Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor DeDwaler » 27 mar 2021 18:19

Een oud-leerling zegt: "Alle zonden zijn gelijk, maar homo zijn, daar heeft iedereen het steeds over."

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/26/sc ... t-a4037387


Het is voor al die beroeps-zedenpredikers makkelijk om anderen te veroordelen om iets wat ze in zichzelf niet herkennen. Lgbt is voor hen het summum van het kwaad en daarom kunnen ze zich ervan distantiëren en leggen ze er continue de nadruk op. Wat ze onder meer niet begrijpen is dat homo's, transgenders etc. hun geaardheid/zelfverstaan in de regel niet als iets 'slechts' of 'verkeerd' ervaren, want zo zijn ze geboren. Dat is wie of wat ze nu eenmaal zijn. Zijn ze zondig? Ja, maar niet zondiger dan ieder ander willekeurig mens.

Wij christenen dienen onszelf niet te vergelijken met andere mensen, maar met God. Waar blijven wij zelf dan zonder Gods genade, geduld en liefde? Zoals God naar ons kijkt, door het leven en offer van Zijn geliefde Zoon, onze Heere Jezus, zo moeten ook wij (met dezelfde ontferming) kijken naar onze medemens, wie of wat hij of zij ook is. Dat is het gebod van de liefde en het begin van alles.
.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2021 20:20

Conservatieve krachten doen er nou eenmaal alles aan om alles maar zo hetero mogelijk te houden. Ze vinden het individuele leed dat ze aanrichten het wel waard om alles maar 'gewoon' te houden - logisch, want zij betalen die prijs immers niet.

In de Amerikaanse staat Georgia is een wet aangenomen die het transmeisjes verbiedt op school te sporten in meisjesteams, omdat dit zogenaamd oneerlijk zou zijn voor de 'echte' meisjes. Het geldt ook voor "K12", d.w.z. kleuter-, lagere, en middelbare school, zeg maar. Deze wet lost een probleem op dat helemaal niet bestond en is een drama voor iedereen. Let wel, we hebben het nu onder andere over het softbalteam of majorette-team van lagere-scholieren waarbij je toch zou denken dat deelname belangrijker is dan winnen. Daarnaast is het lichamelijke verschil voor de pubertijd echt niet zo groot dat het verschil uitmaakt.

Maar goed, de transmeisjes MOETEN nu dus door de school worden uitgesloten, terwijl elke opvoedkundige en jeugdpsychologische organisatie zegt dat dat enorm schadelijk voor ze is, en hun vriendinnen zal moeten worden uitgelegd dat Diana voortaan niet meer met hen mee mag spelen van de wet. Allemaal om transgenderisme zo onzichtbaar mogelijk te maken zodat men net kan doen of het niet bestaat. O nee, om "de integriteit van de sport" te beschermen, wat dat dan in vredesnaam ook moge betekenen...

Ik begin erover omdat als je leest hoe zwaar homo's en lesbiënnes het al hebben op die school uit het artikel, hoe vreselijk moet het dan wel niet zijn voor transgender kinderen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 mar 2021 21:26

Ik denk dat de transgender kinderen ongeveer staan waar de LHB kinderen 20 jaar geleden stonden: nergens.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 27 mar 2021 21:46

Tante Pollewop schreef:Ik denk dat de transgender kinderen ongeveer staan waar de LHB kinderen 20 jaar geleden stonden: nergens.


Inderdaad. Dat klopt nog meer dan men misschien doorheeft, want dezelfde argumenten die destijds tegen homo's en lesbiënnes werden gebruikt, hoor je nu over transgenders. ( het bekende "think of the children" pearl clutching)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor MoesTuin » 28 mar 2021 22:20

meribel schreef:https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/26/school-duwt-kinderen-ongevraagd-uit-de-kast-a4037387



Om te huilen zo afgrijselijk verdrietig weer


Ik weet in de jaren 50 zal het overal wel zo geweest zijn maar dit is verschrikkelijk

Ben zo blij dat ik voor een openbare middelbare school heb gekozen voor mijn dochter. Iedereen weer dat ze christen is en respecteert dat. Net zoals iedereen het meidenstel in de klas respecteert. Gewoon normaal


Inderdaad en dat dit anno 2021 nog bestaat en voorkomt....
een heel eng cultuurtje en sfeertje in deze op Refo scholen...
Wat je aan geeft is het respect op een algemene school des te groter....daar kan een refoschool nog veel van leren....want zo boos en kwaad is die buitenwereld nu ook weer niet...gezien deze casus wat intern binnen die refo school speelt.
De Refo scholen hebben hun langste tijd wel gehad en de bom gaat onder toenemende druk van de samenleving vanzelf wel barsten....en terrecht!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor DeDwaler » 29 mar 2021 10:57

Mortlach schreef:Conservatieve krachten doen er nou eenmaal alles aan om alles maar zo hetero mogelijk te houden. Ze vinden het individuele leed dat ze aanrichten het wel waard om alles maar 'gewoon' te houden - logisch, want zij betalen die prijs immers niet.


Het heeft weinig met conservatief zijn te maken, maar meer met het kennen van de zonde en het eigen hart. Laat ik een voorbeeld nemen uit het NRC-stuk:

"De docent schreef op het bord: 'stel je beste vriend is homo, wil je dan nog met hem bevriend zijn?' Om me heen zeiden zeven of acht jongens 'nee', 'bah', 'iew'. Iedereen lachte. De docent lachte ook een beetje en zei 'Oké, dat is duidelijk' en ging naar de volgende stelling."

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/26/sc ... t-a4037387


De consensus van docent en leerlingen is dat homo zijn slecht en zondig is. Vrienden zijn met een homo? 'Nee', 'bah', 'iew', 'oké, dat is duidelijk'.

De Docent Jezus:

"En het gebeurde, toen Hij in het huis van Mattheüs aanlag, zie, veel tollenaars en zondaars kwamen en lagen met Jezus en Zijn discipelen aan. En toen de Farizeeën dat zagen, zeiden zij tegen Zijn discipelen: Waarom eet uw Meester met de tollenaars en zondaars? Maar Jezus, Die dat hoorde, zei tegen hen: Wie gezond zijn, hebben geen dokter nodig, maar wie ziek zijn. Maar ga heen en leer wat het betekent: Ik wil barmhartigheid en geen offer; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen tot bekering te roepen, maar zondaars."
(Mattheüs 9:10-13)


De Heere Jezus liet Zich wel in met zondaars (zieken), daarom zegt Hij over de rechtvaardigen (gezonde mensen):

"Maar waarmee zal Ik dit geslacht vergelijken? Het is zoals de kinderen die op de markt zitten en hun vriendjes toeroepen: Wij hebben voor jullie op de fluit gespeeld, maar jullie hebben niet gedanst; wij hebben klaagliederen voor jullie gezongen, maar jullie hebben geen rouw bedreven. Want Johannes is gekomen, hij at niet en hij dronk niet, en ze zeggen: Hij heeft een demon.

De Zoon des mensen is gekomen, Die wel at en dronk, en ze zeggen: Ziedaar, een vraatzuchtig mens en een drinker, een vriend van tollenaars en zondaars. Maar de Wijsheid is gerechtvaardigd door Haar kinderen.
"
(Mattheüs 11:16-19)


In de ogen van God zijn alle mensen slecht en zondig. Alle mensen zijn van nature blind voor de eigen zonde. Jezus:

"En Jezus zei: Ik ben tot een oordeel in deze wereld gekomen, opdat zij die niet zien, zien zouden, en die zien, blind zouden worden. En sommigen van de Farizeeën die bij Hem waren, hoorden dit en zeiden tegen Hem: Zijn wij dan soms ook blind? Jezus zei tegen hen: Als u blind was, zou u geen zonde hebben, maar nu u zegt: Wij zien, zo blijft dan uw zonde."
(Johannes 9:39-41)


Jezus schetst twee groepen mensen (blinden en zienden), maar maakt pas onderscheid wanneer de Farizeeën zichzelf onderscheiden van anderen. De Farizeeën zien de zonde in anderen, maar niet in zichzelf. Zij denken te zien en daaruit blijkt hun eigen zonde (blindheid). De blinden die door God ziende worden gemaakt, zien hun eigen zonde en komen bij Jezus om daarvan genezen (verlost) te worden.
.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor elbert » 30 mar 2021 06:34

Mortlach schreef:Maar goed, het is voor mij dan dus weer een beetje vreemd dat een volk dat door God zelf uit de slavernij werd bevrijd, vervolgens vrolijk en direct begint zelf slaven te roven uit krijgsgevangenen etc.

Mortlach schreef:Dit komt toch een beetje op me over alsof er regels in de Bijbel zouden staan om de ergste excessen die tijdens orgieën optreden pogen te beperken. Nee, daar is de Bijbel/God heel helder over: Man, vrouw, getrouwd, anders niks. Een simpele, heldere regel KAN dus wel, maar "slavernij = foei" kon blijkbaar niet, dan is het ineens tijd en cultuur en iedereen deed het...
Een ander voorbeeld is de wet op de echtscheiding. Jezus zegt daarover dat "man, vrouw, getrouwd en niet scheiden de norm is", maar dat Mozes "vanwege de hardheid van uw hart" die wet over de echtscheiding heeft geschreven. (Matth. 19:8, Markus 10:5).
Dat klopt heel aardig met de Bijbelse notie dat een mens bijzonder moeilijk te veranderen is en geeft tegelijkertijd daarom een nuchtere kijk op de maakbaarheid van de samenleving. Wetten zijn er daarom soms ook om ook om de ergste excessen af te remmen of op te vangen.
We kunnen natuurlijk in een vlaag van moreel superioriteitsgevoel vinden dat dat men vroeger heel slecht was (slechter dan wijzelf zijn bijvoorbeeld), maar wij hebben tenminste het voordeel dat wij duizenden jaren van ontwikkelingen achter ons hebben liggen en wij hebben weer blinde vlekken die men vroeger niet had. We worden bovendien snel boos als we daarop gewezen worden. Hoewel de context misschien anders is, zijn mensen niet anders dan vroeger.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor MoesTuin » 30 mar 2021 06:52

Mortlach schreef:Conservatieve krachten doen er nou eenmaal alles aan om alles maar zo hetero mogelijk te houden. Ze vinden het individuele leed dat ze aanrichten het wel waard om alles maar 'gewoon' te houden - logisch, want zij betalen die prijs immers niet.

.


Een heel mooi stukje hierbij..... niet gezien vanuit religie of hoe het hoort / veroordeling...maar gezien vanuit Jezus vanuit geloof vanuit terughoudendheid....

" En er kwamen twee mannen " (door Ds. Jeroen van Olffen)


Er zijn veel ontmoetingen in de Evangeliën.
Bij al deze ontmoetingen gebeurt er iets bijzonders.
De evangelisten vertellen erover.
In slechts een paar schetsen stellen ze ons aan Jezus voor.
Wie is Hij en wat betekent Hij voor ons?
Hij wijst ons de weg naar God. God noemt Hem Zijn Zoon.
Door Jezus kunnen we bij God komen.
Hij is gekomen om ons te redden.
Jezus is er voor iedereen. Hij geneest de zieken.
Hij vergeeft mensen die niet leefden zoals God het van ons vraagt.
Jezus eet bij Zacheüs[1] de tollenaar.
Hij spreekt de overspelige vrouw[2] vrij.
Hij schrijft haar naam in het zand.
Zó staat er geschreven.
De rechter heeft beslist.
Jezus spreekt recht.

Jezus laat blinden weer zien.
Hij laat de doven weer horen.
De verlamden kunnen weer lopen.[3]
Heeft Jezus ook huwelijken ingezegend? Daar is geen verhaal over.
De evangelist Johannes vertelt wel over een bruiloft.
Jezus,
Zijn familie en zijn vrienden zijn gast op een bruiloft te Kana[4].
Wie het bruidspaar is weten we niet.
Zegent Jezus het bruidspaar?
We weten het niet.
De bruiloft wordt de plaats waar Jezus iets anders laat zien.
Het water verandert in wijn.
Het Woord dat Jezus spreekt is krachtig.
Vertrouw op Hem.
Wie in Jezus gelooft kan op water lopen.
Het onmogelijke wordt mogelijk.
Wie alles achterlaat en Jezus volgt zal alles ontvangen wat hij nodig heeft.
God zorgt elke dag voor je.

We weten niet of Jezus zelf een huwelijk heeft ingezegend.
We weten ook niet of Hij op kraamvisite ging.
In elk geval heeft Hij nergens gezegd:
“ga heen en vermenigvuldig u”[5].
Dat is niet Zijn boodschap.

Er komen kinderen voor in de Evangeliën.
Kinderen zijn een voorbeeld voor de volwassen.
We geloven dat Jezus oprecht oog had voor de kinderen[6].
Hij had aandacht voor kinderen, voor kwetsbaren, voor mensen die we gemakkelijk over het hoofd zien.
Jezus heeft in het bijzonder aandacht voor de mensen waar anderen op neer kijken of waar anderen de rug naar keren.
Nergens spreekt Jezus over anderen kwaad.
Steeds weer gaat Hij het gesprek aan.
Nergens probeert Jezus een discussie te winnen.
Hij wil de mensen in hun hart raken.
Hij wil ons in het Licht plaatsen van de Liefde van God.
Al tientallen jaren ben ik tevergeefs op zoek naar het verhaal in de Evangeliën over twee mensen die bij Jezus komen en Hem vragen: “Heer, zegen ons, Heer, wij willen samen verder.”

Ik schrijf bewust twee “mensen”.
U leest nu “man en vrouw”, maar ik zie het breder: twee mensen.
Twee mensen die allebeide een persoonlijke relatie met God hebben.
Twee mensen die de trouw van God willen beantwoorden door ook zelf trouw te zijn en Gods liefde uit te dragen.
Er komen twee mannen bij Jezus en….
Nee, die tekst komen we niet tegen.
We weten dat Jezus voor iedereen gekomen is.
We weten dat Jezus ons allemaal wil zegenen.
Nergens staat dat Jezus mensen uitsluit.

Maar als deze twee mensen in zonde leven?
Nergens stelt Jezus eerst een voorwaarde.
Hij geeft Zijn zegen en moedigt de mensen aan om niet te zondigen.
We hebben elkaar daarbij nodig.
Jezus weet als geen ander dat we niet alleen willen blijven.
We willen bij een ander horen.
Ons samenzijn en ons met elkaar verbonden willen zijn weerspiegelt Gods verlangen naar ons.
Hij wil bij ons zijn.
Hij wil zich met ons verbinden.
God wil een verbond sluiten met ons.
Nog sterker: als een onverbrekelijk huwelijk.
God is de Bruidegom die uitkijkt naar ons, de Bruidegom.[7]
Er komen twee vrouwen bij Jezus.
Zij vertellen in vertrouwen dat ze bij elkaar willen horen.
Ze hebben geen gevoelens voor een man, maar voor elkaar.
Ze verlangen geen kinderen of een gezin.
Samen willen ze de liefde van God uitdragen.

Wat zou Jezus doen?
Zou Hij zeggen: “Ik zegen iedereen, maar jullie stuur ik weg?”
of
“Ik vergeef iedereen, maar jullie vergeef ik niet?”
of
“Mijn Vader is liefde, maar jullie horen er niet bij?”

Jezus spreekt geen enkele man toe: zoek een vrouw en trouw.
Hij spreekt geen enkele vrouw toe: zoek een man en krijg kinderen.
Natuurlijk zijn de meeste volwassenen ook in Jezus tijd gehuwd.
Jezus kwam als jood in Israël in een cultuur waar het huwelijk vanzelfsprekend is.
Maar ook in Jezus tijd waren er mensen die ongehuwd bleven en mensen die misschien wel samen met een ander willen zijn, maar niet om met die ander kinderen te krijgen.

Misschien is het huwelijk en het gezinsleven zó vanzelfsprekend dat het daarom niet wordt genoemd.
In de jaren na de hemelvaart van Jezus zijn er Christenen die niet meer trouwen.
Waarom zou men nog?
Jezus komt immers spoedig terug?
Waarom zouden we nog kinderen krijgen?

De apostelen wijzen erop om toch maar kinderen te krijgen.
Jezus komt spoedig terug, maar het duurt ook nog even.
Ga daarom ook door met het leven.

Wij mogen leven zoals de Schepper het ons geeft.
Hij heeft ons man en vrouw gemaakt.
Hij heeft de liefde in ons gelegd.
De liefde kan erotisch en vol passie zijn en er is de liefde die de lust en het fysieke overstijgt en onvoorwaardelijk is.
Deze liefde wordt de Agape genoemd.
Echte liefde is nooit gericht op jezelf, maar op de ander.

Ik keer terug bij het begin.
Stel er komen twee mannen bij Jezus.
Ze hebben de ander meer lief dan zichzelf.
Ze beloven elkaar en de Zoon van God om deze liefde uit te dragen.
Ze willen Gods zegen over de relatie waarbij ze Gods liefde kunnen weerspiegelen.
Nergens staat in de Bijbel dat Jezus hen heeft weggestuurd.
Nergens staat dat het gebeurt is.
Ik zal me altijd afvragen wat zou Jezus gedaan hebben?
Is het anders als het gaat om een man en een vrouw of twee mannen of twee vrouwen?
Voor ons maakt het wat uit.
Maar waarom eigenlijk?
Wat maakt het uit?
Staat het de liefde van God voor ons en de wereld in de weg of wordt juist zó zichtbaar voor wie Jezus in de wereld gekomen is?

Ik ken twee vrienden die van elkaar houden en ik ken twee vriendinnen die van elkaar houden.
Hun leven is niet gemakkelijk.
Zou het kunnen zijn dat Jezus tegen hun als eerste zegt:
Kom bij Mij, die vermoeid en belast zijn[8]?
Kom bij Mij, wie bespot en vernederd zijn?
Kom bij Mij….,
Ik zegen je!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 30 mar 2021 14:49

elbert schreef:Een ander voorbeeld is de wet op de echtscheiding. Jezus zegt daarover dat "man, vrouw, getrouwd en niet scheiden de norm is", maar dat Mozes "vanwege de hardheid van uw hart" die wet over de echtscheiding heeft geschreven. (Matth. 19:8, Markus 10:5).
Dat klopt heel aardig met de Bijbelse notie dat een mens bijzonder moeilijk te veranderen is en geeft tegelijkertijd daarom een nuchtere kijk op de maakbaarheid van de samenleving. Wetten zijn er daarom soms ook om ook om de ergste excessen af te remmen of op te vangen.


Of om ze te veroorzaken in dit geval. Waarom verwachten we van 18-jarigen (of jonger nog) die nog geloven dat hen nooit wat slechts zal overkomen dat ze beslissingen nemen waar ze potentieel de rest van hun leven onder zullen lijden. En als het fout gaat, ontzeggen we hen de optie er wat aan te doen. Is het niet zo dat volgens Jezus zelf scheiden absoluut taboe was maar dat Paulus(?) dat enigszins heeft aangepast? Ik meen dat ergens gelezen te hebben. Daarnaast voelt het een beetje als een hond die achter zijn eigen staart aanzit. "Scheiden mag niet want de samenleving is niet maakbaar en de samenleving is niet maakbaar omdat scheiden niet mag."

We kunnen natuurlijk in een vlaag van moreel superioriteitsgevoel vinden dat dat men vroeger heel slecht was (slechter dan wijzelf zijn bijvoorbeeld), maar wij hebben tenminste het voordeel dat wij duizenden jaren van ontwikkelingen achter ons hebben liggen en wij hebben weer blinde vlekken die men vroeger niet had. We worden bovendien snel boos als we daarop gewezen worden. Hoewel de context misschien anders is, zijn mensen niet anders dan vroeger.


Natuurlijk, de mens is moreel gezien ook nooit 'af' en wij zijn niet slechter of beter dan mensen vroeger. De uitbuiting van elkaar neemt gewoon andere vormen aan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 31 mar 2021 17:52

Stukje op CIP over het Gomarus.

https://cip.nl/84717-gomarus-past-lesma ... leerlingen

Ze gaan lesmateriaal aanpassen, wat een goede zaak is. De zin dat homoseksualiteit te genezen zou zijn, wordt geschrapt. Ook een goede zaak.

Maar dan deze opmerking van de directeur:

"Bovendien benadrukt hij [directeur Flikweert, what's in a name?] dat iedereen welkom is op het Gomarus: “Homo’s zijn volledig welkom en geaccepteerd. Maar natuurlijk: we hebben hier christelijke normen en waarden, de Bijbel is de leidraad en het huwelijk is tussen man en vrouw, zo zien wij dat. Maar wij willen respect en veiligheid voor homoseksuele leerlingen.”

En dus blijft de spagaat bestaan. Je bent als homo "volledig welkom en wordt helemaal geaccepteerd" totdat je hand in hand gaat lopen met je vriend vermoed ik zo, dan blijkt ongetwijfeld dat stukje van jou toch niet helemaal welkom en geaccepteerd is en zo verandert er dus in feite niks.

Het feit dat het - misschien - zo ver komt dat straks de leerkrachten en het lesmateriaal niet meer actief bijdragen aan de homofobie, betekent niet dat je een veilige omgeving hebt voor homoseksuele leerlingen. Als je als leerling 6 jaar lang te horen krijgt dat wat je voelt en verlangt fout is, dat je je leven lang alleen zult moeten blijven en dat intimiteit voor jou niet is weggelegd, dan is dat dus GEEN veilige omgeving voor je. Je moet als christen dan niet net gaan doen alsof dat wel zo is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 31 mar 2021 21:11

Precies.
Maar voordat dat besef is doorgedrongen tot de gereformeerde gezindte stroomt er nog heel wat water door de Rijn...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 31 mar 2021 21:26

Tante Pollewop schreef:Precies.
Maar voordat dat besef is doorgedrongen tot de gereformeerde gezindte stroomt er nog heel wat water door de Rijn...


Ja, of de Alpen zijn door erosie verdwenen...

Ik las net een stukje in het RD, een interview met een leraar (zelf homo) en een Ds. (Egas) waarvan de Ds toch nog echt enorm "sorry maar dit is nu eenmaal Gods woord en dat hebben we te verspreiden" was.

https://www.rd.nl/artikel/921043-predik ... ilige-plek

Betaalmuurtje maar ik kon het toch lezen op de een of andere manier. heeft vast met cookies te maken. Ja, Incognito browser en dan cookiemelding negeren...

Uit het artikel:
De Groot: „Homoseksualiteit wordt vaak benaderd als een thema, vanuit de theologie en de exegese. De teneur is dan: we worden als gereformeerde gezindte bedreigd. En de vrees is: mogen we nog wel zeggen wat we vinden, want daar hebben we toch recht op? Op zo’n benadering zit ik niet te wachten, en jongeren evenmin. Zo’n klimaat maakt het voor hen heel lastig om uit de kast te komen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 31 mar 2021 21:44

Wat mij bij ds. Egas opviel is dat hij De Groot complimenten geeft omdat deze volgens hem zijn identiteit niet volledig laat bepalen door homoseksualiteit.

Ik vind dat zo'n vreemde uitspraak, want dat betekent dat homo's die wel een relatie hebben wel hun identiteit volledig laten bepalen door homoseksualiteit? Hoe kan hij dat nu weten? En, consequent door redenerend, laat ds. Egas zijn identiteit volledig bepalen door zijn heteroseksualiteit? Hij is immers getrouwd met een vrouw...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 31 mar 2021 21:50

Tante Pollewop schreef:Wat mij bij ds. Egas opviel is dat hij De Groot complimenten geeft omdat deze volgens hem zijn identiteit niet volledig laat bepalen door homoseksualiteit.

Ik vind dat zo'n vreemde uitspraak, want dat betekent dat homo's die wel een relatie hebben wel hun identiteit volledig laten bepalen door homoseksualiteit? Hoe kan hij dat nu weten? En, consequent door redenerend, laat ds. Egas zijn identiteit volledig bepalen door zijn heteroseksualiteit? Hij is immers getrouwd met een vrouw...


Ik ken ook niet veel mensen wiens identiteit volledig wordt bepaald door één aspect. Dat is toch een beetje een kinderlijke houding. Iedereen is altijd A en B en C en D. Nog nooit iemand gezien die zegt "ik ben bouwvakker en verder niks, geen zoon/vader, geen voetballer, geen boekenlezer, niks, alleen bouwvakker."

Het is ook zo vreselijk heteronormatief. Je mag wel homo zijn, zolang je je maar als hetero gedraagt, (want hetero is goed en homo niet.)

Nieuwe, gereformeerde definitie:
Homo: (zelfstandig naamwoord) Iemand die zijn hele leven net doet alsof hij hetero is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor ajl » 08 apr 2021 11:15

meribel schreef:https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/26/school-duwt-kinderen-ongevraagd-uit-de-kast-a4037387



Om te huilen zo afgrijselijk verdrietig weer


Ik weet in de jaren 50 zal het overal wel zo geweest zijn maar dit is verschrikkelijk

Ben zo blij dat ik voor een openbare middelbare school heb gekozen voor mijn dochter. Iedereen weer dat ze christen is en respecteert dat. Net zoals iedereen het meidenstel in de klas respecteert. Gewoon normaal


Wat leuk meribel dat je er weer bent!

Waarom een openbare school en geen christelijke? Niet op alle bijzondere onderwijsscholen gaat men zo met kinderen om? Althans, op de christelijke school waar mijn oudste op school zit niet.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten