Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Berichtdoor naamloos » 15 apr 2021 12:29

DeDwaler schreef:Hoi, Naamloos! Gaat het goed met je?
Hoihoi! Matigjes eerlijk gezegd, maar leuk dat je het vraagt. Ik hoop dat het jou ook goed gaat .. :)
DeDwaler schreef:En de zonde(val) en de dood dan? Hebben die enige consequentie? Hebben dood en zonde geen enkele invloed op de wil van de mens?
Ik vat het verhaal over o.a. de schepping en zondeval metaforisch op.
Zo geloof ik dat iedereen zijn eigen zondeval meemaakt nl. op het moment dat hij/zij voor het eerst bewust voor het kwaad kiest.
Daarbij heeft het kwaad in de wereld zeker consequenties en beïnvloed in meer of mindere mate de wil. Actie reactie zeg maar.
DeDwaler schreef:Als we toch een vrije wil hebben waarmee we kunnen kiezen, waarom moest de Heere Jezus dan komen? Waarom zegt Hij dat niemand tot Hem kan komen, tenzij het hem van de Vader gegeven is? Waarom moeten we wederom geboren worden?
Om ons te laten zien wie God is. Hij is het uitgedrukte beeld van zijn zelfstandigheid, toch?
Hij heeft ons een voorbeeld nagelaten om zijn voetstappen na te volgen.
Gelovigen zijn uitverkoren om aan het beeld van Gods zoon gelijkvormig te worden.

Theologisch kan ik de wedergeboorte wel plaatsen, maar in de praktijk zie ik weining verschil tussen gelovigen en ongelovigen.
Er zijn lieve vriendelijke integere gelovigen én ongelovigen die altijd klaarstaan om een ander te helpen.
Er zijn ook vervelende gelovige én ongelovige ruziemakers die niet te vertrouwen zijn en anderen beschadigen.
De meesten zitten er ergens tussenin schat ik, en dat zie ik niet gauw veranderen ook.
DeDwaler schreef:Wat is dan wel en wat is niet Gods raadsbesluit? Hoe bepaal je dat?
Waarom zouden mensen dat moeten bepalen, dat doet God zelf uiteraard. Waar het om gaat is dat iets willen nog geen besluit is.
DeDwaler schreef:Die Bijbelstudie is één en al ontkenning van wat er in Romeinen 9 staat. Als het is zoals ze in die studie zeggen, waarom zou iemand dat dan willen verdraaien, zoals Petrus zegt? Het sluit exact aan bij wat mensen graag willen horen, namelijk dat de mens bepaalt over wie God Zich mag ontfermen.

Als we moeite hebben met Bijbelteksten, kunnen we beter onderzoeken waarom we er moeite mee hebben, dan dat we de tekst zo uitleggen dat onze moeite ermee als sneeuw voor de zon verdwijnt. Nu kunnen ze net zo goed Romeinen 9 uit hun Bijbel knippen, daarmee bereiken ze ook wat ze willen.
Het komt mij voor dat er een aantal dogma's zoals uitverkiezing, erfzonde, de machteloosheid van de mens e.d. als pilaren fungeren in een theologisch systeem. Alle teksten, Bijbelgedeeltes en boodschappen waarin die dogma's totaal niet zijn terug te vinden (en dat zijn er vele malen meer dan de enkele teksten waaruit die dogma's ontstaan zijn) worden dan zo geslepen dat ze bij de pilaren passen.
Waarom niet andersom als er toch gesleuteld moet worden? O nee, dan stort het leersysteem in elkaar.
Maar dan blijft het evangelie en de eigen verantwoordelijkheid wel goed in beeld zonder dat de 'pilaren' in de weg staan.
Jij leest en ziet iets heel anders in Rom. 9 en elders in de Bijbel dan ik, en een ander ziet het weer een beetje anders.
Ik moet dan altijd aan die zoekplaatjes denken. De een ziet een lelijke oude vrouw, de ander ziet een mooi jong meisje: https://www.restwow.com/worldwide/optic ... gjrtsnryhe

Als ik moeite heb met Bijbelteksten dan weet ik precies waarom dat zo is, bijvoorbeeld als iets tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel ingaat, of als het volstrekt onlogisch is, of als het tegen de werkelijkheid ingaat o.i.d.
Weet je, daar geloof ik gewoon niet in, ook niet als ik het als waarheid zou aannmen.
En ik ken geen mens die oprecht in een dergelijk systeem gelooft want zodra ze door mensen zo behandelt worden praten ze héél anders.
Ik hou niet van God omdat hij souverein is en de schepper is. Dat zegt bar weinig over zijn eigenschappen dus dat raakt mijn emoties niet.
Ik laat mijn beeld van God door Jezus bepalen en zeker niet door een bepaald theologisch leersysteem.
De Bijbel is mijn God niet, ik hoef ook niet van mezelf alles kloppend te krijgen (dat gaat toch niet).
Om het met Paules woorden te zeggen: "sla jezelf niet hoger aan dan je verantwoorden kunt, maar denk verstandig over jezelf. Denk overeenkomstig het geloof, dat is de maatstaf die God u heeft gegeven."
Ik hoef dus niet (theologisch) te geloven dat het volstrekt rechtvaardig is om opgezadeld te worden met een fout die A en E, die eeuwenlang voor ons geleefd zouden hebben, gemaakt hebben. Het eerlijk en logisch te vinden dat ik dat 'in hen' deed!
Dat het simpele feit dat iemand bestaat al voldoende is om voor eeuwig gestraft te worden. (Hoe te rijmen met Ezechiël 18 trouwens?)
Ik hoef mezelf niet wijs te maken dat ik in aanbidding zou behoren neer te vallen omdat God al voor onze geboorte besloten heeft wie hij wel en wie hij niet wil hebben. Dat ik daar dan zijn liefdevolle genade zie schitteren!
Ik vind het volstrekt onlogisch, ongeloofwaardig en onrechtvaardig dat God plannen zou hebben gemaakt om mensen te laten doen wat hij wil dat ze doen, maar de verantwoordelijkheid daarvoor wel in hun schoenen schuift omdat het voor hun beleving een eigen keus was. (tellen de interne en externe omstandigheden dan ook mee?) Het goede willen en het kwade besluiten, maar zelf schone handen houden ... ik geloof daar niet in.
Ik geloof in Jezus en dat levert geen innerlijke disorde op. Geen tegenstrijdige willen, geen verborgen agenda's ... Laat uw ja ja zijn en uw nee nee!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Berichtdoor Chaya » 16 apr 2021 13:29

naamloos schreef:Theologisch kan ik de wedergeboorte wel plaatsen, maar in de praktijk zie ik weining verschil tussen gelovigen en ongelovigen.
Er zijn lieve vriendelijke integere gelovigen én ongelovigen die altijd klaarstaan om een ander te helpen.

Toch maar eens beter luisteren en kijken dan.


De apostel Paulus mag het als volgt belijden:

''Want wij weten dat degenen die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede; namelijk degenen dienaar Zijn voornemen geroepen zijn.''

Dus hetzij voorspoed, hetzij tegenspoed. En daar gaat dan ook antwoord 28 op in, zoals we volgende keer willen overdenken. Nu nog het volgende: geloof jij de Bijbelse leer van de voor­zienig­heid? Geloof je wat er staat in artikel 13 van de Neder­landse Geloofsbelijdenis?

`Deze leer geeft ons een onuitsprekelijke troost, als wij door haar geleerd worden dat ons niets bij geval overkomen kan, maar door de beschikking van onze goedertieren hemelse Vader, Die voor ons waakt met een Vaderlijke zorg, houdende alle schepselen onder Zijn heerschappij, zodat niet één haar van ons hoofd (want die zijn alle geteld), ook niet één musje op de aarde vallen kan, zonder de wil van onze Vader. Waarop wij ons verlaten, wetende, dat Hij de duivelen en al onze vijanden in de toom houdt, die ons zonder Zijn toelating en wil niet kunnen scha­den.'

Wat ben je gelukkig, als deze woorden jouw geloofsbelijdenis zijn! Wat ben je gelukkig, als je in alle omstandigheden ─ hoe moeilijk ook ─ vertrouwen leert oefenen in deze troostrijke Bijbelse leer! Wat ben je gelukkig als je zo stilletjes in God mag geloven, hoe donker ook Zijn weg mag wezen!
https://psalmboek.nl/catechismus-vraag-28.php
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Berichtdoor naamloos » 16 apr 2021 15:19

Chaya schreef:Nu nog het volgende: geloof jij de Bijbelse leer van de voor­zienig­heid?
Als daarmee de leer bedoelt zoals die hier op rw vaak wordt uitgelegd ... nee daar geloof ik absoluut niet in.
Chaya schreef:Geloof je wat er staat in artikel 13 van de Neder­landse Geloofsbelijdenis?

`Deze leer geeft ons een onuitsprekelijke troost, als wij door haar geleerd worden dat ons niets bij geval overkomen kan, maar door de beschikking van onze goedertieren hemelse Vader, Die voor ons waakt met een Vaderlijke zorg, houdende alle schepselen onder Zijn heerschappij, zodat niet één haar van ons hoofd (want die zijn alle geteld), ook niet één musje op de aarde vallen kan, zonder de wil van onze Vader. Waarop wij ons verlaten, wetende, dat Hij de duivelen en al onze vijanden in de toom houdt, die ons zonder Zijn toelating en wil niet kunnen scha­den.'

Als eerste, er staat in de Bijbel niet zonder de wil van onze Vader maar: Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit? En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader. Hij weet ervan zeg maar.
En verder, mocht ik dat geloven (wat niet zo is) dan zou ik daar echt geen troost uithalen. Het zou het juist veel erger maken.
Dat zou betekenen dat God er de hand in heeft, het zelfs wil, als je verkracht en mishandelt wordt. Als je kind vermoord wordt o.i.d.
Als zulke dingen vallen onder de liefdevolle vaderlijke zorg ... dan heb ik liever niet dat hij voor me zorgt, sorry!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Berichtdoor Veendam » 16 apr 2021 15:30

naamloos schreef:Als daarmee de leer bedoelt zoals die hier op rw vaak wordt uitgelegd ... nee daar geloof ik absoluut niet in.
Als eerste, er staat in de Bijbel niet zonder de wil van onze Vader maar: Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit? En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader. Hij weet ervan zeg maar.
En verder, mocht ik dat geloven (wat niet zo is) dan zou ik daar echt geen troost uithalen. Het zou het juist veel erger maken.
Dat zou betekenen dat God er de hand in heeft, het zelfs wil, als je verkracht en mishandelt wordt. Als je kind vermoord wordt o.i.d.
Als zulke dingen vallen onder de liefdevolle vaderlijke zorg ... dan heb ik liever niet dat hij voor me zorgt, sorry!


Het dogmatisch kerkelijk leerstuk over Gods Voorzienigheid en zoals dat wordt uitgelegd is inderdaad vaak uitgelegd in combinatie met dat God alles laat medewerken ten goede, maar dan zit je inderdaad met een gespleten vertekend Godsbeeld wanneer je dan zoals meerdere mensen hier op rw de conclusie er aan gaat verbinden dat God dus eigenlijk zorgt dat jij weer iets te leren hebt en dat een verkrachting of kindermoord eigenlijk dus Gods wil zou zijn, want ja, anders kon je niks leren.
Juist het leerstuk over Gods voorzienigheid staat vol met aanhalingen van halve bijbelteksten die compleet uit zijn verband zijn getrokken en daarom geloof ik ook niet in de bedoelde leer zoals het staat verwoord.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Berichtdoor Chaya » 17 apr 2021 11:35

naamloos schreef:En verder, mocht ik dat geloven (wat niet zo is) dan zou ik daar echt geen troost uithalen. Het zou het juist veel erger maken.
Dat zou betekenen dat God er de hand in heeft, het zelfs wil, als je verkracht en mishandelt wordt. Als je kind vermoord wordt o.i.d.
Als zulke dingen vallen onder de liefdevolle vaderlijke zorg ... dan heb ik liever niet dat hij voor me zorgt, sorry!

God is niet de auteur van het kwaad, dat is de duivel.
En Hij huilt ook niet lijdzaam, zoals sommigen beweren.
Jij kent de Bijbel goed, lees je er dan nooit in hoe dingen verlopen? Geheel tegen de wetten van de logica in, volvoert Hij Zijn plan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Berichtdoor naamloos » 17 apr 2021 17:04

Chaya schreef:God is niet de auteur van het kwaad, dat is de duivel.
En Hij huilt ook niet lijdzaam, zoals sommigen beweren.
Jij kent de Bijbel goed, lees je er dan nooit in hoe dingen verlopen? Geheel tegen de wetten van de logica in, volvoert Hij Zijn plan.
Het gaat er niet om wie de auteur van het kwaad is, maar dat God in zijn voorzienigheid besloten heeft dat meisje x verkracht en mishandelt wordt, en ouders y hun kind verliezen door moord.
Die dingen gebeuren niet per toeval, nee dat wordt je toebeschikt door de liefdevolle vader.
En dat moet dan een onuitsprekelijke troost opleveren. Alsof het niet erg genoeg is wanneer je iets dergelijks overkomt moet je ook nog zien te verwerken dat alles precies overeenkomstig het plan van de goedetieren vader verlopen is.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Berichtdoor gravo » 17 apr 2021 17:32

Chaya schreef:God is niet de auteur van het kwaad, dat is de duivel. (...)

Wordt vaak gezegd, maar ik zie het toch iets anders. Sowieso vraag ik me af waarom steeds het woord "auteur" wordt gebruikt. Alsof het kwaad wordt geschapen,
Ik voel meer voor de gereformeerde visie, waarin het kwaad ontstaat uit de ongehoorzaamheid van het schepsel. Het kwaad ontstaat als de mens zijn verantwoordelijkheid die hij krijgt niet serieus neemt. De mens wordt goed en naar het evenbeeld van God geschapen. Daarom is de mens ook vrij in zijn doen en laten. God geeft iets in handen van een schepsel dat Hij liefheeft en graag in Zijn nabijheid wil. "Laat Ons mensen maken". Hij wandelde met de mens in de Hof. Dat is het beeld van een zuivere wederkerigheid. De schepping is als relatie bedoeld, om de eeuwigheid van Gods goedheid en heerlijkheid uit te breiden met een prachtige creatie, waarin harmonie is en een gemeenschap van God en mens.

Maar de mens heeft die vrijheid misbruikt. En het eerste gevolg daarvan is dat zij, na de zondeval, alles en iedereen hiervan beschuldigen. De duivel deed het, de vrouw die gij mij gegeven hebt etc. De mens heeft het kwaad echter zelf wakker geroepen. Door te eten van de kennis van goed en kwaad. Door te grijpen naar de verboden idee dat er een alternatief is voor God, het Goede, het Ware en het Schone. De mens heeft zelf de fles van het kwaad ontkurkt.
De kern van het ontstaan van het kwaad ligt bij de ongehoorzaamheid, bij het wegwerpen van het goede in de schepping. En dat goede was de vrijheid, de schoonheid, dat was het karakter van God dat zij in zichzelf, maar ook in de schepping als geheel hadden ontvangen.
Daarom worden zij uit de hof gestoten en daarom is er de dood. Daarom is het leven zwaar geworden. Daarom neemt het kwaad vervolgens allerlei gezichten aan: Kain slaat Abel dood, de menselijke samenleving eindigt in een zondvloed.

Nergens is er dan overigens nog een duivel te bekennen. Dat is echt alleen een verhaalelement uit het Genesisverhaal, om de verleiding te personifiëren. Ik weet wel, later in de Bijbel is het toch nog weer een populaire figuur geworden en veel christenen lopen echt met hem weg, maar ik geloof er niet zo in. Mij te gemakkelijk.
Ik voel er niet voor om de duivel de dankbare rol van zondenbok te geven, waardoor wij niet bij onszelf te raden hoeven te gaan, maar eenvoudig kunnen vingerwijzen. En daar komen we het Paradijs ook niet meer mee in.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Berichtdoor Chaya » 17 apr 2021 18:51

naamloos schreef:Het gaat er niet om wie de auteur van het kwaad is, maar dat God in zijn voorzienigheid besloten heeft dat meisje x verkracht en mishandelt wordt, en ouders y hun kind verliezen door moord.
Die dingen gebeuren niet per toeval, nee dat wordt je toebeschikt door de liefdevolle vader.
En dat moet dan een onuitsprekelijke troost opleveren. Alsof het niet erg genoeg is wanneer je iets dergelijks overkomt moet je ook nog zien te verwerken dat alles precies overeenkomstig het plan van de goedetieren vader verlopen is.

Ik vind het heel erg wat je hier zegt.
Ik weet niet eens op dit moment, hoe ik hier op moet ingaan.
Als dit jouw diepste overtuiging is, dan heb jij zo'n verwrongen Godsbeeld gekregen. Ergens, onderweg, in je studie?
Ik ken mensen die dit is overkomen, en moeite hadden met het begrip vader, maar toch hun God niets verwijten en Hem als hun Vader kunnen zien.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Berichtdoor Haaibaai » 17 apr 2021 20:40

naamloos schreef:Als daarmee de leer bedoelt zoals die hier op rw vaak wordt uitgelegd ... nee daar geloof ik absoluut niet in.
Als eerste, er staat in de Bijbel niet zonder de wil van onze Vader maar: Worden niet twee mussen te koop aangeboden voor een duit? En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader. Hij weet ervan zeg maar.
En verder, mocht ik dat geloven (wat niet zo is) dan zou ik daar echt geen troost uithalen. Het zou het juist veel erger maken.
Dat zou betekenen dat God er de hand in heeft, het zelfs wil, als je verkracht en mishandelt wordt. Als je kind vermoord wordt o.i.d.
Als zulke dingen vallen onder de liefdevolle vaderlijke zorg ... dan heb ik liever niet dat hij voor me zorgt, sorry!

Alles wat niet goed is dus wat mensen elkaar aan doen doen mensen zelf,en heeft niets te maken met de voorzienigheid;Niet God door Jezus de Christus de Verrezen Heer de schuld geven,maar in de spiegel kijken en zie daar de zondeval.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Berichtdoor naamloos » 17 apr 2021 22:31

Chaya schreef:Ik vind het heel erg wat je hier zegt.
Ik weet niet eens op dit moment, hoe ik hier op moet ingaan.
Als dit jouw diepste overtuiging is, dan heb jij zo'n verwrongen Godsbeeld gekregen. Ergens, onderweg, in je studie?
Ik ken mensen die dit is overkomen, en moeite hadden met het begrip vader, maar toch hun God niets verwijten en Hem als hun Vader kunnen zien.
Ik heb gezegd dat ik mijn beeld van God door Jezus laat bepalen.
Het beeld van God, wat jij zo erg vind (en dat ben ik met je eens), volgt uit de leer dat God alles bepaald. Maar daar geloof ik dus niet in, en dat is zeker mijn overtuiging niet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Berichtdoor naamloos » 17 apr 2021 22:43

Haaibaai schreef:Alles wat niet goed is dus wat mensen elkaar aan doen doen mensen zelf,en heeft niets te maken met de voorzienigheid;
Juist. Dus niet door de beschikking van onze goedertieren hemelse Vader.
Haaibaai schreef:Niet God door Jezus de Christus de Verrezen Heer de schuld geven,maar in de spiegel kijken en zie daar de zondeval.
Wees gerust, dat doe ik helemaal niet.
Gewoon de discussie volgen dan weet je dat het alleen maar een reactie was op een bepaalde leer waar ik totaal niet achter sta.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Berichtdoor Haaibaai » 18 apr 2021 08:22

naamloos schreef:Juist. Dus niet door de beschikking van onze goedertieren hemelse Vader.
Wees gerust, dat doe ik helemaal niet.
Gewoon de discussie volgen dan weet je dat het alleen maar een reactie was op een bepaalde leer waar ik totaal niet achter sta.

J a ja rustig maar :wink: dat hadden wij al gezien;wij onderstrepen min of meer jou standpunt.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2021 08:41

naamloos schreef:Ik heb gezegd dat ik mijn beeld van God door Jezus laat bepalen.
Het beeld van God, wat jij zo erg vind (en dat ben ik met je eens), volgt uit de leer dat God alles bepaald. Maar daar geloof ik dus niet in, en dat is zeker mijn overtuiging niet.

God bepaalt niet alles, in die zin, wij mensen hebben een vrije keuze, zoals jij ook terecht eerder opmerkte.
Er gebeuren dus dingen onder Zijn toelating. Door de zondeval worden wij ziek, hebben wij verdriet, worden we verlaten, hebben we ruzie, zijn we bang.
Maar als je weet dat hoe hoog de nood kan stijgen, het God nooit uit de hand zal lopen, is dat toch een troost?
In deze covidcrisis luisteren we naar de politici, de artsen, de virologen, de deskundigen en ze vertellen ons allemaal iets anders.
Maar ik lees dan liever in mijn Bijbel.
De topictitel is voor meerderlei uitleg vatbaar, eigenlijk.
Waar ligt jouw grens?
Welnu, mijn (onze) grens is misschien te verschuiven, al naar gelang onze omstandigheden en gemoedsgesteldheid.
En hoe ouder ik word, des te meer ik Gods Hand in mijn leven zie.
Dat gun ik jou ook zo naamloos. Laat de controle los en geef je aan de Heere over.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2021 08:49

gravo schreef:Nergens is er dan overigens nog een duivel te bekennen. Dat is echt alleen een verhaalelement uit het Genesisverhaal, om de verleiding te personifiëren. Ik weet wel, later in de Bijbel is het toch nog weer een populaire figuur geworden en veel christenen lopen echt met hem weg, maar ik geloof er niet zo in. Mij te gemakkelijk.
Ik voel er niet voor om de duivel de dankbare rol van zondenbok te geven, waardoor wij niet bij onszelf te raden hoeven te gaan, maar eenvoudig kunnen vingerwijzen. En daar komen we het Paradijs ook niet meer mee in.

Als jij stelt dat je niet in de satan gelooft, hoe lees je dan de verzoeking van Jezus in de woestijn, in Lukas 4?

"Ga weg van Mij, satan, want er staat geschreven: "

En geen flauw antwoord alsjeblieft dat er geen eng mannetje met horens stond. De duivel vertoont zich niet zoals hij door sommige tekenaars afgebeeld wordt.
Maar ieder kind van God weet van zijn bestaan en herkent zijn aanwezigheid.
In de Bijbel wordt hij meermalen genoemd, als slang, een brullende leeuw, de boze, een grote draak, de boze, de vader van de leugens.

Nooit over zaken heenlezen gravo. Of denken dat het maar een metafoor is.
Daarmee ontkracht je de Bijbel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Voorzienigheid Gods - waar ligt je grens?

Berichtdoor MoesTuin » 19 apr 2021 08:56

Chaya schreef: (....) Laat de controle los en geef je aan de Heere over.


Heel waar!

Wanneer bereik je als mens dit punt?
Want dan moet je ook echt alles los laten....ook je twijfels...bedenkingen....onzekerheden....vul maar in....

Dat kan enkel door je te leiden door die zo verrassende en onvoorspelbare heiige Geest die wars is van alles en je brengt dicht bij God alleen via wonderlijke (voor de mens nooit de uitgedachte uitgestippelde wegen) maar via Zijn wegen, Zijn Plan , Zijn Voorzienigheid.....

En Inderdaad, dan kan je in Geloof in de Heere Jezus alles overgeven aan Hem en leven vanuit Zijn Geest die je leidt.
Dank u Heer

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten