Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor StillAwake » 18 mar 2021 16:14

Mortlach schreef:Goed, wellicht, want zoals ik al zei, als je met een boot met mast over een redelijk meer vaart, kun je het al zien, maar we zullen dat laten rusten.

Dat gaat in het geval van Israel ook niet op.
Die voeren (ook op hun meren) met langsgetuigde bootjes, en met die mastlengte zie je het effect eigenlijk niet.
Het effect is trouwens waar te nemen als het watervlak minimaal 12000 keer je eigen ooghoogte is. Met andere woorden: het vereist een meer van minimaal 20km breed als je 1m60 bent. ;-)
Reken maar na!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 18 mar 2021 17:11

StillAwake schreef:Dat gaat in het geval van Israel ook niet op.
Die voeren (ook op hun meren) met langsgetuigde bootjes, en met die mastlengte zie je het effect eigenlijk niet.
Het effect is trouwens waar te nemen als het watervlak minimaal 12000 keer je eigen ooghoogte is. Met andere woorden: het vereist een meer van minimaal 20km breed als je 1m60 bent. ;-)
Reken maar na!


Misschien is mijn beeld wat vertekend sinds ik in Canada woont, want een meer van 20km breed noemen we hier een vijver :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor StillAwake » 18 mar 2021 18:40

Mortlach schreef:Misschien is mijn beeld wat vertekend sinds ik in Canada woont, want een meer van 20km breed noemen we hier een vijver :-)

Canada is daarin inderdaad wat uitgestrekter.
Overigens heb ik veel gevaren, maar het effect is niet heel vaak duidelijk te zien...
Maar met de hoge masten van de huidige offshore-schepen (soms wel 180m hoog) is het wel makkelijker dan met een zeilbootje met maximaal 20m mast.
Overigens voerden de schepen op de middellandse zee indertijd ook nauwelijks mast, dus zo heel duidelijk was die bolling nu ook weer niet aan te tonen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 18 mar 2021 20:00

StillAwake schreef:Canada is daarin inderdaad wat uitgestrekter.
Overigens heb ik veel gevaren, maar het effect is niet heel vaak duidelijk te zien...
Maar met de hoge masten van de huidige offshore-schepen (soms wel 180m hoog) is het wel makkelijker dan met een zeilbootje met maximaal 20m mast.
Overigens voerden de schepen op de middellandse zee indertijd ook nauwelijks mast, dus zo heel duidelijk was die bolling nu ook weer niet aan te tonen.


Op het land kan het ook met een toren. Een zigurrat of zo :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Pcrtje » 19 mar 2021 08:19

StillAwake schreef:Het effect is trouwens waar te nemen als het watervlak minimaal 12000 keer je eigen ooghoogte is. Met andere woorden: het vereist een meer van minimaal 20km breed als je 1m60 bent. ;-)
Reken maar na!
Dit vind ik interessant! Kun je hiervan de formule geven?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2021 13:30

Pcrtje schreef:Dit vind ik interessant! Kun je hiervan de formule geven?
Mijn stelling was een vuistregel. In werkelijkheid is het iets ingewikkelder, omdat de afstand tot de horizon een kwadratisch effect in zich heeft.

De afstand tot de horizon (inclusief de schijnbare kimduiking, de verbuiging van het licht door de breking in lucht is) 3750[m]*de wortel uit de objecthoogte.
Dit volgt uit de straal van de aarde (die her even als een constante gesteld is) en een factor voor de breking van het licht (die onderhevig is aan temeratuursinvloeden).

De afstand tot de horizon in rechte lijn (dus zonder dat effect is 3570[m] * de wortel uit de objecthoogte. Deze is relatief eenvoudig te bepalen uit de straal van de aarde en de cosinusregel.

Nu geldt dat het voor een waarnemer geldt dat hij de schijnbare horizon ziet (en die ligt achter de echte horizon).
Het object achter de schijnbare horizon ga je pas zien als de horizon in rechte lijn vanaf het object in kwestie gelijk valt met de schijnbare horizon van de waarnemer.
Dan krijg je: 3750* ”wortel ooghoogte” + 3570* ”wortel gangboord” voor het punt waarop je de complete mast ziet, maar de romp nog niet.
Voor het topje van de mast krijg je 3750* ”wortel ooghoogte” + 3570* ”wortel masthoogte”.

Ergens tussen deze beide waardes kun je het effect waarnemen.

Aangezien je een schip pas in de verte ziet als het gangboord (de rand van de romp” ongeveer 4m boven de waterspiegel ligt (wat voor oude zeeschepen een heel normale waarde was, ga maar naar de Bataviawerf) wordt het: 7140m + 3750m * “wortel ooghoogte” voor het moment dat de mast al wel zichtbaar is, en de romp nog niet.
Voor de mast (25m is een redelijke waarde voor een vierkant getuigd schip waarbij een dergelijk effect het gemakkelijkst waar te nemen is) krijg je dus 17850m + 3750m * “wortel ooghoogte”
Het zal duidelijk zijn dat een oever achter het object die zichtbaar is voor de waarnemer (een bergachtig land aan de andere kant van het meer) het effect verstoord.

Op het meer van Geneseret zal inderdaad (ik voel te tegenwerping al aankomen) gevaren zijn met een lager gangboord en een kortere mast.
Toegegeven: dat vereist een iets minder breed meer, maar dan wel met een vlakke oever.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor StillAwake » 19 mar 2021 13:33

Mortlach schreef:Op het land kan het ook met een toren. Een zigurrat of zo :-)

Dat klopt, maar dan moet je wel een redelijk perfect vlak land hebben.
Het eerste het beste heuveltje, al is het maar een paar meter hoog, zal je het effect wegnemen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2021 15:08

StillAwake schreef:Dat klopt, maar dan moet je wel een redelijk perfect vlak land hebben.
Het eerste het beste heuveltje, al is het maar een paar meter hoog, zal je het effect wegnemen...


Dat bedacht ik me gisteren ook. Daarom is een wateroppervlak hier inderdaad beter voor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 19 mar 2021 22:38

Allemaal interessant maar allereerst: Als je iets eenmaal weet zijn dit soort aanwijzingen soms best logisch en goed te zien. Maar als je iets niet weet is dat heel anders. Sterker nog, ik heb vaak genoeg op een boot over een meer of zee getuurd met genoeg zicht en ik heb geen flauw idee wat jullie bedoeling. Blijkbaar kan je dan de bolling van de aarde een beetje zien? Het is mij nooit opgevallen. En dan weet ik dat de aarde rond is. Als iemand er heilig van overtuigd is dat de aarde plat is zal dat nog minder snel het geval zijn en als iemand dat ziet denkt die misschien wel: Grappig, dat optische bedrog.

Dan men dit lange tijd dacht, ook in beschavingen waar ze echt niet dom waren, bewijst dat het iets complexer is dan: dom als je denkt dat de aarde plat is want je kan gewoon zien dat het niet zo is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2021 07:44

Marnix schreef:Allemaal interessant maar allereerst: Als je iets eenmaal weet zijn dit soort aanwijzingen soms best logisch en goed te zien. Maar als je iets niet weet is dat heel anders. Sterker nog, ik heb vaak genoeg op een boot over een meer of zee getuurd met genoeg zicht en ik heb geen flauw idee wat jullie bedoeling. Blijkbaar kan je dan de bolling van de aarde een beetje zien? Het is mij nooit opgevallen. En dan weet ik dat de aarde rond is. Als iemand er heilig van overtuigd is dat de aarde plat is zal dat nog minder snel het geval zijn en als iemand dat ziet denkt die misschien wel: Grappig, dat optische bedrog.

Dan men dit lange tijd dacht, ook in beschavingen waar ze echt niet dom waren, bewijst dat het iets complexer is dan: dom als je denkt dat de aarde plat is want je kan gewoon zien dat het niet zo is.

Inderdaad, als je bij het water staat zie je van een naderend schip eerst het puntje van de mast, en pas als allerlaatste de romp.
Je ziet het alleen bij vrijwel windstil weer, bij een heel lage luchtvochtigheid, en als de lucht een paar graden kouder is dan het water, bij voorkeur vroeg in de ochtend als de zon nog niet heel veel kracht heeft.
Ik heb het effect een aantal keer waargenomen, maar deels ook omdat je er naar zoekt, omdat je weet dat het zichtbaar zou moeten zijn.
En inderdaad, ik ben het volledig met je eens dat het heel erg makkelijk is om de juiste conclusie te trekken (zie je wel, de aarde is bol!) als je weet hoe het zit, en de natuurkunde er achter begrijpt.
Maar ik heb ook wel eens het brocken-spook gezien (en geloof me: ook als je de achterliggende natuurkunde begrijpt een spookachtig effect).
Ik heb m gefotografeerd (ik wist op dat moment niet wat het was, en dacht dat niemand me zou geloven), en pas jaren later werd me duidelijk wat ik gezien had.
daar had ik ook de meest wazige theorieen over kunnen opbouwen.
En het effect wat je ziet bij het Brocken-spook is heel wat duidelijker dan de zichtbare bolling van de aarde op zee...
Dus niet alles wat je ziet geeft je inzicht in hoe de wereld in elkaar steekt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2021 11:13

Afbeelding
Deze lijkt heel veel op mijn foto van het "brocken-spook"
Gezien op de Gran Paradiso in Italië.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2021 14:08

Ook in oude tijden waren er mensen met een 'wetenschappelijke' mentaliteit, nieuwsgierig, oog voor detail, opmerken wanneer iets 'niet klopt'.

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat ze vroeger 'don't waren. Sterker nog, het is wonderbaarlijk wat ze allemaal wisten te bereiken met de beperkte middelen die ze hadden.

Die Brocken spectre is fascinerend!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2021 15:05

Mortlach schreef:Ook in oude tijden waren er mensen met een 'wetenschappelijke' mentaliteit, nieuwsgierig, oog voor detail, opmerken wanneer iets 'niet klopt'.

Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat ze vroeger 'don't waren. Sterker nog, het is wonderbaarlijk wat ze allemaal wisten te bereiken met de beperkte middelen die ze hadden.

Die Brocken spectre is fascinerend!

Ik gebruikt bewust het woord "spook".
Omdat ik me kan voorstellen dat een bijgelovig persoon die de natuurkunde er achter ook niet doorgrond het idee heeft naar een bovennatuurlijk verschijnsel te kijken (mede door het aureool).
Mensen die dat in vroeger tijden gezien hebben zouden er een eed op hebben durven doen een geestverschijning gezien te hebben.
Zodoende: niet alles wat je waarneemt is wat het lijkt, en niet alles wat je waarneemt leidt automatisch tot de juiste conclusie.

Ik ben niet heel bijgelovig ingesteld, maar schrok in eerste instantie toch een beetje ;-) :-oo :-$
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2021 15:25

Jij dacht toch gewoon dat het een engel was? :-)

Beetje off-topic trouwens, behalve dan dat er op de foto duidelijk een regenboog om het "spook" te zien is. :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 24 mar 2021 22:43

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... r-de-oren/

Wederom een wonderbaarlijk(e) vraag en antwoord over slavernij. Man, man, man, wat hadden die slaven het toch goed onder de Hebreeërs. Je zou ze dan ook eigenlijk dienaren moeten noemen, werknemers in een "arbeidsverhouding", huisvrienden eigenlijk! Kregen ze betaald ? Vast niet. Mochten ze op dag 1 weglopen? Nee. Maar o, o, o, wat werden ze goed behandeld* vergelijken met de omringende culturen [citation needed].
* Tenzij ze van een ander volk afkomstig waren, dan toch een stukje minder.

En dan als achterafje nog even een stukje cultureel-historisch pessimisme "Ik denk ook dat we in onze tijd meer angst hebben voor pijn dan in de oudheid. Onze pijngrens is veel lager, naar mijn gedachte." Wat zijn wij toch eigenlijk allemaal maar watjes vergeleken met die nobele knoesten uit het verleden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 17 gasten