stiekem vaccineren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Mortlach » 04 jul 2018 14:23

Chaya schreef:Laat ouders beslissen of ze hun kind wel of niet laten vaccineren. Het is hun verantwoordelijkheid.


Helaas beseffen mensen zich soms niet dat hun weigering te vaccineren invloed kan hebben op de omgeving. Mensen met een onderdrukt immuunsysteem die mazelen oppikken omdat iemand hun kind daarvoor niet heeft ingeënt.

Kijk, ik zie ook wel dat de overheid toestemming geven mensen tegen hun wil met zaken te injecteren een zeer gevaarlijk precedent oplevert, en daar ben ik dan dus ook op tegen, maar dan moeten mensen wel hun verantwoordelijkheid nemen. Mensen lijken te zijn vergeten wat pokken of polio precies doen.

Natuurlijk mag, nee moet je hen bevragen naar hun overwegingen en als die er zijn, respecteer die dan.


Nee, daar hoef ik absoluut geen respect voor te hebben, juist omdat je er niet alleen jezelf mee treft. (let op, dat is wat anders dan ze aanvallen of belachelijk maken, dat hoeft ook weer niet.)

Nee hoor, je hebt het recht tot zelfbeschikking. Ook voor je kinderen, als het maar in wijsheid wordt besloten.


Inderdaad, en niet uit ongegronde angst of op basis van feitelijk onjuiste informatie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Lock&Stock » 04 jul 2018 14:24

Chaya schreef:Maar ik vind het wel prediken van een valse veiligheid.


Hoezo? Het verkleind de kans op zeer ernstige medische problemen met een zeer grote mate.

Chaya schreef:Laat ouders beslissen of ze hun kind wel of niet laten vaccineren. Het is hun verantwoordelijkheid.


Ben ik het niet mee eens, het gaat hier om de volksgezondheid. Door een dalende vaccinatiegraad hebben we nu ineens weer uitbraken van de mazelen en andere ziektes die hiervoor goed onder controle waren. Dat zoveel kinderen als mogelijk worden gevaccineerd is belangrijk om die vaccinatiegraad zo hoog mogelijk te houden zodat er herd-immunity bestaat.

Chaya schreef:Natuurlijk mag, nee moet je hen bevragen naar hun overwegingen en als die er zijn, respecteer die dan.


Ouders die niet in staat zijn kun kind te voorzien in een goede voeding of een veilige leefomgeving kunnen daarop worden aangepakt. Wat mij betreft vallen idioten die niet vaccineren daar ook onder. In Australia mag je niet naar de creche zonder vaccinatie, krijg je geen kinderbijslag en sinds kort zelfs een boete voor niet-vaccineren. Dat zouden we hier ook moeten doen.

Chaya schreef:Ik heb ook weleens dingen geweigerd, (medicatie, onderzoeken) die m.i. niets toevoegden of juist schade aan zouden brengen.


Je hebt een medische opleiding gevolgd? Goed hoor dat je vragen stelt, kritisch bent en je niet alles laat vertellen. Maar ik heb inmiddels aardig wat ziekenhuis bezoeken met een jonge baby er op zitten en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik er simpel de kennis niet over heb om goed te kunnen oordelen.

Chaya schreef:Nee hoor, je hebt het recht tot zelfbeschikking. Ook voor je kinderen, als het maar in wijsheid wordt besloten.


Als zelfbeschikking en wat goed is voor de bevolking met elkaar in strijd zijn is wat mij betreft het laatste belangrijker.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Mortlach » 04 jul 2018 14:32

Lock&Stock schreef:Hoezo? Het verkleind de kans op zeer ernstige medische problemen met een zeer grote mate.


Ik heb Chaya dit vaker horen zeggen, en ik wil niet het gras voor haar voeten wegmaaien, maar ik vermoed dat er iets komt als "ja, je voorkomt de ene ziekte wel, maar dan kun je altijd nog een andere ziekte of een ongeluk krijgen." Het is me tot nu toe nog niet gelukt haar het gebrek van dat argument te laten inzien.

Ouders die niet in staat zijn kun kind te voorzien in een goede voeding over veilige leefomgeving kunnen daarop worden aangepakt. Wat mij betreft vallen idioten die niet vaccineren daar ook onder. In Australia mag je niet naar de creche zonder vaccinatie, krijg je geen kinderbijslag en sinds kort zelfs een boete voor niet-vaccineren. Dat zouden we hier ook moeten doen.


Dat weet ik zo net nog niet. dan is de stap wel heel erg klein naar een overheid die jou tegen je zin in mag injecteren. Ik denk en hoop dat er met goede voorlichting meer te winnen is dan met dit soort verkapte dwang (boetes en inhouden van toeslagen). Dat ze niet naar de creche mogen, dat is prima, dan richten ze maar een eigen privécreche op waar dan om de zoveel tijd een kind overlijdt aan kinkhoest of iets dergelijks, dan is het gauw genoeg klaar.


Je hebt een medische opleiding gevolgd? Goed hoor dat je vragen stelt, kritisch bent en je niet alles laat vertellen. Maar ik heb inmiddels aardig wat ziekenhuis bezoeken met een jonge baby er op zitten en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik er simpel de kennis niet over heb om goed te kunnen oordelen.


Daar moet je ook een goede balans in weten te vinden, samen met de doktoren die de tijd hebben om zaken zo te bespreken dat je een geinformeerde keuze kunt maken.

Als zelfbeschikking en wat goed is voor de bevolking met elkaar in strijd zijn is wat mij betreft het laatste belangrijker.


Oei, dat is een gevaarlijke houding. Want wie bepaalt wat goed is voor de bevolking? Hoe ruim is dat? Nee, zelfbeschikking is een zeer kostbaar recht dat we koste wat kost moeten willen beschermen ook al doen mensen er soms domme of zelfs gevaarlijke dingen mee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Lock&Stock » 04 jul 2018 14:39

Mortlach schreef:Dat weet ik zo net nog niet. dan is de stap wel heel erg klein naar een overheid die jou tegen je zin in mag injecteren.


Dat valt wel mee, aangezien waar ik achter sta exact hetzelfde is als wat jij voorstelt hieronder. En boetes vind ik ook absoluut geen stap richting verplicht injecteren. Ik zie het meer als een zeer terechte extra belasting voor de extra kosten van de overheid.

Mortlach schreef:Dat ze niet naar de creche mogen, dat is prima, dan richten ze maar een eigen privécreche op waar dan om de zoveel tijd een kind overlijdt aan kinkhoest of iets dergelijks, dan is het gauw genoeg klaar.





Mortlach schreef:Oei, dat is een gevaarlijke houding. Want wie bepaalt wat goed is voor de bevolking? Hoe ruim is dat? Nee, zelfbeschikking is een zeer kostbaar recht dat we koste wat kost moeten willen beschermen ook al doen mensen er soms domme of zelfs gevaarlijke dingen mee.


Misschien heb ik dat wat onhandig geformuleerd, verplicht injecteren is uit den boze, laat dat duidelijk zijn. Maar ik vind zeker wel dat naast goede informatievoorziening er zeker wel sancties mogen zijn. Door niet vaccineren ben je een gevaar voor de volksgezondheid, daar mag best wel tegenover staan.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor irmo » 04 jul 2018 14:43

Lock&Stock schreef:
Dat valt wel mee, aangezien waar ik achter sta exact hetzelfde is als wat jij voorstelt hieronder. En boetes vind ik ook absoluut geen stap richting verplicht injecteren. Ik zie het meer als een zeer terechte extra belasting voor de extra kosten van de overheid.

[/quote="Lock&Stock"]


Dat verplichten is wel waar ze nu naartoe willen. Ik ben niet zozeer tegen alle vaccinaties, maar die verplichting vind ik niks. Wat is het volgende wat ze me gaan verplichten? Verplicht alle behandelingen volgen anders mag je niet dood ofzo? En hoe controleer je dat? En krijg je dan een boete wegens te lang leven? Enzovoort, enzovoort....





Misschien heb ik dat wat onhandig geformuleerd, verplicht injecteren is uit den boze, laat dat duidelijk zijn. Maar ik vind zeker wel dat naast goede informatievoorziening er zeker wel sancties mogen zijn. Door niet vaccineren ben je een gevaar voor de volksgezondheid, daar mag best wel tegenover staan.


De volksgezondheid interesseert me serieus geen hol, dus dat is voor mij iig geen goed argument.

Lock&Stock schreef:Kan je een voorbeeld geven waaraan je kan zien dat ze de materie niet kent?



Dat kan, maar niet nu want ik zit op mijn werk :P. Ga ik vanavond ff voor kijken, goed?

Lock&Stock

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Lock&Stock » 04 jul 2018 14:45

irmo schreef:De volksgezondheid interesseert me serieus geen hol, dus dat is voor mij iig geen goed argument.


Het interesseert jou niet of grote groepen baby's en kinderen geen potentieel levensgevaarlijke ziekte krijgen?!


irmo schreef:Dat kan, maar niet nu want ik zit op mijn werk :P. Ga ik vanavond ff voor kijken, goed?


Ik wacht in spanning af..

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Mortlach » 04 jul 2018 14:50

Lock&Stock schreef:Dat valt wel mee, aangezien waar ik achter sta exact hetzelfde is als wat jij voorstelt hieronder. En boetes vind ik ook absoluut geen stap richting verplicht injecteren. Ik zie het meer als een zeer terechte extra belasting voor de extra kosten van de overheid.


Het nadeel van boetes is dat ze eigenlijk alleen de armen raken. Voor mensen met genoeg geld, is het dus geen probleem, maar de armen die echt niet kunnen betalen, wat dan? Wat doe je met iemand die niet wil of kan betalen? Opsluiten? Zo ja, hoe lang? En daarna? Nieuwe boete?

Nee, het nadeel van mensen vrije keuze geven, is dat ze soms heel domme, heel gevaarlijke dingen kiezen, maar die keuze dan wegnemen is een heel zwaar middel.


Misschien heb ik dat wat onhandig geformuleerd, verplicht injecteren is uit den boze, laat dat duidelijk zijn. Maar ik vind zeker wel dat naast goede informatievoorziening er zeker wel sancties mogen zijn. Door niet vaccineren ben je een gevaar voor de volksgezondheid, daar mag best wel tegenover staan.


Oké, maar waar trek je de grens? Hoe is bijvoorbeeld kinderbijslag die een alleenstaande moeder op de armoedegrens nodig heeft om elke maand rond te komen inhouden geen dwang?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Mortlach » 04 jul 2018 14:52

irmo schreef:De volksgezondheid interesseert me serieus geen hol, dus dat is voor mij iig geen goed argument.


Een houding die je echt alleen maar kunt hebben omdat het redelijk goed gesteld is met de volksgezondheid hier…

Het is zowel een zegen als een vloek dat we de luxe hebben om vaccinaties te kunnen weigeren. Een zegen omdat het blijkbaar zo goed gaat dat we zijn vergeten hoe ernstig polio is, en een vloek omdat we dus denken dat inenten tegen polio niet meer hoeft. We kennen immers niemand die het heeft, dus hoe ernstig kan het nou zijn...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Lock&Stock » 04 jul 2018 14:56

Mortlach schreef:Het nadeel van boetes is dat ze eigenlijk alleen de armen raken. Voor mensen met genoeg geld, is het dus geen probleem, maar de armen die echt niet kunnen betalen, wat dan? Wat doe je met iemand die niet wil of kan betalen? Opsluiten? Zo ja, hoe lang? En daarna? Nieuwe boete?


Tja, dat argument kan je voor elke situatie waar een geld boete tegen overstaat gebruiken. Geld boetes raken inderdaad vooral de armen. Ik ben daarom al langer fan van het model dat een geld boete naar ratio op inkomen en kapitaal moet worden vastgesteld. Het moet voor iedereen even veel pijn doen.

Mortlach schreef:Nee, het nadeel van mensen vrije keuze geven, is dat ze soms heel domme, heel gevaarlijke dingen kiezen, maar die keuze dan wegnemen is een heel zwaar middel.


Je hoeft de keuze niet weg te nemen, je kan hem wel heel onaantrekkelijk maken.


Mortlach schreef:Hoe is bijvoorbeeld kinderbijslag die een alleenstaande moeder op de armoedegrens nodig heeft om elke maand rond te komen inhouden geen dwang?


Tja, ik begrijp je punt maar ik vind het een beetje onzin. Als de principes van deze alleenstaande moeder zo belangrijk zijn kan ze vast wel een GoFundMe rond krijgen waar andere, iets beter gestelde, idiootsgenoten haar kunnen ondersteunen met zulke boetes.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2018 14:57

Mortlach schreef:Ik heb Chaya dit vaker horen zeggen, en ik wil niet het gras voor haar voeten wegmaaien, maar ik vermoed dat er iets komt als "ja, je voorkomt de ene ziekte wel, maar dan kun je altijd nog een andere ziekte of een ongeluk krijgen." Het is me tot nu toe nog niet gelukt haar het gebrek van dat argument te laten inzien.

Ja klopt, dat zei ik eerder. Omdat ik helaas moest leren inzien dat gezondheid absoluut iet maakbaar is, of je je nu wel of niet laat vaccineren. Ik hang aan de andere kant van het bootje.
Ik heb te lang en te vaak in het kinderziekenhuis vertoefd en heb heel veel gezien.
Zodat ik me weleens afvroeg, "zijn er nog gezonde kinderen?"
Ik ben als de automonteur, die zelfs in de nieuwste meest geavanceerde auto's, nog wel een piepje ontdekt.
irmo schreef:De volksgezondheid interesseert me serieus geen hol,

Dat vind ik een liefdeloos en egocentrisch argument.
Ik laat me niet inenten om de buren te vrijwaren van de polio, maar hun wel en wee gaat me wel aan het hart.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor irmo » 04 jul 2018 14:57

Mortlach schreef:Een houding die je echt alleen maar kunt hebben omdat het redelijk goed gesteld is met de volksgezondheid hier…

Het is zowel een zegen als een vloek dat we de luxe hebben om vaccinaties te kunnen weigeren. Een zegen omdat het blijkbaar zo goed gaat dat we zijn vergeten hoe ernstig polio is, en een vloek omdat we dus denken dat inenten tegen polio niet meer hoeft. We kennen immers niemand die het heeft, dus hoe ernstig kan het nou zijn...


Je weet dat ik niet in Nederland woon he? Zo goed is de gezondheidszorg in oosteuropa niet hoor.....

En dat laatste is quatsch.Sorry.

Lock&Stock

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Lock&Stock » 04 jul 2018 15:00

irmo schreef:Je weet dat ik niet in Nederland woon he? Zo goed is de gezondheidszorg in oosteuropa niet hoor.....

En dat laatste is quatsch.Sorry.


Nog steeds benieuwd waarom de volksgezondheid je geen hol interesseert...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Mortlach » 04 jul 2018 15:02

Chaya schreef:Ja klopt, dat zei ik eerder. Omdat ik helaas moest leren inzien dat gezondheid absoluut iet maakbaar is, of je je nu wel of niet laat vaccineren. Ik hang aan de andere kant van het bootje.
Ik heb te lang en te vaak in het kinderziekenhuis vertoefd en heb heel veel gezien.
Zodat ik me weleens afvroeg, "zijn er nog gezonde kinderen?"
Ik ben als de automonteur, die zelfs in de nieuwste meest geavanceerde auto's, nog wel een piepje ontdekt.


Ja, in een ziekenhuis zie je vooral veel zieke kinderen. Toch loopt de gemiddelde levensverwachting tegenwoordig tegen de 80, geloof ik.

En ja, als je als baby wordt ingeënt, kun je dus de bof ontlopen maar vervolgens op 80 jarige leeftijd alsnog ten val komen en een heup breken. Maar om dat dan als argument te gebruiken dat dat inenten dus niet zo belangrijk is, daar kan ik met mijn pet niet bij.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Mortlach » 04 jul 2018 15:03

irmo schreef:Je weet dat ik niet in Nederland woon he? Zo goed is de gezondheidszorg in oosteuropa niet hoor.....


Ja, dat weet ik. Daarom ben ik juist extra verbaasd dat je die houding inneemt. Tenzij het komt omdat je de medische sector daar niet vertrouwt, daar kan ik dan wel weer inkomen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Katlheen » 04 jul 2018 15:15

Zelfbeschikking vind ik wat lastig als het om kinderen gaat en vaccinatie. Een kind kan er niet voor kiezen. Om dan niet te vaccineren op basis van....tja wat? Bakerpraatjes? Ondeugdelijke info via internet? Angst?
Uit alle onderzoeken blijkt dat vaccineren behoorlijk veilig is. 100% garantie is niet te geven. Maar de risico's worden enorm verkleind. Niet alleen voor jou, maar ook voor de omgeving. Ik vind het daarom bijna misdadig om niet te vaccineren. We hebben het hier niet over een hoog percentage verschrikkelijk/dodelijke bijwerkingen. Dan kan ik me voorstellen dat je een andere afweging maakt als ouder.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten