Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2021 17:04

meribel schreef:Only in America.....(en please laten we dat zo houden)


Was het maar waar. Ook in het Verenigd Koninkrijk is het momenteel voor transgender mensen heel erg zwaar. En dat zijn dan nog de westerse landen waar we zo trots zijn op onze vrijheden. (hoewel het in veel niet-westerse culturen ook wel weer zo is dat er van transgenderisme veel minder een probleem wordt gemaakt).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2021 17:24

StillAwake schreef:Tja, als sporter zichzelf identificeert met mensen met een kunstbeen, en dus kerngezond aan de paralypics mee wil doen zou je daar ook van opkijken.


En weet je, wanneer dat een keer gebeurt, dan kijken we er dan wel naar. Ik wordt een beetje moe van dit soort analogieën van zaken die nooit voorkomen.

Als een jongen zich als meisje identificeert, maar verder in alles fysiek een jongen is is het raar als diegene bij het vrouwenteam mee gaat doen.
Als je bij bijvoorbeeld tennis kijkt hoe groot het verschil is tussen de mannen en de vrouwen: de nummer 200 van de mannenranglijst zou de nummer 1 bij de vrouwen kansloos laten.


Nogmaals, als het een keer voorkomt, dan zien we het wel. Maar je versmalt de casus dus al naar professionele sporten. Deze wet gaat over sportteams op school, inclusief lagere school waar de lichamelijke verschillen nog niet eens van toepassing zijn.

En dat geslachtsbewijs: dat staat in de meeste landen in je paspoort, dus zo ingewikkeld is dat niet.


Het gaat er niet om of het ingewikkeld is of niet.

Overigens zou je met de genoemde DNA-test juist een XXY kunnen aantonen.


Nogmaals, het gaat er niet om of het praktisch is.


En om het niet mogen meespelen van jongens (fysiek) die zich als meisje identificeren met het damesteam als genocide te bestempelen: Ik heb de indruk dat je aan weekend toe bent ;-)


Dat laatste sowieso altijd, ik heb een kleuter van 3. Maar goed, hoe zou jij het dan willen noemen als vanuit overheidswege een bepaalde groep mensen langzaam maar zeker uit de samenleving wordt geweerd? Dit soort wetten en ook al die belachelijke WC-wetten zijn ontworpen om transgender mensen uit de openbare ruimte te weren, onder het mom van het beschermen van vrouwen? Maar je hebt als transgender dus de keuze: je mag wel meedoen aan de samenleving, maar daarvoor moet je wel de wet breken. Zelfs als de wet niet wordt gehandhaafd, is dat een duidelijk signaal van de overheid.

Ook de medische zorg voor transgender mensen wordt afgeschaald en soms gewoon afgeschaft. Je staat als transgender jaren op de wachtlijst en dan heb je nog kans dat een paar artsen aan de andere kant van het land je dossier bekijken, besluiten dat je 'niet echt' het gender bent dat je je voelt en dan krijg je helemaal niks.

Zo goed als elke vereniging van psychologen en pedagogen zegt dat deelname aan groepen voor transgender kinderen absoluut noodzakelijk is voor een gezonde ontwikkeling.

Wettelijke bescherming tegen discriminatie is niet-bestaand en als het er is wordt het langzaam maar zeker ondermijnd. Dus je kunt niet veilig werken, niet veilig naar school of sporten, niet veilig de openbare ruimte betreden en niet veilig medische zorg benaderen. Geen van deze zaken hoeft zo te zijn, dit is allemaal door de overheid zo bepaald.

Hoe wilde je het dan noemen als dit geen genocide is? Het enige verschil is dat we transgender mensen nog niet actief uitroeien; maar met het aantal zelfdodingen en pogingen in die groep hoeft dat ook niet; dat doen ze uiteindelijk zelf wel.

Volgens de VN valt het er wel onder: https://www.un.org/en/genocideprevention/genocide.shtml

Definition
Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide
Article II

In the present Convention, genocide means any of the following acts committed with intent to destroy, in whole or in part, a national, ethnical, racial or religious group, as such:

Killing members of the group;
Causing serious bodily or mental harm to members of the group;
Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part;

Imposing measures intended to prevent births within the group;
Forcibly transferring children of the group to another group.
Elements of the crime
The Genocide Convention establishes in Article I that the crime of genocide may take place in the context of an armed conflict, international or non-international, but also in the context of a peaceful situation.


Het enige verschil is dat het niet om een etnische of religieuze groep gaat, maar ik heb zo'n vermoeden dat als ze dit artikel nu zouden opstellen of bijwerken, seksuele minderheden ook zouden worden genoemd.

Ik wil je trouwens uitnodigen dit te bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=AITRzvm ... osophyTube

Dat maakt het allemaal wat persoonlijker.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor StillAwake » 16 apr 2021 18:44

Mortlach schreef:En weet je, wanneer dat een keer gebeurt, dan kijken we er dan wel naar. Ik wordt een beetje moe van dit soort analogieën van zaken die nooit voorkomen.



Nogmaals, als het een keer voorkomt, dan zien we het wel. Maar je versmalt de casus dus al naar professionele sporten. Deze wet gaat over sportteams op school, inclusief lagere school waar de lichamelijke verschillen nog niet eens van toepassing zijn.



Het gaat er niet om of het ingewikkeld is of niet.



Nogmaals, het gaat er niet om of het praktisch is.




Dat laatste sowieso altijd, ik heb een kleuter van 3. Maar goed, hoe zou jij het dan willen noemen als vanuit overheidswege een bepaalde groep mensen langzaam maar zeker uit de samenleving wordt geweerd? Dit soort wetten en ook al die belachelijke WC-wetten zijn ontworpen om transgender mensen uit de openbare ruimte te weren, onder het mom van het beschermen van vrouwen? Maar je hebt als transgender dus de keuze: je mag wel meedoen aan de samenleving, maar daarvoor moet je wel de wet breken. Zelfs als de wet niet wordt gehandhaafd, is dat een duidelijk signaal van de overheid.

Ook de medische zorg voor transgender mensen wordt afgeschaald en soms gewoon afgeschaft. Je staat als transgender jaren op de wachtlijst en dan heb je nog kans dat een paar artsen aan de andere kant van het land je dossier bekijken, besluiten dat je 'niet echt' het gender bent dat je je voelt en dan krijg je helemaal niks.

Zo goed als elke vereniging van psychologen en pedagogen zegt dat deelname aan groepen voor transgender kinderen absoluut noodzakelijk is voor een gezonde ontwikkeling.

Wettelijke bescherming tegen discriminatie is niet-bestaand en als het er is wordt het langzaam maar zeker ondermijnd. Dus je kunt niet veilig werken, niet veilig naar school of sporten, niet veilig de openbare ruimte betreden en niet veilig medische zorg benaderen. Geen van deze zaken hoeft zo te zijn, dit is allemaal door de overheid zo bepaald.

Hoe wilde je het dan noemen als dit geen genocide is? Het enige verschil is dat we transgender mensen nog niet actief uitroeien; maar met het aantal zelfdodingen en pogingen in die groep hoeft dat ook niet; dat doen ze uiteindelijk zelf wel.

Volgens de VN valt het er wel onder: https://www.un.org/en/genocideprevention/genocide.shtml



Het enige verschil is dat het niet om een etnische of religieuze groep gaat, maar ik heb zo'n vermoeden dat als ze dit artikel nu zouden opstellen of bijwerken, seksuele minderheden ook zouden worden genoemd.

Ik wil je trouwens uitnodigen dit te bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=AITRzvm ... osophyTube

Dat maakt het allemaal wat persoonlijker.

En jouw voorbeeld van een meisje wat een doelpunt maakt waarna haar geslacht in twijfel wordt getrokken...
Dat komt wel dagelijks voor?
Ik heb al zat van dit soort coming out video's gezien en het is triest.
Maar het komt niet heel vaak voor (vrijwel alle gevallen trekken echter echter veel publiciteit).
Maar als ik jouw voorbeeld naar proftennis doortrek zie je zelt ook hoe ridicuul het is...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2021 19:27

StillAwake schreef:En jouw voorbeeld van een meisje wat een doelpunt maakt waarna haar geslacht in twijfel wordt getrokken...
Dat komt wel dagelijks voor?


Nog niet, maar het gaat er geheid van komen als je mensen de mogelijkheid biedt.

Ik heb al zat van dit soort coming out video's gezien en het is triest.


Ik vind het jammer dat je er zo over denkt, maar je mening mag je hebben natuurlijk. Ik zie de opluchting en het geluk in de ogen van transgender mensen die - eindelijk - niet meer gebukt gaan onder het leed dat ze al die tijd onnodig geleden hebben, en daar kan ik alleen maar dankbaar voor zijn.

Maar het komt niet heel vaak voor (vrijwel alle gevallen trekken echter echter veel publiciteit).
Maar als ik jouw voorbeeld naar proftennis doortrek zie je zelt ook hoe ridicuul het is...


Dus omdat het voorbeeld in de pro-sport ridicuul is, is het gerechtvaardigd om basisschoolkinderen te traumatiseren?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor meribel » 19 apr 2021 08:55

Even een prachtig mooi verhaal ertussen
https://m.dailykos.com/stories/2021/4/1 ... -Adopt-Him

Dat is nog eens de barmhartige samaritaan. Onder de indruk van de liefde!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor StillAwake » 19 apr 2021 09:04

Mortlach schreef:Nog niet, maar het gaat er geheid van komen als je mensen de mogelijkheid biedt.

Het gaat er geheid van komen? Ik denk eigenlijk dat het wel meevalt.
In de eerste plaats omdat het nu al bij professionele sporten zo is dat een geslachtstest verplicht kan zijn (google maar eens op Foekje Dillema), en je daar eigenlijk nooit iets over hoort (afgezien van Foekje Dillema).
Daarmee denk ik dat het best meevalt met wat je voorspelde...

Mortlach schreef:Ik vind het jammer dat je er zo over denkt, maar je mening mag je hebben natuurlijk. Ik zie de opluchting en het geluk in de ogen van transgender mensen die - eindelijk - niet meer gebukt gaan onder het leed dat ze al die tijd onnodig geleden hebben, en daar kan ik alleen maar dankbaar voor zijn.

Ik doelde erop dat het triest is dat mensen zichzelf niet mogen, kunnen of durven zijn.
Mijn "triest" uitdrukking gaat er om dat mensen geleden hebben onder de druk van de maatschappij (of zelfs van zichzelf).

Mortlach schreef:Dus omdat het voorbeeld in de pro-sport ridicuul is, is het gerechtvaardigd om basisschoolkinderen te traumatiseren?

Dus, omdat een fictief voorbeeld op een Amerikaanse school nogal verstrekkend is moeten alle regels aangaande jongens/meisjes sport worden aangepast?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2021 15:11

StillAwake schreef:Het gaat er geheid van komen? Ik denk eigenlijk dat het wel meevalt.


Als je het mogelijk maakt, gebeurt het op een gegeven moment. Als je niet denkt dat het zal gebeuren, hoef je het dus ook niet mogelijk te maken.

In de eerste plaats omdat het nu al bij professionele sporten zo is dat een geslachtstest verplicht kan zijn (google maar eens op Foekje Dillema), en je daar eigenlijk nooit iets over hoort (afgezien van Foekje Dillema).
Daarmee denk ik dat het best meevalt met wat je voorspelde...


Geloof me maar dat ik bekend ben met meer gevallen in professionele sport waar vrouwen werden uitgesloten omdat ze toevallig van nature veel testosteron aanmaken.

Ik doelde erop dat het triest is dat mensen zichzelf niet mogen, kunnen of durven zijn.
Mijn "triest" uitdrukking gaat er om dat mensen geleden hebben onder de druk van de maatschappij (of zelfs van zichzelf).


Dat begreep ik dan verkeerd. Maar dan begrijp ik dus nog niet waarom je niet tegen wetgeving bent die die situatie alleen maar verergert. Transkinderen op lagere scholen krijgen nu de boodschap "je moet kiezen: of sporten of je gender, allebei kan niet." Het is gewoon weer een stap om deze toch al kwetsbare groep met geweld terug de kast in te proppen. Ik zeg kwetsbaar, maar uit onderzoek blijkt dat als je deze mensen gewoon laat zijn hoe ze zich voelen, die kwetsbaarheid nauwelijks is terug te vinden, maar juist wanneer de omgeving afwijzend reageert, ontstaan de emotionele en psychische problemen.

Dus, omdat een fictief voorbeeld op een Amerikaanse school nogal verstrekkend is moeten alle regels aangaande jongens/meisjes sport worden aangepast?


Sorry? Wie past de regels aan? Ik toch niet? Wat mij betreft laten ze transkinderen gewoon vrolijk sporten met hun vriendjes en vriendinnetjes. Nee, het zijn juist de mensen die menen beter te weten wat transkinderen voelen dan zij zelf die de regels aan het aanpassen zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor StillAwake » 20 apr 2021 09:13

Mortlach schreef:Als je het mogelijk maakt, gebeurt het op een gegeven moment. Als je niet denkt dat het zal gebeuren, hoef je het dus ook niet mogelijk te maken.

Ik ga er vanuit dat de meeste transgenders (ik heb het nu even niet over curieuze gevallen als XXY en nog complexere vormen) niet al op de basisschoolleeftijd heel helder voor de geest hebben wat ze willen, wie ze zijn en waarom.
Zodoende: op deze leefytijd speelt het nog niet zo.
Op een iets hogere leeftijd bigint het fysieke verschil wel mee te spelen. Dan is een man (ook al voelt hij zich vrouw) sterker dan de rest van het team.

En dan komt het voor mij toch wel heel dicht bij het voorbeeld dat iemand die kerngezond is, maar zich identificeert als gehandicapte mee zou mogen doen met de paralympics.
Mortlach schreef:Geloof me maar dat ik bekend ben met meer gevallen in professionele sport waar vrouwen werden uitgesloten omdat ze toevallig van nature veel testosteron aanmaken.

Daar heb je ongetwijfeld gelijk in, maar daar is de door jou gewraakte wet geen oorzaak van...
Mortlach schreef:Dat begreep ik dan verkeerd. Maar dan begrijp ik dus nog niet waarom je niet tegen wetgeving bent die die situatie alleen maar verergert. Transkinderen op lagere scholen krijgen nu de boodschap "je moet kiezen: of sporten of je gender, allebei kan niet." Het is gewoon weer een stap om deze toch al kwetsbare groep met geweld terug de kast in te proppen. Ik zeg kwetsbaar, maar uit onderzoek blijkt dat als je deze mensen gewoon laat zijn hoe ze zich voelen, die kwetsbaarheid nauwelijks is terug te vinden, maar juist wanneer de omgeving afwijzend reageert, ontstaan de emotionele en psychische problemen.

Ik vind het triest dat mensen met hun identiteit worstelen.
Ik zie alleen niet in hoe een wet over sporten op school daar op welke manier dan ook verbetering of verslechtering in zal aanbrengen.
De meeste van deze personen hebben voor zichzelf al een hele weg achter de rug voordat ze aan hun coming out beginnen. En die weg wordt echt niet makkelijker van een wet die het verschil tussen de normale geslagchten man en vrouw marginaliseert.
Mortlach schreef:
Sorry? Wie past de regels aan? Ik toch niet? Wat mij betreft laten ze transkinderen gewoon vrolijk sporten met hun vriendjes en vriendinnetjes. Nee, het zijn juist de mensen die menen beter te weten wat transkinderen voelen dan zij zelf die de regels aan het aanpassen zijn.

Wat mij betreft mogen ze ook spelen met wie ze willen, met het speelgoed waarmee ze willen en op de manier die ze willen.
Maar het is al eeuwen zo dat de mensheid uiteenvalt in man en vrouw (met een paar uitzonderingen.
En er wordt geen regel aangepast, de bestaande regel wordt iets duidelijker gecommuniceerd, omdat er onduidelijkheid over ontstaan is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 20 apr 2021 17:55

StillAwake schreef:Ik ga er vanuit dat de meeste transgenders (ik heb het nu even niet over curieuze gevallen als XXY en nog complexere vormen) niet al op de basisschoolleeftijd heel helder voor de geest hebben wat ze willen, wie ze zijn en waarom.
Zodoende: op deze leefytijd speelt het nog niet zo.


Dat zou je dan verbazen. Soms weten kinderen al heel, heel vroeg hoe het met ze zit. Ik doe even een gooi en spreek mijn vermoeden uit dat dit veel vaker voorkomt dan problemen met een transmeisje in een schoolsportteam.

Op een iets hogere leeftijd bigint het fysieke verschil wel mee te spelen. Dan is een man (ook al voelt hij zich vrouw) sterker dan de rest van het team.


Nou en? Als een cis-meisje toevallig ontzettend lang is, kan ze beter basketballen dan haar teamgenoten met een normale lengte. Moeten we daarom meisjes die te lang zijn dan maar verbieden basketbal te spelen?

En dan komt het voor mij toch wel heel dicht bij het voorbeeld dat iemand die kerngezond is, maar zich identificeert als gehandicapte mee zou mogen doen met de paralympics.


Nee. Dit is een absurd voorbeeld waar ik verder niet op inga.

Ik vind het triest dat mensen met hun identiteit worstelen.


Dat worstelen komt dan wel weer voornamelijk door de omgeving die zaken weigert te accepteren. Het blijkt dat als een transgender persoon in een accepterende omgeving verkeert, het met die worsteling ontzettend blijkt mee te vallen en er nagenoeg geen negatieve gevolgen zijn.

Ik zie alleen niet in hoe een wet over sporten op school daar op welke manier dan ook verbetering of verslechtering in zal aanbrengen.


Omdat transmeisjes worden uitgesloten en onzichtbaar worden gemaakt, terwijl elke belangenvereniging en opvoedkundige of psychologische expert zegt dat dit schadelijk is voor hun geestelijke gezondheid. Als je niet inziet hoe dit hun situatie zal verslechteren, dan weet ik niet goed waar ik zou moeten beginnen met dat uit te leggen.

https://www.lgbtqnation.com/2021/04/lea ... ealthcare/

Het aantal zelfdodingen of pogingen daartoe is toch al schrikbarend hoog onder deze groep. Waarom dan in vredesnaam wetgeving introduceren die dit gaat verergeren, om een niet-bestaand probleem op te lossen?

De meeste van deze personen hebben voor zichzelf al een hele weg achter de rug voordat ze aan hun coming out beginnen. En die weg wordt echt niet makkelijker van een wet die het verschil tussen de normale geslachten man en vrouw marginaliseert.


En sommige weten het al als ze 6 zijn.

Wat mij betreft mogen ze ook spelen met wie ze willen, met het speelgoed waarmee ze willen en op de manier die ze willen.
Maar het is al eeuwen zo dat de mensheid uiteenvalt in man en vrouw (met een paar uitzonderingen.)


Dat kun je alleen volhouden als je alleen naar het Westen kijkt. Er zijn tal van culturen waarin transgender mensen volkomen geaccepteerd zijn, zelfs een prominente plaats in de samenleving hebben omdat ze de bijzonder gave hebben om situaties van beide zijden qua gender tegelijkertijd te kunnen bekijken.

En er wordt geen regel aangepast, de bestaande regel wordt iets duidelijker gecommuniceerd, omdat er onduidelijkheid over ontstaan is.


Nou, nee. De 'regel' die eerst impliciet en nu expliciet is, is dat "biologisch geslacht" je "echte" geslacht is. Ik krijg het nauwelijks uit mijn vingers en ik begrijp steeds minder wat ze daar in vredesnaam mee bedoelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor StillAwake » 20 apr 2021 19:35

Mortlach schreef:Als een cis-meisje toevallig ontzettend lang is, kan ze beter basketballen dan haar teamgenoten met een normale lengte. Moeten we daarom meisjes die te lang zijn dan maar verbieden basketbal te spelen?

Zo iemand wordt al sinds jaar en dag "meisje" genoemd.
Waarom een nieuwe term introduceren (cis-)?
Naar mijn mening gebeurt dat alleen om het woord "meisje" (maar ik zie het ook gebeuren bij "man", "vrouw" en "jongen") te denormaliseren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor StillAwake » 20 apr 2021 19:38

Mortlach schreef:Nee. Dit is een absurd voorbeeld waar ik verder niet op inga.

Toch heeft de discussie gespeeld of lichamelijk gezonde personen met een verstandelijke beperking toegelaten konden worden op de Paralympics.
Zo absurd is het voorbeeld niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 20 apr 2021 19:49

StillAwake schreef:Zo iemand wordt al sinds jaar en dag "meisje" genoemd.
Waarom een nieuwe term introduceren (cis-)?
Naar mijn mening gebeurt dat alleen om het woord "meisje" (maar ik zie het ook gebeuren bij "man", "vrouw" en "jongen") te denormaliseren.


Ik wil best "meisje" gebruiken, maar dan loop je dus het risico dat we daar verschillende dingen mee bedoelen. Ik bedoel daarmee "alle cis- en transmeisjes" en jij of iemand anders (misschien) alleen "cis-meisjes" (of vrouwen of mannen of jongens); en dan gaan we dus langs elkaar heen praten. Die 'nieuwe term' is dus gewoon voor de duidelijkheid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor StillAwake » 20 apr 2021 19:52

Mortlach schreef:Nou, nee. De 'regel' die eerst impliciet en nu expliciet is, is dat "biologisch geslacht" je "echte" geslacht is. Ik krijg het nauwelijks uit mijn vingers en ik begrijp steeds minder wat ze daar in vredesnaam mee bedoelen.

Lijkt me volkomen logisch.
Je wordt geboren als jongen of als meisje (interesse even daargelaten).
En dat ben je.

Als je in transitie gaat kun je eventueel wat anders worden, maar zolang je biologisch vrouw bent blijf je dat.
Zolang je biologisch man bent blijf je dat.
Als iemand inderdaad een transitie achter de rug heeft kan een dergelijk persoon mijns inziens ook het juridische geslacht wijzigen (dat zou althans in mijn optiek zo moeten zijn) en meesporten met een team van het nieuwe geslacht en in je paspoort het nieuwe geslacht plaatsen.
Natuurlijk kun je je afvragen (ik voel je reactie al aankomen) of je geslacht in je paspoort zou moeten zetten, maar diezelfde discussie is te voeren over vrijwel alles in je paspoort. Geboorteplaats, geboortedatum, adres bij afgifte, religieuze overtuiging, lengte en burgerlijke staat: allemaal zaken waarover discussie is of dat er in hoort, of die er zelfs al afgehaald zijn...

Hoe je je voelt is een ander verhaal, maar hoe je geboren bent ben je geboren.
Ik ben in Nederland geboren.
Al laat ik me naturaliseren tot Noor, mijn geboortestad blijft Rotterdam.
Ik kan me identificeren als Griek of Vietnamees, in mijn paspoort blijf ik Nederlander.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 20 apr 2021 19:53

StillAwake schreef:Toch heeft de discussie gespeeld of lichamelijk gezonde personen met een verstandelijke beperking toegelaten konden worden op de Paralympics.
Zo absurd is het voorbeeld niet...


En wat was het resultaat van die discussie? Zo te zien zijn of waren er een aantal categorieën voor mensen met geestelijke handicaps in voorgaande edities van dat evenement.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor StillAwake » 20 apr 2021 19:58

Mortlach schreef:Ik wil best "meisje" gebruiken, maar dan loop je dus het risico dat we daar verschillende dingen mee bedoelen. Ik bedoel daarmee "alle cis- en transmeisjes" en jij of iemand anders (misschien) alleen "cis-meisjes" (of vrouwen of mannen of jongens); en dan gaan we dus langs elkaar heen praten. Die 'nieuwe term' is dus gewoon voor de duidelijkheid.

Noem het dan "meisjes en transmeisjes", maar ga geen nieuwe term gebruiken voor iets waarvan iedereen weet wat het is.
Als iemand een afwijkende definitie van meisje wil hanteren (waarbij jongens die zich meisje voelen) is het aan diegene om daar een nieuwe term voor te bedenken.
Niet om een nieuwe term te bedenken voor de bestaande groep "meisjes", om op het oude woord een nieuwe definitie te plakken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten