Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Lukas
Mineur
Mineur
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2013 10:12

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Lukas » 16 mei 2021 17:57

Het ging onder de vlag van NPO, maar het was uiteindelijk Powned. En ze deden zich zoooo eerlijk en zoooo inlevend voor, het zou een "integere weergave" worden, en we mochten aanmerkingen maken als het ons niet beviel...
Ze hebben twee en een halve dag bij ons gefilmd. Ons verhaal bestreek een tijdspanne van 35 jaar. Ze hadden daarmee ruim voldoende materiaal verzameld om naar hartenlust mee te knippen en plakken.
Tja, we hebben ons laten inpakken door de vriendelijke gezichtjes en mooie praatjes. Achteraf bezien naïef, maar we wilden anderen helpen in vergelijkbare situaties. Nou, uiteindelijk heeft het schade berokkend en het stond haaks onze intentie, maar het was hun verborgen agenda en daar hebben ze voor gezorgd.
Ik snap jouw initiële reactie op de uitzending ook helemaal, het was daadwerkelijk vreselijk wat er (ogenschijnlijk) uit sprak. Het doet me eigenlijk pijn dat jij je de uitzending nu nog herinnert, ik hoopte dat het in de vergetelheid was geraakt.
Het heeft ons wel de ogen geopend hoe creepy de media kunnen zijn. Er bestaan gelukkig ook nog oprechte journalisten en berichtgeving, maar we zijn wel anders gaan kijken naar wat we zogenaamd te zien krijgen.

Dat doet verder alleen niet veel af van het feit dat christenen en homoseksualiteit vaak niet echt samengaan; daar is zo'n gemonteerd filmpje nou niet bepaald het enige voorbeeld van.

Ja, dat dat is zeker een feit. Precies de reden dat we ons verhaal wilden vertellen. Wij zijn christen, ik ben hetero en mijn vrouw is lesbisch. (btw. we staan niet achter de Nashville verklaring, maar respecteren christenen die een andere mening hebben).
We zijn heel open en eerlijk met de seksuele oriëntatie van mijn vrouw omgegaan (ze ontdekte het pas na 20 jaar huwelijk). Het 'zonde aspect' speelde voor ons totaal niet. We hielden van elkaar en wilden bij elkaar blijven. Maar de vraag was kon dat?
En ja dat kon, maar het was zoeken en niet eenvoudig om tegen de stroom in te gaan, maar we zijn heel gelukkig samen. Ook in seksueel opzicht :) en dat geldt ook voor mijn vrouw!
Ik snap dat de docu hierover een krankzinnig beeld geschetst heeft. De waarheid wil ik graag vertellen, want ik kan me ook wel voorstellen dat er vragen zijn hoe dat dan zit met homoseksualiteit in een hetero huwelijk.
(er wordt vaak nogal rechtlijnig en in hokjes gedacht).

Om duidelijk te zijn, ik (we) stellen niet dat iedere homoseksueel een hetero relatie moet aangaan. Of dat er "een genezing" plaatsvond, of meer van dat soort loze gedachten.
Ik ben heel blij met mijn (lesbische) vrouw en zij met mij, alles wat ons overkomen is in ons huwelijk bracht ons dichter bij elkaar en tot God. Het is het beste wat ons kon overkomen en dat meen ik.
Maar dat is niet populair voor zekere media om zo'n verhaal te vertellen. Het moet zijn: "zo'n huwelijk is gedoemd, het is onderdrukking van gevoel en ellende". Dus maken ze er wat anders van...
Dat is toch ook wel iets om over na te denken. In de media wordt de opinie vaak gestuurd (of men tracht dat te doen en dat is op zichzelf al reden om verder te kijken).

Ik heb een tijd terug gelezen over een omslag bij psychologen die hulp bieden aan homoseksuele christenen die met zichzelf in de knoop zitten. De psychologen zien dit niet meer als een psychisch/mentaal (en dus intern) probleem, maar als een sociaal (en dus extern) probleem, en daar kan ik mij heel goed in vinden.

De invloed van de kerk, cultuur en media en de omgeving is enorm. Ik hoop dat er in ieders besef meer ruimte komt voor Gods weg die Hij met ieder persoonlijk gaat.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 16 mei 2021 19:31

Lukas schreef:Het ging onder de vlag van NPO, maar het was uiteindelijk Powned. En ze deden zich zoooo eerlijk en zoooo inlevend voor, het zou een "integere weergave" worden, en we mochten aanmerkingen maken als het ons niet beviel...
Ze hebben twee en een halve dag bij ons gefilmd. Ons verhaal bestreek een tijdspanne van 35 jaar. Ze hadden daarmee ruim voldoende materiaal verzameld om naar hartenlust mee te knippen en plakken.
Tja, we hebben ons laten inpakken door de vriendelijke gezichtjes en mooie praatjes. Achteraf bezien naïef, maar we wilden anderen helpen in vergelijkbare situaties. Nou, uiteindelijk heeft het schade berokkend en het stond haaks onze intentie, maar het was hun verborgen agenda en daar hebben ze voor gezorgd.
Ik snap jouw initiële reactie op de uitzending ook helemaal, het was daadwerkelijk vreselijk wat er (ogenschijnlijk) uit sprak. Het doet me eigenlijk pijn dat jij je de uitzending nu nog herinnert, ik hoopte dat het in de vergetelheid was geraakt.
Het heeft ons wel de ogen geopend hoe creepy de media kunnen zijn. Er bestaan gelukkig ook nog oprechte journalisten en berichtgeving, maar we zijn wel anders gaan kijken naar wat we zogenaamd te zien krijgen.


Wat een ontzettend nare ervaring moet dat zijn geweest, dat je je zo belazerd voelde. Bij POW kun je dat inderdaad verwachten maar ja, als ze zich voordoen als NPO, dan ben je daar ook weerloos tegen. Dat is niet naïef, dat is gewoon het vertrouwen hebben dat mensen niet glashard tegen je staan te liegen. Ik hoop dat je dat vertrouwen toch een beetje hebt weten te behouden, ondanks alles.

Ja, dat dat is zeker een feit. Precies de reden dat we ons verhaal wilden vertellen. Wij zijn christen, ik ben hetero en mijn vrouw is lesbisch. (btw. we staan niet achter de Nashville verklaring, maar respecteren christenen die een andere mening hebben).
We zijn heel open en eerlijk met de seksuele oriëntatie van mijn vrouw omgegaan (ze ontdekte het pas na 20 jaar huwelijk). Het 'zonde aspect' speelde voor ons totaal niet. We hielden van elkaar en wilden bij elkaar blijven. Maar de vraag was kon dat?
En ja dat kon, maar het was zoeken en niet eenvoudig om tegen de stroom in te gaan, maar we zijn heel gelukkig samen. Ook in seksueel opzicht :) en dat geldt ook voor mijn vrouw!


Ik ben oprecht blij dat te horen!

Om duidelijk te zijn, ik (we) stellen niet dat iedere homoseksueel een hetero relatie moet aangaan. Of dat er "een genezing" plaatsvond, of meer van dat soort loze gedachten.
Ik ben heel blij met mijn (lesbische) vrouw en zij met mij, alles wat ons overkomen is in ons huwelijk bracht ons dichter bij elkaar en tot God. Het is het beste wat ons kon overkomen en dat meen ik.
Maar dat is niet populair voor zekere media om zo'n verhaal te vertellen. Het moet zijn: "zo'n huwelijk is gedoemd, het is onderdrukking van gevoel en ellende". Dus maken ze er wat anders van...
Dat is toch ook wel iets om over na te denken. In de media wordt de opinie vaak gestuurd (of men tracht dat te doen en dat is op zichzelf al reden om verder te kijken).


Ja, allicht, maar dat geldt aan 'de andere kant' dus ook. Als de EO een filmpje maakt over een stel in jullie situatie en "wat zijn die mensen toch gelukkig met elkaar, allemaal geen enkel probleem! Nee, nooit aan scheiden gedacht, hoezo?", dan is dat dus ook een gestuurde opinie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor BladeStraight » 16 mei 2021 20:16

Wat naar om zo open naar buiten te treden, en dan te zien hoe je verhaal wordt verdraaid en misbruikt voor de kijkcijfers. Dat Powned blijkt ook steeds weer een smerige en achterbakse omroep te zijn. Blij dat ik die onzin niet kijk.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Lukas
Mineur
Mineur
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2013 10:12

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Lukas » 16 mei 2021 21:42

We hadden een enorme kater over alles rond die uitzending. Wat bezielt mensen om zo te doen, ik krijg daar de vinger niet achter.
Het gaat daar over een groep mensen waar verschillende beweegredenen een rol spelen. Ik denk dat er bij sommigen regelrechte kwaadaardigheid jegens christenen aanwezig is (daar zullen ze misschien persoonlijke redenen voor hebben?).
Anderen zitten zo vol met vooroordeel over christenen en homoseksualiteit dat ze daardoor gewoonweg niet kunnen horen/begrijpen wat er gezegd wordt. Gaat het puur om sensatie en kijkcijfers?
Ik weet werkelijk niet wat daar op de achtergrond allemaal speelde. Ik vond het onmenselijk, en dat we belazerd zijn staat vast, maar definitieve antwoorden op het waarom heb ik nooit gekregen.

Tja, wat als het via de EO was gelopen...? Het "grappige" is dat we met NPO/Powned in contact kwamen via een kennis die vertelde dat hij ooit eens door de EO onheus bejegend was. Dus dat de seculiere media een meer objectief verhaal zouden doen.
En we wilden het ook open vertellen, niet een zoetsappig "het was een eitje", dus ook de moeizame aspecten en de twijfels benoemen. Maar dan wel onze werkelijke weergave en wat wij doorgemaakt hebben, niet de fictie van een ander. We hadden het gevoel dat we in een theaterstuk van een ander optraden.
Nee, dat seculiere is dus bepaald geen garantie voor objectiviteit. Dan is de EO of christelijke media toch echt betrouwbaarder. En mensen moeten zelf maar uitmaken of het verhaal dat ze horen eerlijk en authentiek is.

Maar hoe Kwalitatief Uitmuntend Teleurstellend die ervaring met Powned ook was, we zijn er uiteindelijk strijdvaardig door geworden. Waar we eerst best wel een beetje bang waren om naar buiten te komen met ons verhaal (eigenlijk ook "uit de kast komen" als echtpaar), zijn we dat nu bepaald niet meer.
Tot nog toe vooral op Engelstalige sites, waar we (beiden) actief zijn om mensen in een MOM (Mixed Orientation Marriage) te ondersteunen. We kennen vele verhalen en weten zeer wel hoe dramatisch een dergelijke situatie in een huwelijk kan verlopen.
We willen binnenkort ook Nederlandstalig meer van ons laten horen. Er zijn nogal wat hetero huwelijken waar homoseksualiteit in speelt, waarschijnlijk veel meer dan men denkt.
Dat het niet gedoemd hoeft te zijn, maar ook op een succes kan uitdraaien is best wel onbekend. En dan niet door trucjes zoals een open relatie of triootjes, maar monogaam en in alle opzichten vervullend voor beiden. Vrijwel niemand praat er over als het goed gaat, en vooral ook hoe dat dan gelukt is.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 16 mei 2021 21:55

Wat een naar verhaal over Powned, Lukas. Goed dat je laat weten dat de uitzending niet de werkelijkheid weergeeft. Ik heb er destijds ook over gehoord, zelf niet gezien.

In de vragenrubriek staan nogal eens vragen over homo's in een heterorelatie. Denk je dat je daar een rol kunt spelen?

Wat gebeurde er met jou toen je vrouw zei dat ze lesbisch is?

Gebruikersavatar
Lukas
Mineur
Mineur
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 nov 2013 10:12

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Lukas » 16 mei 2021 23:13

In de vragenrubriek staan nogal eens vragen over homo's in een heterorelatie. Denk je dat je daar een rol kunt spelen?

Als ik iemand kan helpen met onze ervaring dan doe ik dat graag. Maar ik weet niet wat je precies met "de vragenrubriek" bedoelt.
-- edit -- Ik dacht dat je een topic op het forum bedoelde, maar zie nu waar je naar verwees. Ik zal misschien een reactie plaatsen als er een vraag langskomt die gelijkenis met onze situatie heeft. Punt is wel dat ik geen refo ben, en wellicht anders denk over homoseksualiteit dan binnen refo gebruikelijk is. (ik heb bijv. helemaal geen probleem met liefdevolle relaties van twee mensen van gelijk geslacht).
--

Wat gebeurde er met jou toen je vrouw zei dat ze lesbisch is?

We waren op dat moment 20 jaar getrouwd.
Mijn vrouw had in de jaren er voor aan zware depressies geleden, en onze seksuele relatie verliep allengs moeizamer. Op zich is dat niet uitzonderlijk als gevolg van depressie. Maar ook toen de depressies voorbij waren werd ze zich bewust van het ontbreken van seksuele gevoelens voor mij, ze wist echter niet waarom. Ze leed er onder dat ze in dat opzicht er niet voor mij kon zijn. (dit fragment uit ons verhaal werd in de docu neergezet alsof dit onze seksuele relatie beschrijft en hoe we met "homoseksualiteit" om zouden gaan...
Maar we wisten toen nog helemaal niets over de oorzaak van de seksuele problematiek die in onze relatie speelde en het was ook bepaald niet een blijvende situatie)

Voor mij was het uiteraard ook moeizaam zonder te begrijpen wat er dan toch aan de hand was. Maar het was duidelijk dat het zo niet ging.
We besloten daarom naar een seksuologe te gaan. Eerst samen, daarna mijn vrouw alleen. Ze kwam er daar allengs achter dat ze lesbisch was, ze werd verliefd op een vrouw. Een gehuwde hetero vrouw, dus onbereikbaar en het bleef eenzijdig, maar voor mijn vrouw vielen alle puzzelstukjes op zijn plek. Ze was best bang dat dit het einde van het huwelijk zou betekenen. En een vriendin raadde haar af het mij te vertellen. Maar mijn vrouw besloot dat ze zoiets niet voor mij verborgen kon houden. Dus niet lang daarna vertelde ze het aan mij.

Enerzijds vond ik het enorm moeilijk te horen. Anderzijds was het dan wel eindelijk de verklaring waar haar seksuele problematiek uit voortkwam.
Maar we hadden beiden de wil om met elkaar door te gaan. We hielden van elkaar, en we hadden al een aantal jaren door dik en dun grote moeilijkheden overleeft. We hadden elkaar oprecht trouw beloofd toen we trouwden en dat wilden we niet verbreken.
Niet dat scheiden een taboe was, maar we wilden gewoon niet scheiden. Ook al wisten we op dat moment niet of het op den duur wel haalbaar zou zijn om bij elkaar te blijven.

We besloten dat we er voor zouden gaan: Monogaam, dus geen buitenechtelijke uitwegen. We accepteren elkaar zoals we zijn (geen ontkenning van seksuele orientatie, maar je mag zijn wie je bent). En we gaan er geen seksloze broer-zus relatie van maken.
Dat laatste was eigenlijk makkelijker dan het de direct voorafgaande jaren was geweest. Nu mijn vrouw wist waar het door kwam, kon ze er ontspannen mee omgaan. Voor haar was daarvoor de vraag "wat is er toch met me aan de hand, wat is er mis met mij?" verreweg het meest moeizame aspect geweest.

Het eerste jaar was enorm moeilijk en een emotionele achtbaan. We kwamen toen wel op het randje van echtscheiding, maar het jaar daarna begonnen we beetje bij beetje vaste grond onder de voeten te voelen.
Tja, dat was het schuchtere begin, maar nog lang niet waar we moesten zijn.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten