woord over want die misbruiken de Bijbel door een alleen maar bepaalde dingen uit te halen en andere dingen achterwege te laten.


Dat is vaak het probleem. Als mensen consequent waren, dan was het allemaal wat minder een probleem. Maar nu is het een gevoel van superioriteit en het idee dat ze regels aan anderen kunnen opleggen terwijl ze zelf zo hypocriet zijn als de pest. Je kunt niet aan de ene kant proberen homorelaties te verbieden op basis van de Bijbel en dat God het beste met iedereen voor heeft, en dan aan de andere kant verbieden om dorstige stemmers water te geven omdat het je toevallig slecht uitkomt. Je kunt je misschien voorstellen dat dat niet lekker bij me zit.

De Bijbel kent ook hele progressieve teksten waarin slavernij wordt afgewezen. In het Westen is er ook met de Bijbel in de hand geprotesteerd tegen de slavernij en is hij uiteindelijk afgeschaft. Denk aan Wilberforce, Newton, King. Ik hoor en zie met grote regelmaat preken in kerken, televisieprogramma’s uit christelijke hoek etcetera tegen slavernij en onderdrukking. Dus doe nou niet alsof christenen op dit vlak minder doen dan niet-christenen en in de kerk dit soort onderwerpen geen aandacht krijgen, het tegendeel is waar.


Dat zeg ik ook helemaal niet. Ik ben me er ook geheel van bewust dat het christenen waren die de lans braken voor de afschaffing van de slavenhandel. Ik vind het romantiseren van het (verre) verleden alleen zo vreemd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor elbert » 26 mar 2021 19:45

Wie zich boos maakt over teksten over slavernij in de Bijbel, gaat er wel aan voorbij dat 1 van de hoofdlijnen in de Bijbel de verlossing uit slavernij is. Het volk Israël was in slavernij in Egypte en werd daaruit bevrijd door God waardoor het volk in zijn geheel een vrij volk werd. Ook in geestelijke zin gaat het om verlossing uit slavernij, nl. die van de zonde. Teksten in de Bijbel die over slavernij gaan en die lijken te wettigen, zijn niet meer dan tijdelijke maatregelen die de ergste excessen van armoede en slavernij pogen te beperken. Daarom waren de belangrijkste voorstanders van afschaffing van slavernij in bijv. de 18e en 19e eeuw ook overtuigde christenen, hoewel er in de loop van de geschiedenis christenen zijn geweest die deze grote lijn in de Bijbel niet goed gezien hebben. Zo eerlijk moeten we ook zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2021 20:52

elbert schreef:Wie zich boos maakt over teksten over slavernij in de Bijbel, gaat er wel aan voorbij dat 1 van de hoofdlijnen in de Bijbel de verlossing uit slavernij is. Het volk Israël was in slavernij in Egypte en werd daaruit bevrijd door God waardoor het volk in zijn geheel een vrij volk werd. Ook in geestelijke zin gaat het om verlossing uit slavernij, nl. die van de zonde. Teksten in de Bijbel die over slavernij gaan en die lijken te wettigen, zijn niet meer dan tijdelijke maatregelen die de ergste excessen van armoede en slavernij pogen te beperken. Daarom waren de belangrijkste voorstanders van afschaffing van slavernij in bijv. de 18e en 19e eeuw ook overtuigde christenen, hoewel er in de loop van de geschiedenis christenen zijn geweest die deze grote lijn in de Bijbel niet goed gezien hebben. Zo eerlijk moeten we ook zijn.


Dat laatste is wel een beetje bloemig hoor. Ik herinner me te hebben gelezen dat er een serieuze discussie was of slaven onderweg naar de Nieuwe Wereld gedwongen moesten worden gedoopt. Voordeel: meer christenen en dus meer zieltjes gered voor de eeuwigheid; nadeel: dan kun je ze niet meer als slaaf gebruiken en dan heb je er dus niks meer aan. Ik weet de resolutie even niet meer precies, maar dopen en daarna vrijlaten was het sowieso niet. Slaven die zelf vroegen om te worden gedoopt, werden vaak geweigerd. Die mensen hadden dus goed genoeg door wat er aan de hand was om de regels te proberen te omzeilen.

Maar goed, het is voor mij dan dus weer een beetje vreemd dat een volk dat door God zelf uit de slavernij werd bevrijd, vervolgens vrolijk en direct begint zelf slaven te roven uit krijgsgevangenen etc. Zo van "zo lang WIJ maar geen slaaf zijn, is het allemaal oké!" (een houding die meer mensen lijken te hebben gehad).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 26 mar 2021 22:33

elbert schreef: Teksten in de Bijbel die over slavernij gaan en die lijken te wettigen, zijn niet meer dan tijdelijke maatregelen die de ergste excessen van armoede en slavernij pogen te beperken.


Dit komt toch een beetje op me over alsof er regels in de Bijbel zouden staan om de ergste excessen die tijdens orgieën optreden pogen te beperken. Nee, daar is de Bijbel/God heel helder over: Man, vrouw, getrouwd, anders niks. Een simpele, heldere regel KAN dus wel, maar "slavernij = foei" kon blijkbaar niet, dan is het ineens tijd en cultuur en iedereen deed het...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor meribel » 27 mar 2021 08:24

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/26/sc ... t-a4037387



Om te huilen zo afgrijselijk verdrietig weer


Ik weet in de jaren 50 zal het overal wel zo geweest zijn maar dit is verschrikkelijk

Ben zo blij dat ik voor een openbare middelbare school heb gekozen voor mijn dochter. Iedereen weer dat ze christen is en respecteert dat. Net zoals iedereen het meidenstel in de klas respecteert. Gewoon normaal

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 mar 2021 10:24

Het is een nieuw dieptepunt in een lange reeks van verhalen waarin LHBTI-jongeren vertellen over hoe onveilig het schoolklimaat is.

Vervolgens gaan schooldirecteuren vertellen hoe veilig het schoolklimaat is voor de meerderheid. Helaas negeren ze daarmee de minderheid waarvoor er geen enkele veiligheid werd geboden.

Dit stopt pas als er in de breedte van de gereformeerde gezindte geaccepteerd wordt dat LHBTI personen bestaan, altijd hebben bestaan en altijd zullen bestaan. En dus ook binnen de gereformeerde gezindte opgroeien en er geen probleem van hun gevoelens en gedachten gemaakt wordt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor naamloos » 27 mar 2021 11:16

Christen-wappies! :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor gravo » 27 mar 2021 14:32

Er zal wel weer veel energie gestopt worden in uitputtende weerleggingen van wat door de leerlingen uit Gorinchem te berde is gebracht. De school zal het willen sussen, zich er niet in willen herkennen, de eenzijdige berichtgeving willen bijsturen, de zaken in perspectief willen plaatsen, dingen anders willen zien en uitleggen, toe willen lichten, willen nuanceren, tegenover alle dingen willen zetten die nu juist zo goed zijn geregeld, willen bezweren hoeveel geduld, aandacht, zorg en behoedzaamheid ze betrachten, willen wijzen op de tere en gevoelige kanten van de zaak, willen benadrukken hoe zorgvuldig er gepoogd wordt te handelen.......
.....en niet alleen de school zal het er druk mee krijgen, maar ook de verwante kerken, politieke partijen, organisaties en Refoweb deelnemers (sterkte met het verdedigen van hetgeen niet verdedigd kan worden),

, maar

uiteindelijk verandert dit niets aan de noodzaak nu eens een fundamentele nieuwe theologische positie te betrekken op dit onderwerp. Zoals vele andere christenen met vrucht hebben gedaan.

Steeds duidelijker wordt dat de rigide standpunten (en dito bijbehorende praktijken) niet langer gehandhaafd kunnen worden.

Niet vanwege dat wat de buitenwereld er over zegt.
Maar vanwege dat wat de eigen leden, kinderen, geloofsgenoten er van zijn gaan vinden.

Inderdaad, de veranderende krachten van binnenuit zijn de grootste gevaren voor het klassieke standpunt over anders-geaardheid.

Maar ik steun die krachten en velen met mij, want ze zijn een tegenwicht tegen de afkeurenswaardige praktijken die zo lang onder tafel zijn gehouden (waarom eigenlijk?), maar nu in alle scherpte aan het licht zijn gekomen.
En niet van buitenaf, maar van binnenuit!
Dit houdt dus niet meer op.
Ik vermoed dat dit incident het begin is van een reeks zeer indringende gesprekken van de samenleving met de kerken die hier achter zitten, maar ook van even indringende interne gesprekken in deze kerken.

De dominees hebben hier de macht. Zij zijn aan zet.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten