Geloof en gedachtes over homo's

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Chaya » 24 dec 2019 12:58

K80 schreef:Reformatorisch opgevoed in Zeeland en toch uit de kast gekomen omdat hij dood ongelukkig was. Niet meer gelovig, zeer slecht contact met de rest van de familie.
Wordt je eerst depri omdat je in de kast zit, daarna omdat je familie je laat stikken omdat je iets doet wat hun niet willen.

En dat ga je op tv uitventen vervolgens.
Ik heb dood ongelukkig dik gemaakt. Ja, de jongen is dat zeker! In die zin van het woord.
Maar goed, ik geef er geen oordeel over, de eeuwigheid zal openbaren of hij de goede keuze gemaakt heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 24 dec 2019 13:25

Waarom mag dat niet gezegd worden?

Mannen die niet voldoen aan wat 'normaal' gevonden wordt, die kunnen de naarste opmerkingen krijgen. Maar o wee als zo iemand zegt dat die opmerkingen pijn deden. Dan is het forum te klein.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor DeLange » 24 dec 2019 18:12

naamloos schreef:Hoezo valt dat niet te combineren? Wat je gelooft heeft toch niks met je geaardheid te maken?
Meer met regels, letterlijk Bijbellezen en conservatisme zou ik zo denken.
En meer met geloof in de Bijbel dan met geloof in God. Trouwens, de Bijbel zelf is progressief. (genoeg voorbeelden, maar die zijn off topic)
En God stopt niet bij Openbaring 22 omdat mensen besloten hebben dat dat alles is wat God te zeggen heeft.

Dat denk ik ook
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor DeLange » 24 dec 2019 18:13

K80 schreef:Ja dat is toch erg.
Je bent gelovig en homo. Dan kom je dus in de knel als je te horen krijgt dat je nooit een relatie mag hebben. Kan me voorstellen dat je daar erg depressief van wordt.
Niet voor niets dat als sommige uit de kast komen hun geloof vaarwel zeggen. Omdat het niet te combineren is.
Verleden week nog iemand bij First Dates op tv. Reformatorisch opgevoed in Zeeland en toch uit de kast gekomen omdat hij dood ongelukkig was. Niet meer gelovig, zeer slecht contact met de rest van de familie.
Wordt je eerst depri omdat je in de kast zit, daarna omdat je familie je laat stikken omdat je iets doet wat hun niet willen.

Krijg je nog meer ellende van ](*,)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor K80 » 24 dec 2019 19:06

naamloos schreef:Hoezo valt dat niet te combineren? Wat je gelooft heeft toch niks met je geaardheid te maken?
Meer met regels, letterlijk Bijbellezen en conservatisme zou ik zo denken.
En meer met geloof in de Bijbel dan met geloof in God. Trouwens, de Bijbel zelf is progressief. (genoeg voorbeelden, maar die zijn off topic)
En God stopt niet bij Openbaring 22 omdat mensen besloten hebben dat dat alles is wat God te zeggen heeft.



Je mag toch geen homoseksuele relatie hebben?
Dus is het kiezen, een relatie aangaan en geen refo meer zijn, of refo blijven en geen relatie en dus altijd alleen blijven.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 24 dec 2019 21:44

Ondertussen zijn er in Polen blijkbaar een aantal gemeenten - meer dan 80, lees ik nu - die LHBT-vrije zones hebben ingevoerd, waar je dus als LHBTQ-er niet welkom bent. (hoe ze dat willen gaan controleren, geen idee, misschien de LHBT'ers verplicht een armband of een symbool op de jas laten dragen). Het Europees parlement heeft gelukkig vrij snel een resolutie aangenomen waarin de afkeuring over dit initiatief wordt uitgesproken. En raad eens wie er tégen deze resolutie stemde? De enkele Europarlementariër van het SGP, Bert-Jan Ruissen... Lekker bezig Bert!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor K80 » 24 dec 2019 22:09

Mortlach schreef:Ondertussen zijn er in Polen blijkbaar een aantal gemeenten - meer dan 80, lees ik nu - die LHBT-vrije zones hebben ingevoerd, waar je dus als LHBTQ-er niet welkom bent. (hoe ze dat willen gaan controleren, geen idee, misschien de LHBT'ers verplicht een armband of een symbool op de jas laten dragen). Het Europees parlement heeft gelukkig vrij snel een resolutie aangenomen waarin de afkeuring over dit initiatief wordt uitgesproken. En raad eens wie er tégen deze resolutie stemde? De enkele Europarlementariër van het SGP, Bert-Jan Ruissen... Lekker bezig Bert!


O o o. Moet gelijk denken aan "voor joden verboden"
Goed bezig Bert, toppertje.
Vandaag is het gisteren van morgen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor naamloos » 25 dec 2019 11:47

K80 schreef:Ja dat is toch erg.
Je bent gelovig en homo. Dan kom je dus in de knel als je te horen krijgt dat je nooit een relatie mag hebben. Kan me voorstellen dat je daar erg depressief van wordt.
Niet voor niets dat als sommige uit de kast komen hun geloof vaarwel zeggen. Omdat het niet te combineren is.
Verleden week nog iemand bij First Dates op tv. Reformatorisch opgevoed in Zeeland en toch uit de kast gekomen omdat hij dood ongelukkig was. Niet meer gelovig, zeer slecht contact met de rest van de familie.
Wordt je eerst depri omdat je in de kast zit, daarna omdat je familie je laat stikken omdat je iets doet wat hun niet willen.
K80 schreef:Je mag toch geen homoseksuele relatie hebben?
Dus is het kiezen, een relatie aangaan en geen refo meer zijn, of refo blijven en geen relatie en dus altijd alleen blijven.
Nou ja, kiezen tussen refo en relatie is wat anders dan kiezen tussen geloof en relatie. Er zijn heus gelovige homo's hoor.
En als een refo-homo voor een relatie kiest betekent dat toch niet dat ie opeens niet meer gelooft.
Dan zijn het gewoon een ongehoorzame gelovigen, net zoals ongehoorzame hetero gelovigen die vrouwen aanzien om hen te begeren (ligt in hun geaardheid, toch?), want dat mag ook niet. Die hoeven toch ook niet te kiezen tussen geloof en relatie, of tussen refo en relatie.
Er zijn zat refo's die over bepaalde dingen anders denken dan de refoleer voorschrijft (bij evangelischen idem dito).
Als ik een refo-homo zou zijn met een relatie, en te maken zou krijgen met kerkelijke gevolgen, zou ik gewoon een andere gemeente gaan opzoeken, of gewoon geloven zonder lid te zijn van een kerkelijk instituut.
Ik zou me echt niet laten aanpraten dat ik mijn geloof vaarwel zou moeten zeggen, als dat al zou kunnen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Chaya » 25 dec 2019 13:35

Tante Pollewop schreef:Waarom mag dat niet gezegd worden?

Ik draai het even om, waarom moet dat op TV in een datingsprogramma geventileerd worden?
Als ik een eerste keer met iemand zou daten en hij zou met dit soort frustraties op tafel komen, boven de soep, denk ik: wegwezen.
Want dat is een vuile bron, waar ongetwijfeld nog veel meer uit gaat borrelen.
Ik zoek een partner, geen hulpzoekende.
Begin een relatie als je zoiets afgesloten hebt. En bespreek dit op een later tijdstip, onder 4 ogen.
Ik krijg het gevoel dat sommigen er in zich willen wentelen en blijven wentelen. Keer op keer.
Hoe erg het wel was, en hoe ze zichzelf slachtofferen.
We sjouwen allemaal een pakketje mee, de één groter dan de ander, maar zolang je niet door je vader van de trap ben gesmeten, door je moeder aan je haren bent getrokken en structureel gekleineerd en vernederd bent, zwijg je daar over, zeker en plein public.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Yoshi » 25 dec 2019 14:07

K80 schreef:O o o. Moet gelijk denken aan "voor joden verboden"
Goed bezig Bert, toppertje.

Ter informatie; https://en.m.wikipedia.org/wiki/LGBT-free_zone

Ik krijg meer het idee dat het een symbolisch iets is wat uitdrukking geeft dat men hun cultuur wil behouden en niet mee wil gaan in de doorgeslagen westerse LGBT politiek.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 dec 2019 14:53

Chaya schreef:Ik draai het even om, waarom moet dat op TV in een datingsprogramma geventileerd worden?
Als ik een eerste keer met iemand zou daten en hij zou met dit soort frustraties op tafel komen, boven de soep, denk ik: wegwezen.
Want dat is een vuile bron, waar ongetwijfeld nog veel meer uit gaat borrelen.
Ik zoek een partner, geen hulpzoekende.
Begin een relatie als je zoiets afgesloten hebt. En bespreek dit op een later tijdstip, onder 4 ogen.
Ik krijg het gevoel dat sommigen er in zich willen wentelen en blijven wentelen. Keer op keer.
Hoe erg het wel was, en hoe ze zichzelf slachtofferen.
We sjouwen allemaal een pakketje mee, de één groter dan de ander, maar zolang je niet door je vader van de trap ben gesmeten, door je moeder aan je haren bent getrokken en structureel gekleineerd en vernederd bent, zwijg je daar over, zeker en plein public.

Volgens mij had je het over
Chaya schreef:op tv uitventen
en niet over een gesprek tijdens een date.
Jij valt nu iemand af die de beerput opentrekt, maar degenen die de beerput vol hebben zitten schijten blijven buiten schot.

Het is heel goed dat een keer benoemd wordt hoe doodongelukkig je kunt worden als je er van je familie ten diepste niet mag zijn. Als je tijdens je kindertijd al niet mag doen wat je eigenlijk graag wilt. Als je als puber 'normaal' moet doen en niet jezelf mag zijn. Als je vervolgens maar moet zwijgen over wie je echt bent. En als je dan toch heel voorzichtig je eigen weg gaat, diezelfde mensen je laten vallen als een baksteen.

Dit gedrag, aangemoedigd door sommige kerkmensen en kerkelijk leiders moet stoppen. Het is beschadigend, kwetsend en zonde.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 25 dec 2019 19:46

Yoshi schreef:Ter informatie; https://en.m.wikipedia.org/wiki/LGBT-free_zone

Ik krijg meer het idee dat het een symbolisch iets is wat uitdrukking geeft dat men hun cultuur wil behouden en niet mee wil gaan in de doorgeslagen westerse LGBT politiek.


Zo begint het inderdaad. We willen de eigen cultuur beschermen en die buitenstaanders/buitenlanders/andersgelovigen maken daar geen deel van uit. Sterker nog, ze vormen een bedreiging en mensen die een bedreiging zijn, zijn vijanden die moeten worden bestreden en het liefst in zijn geheel uitgeroeid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Yoshi » 25 dec 2019 22:51

Mortlach schreef:Zo begint het inderdaad. We willen de eigen cultuur beschermen en die buitenstaanders/buitenlanders/andersgelovigen maken daar geen deel van uit. Sterker nog, ze vormen een bedreiging en mensen die een bedreiging zijn, zijn vijanden die moeten worden bestreden en het liefst in zijn geheel uitgeroeid.

Dat is wat jij er van maakt.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Mortlach » 26 dec 2019 01:35

Yoshi schreef:Dat is wat jij er van maakt.


Ja, maar wel met historische precendenten en met de richting die Polen de laatste paar jaar helaas aan het opgaan is, is het niet een heel vreemde redenatie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Geloof en gedachtes over homo's

Berichtdoor Yoshi » 26 dec 2019 07:59

Mortlach schreef:Ja, maar wel met historische precendenten en met de richting die Polen de laatste paar jaar helaas aan het opgaan is, is het niet een heel vreemde redenatie.

Dat is het wel.
Een redenatie die net zo schadelijk is als de anti LGBT redenatie.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten

cron