Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 25 jul 2018 18:09

Met verbazing heb ik gister met een vriendin een gedachtewisseling gehad over het feit dat haar oom ervoor uitkwam dat hij homo was. Ze is 16 en komt uit een erg gelovig gezin. Al zijn broers, mede mijn vriendins vader zijn het er niet mee eens en kunnen het niet accepteren en zij vindt het daardoor eigenlijk ook. Want zo hoort het niet. Ik vertelde haar dat het geen keuze is van haar oom om homo te zijn, maar dat hij het is en daar zelf niets aan kan doen. Dat het heel zwaar moet zijn geweest om hiervoor uit te komen terwijl hij is opgevoed dat "dit niet hoort en niet normaal" is. Ik ben benieuwd naar de gedachtes hierover van anderen. Ik ga niet naar de kerk, leef en handel op de manier waar ik me in kan vinden en ben geloof op mijn manier. s de gedachte van mij dat ik vond dat juist de persoon die voor hem opkomt, een arm om hem heenslaat en zonder oordeel naar hem luisterd niet het plekje vooraan in de kerk verdiend? Gaat het geloof niet vooral in het lief zijn voor elkaar, niet oordelen en elkaar helpen, of is dit alleen als het in jouw straatje past of als jij je erin kunt herkennen. Als ik dit zo hoorde sla je de plank toch helemaal mis? Moet ook de kerk niet een beetje meer meegaan met de tijd van nu. Als een meisje van 16 zo wordt opgevoed geeft zij dit ook weer zo door aan haar kinderen terwijl het niet zo zwart/wit, goed/slecht gezien hoeft te worden.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Cicero » 25 jul 2018 18:13

Voordat het hier uit de klauwen loopt 8-[ even een reactie van mij: ja het is een vreemde reactie van die mensen die vooral laat zien dat ze er weinig over weten en er geen raad mee weten.

Gelukkig kun je in dit opzicht niet over 'de kerk' spreken: er zijn genoeg kerken waarin hier begripvoller mee om wordt gegaan. Er zijn zelfs kerken waarin homoseksualiteit al lang geen discussie meer is.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 25 jul 2018 18:22

Nee gelukkig ook maar. Denk je dat een discussie hier uit de klauwen gaat lopen ja? Het is toch een uitwisseling van gedachtes, je hoeft het niet met elkaar eens te zijn toch. Het baart me alleen zorgen dat een meisje van 17, dus de jonge genetatie toch ook nog zo kunnen denken. Haar vader is in een andere tijd opgegroeid waar dit niet zo bespreekbaar was als tegenwoordig.

Yoshi

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Yoshi » 25 jul 2018 18:26

Wat spijtig dat zijn eigen familie hem niet respecteert en steunt. Ik hoop voor die man dat hij een goede vriendengroep heeft om op terug te vallen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Cicero » 25 jul 2018 18:28

Liekels schreef:Nee gelukkig ook maar. Denk je dat een discussie hier uit de klauwen gaat lopen ja? Het is toch een uitwisseling van gedachtes, je hoeft het niet met elkaar eens te zijn toch. Het baart me alleen zorgen dat een meisje van 17, dus de jonge genetatie toch ook nog zo kunnen denken. Haar vader is in een andere tijd opgegroeid waar dit niet zo bespreekbaar was als tegenwoordig.

Nee joh die praat gewoon haar ouders na en heeft er zelf nog niet over nagedacht.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 25 jul 2018 18:44

Nou ja ze is zo opgevoed dat dit niet oké is. Ze is wel genuanceerder, maar durft dat niet te zeggen. Ik heb haar gezegd dat alleen zij dat kan doorbreken dat het haar niet minder mooi of lief maakt als ze anders zou denken als haar vader. Ze hoeft hem niet te overtuigen, maar zou mooi zijn als je kunt staan waar je voor staat zonder gestraft te worden voor die gedachte. Tollerantie!

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor hans0166 » 25 jul 2018 21:28

Liekels schreef: Tollerantie!


nee, tollerantie is juist fout. Acceptatie moet het zijn.
Tollerantie heeft als lading dat het niet goed is, maar ach het is er... laat maar
Acceptatie, het is er, het is zo. Amen.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 25 jul 2018 21:40

Inderdaad acceptatie had ik beter kunnen gebruiken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2018 23:10

Liekels schreef:Nou ja ze is zo opgevoed dat dit niet oké is. Ze is wel genuanceerder, maar durft dat niet te zeggen. Ik heb haar gezegd dat alleen zij dat kan doorbreken dat het haar niet minder mooi of lief maakt als ze anders zou denken als haar vader. Ze hoeft hem niet te overtuigen, maar zou mooi zijn als je kunt staan waar je voor staat zonder gestraft te worden voor die gedachte. Tollerantie!


Tja je hebt een paar lijnen, de meest bekende en voorkomende is: homo zijn is niet erg, daar kan je niets aan doen. Zolang je dan maar geen relatie krijgt / seksueel actief wordt. Ik ken niet veel christenen die er moeite mee hebben als iemand zegt: ik val op mannen. Maar ga je vervolgens een relatie zoeken, dan krijgt men er moeite mee want dat is niet natuurlijk en zoals God het bedoeld heeft is dan de uitleg. Daarover verschillen christenen overigens ook van mening. Maar ik kan me niet voorstellen dat christenen er moeite mee hebben als je zegt dat je homofiel bent. Daar word je mee geboren en daar kan je ook niets aan doen. Als ze ook seksueel actief zijn is dat een ander verhaal, dat is wat lastiger te bespreken want dan zal men zeggen: staat in de Bijbel dus valt niet over te discussieren. Er zijn wel christelijke vereniging van homo’s lesbiennes en biseksuelen. Chjc.nl

Misschien hebben die wel nuttige info voor je!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 25 jul 2018 23:41

Bedankt voor je reactie en het doorgeven van de website. Ik ben zelf hetro en heb buiten mijn oom verder geen homo vrienden, je zult je dan wel afvragen ... wat maak je je druk. Ik was gister gewoon verbaasd over dat gesprek dat ik had, ik had dat namelijk niet verwacht. Als je zelf vind dat het niet hoort volgens de bijbel dan is dat absoluut je goed recht en daar kun je voor jezelf naar handelen. Maar dat betekent niet dat iemand die daar vooruit durft te komen, omdat hij/zij niet anders kan dan slecht is. Dat was wat zij me vertelde, dat haar vader de rug toekeert naar zijn broer. Maar goed wat eerder hier werd gezegd, het zal niet veranderen misschien, alleen ik denk dat mensen soms wat vaker voor elkaar op moeten komen. En gelukkig zijn er ook gelovigen en niet gelovigen die dit niet zo zwart/wit zien. Ik zou gewoon graag willen dat wat meer mensen kunnen leven en laten leven.
Laatst gewijzigd door Liekels op 31 jul 2018 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 25 jul 2018 23:46

Nog even kort, als men vindt dat homo zijn geen probleem is, maar als ze sexueel actief worden wel dan zou ik zo graag willen weten hoe men dat dan ziet voor zo'n jongen. Wat zou hij dan moeten doen? Alleen blijven of...nou ja geen idee. Daar ben ik echt benieuwd naar wat de opties dan zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2018 06:54

Liekels schreef:Nog even kort, als men vindt dat homo zijn geen probleem is, maar als ze sexueel actief worden wel dan zou ik zo graag willen weten hoe men dat dan ziet voor zo'n jongen. Wat zou hij dan moeten doen? Alleen blijven of...nou ja geen idee. Daar ben ik echt benieuwd naar wat de opties dan zijn.


Goede vraag. Kort gezegd komt het er op neer dat een relatie dan inderdaad niet voor je is weggelegd, dat je geacht wordt om alleen te blijven. Veel andere opties zijn dan volgens mij niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Liekels
Mineur
Mineur
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:09

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Liekels » 26 jul 2018 07:18

Wat erg! Dus als je zo bent is het helaas pindakaas, je kunt er niets aan doen, we vinden het niet erg, maar geluk en liefde met een partner is dan niet voor je weggelegd. . Het draait in het leven naar mijn idee toch vooral om liefde en dat je dit kunt delen met iemand met een partner. Makkelijk gedacht als je "gewoon" hetro bent, dan mag je je handjes dichtknijpen dus. Ik hoop oprecht dat deze gedachtes ooit doorbroken worden, want volgens mij heeft iedereen recht op geluk!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2018 10:08

Liekels schreef:Wat erg! Dus als je zo bent is het helaas pindakaas, je kunt er niets aan doen, we vinden het niet erg, maar geluk en liefde met een partner is dan niet voor je weggelegd. Het draait in het leven naar mijn idee toch vooral om liefde en dat je dit kunt delen met iemand met een partner. Makkelijk gedacht als je "gewoon" hetro bent, dan mag je je handjes dichtknijpen dus. Ik hoop oprecht dat deze gedachtes ooit doorbroken worden, want volgens mij heeft iedereen recht op geluk!


Klopt, daar komt de klassieke versie op neer. Ik ben het wel met je eens, het is wel erg makkelijk gedacht als hetero. Maar ik probeer je uit te leggen waar de visie vandaan komt. Dat iedereen recht heeft op geluk is natuurlijk ook niet helemaal waar. Als iemand op kleine kinderen valt zeggen we niet: Iedereen heeft recht op geluk. Of een of andere afwijking die niet goed is voor de medemens. Als iets niet goed is vinden we het niet erg om waar iemand gelukkig van mag worden te beperken. Of we zeggen: Tja, lastig, maar er zijn ook hetero's die hun hele leven single blijven. Maar ja, dat lijkt me wel wat anders.

Christenen proberen hun leven op de Bijbel af te stemmen en als God zegt dat dat niet goed is is dat op zich genoeg reden om dingen niet te doen / goed te vinden. Maar over wat de Bijbel precies zegt en hoe je dat moet uitleggen op dit punt verschilt men wel weer van mening.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor MoesTuin » 26 jul 2018 10:53

Liekels schreef:Met verbazing heb ik gister met een vriendin een gedachtewisseling gehad over het feit dat haar oom ervoor uitkwam dat hij homo was. Ze is 16 en komt uit een erg gelovig gezin. Al zijn broers, mede mijn vriendins vader zijn het er niet mee eens en kunnen het niet accepteren en zij vindt het daardoor eigenlijk ook. Want zo hoort het niet. Ik vertelde haar dat het geen keuze is van haar oom om homo te zijn, maar dat hij het is en daar zelf niets aan kan doen. Dat het heel zwaar moet zijn geweest om hiervoor uit te komen terwijl hij is opgevoed dat "dit niet hoort en niet normaal" is. Ik ben benieuwd naar de gedachtes hierover van anderen. Ik ga niet naar de kerk, leef en handel op de manier waar ik me in kan vinden en ben geloof op mijn manier. s de gedachte van mij dat ik vond dat juist de persoon die voor hem opkomt, een arm om hem heenslaat en zonder oordeel naar hem luisterd niet het plekje vooraan in de kerk verdiend? Gaat het geloof niet vooral in het lief zijn voor elkaar, niet oordelen en elkaar helpen, of is dit alleen als het in jouw straatje past of als jij je erin kunt herkennen. Als ik dit zo hoorde sla je de plank toch helemaal mis? Moet ook de kerk niet een beetje meer meegaan met de tijd van nu. Als een meisje van 16 zo wordt opgevoed geeft zij dit ook weer zo door aan haar kinderen terwijl het niet zo zwart/wit, goed/slecht gezien hoeft te worden.


Gelukkig veranderd er steeds meer ook binnen de zgn traditionele kerken, het is een kwestie van tijd.
Kwalijk dat binnen kringen de vooroordelen zo automatisch van ouder op kind overgebracht worden en zo de onwetendheid versterkt blijft en wordt.

Hieronder een link met een prachtig voorbeeld van Gods Liefde en een Dominee uit traditionele kring en zijn coming-out

https://www.wijdekerk.nl/single-post/20 ... jn-wortels

Hopelijk dat je vriendin op den duur ook tot inzicht komt en tot een eigen mening hier over kan komen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 22 gasten