Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Chaya » 08 apr 2021 11:44

Tante Pollewop schreef:Wat mij bij ds. Egas opviel is dat hij De Groot complimenten geeft omdat deze volgens hem zijn identiteit niet volledig laat bepalen door homoseksualiteit.

Ik vind dat zo'n vreemde uitspraak, want dat betekent dat homo's die wel een relatie hebben wel hun identiteit volledig laten bepalen door homoseksualiteit? Hoe kan hij dat nu weten? En, consequent door redenerend, laat ds. Egas zijn identiteit volledig bepalen door zijn heteroseksualiteit? Hij is immers getrouwd met een vrouw...

De vraag is, moet je altijd zeggen: ik ben Piet en ik ben homo.
Als je bijvoorbeeld gaat solliciteren.
Ik zeg nooit: ik ben Chaya, en ik ben heteroseksueel.
Ik heb een broer die op oudere leeftijd pas trouwde. Er werd toen wel eens openlijk of min of meer besmuikt gevraagd of hij soms op mannen viel.
Welnee.
Mijn man werd destijds door sommige buren ook verdacht van het hebben van een homorelatie. Omdat er regelmatig vriend en vrienden bij hem over de vloer kwamen. Hij moest er altijd erg om lachen.
Ik heb nu een zoon die nog steeds happy single is. Ik krijg nooit de vraag of hij op mannen valt. Hijzelf ook niet.
Dus in die zin is er wel iets veranderd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2021 13:00

Chaya schreef:De vraag is, moet je altijd zeggen: ik ben Piet en ik ben homo.
Als je bijvoorbeeld gaat solliciteren.
Ik zeg nooit: ik ben Chaya, en ik ben heteroseksueel.
Ik heb een broer die op oudere leeftijd pas trouwde. Er werd toen wel eens openlijk of min of meer besmuikt gevraagd of hij soms op mannen viel.
Welnee.
Mijn man werd destijds door sommige buren ook verdacht van het hebben van een homorelatie. Omdat er regelmatig vriend en vrienden bij hem over de vloer kwamen. Hij moest er altijd erg om lachen.
Ik heb nu een zoon die nog steeds happy single is. Ik krijg nooit de vraag of hij op mannen valt. Hijzelf ook niet.
Dus in die zin is er wel iets veranderd.


Dat is wel positief ja, als je als man "verdacht" wordt van het hebben van een vriend of dat je op mannen valt is dat vervelend, ongeacht of het waar is of niet. Als je gaat solliciteren schrijf je misschien niet in je brief: "Ik ben Piet en ik ben homo" maar ongetwijfeld zal in het begin al worden gevraagd naar je thuissituatie en ik hoop dat mensen dan niet hoeven te liegen om een betere kans op hun baan te hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 08 apr 2021 17:32

Chaya schreef:De vraag is, moet je altijd zeggen: ik ben Piet en ik ben homo.
Als je bijvoorbeeld gaat solliciteren.
Ik zeg nooit: ik ben Chaya, en ik ben heteroseksueel.
Ik heb een broer die op oudere leeftijd pas trouwde. Er werd toen wel eens openlijk of min of meer besmuikt gevraagd of hij soms op mannen viel.
Welnee.
Mijn man werd destijds door sommige buren ook verdacht van het hebben van een homorelatie. Omdat er regelmatig vriend en vrienden bij hem over de vloer kwamen. Hij moest er altijd erg om lachen.
Ik heb nu een zoon die nog steeds happy single is. Ik krijg nooit de vraag of hij op mannen valt. Hijzelf ook niet.
Dus in die zin is er wel iets veranderd.



Dat is inderdaad het verschil, niemand heeft het erover als je hetero of cis (niet-trans) bent. Maar ben je het wél, dan gaat het alleen nog maar over seks en geslachtsdelen alsof dat zo belangrijk is.

Ik moest trouwens ook terugdenken aan toen ik nog op kantoor werkte. Ik kon het ontzettend goed vinden met een mannelijke collega. Blijkbaar zo goed dat men aannam dat we een stel waren. Toen we daar achterkwamen, was het geweldig leuk om dat extra aan te zetten. Ik herinner me dat er een fietsplan werd aangeboden (fiets kopen met belastingkorting) en ik was melig dus ik stelde allemaal vragen en toen ik vroeg of je ook "alternatieve" fietsen kon kopen, roept die collega door de vergaderzaal "Nee, ik wil geen tandem met jou kopen!" Ik lag helemaal dubbel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 08 apr 2021 17:34

Marnix schreef:Dat is wel positief ja, als je als man "verdacht" wordt van het hebben van een vriend of dat je op mannen valt is dat vervelend, ongeacht of het waar is of niet.


Ik ervoer het totaal niet als vervelend. Een beetje vreemd, maar daarna eigenlijk gewoon hilarisch. Maar een belangrijk element daarin is de omgeving, natuurlijk. Als je een omgeving hebt die je erom discrimineert of treitert, dan is het zeker wel lastig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2021 18:17

Mortlach schreef:Ik ervoer het totaal niet als vervelend. Een beetje vreemd, maar daarna eigenlijk gewoon hilarisch. Maar een belangrijk element daarin is de omgeving, natuurlijk. Als je een omgeving hebt die je erom discrimineert of treitert, dan is het zeker wel lastig.


Ik bedoelde dat het woord “verdacht” al insinueert dat het fout is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 08 apr 2021 18:40

Marnix schreef:Ik bedoelde dat het woord “verdacht” al insinueert dat het fout is.


Ah, oké. Ja, dat is uiteraard wel lastig, maar dat ligt dan dus vooral aan de omgeving. In een omgeving waar het geen probleem is als iemand homo zou zijn, is het dus ook geen issue dat men denkt dat je het bent.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2021 19:10

Mortlach schreef:Ah, oké. Ja, dat is uiteraard wel lastig, maar dat ligt dan dus vooral aan de omgeving. In een omgeving waar het geen probleem is als iemand homo zou zijn, is het dus ook geen issue dat men denkt dat je het bent.



Nee het zou hooguit kunnen dat het niet klopt maar dat zal andersom denk ik vaker voorkomen. Bij een collega van me dachten sommigen dat we een stel waren terwijl ze een vriendin heeft. Kan ook nog :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 08 apr 2021 19:47

Marnix schreef:Nee het zou hooguit kunnen dat het niet klopt maar dat zal andersom denk ik vaker voorkomen. Bij een collega van me dachten sommigen dat we een stel waren terwijl ze een vriendin heeft. Kan ook nog :-)


Kan zelfs allebei tegelijkertijd waar zijn :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2021 20:46

Mortlach schreef:Kan zelfs allebei tegelijkertijd waar zijn :-)


Haha nee dan zou ik ruzie met mijn vrouw krijgen :-D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 apr 2021 18:36

Tante Pollewop schreef:Wat mij bij ds. Egas opviel is dat hij De Groot complimenten geeft omdat deze volgens hem zijn identiteit niet volledig laat bepalen door homoseksualiteit.

Ik vind dat zo'n vreemde uitspraak, want dat betekent dat homo's die wel een relatie hebben wel hun identiteit volledig laten bepalen door homoseksualiteit? Hoe kan hij dat nu weten? En, consequent door redenerend, laat ds. Egas zijn identiteit volledig bepalen door zijn heteroseksualiteit? Hij is immers getrouwd met een vrouw...

Chaya schreef:De vraag is, moet je altijd zeggen: ik ben Piet en ik ben homo.
Als je bijvoorbeeld gaat solliciteren.
Ik zeg nooit: ik ben Chaya, en ik ben heteroseksueel.

Dat was mijn vraag helemaal niet, en daar gaat mijn bijdrage helemaal niet over..

Ik vind het raar dat ds. Egas dit zegt, terwijl er dus nooit tegen hetero's wordt gezegd dat ze hun identiteit volledig laten bepalen door hun heteroseksualiteit.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2021 20:22

Tante Pollewop schreef:Dat was mijn vraag helemaal niet, en daar gaat mijn bijdrage helemaal niet over..

Ik vind het raar dat ds. Egas dit zegt, terwijl er dus nooit tegen hetero's wordt gezegd dat ze hun identiteit volledig laten bepalen door hun heteroseksualiteit.


Het punt is dan ook, lijkt mij, dat voor hetero's het homo-zijn van iemand anders vaak het enige is wat hen bezighoudt. Dit is uiteraard erger als ze die persoon niet goed kennen. De homo kent zichzelf als zoon, vader wellicht, accountant, tennisspeler, homo, vrijwilliger, reserve-soldaat, etc, maar voor sommige hetero's is een van die elementen nu eenmaal niet als de andere en dat is dan net het element dat ze zelf niet begrijpen of kunnen aanvoelen. Iedereen kan zich voorstellen hoe het is om tennis te spelen of reservist te zijn, maar een alternatieve seksualiteit is onbegrijpelijk en dus het enige echt interessante aan de ander. Misschien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 apr 2021 21:27

Dat, en het is weer zo'n tekst om een echt goed gesprek uit de weg te gaan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 15 apr 2021 23:14

En HOP, ook Florida heeft een wet die scholen verbiedt transgender kinderen te laten sporten in het team dat bij ze past.

Maar het gaat nog verder. De nieuwe wet zegt dat de school 'geschillen door de school moeten worden opgelost door een getuigschrift van de arts van de desbetreffende persoon te vragen waarin duidelijk staat wat het biologische geslacht is, door een visuele genitale controle (de dokter moet even kijken wat er tussen je benen zit hoor); een DNA-test, (probleem als je bijvoorbeeld niet XY maar XXY bent) of je testosteronspiegel (probleem als je toevallig veel testosteron aanmaakt voor een meisje.

Stel je het je een voor. Laatste jaar basisschool en je dochtertje zit in het voetbalteam. Er is een wedstrijd en je dochtertje doet het geweldig. Ze passeert de laatste verdediger, schiet... en scoort! wat een feest! En dan roept iemand van de tribune, de moeder van die laatste verdediger waarschijnlijk,: "Ik trek het geslacht van die speler in twijfel!"

De scheidsrechter komt snel op je af. "Heb je een geslachtsbewijs voor haar?"
- "Wat? Een geslachtsbewijs, doe is niet zo maf!"
"Sorry, dan moet ze van de wet van het veld! Maar ze mag weer meespelen als je bij de dokter bent geweest hoor!"

Zie je het voor je? Dit gaat geheid gebeuren. De Schoolraden moeten regels opstellen voor het indienen van een dispuut, dus hopelijk doen ze 6 maanden van tevoren via aangetekende en genotarieerde post in drievoud, maar het is Florida, dus dat zal wel niet. Niet alleen worden transgender kinderen dus in weer een staat verder onzichtbaar gemaakt, elke speler kan nu op elk moment en zonder verdere reden worden onderworpen aan deze vernederende behandeling. Ik kan me alleen maar voorstellen dat de opstellers van de wet zelf geen kinderen hebben.

Als je als kind "slachtoffer" bent geworden van een school die deze regels niet naleeft, dan kun je ze onder deze wet aanklagen wegens emotionele schade. Tweede geworden? Komt omdat die spits van hun te veel testosteron aanmaakt! Snel, klaag de school aan voor 50 miljoen aan emotioneel leed! Dat is wat schertsend, maar als het transmeisje de sportbeurs krijgt, zullen de ouders van de meisjes die teleurgesteld zijn misschien wél naar deze wet grijpen.

Je weet wat de term is, toch, voor het proberen uit te wissen van een bevolkingsgroep? Iets met een g...gen... iets dergelijks.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor meribel » 16 apr 2021 12:32

Mortlach schreef:En HOP, ook Florida heeft een wet die scholen verbiedt transgender kinderen te laten sporten in het team dat bij ze past.

Maar het gaat nog verder. De nieuwe wet zegt dat de school 'geschillen door de school moeten worden opgelost door een getuigschrift van de arts van de desbetreffende persoon te vragen waarin duidelijk staat wat het biologische geslacht is, door een visuele genitale controle (de dokter moet even kijken wat er tussen je benen zit hoor); een DNA-test, (probleem als je bijvoorbeeld niet XY maar XXY bent) of je testosteronspiegel (probleem als je toevallig veel testosteron aanmaakt voor een meisje.

Stel je het je een voor. Laatste jaar basisschool en je dochtertje zit in het voetbalteam. Er is een wedstrijd en je dochtertje doet het geweldig. Ze passeert de laatste verdediger, schiet... en scoort! wat een feest! En dan roept iemand van de tribune, de moeder van die laatste verdediger waarschijnlijk,: "Ik trek het geslacht van die speler in twijfel!"

De scheidsrechter komt snel op je af. "Heb je een geslachtsbewijs voor haar?"
- "Wat? Een geslachtsbewijs, doe is niet zo maf!"
"Sorry, dan moet ze van de wet van het veld! Maar ze mag weer meespelen als je bij de dokter bent geweest hoor!"

Zie je het voor je? Dit gaat geheid gebeuren. De Schoolraden moeten regels opstellen voor het indienen van een dispuut, dus hopelijk doen ze 6 maanden van tevoren via aangetekende en genotarieerde post in drievoud, maar het is Florida, dus dat zal wel niet. Niet alleen worden transgender kinderen dus in weer een staat verder onzichtbaar gemaakt, elke speler kan nu op elk moment en zonder verdere reden worden onderworpen aan deze vernederende behandeling. Ik kan me alleen maar voorstellen dat de opstellers van de wet zelf geen kinderen hebben.

Als je als kind "slachtoffer" bent geworden van een school die deze regels niet naleeft, dan kun je ze onder deze wet aanklagen wegens emotionele schade. Tweede geworden? Komt omdat die spits van hun te veel testosteron aanmaakt! Snel, klaag de school aan voor 50 miljoen aan emotioneel leed! Dat is wat schertsend, maar als het transmeisje de sportbeurs krijgt, zullen de ouders van de meisjes die teleurgesteld zijn misschien wél naar deze wet grijpen.

Je weet wat de term is, toch, voor het proberen uit te wissen van een bevolkingsgroep? Iets met een g...gen... iets dergelijks.


Only in America.....(en please laten we dat zo houden)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor StillAwake » 16 apr 2021 13:57

Mortlach schreef:En HOP, ook Florida heeft een wet die scholen verbiedt transgender kinderen te laten sporten in het team dat bij ze past.

Maar het gaat nog verder. De nieuwe wet zegt dat de school 'geschillen door de school moeten worden opgelost door een getuigschrift van de arts van de desbetreffende persoon te vragen waarin duidelijk staat wat het biologische geslacht is, door een visuele genitale controle (de dokter moet even kijken wat er tussen je benen zit hoor); een DNA-test, (probleem als je bijvoorbeeld niet XY maar XXY bent) of je testosteronspiegel (probleem als je toevallig veel testosteron aanmaakt voor een meisje.

Stel je het je een voor. Laatste jaar basisschool en je dochtertje zit in het voetbalteam. Er is een wedstrijd en je dochtertje doet het geweldig. Ze passeert de laatste verdediger, schiet... en scoort! wat een feest! En dan roept iemand van de tribune, de moeder van die laatste verdediger waarschijnlijk,: "Ik trek het geslacht van die speler in twijfel!"

De scheidsrechter komt snel op je af. "Heb je een geslachtsbewijs voor haar?"
- "Wat? Een geslachtsbewijs, doe is niet zo maf!"
"Sorry, dan moet ze van de wet van het veld! Maar ze mag weer meespelen als je bij de dokter bent geweest hoor!"

Zie je het voor je? Dit gaat geheid gebeuren. De Schoolraden moeten regels opstellen voor het indienen van een dispuut, dus hopelijk doen ze 6 maanden van tevoren via aangetekende en genotarieerde post in drievoud, maar het is Florida, dus dat zal wel niet. Niet alleen worden transgender kinderen dus in weer een staat verder onzichtbaar gemaakt, elke speler kan nu op elk moment en zonder verdere reden worden onderworpen aan deze vernederende behandeling. Ik kan me alleen maar voorstellen dat de opstellers van de wet zelf geen kinderen hebben.

Als je als kind "slachtoffer" bent geworden van een school die deze regels niet naleeft, dan kun je ze onder deze wet aanklagen wegens emotionele schade. Tweede geworden? Komt omdat die spits van hun te veel testosteron aanmaakt! Snel, klaag de school aan voor 50 miljoen aan emotioneel leed! Dat is wat schertsend, maar als het transmeisje de sportbeurs krijgt, zullen de ouders van de meisjes die teleurgesteld zijn misschien wél naar deze wet grijpen.

Je weet wat de term is, toch, voor het proberen uit te wissen van een bevolkingsgroep? Iets met een g...gen... iets dergelijks.

Tja, als sporter zichzelf identificeert met mensen met een kunstbeen, en dus kerngezond aan de paralypics mee wil doen zou je daar ook van opkijken.
Als een jongen zich als meisje identificeert, maar verder in alles fysiek een jongen is is het raar als diegene bij het vrouwenteam mee gaat doen.
Als je bij bijvoorbeeld tennis kijkt hoe groot het verschil is tussen de mannen en de vrouwen: de nummer 200 van de mannenranglijst zou de nummer 1 bij de vrouwen kansloos laten.
En dat geslachtsbewijs: dat staat in de meeste landen in je paspoort, dus zo ingewikkeld is dat niet.

Overigens zou je met de genoemde DNA-test juist een XXY kunnen aantonen.

En om het niet mogen meespelen van jongens (fysiek) die zich als meisje identificeren met het damesteam als genocide te bestempelen: Ik heb de indruk dat je aan weekend toe bent ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 19 gasten