Vechtsporten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Broeder » 03 dec 2023 22:50

woutersebel schreef:Eigenlijk zijn er raakvlakken te bedenken tussen elk tweetal onderwerpen. Als je ver genoeg doordenkt in ieder geval. Lopen en vechtsporten hebben als raakvlak dat beiden beweging nodig hebben, een lichaam, etc. etc.

Nu moet ik zeggen dat naar mijn kennis alle religies volledige geweldloosheid praktiseren.
Jezus predikt in de bijbel dat een slachtoffer de andere wang zou moeten aanbieden.
Boeddhisten maken de paden voor hen voeten in het bos schoon zodat ze niet per ongeluk mieren dood maken door er op te staan.

Dit is in ieder geval wat ik tegenkwam bij het doorspitten van literatuur van beide religies.
In geen enkel religieus boek dat ik tot nu heb gelezen wordt geweld bemoedigd.

Zelf moet ik zeggen dat ik lange tijd aan vechtsporten heb beoefend.
Het synoniem voor vechtsporten, martial arts, is terecht afgeleid van het woord martel kunst.
De enige wenselijke situatie bij een escalatie is de-escalatie.

Hoewel ik moet zeggen dat je goed leert omgaan met het menselijk lichaam, het gewicht, dansen (bewegingen aanpassen op sparringpartner) en het kan handig zijn om objecten te ontwijken, etc. etc.

Uiteraard ben ik niet overal van op de hoogte en zullen er vast uitzonderingen zijn.
Misschien dat het wordt aangeleerd in het kader van een soort van-schande-wordt-men-wijs of zandloper effect te creëren.
Weet wel dat als je je kind vechtsporten laat beoefenen hij in het ziekenhuis kan belanden of betrokken kan raken bij vechtpartijen op straat.
Dit soort zaken zou je misschien moeten bespreken met mensen die expert zijn op het gebied van opvoeden e.d.


De combinatie religie-martiale kunsten is er niet eentje die ik heb verzonnen -want inderdaad, je kunt met genoeg creativiteit alles wel aan elkaar verbinden.

Nee, ik constateer slechts dat heel veel religies ooit zijn verbonden aan een bepaalde krijgercultus. Dit is niet vreemd als je let op de situatie waarin veel religies zijn opgekomen. In oudere tijden was geweld aan de orde van de dag, de strijd om het bestaan had vaak ook een dimensie van gevechten en oorlog.

Tegenwoordig zie je een zodanige afkeer van geweld dat ook jochies van een jaar of zes meteen met veel drama uit elkaar worden gehaald als ze met elkaar op de vuist gaan. Geweld is nu een uiting van de donkerste kant van de mens, maar dat is niet altijd zo geweest.

Christendom, Hindoeïsme, Boeddhisme, Shinto, Taoïsme, allemaal hebben ze monniken gekend die zich wijdden aan spiritueel inzicht EN het beoefenen van de krijgskunst. In de Oosterse religies was krijgskunst zelfs een instrument om tot dat inzicht te komen.

In het Christendom kennen we nu vooral de lijdende Christus die vrede brengt (en geweld afzweert). Die Christus is een relatief moderne uitvinding (kwam vooral op in de 12e-13e eeuw). Maar je moest in de eerste eeuwen niet vreemd opkijken als je Jezus ook afgebeeld zag als een sterke krijger die opkwam voor degenen die bij hem hoorden. (Dat beeld zie je vandaag de dag weer opkomen bij stromingen die mannelijke kracht willen benadrukken. Da's niet alleen in Amerika, denk ook eens Baudet die weinig kon met "andere wang toekeren" van die slappe christenen.)

Prediken alle religie complete geweldloosheid? Welnee. Als ik het alleen hou bij het Christendom is er een rijke traditie van "de gerechtvaardigde strijd". Waarom? Omdat de traditie eerlijk is over het feit dat het Kwaad bestaat en dat het onze taak om dat te weerstreven. Soms - ik herhaal: soms - vereist dat wel degelijk strijd.
Maar: Jezus zet wel degelijk iets tegenover het idee dat de macht van een koninkrijk bestaat uit militaire middelen en een geweldsmonopolie. Het Koninkrijk heeft wel een engelenleger, maar ten diepste bestaat de kracht daarvan uit zichzelf overgevende liefde.

Wie vechtsport wil gaan beoefenen geef ik dus de tip: let op welke waarheid wordt verkondigd bij de gym of vereniging waar je traint. Gaat dat om de ander kapotmaken of gaat dat vooral om jezelf oefenen in goede waarden als beheersing van lichaam en geest. Vooral bij die laatste zal je merken dat ook daar mensen kunnen opbloeien, respect voor elkaar kunnen leren en dat je echt niet vaker in het ziekenhuis komt te liggen of bij vechtpartijen betrokken raakt.

Ik heb jaren vechtsport beoefend. Nog nooit in het ziekenhuis gelegen en het aantal vechtpartijtjes zijn op één hand te tellen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2023 09:29

Broeder schreef:Tegenwoordig zie je een zodanige afkeer van geweld dat ook jochies van een jaar of zes meteen met veel drama uit elkaar worden gehaald als ze met elkaar op de vuist gaan. Geweld is nu een uiting van de donkerste kant van de mens, maar dat is niet altijd zo geweest.


Het gaat natuurlijk ook om de ervan. Militairen die trainen voor een mogelijke oorlog, ridders die toernooien hielden om zich met elkaar te meten, met elkaar trainden om beter te worden.... of dingen om lichaam en geest in balans te krijgen etc, het is allemaal functioneel. Jochies die met elkaar gaan vechten omdat de een de ander z'n bal heeft afgepakt en zo is dat totaal niet. Lijkt met dat die twee niet echt vergelijkbaar zijn en dat je best een afkeer mag hebben van dat soort niet-functioneel geweld. Ps. een beetje stoeien en je met elkaar meten als ze dat leuk vinden is weer een ander verhaal.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Katlheen » 04 dec 2023 12:53

Ik heb een tijdje aan Krav Maga gedaan. Dat is vooral gericht op zelfverdediging. En ja, dan is het de ander snel en efficiënt uitschakelen, of voldoende om weg te komen. En daarbij gelden geen regels. Geen mooie technieken, geen sierlijkheid etc. Nee, gewoon direct datgene doen waardoor je tegenstander wordt uitgeschakeld en wegwezen. Overigens, de eerste les om het zo maar te zeggen is: wegwezen voordat je überhaupt in een gevaarlijke situatie komt. Lijkt me niets mis mee. Ik heb het vooral gedaan om mezelf te leren verdedigen, ook juist als je ziet dat een ander slachtoffer wordt van geweld. Veel mensen bevriezen en blijven erbij staan kijken of gaan zelf weg. Met de nodige ervaring en technieken is het makkelijker om zelf in te grijpen.
En ik ben bij mijn trainingen Krav Maga nooit iets van een religieus aspect tegen gekomen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Vechtsporten

Berichtdoor woutersebel » 04 dec 2023 14:07

Broeder schreef:De combinatie religie-martiale kunsten is er niet eentje die ik heb verzonnen -want inderdaad, je kunt met genoeg creativiteit alles wel aan elkaar verbinden.

Nee, ik constateer slechts dat heel veel religies ooit zijn verbonden aan een bepaalde krijgercultus. Dit is niet vreemd als je let op de situatie waarin veel religies zijn opgekomen. In oudere tijden was geweld aan de orde van de dag, de strijd om het bestaan had vaak ook een dimensie van gevechten en oorlog.

Tegenwoordig zie je een zodanige afkeer van geweld dat ook jochies van een jaar of zes meteen met veel drama uit elkaar worden gehaald als ze met elkaar op de vuist gaan. Geweld is nu een uiting van de donkerste kant van de mens, maar dat is niet altijd zo geweest.

Christendom, Hindoeïsme, Boeddhisme, Shinto, Taoïsme, allemaal hebben ze monniken gekend die zich wijdden aan spiritueel inzicht EN het beoefenen van de krijgskunst. In de Oosterse religies was krijgskunst zelfs een instrument om tot dat inzicht te komen.

In het Christendom kennen we nu vooral de lijdende Christus die vrede brengt (en geweld afzweert). Die Christus is een relatief moderne uitvinding (kwam vooral op in de 12e-13e eeuw). Maar je moest in de eerste eeuwen niet vreemd opkijken als je Jezus ook afgebeeld zag als een sterke krijger die opkwam voor degenen die bij hem hoorden. (Dat beeld zie je vandaag de dag weer opkomen bij stromingen die mannelijke kracht willen benadrukken. Da's niet alleen in Amerika, denk ook eens Baudet die weinig kon met "andere wang toekeren" van die slappe christenen.)

Prediken alle religie complete geweldloosheid? Welnee. Als ik het alleen hou bij het Christendom is er een rijke traditie van "de gerechtvaardigde strijd". Waarom? Omdat de traditie eerlijk is over het feit dat het Kwaad bestaat en dat het onze taak om dat te weerstreven. Soms - ik herhaal: soms - vereist dat wel degelijk strijd.
Maar: Jezus zet wel degelijk iets tegenover het idee dat de macht van een koninkrijk bestaat uit militaire middelen en een geweldsmonopolie. Het Koninkrijk heeft wel een engelenleger, maar ten diepste bestaat de kracht daarvan uit zichzelf overgevende liefde.

Wie vechtsport wil gaan beoefenen geef ik dus de tip: let op welke waarheid wordt verkondigd bij de gym of vereniging waar je traint. Gaat dat om de ander kapotmaken of gaat dat vooral om jezelf oefenen in goede waarden als beheersing van lichaam en geest. Vooral bij die laatste zal je merken dat ook daar mensen kunnen opbloeien, respect voor elkaar kunnen leren en dat je echt niet vaker in het ziekenhuis komt te liggen of bij vechtpartijen betrokken raakt.

Ik heb jaren vechtsport beoefend. Nog nooit in het ziekenhuis gelegen en het aantal vechtpartijtjes zijn op één hand te tellen.


Klopt inderdaad. Veel verhalen gehoord over kruistochten en oorlogen over tempels (bijv. de Gazastrook hedendaags) waar religie de oorzaak is van geweld. Helaas is religie en geweld nog steeds met elkaar verbonden. Enkele keer kwam ik in een oud religieus boek van heel lang geleden zelfs teksten tegen wat geweldpleging met messen toestond in bepaalde omstandigheden.

In dat soort gevallen moet ik bijna zeggen dat de moderne wetgeving van overheden zoals Europa beter zijn. Immers wordt geweld en de doodstraf hier niet meer toegepast.

Nu doen we wel de aanname dat er soms geweld nodig is om kwaad te bestrijden.
Misschien kunnen we beter schrijven dat geweld het kwaad is. Het bestaat immers uit je medemens pijnigen en het beperken van de bewegingsvrijheid. Kwaad met kwaad bestrijden kan een oorzaak zijn voor verdere escalatie.
Uitgezonderd misschien een corrigerende tik als je kind niet naar woorden wil luisteren (heeft de paus tijdje terug wel eens gezegd).

Maar klopt inderdaad dat het hoort bij het leren omgaan met lichaam en geest.
Meestal zijn er altijd wel andere mogelijkheden. Zoals discussiëren of wegrennen (Laatste optie wordt altijd aangeleerd bij krav maga).

Mag ik vragen wat je bedoelt met geweld van het koninkrijk en de ideeën van Jezus?

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Broeder » 05 dec 2023 10:32

Marnix schreef:Het gaat natuurlijk ook om de ervan. Militairen die trainen voor een mogelijke oorlog, ridders die toernooien hielden om zich met elkaar te meten, met elkaar trainden om beter te worden.... of dingen om lichaam en geest in balans te krijgen etc, het is allemaal functioneel. Jochies die met elkaar gaan vechten omdat de een de ander z'n bal heeft afgepakt en zo is dat totaal niet. Lijkt met dat die twee niet echt vergelijkbaar zijn en dat je best een afkeer mag hebben van dat soort niet-functioneel geweld. Ps. een beetje stoeien en je met elkaar meten als ze dat leuk vinden is weer een ander verhaal.


Dat onderscheid functioneel vs niet-functioneel verraadt een moderne opvatting. In oudere tijden was geweld een realiteit waaraan niet viel te ontkomen. Je had een omgang met geweld, of je nu wilde of niet. Of je was slachtoffer ervan of je vertrouwde op mensen die je (met geweld) moesten beschermen om geen slachtoffer te worden. Geweld was een kracht van Chaos, dat wat streed met Orde en het Goede. Van zo'n kracht zeg je niet "die is functioneel", net zo min als je dat nu van de zwaartekracht zou zeggen.

Het interessante is dat die kracht ook werd geacht in elk mens te zitten. Oefenen van militairen en toernooiridders had allerlei dimensies (oorlog, politiek, rivaliteit) maar het werd vaak wel ingekaderd binnen een verhaal dat die donkere kant kanaliseerde. "Weet ermee om te gaan, zodat het donker je niet opslokt."

Ikzelf vind die opvatting veel realistischer dan hoe nu met geweld wordt omgegaan in onze tijd. In onze tijd ontkennen we die donkere kant zijn bestaansrecht, onderdrukken we het en reageren we heftig als het toch zich aandient. Moeten we het dan aanmoedigen? Nee, natuurlijk niet. Maar erken dat die duisternis in ons zit en wordt er vertrouwd mee, kanaliseer het. (In de christelijke traditie zouden we dit "zondebesef" kunnen noemen.)

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Broeder » 05 dec 2023 10:34

Katlheen schreef:Ik heb een tijdje aan Krav Maga gedaan. Dat is vooral gericht op zelfverdediging. En ja, dan is het de ander snel en efficiënt uitschakelen, of voldoende om weg te komen. En daarbij gelden geen regels. Geen mooie technieken, geen sierlijkheid etc. Nee, gewoon direct datgene doen waardoor je tegenstander wordt uitgeschakeld en wegwezen. Overigens, de eerste les om het zo maar te zeggen is: wegwezen voordat je überhaupt in een gevaarlijke situatie komt. Lijkt me niets mis mee. Ik heb het vooral gedaan om mezelf te leren verdedigen, ook juist als je ziet dat een ander slachtoffer wordt van geweld. Veel mensen bevriezen en blijven erbij staan kijken of gaan zelf weg. Met de nodige ervaring en technieken is het makkelijker om zelf in te grijpen.
En ik ben bij mijn trainingen Krav Maga nooit iets van een religieus aspect tegen gekomen.


Krav maga is nu juist zo'n set technieken die niet zijn ingebed in een traditie. De wortels reiken niet ver in de geschiedenis en hebben dus ook geen verhaal anders dan: schakel uit. Misschien dat ik daarom krav maga (en systema net zo) ook niet zo heel boeiend vind. Maar wel effectief, zeker voor mensen die zichzelf willen leren verdedigen. Dan zou ik eerder krav maga aanbevelen dan de meeste zelfverdedigingsklasjes die weinig realistische technieken aanleren.

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Broeder » 05 dec 2023 11:40

woutersebel schreef:Klopt inderdaad. Veel verhalen gehoord over kruistochten en oorlogen over tempels (bijv. de Gazastrook hedendaags) waar religie de oorzaak is van geweld. Helaas is religie en geweld nog steeds met elkaar verbonden. Enkele keer kwam ik in een oud religieus boek van heel lang geleden zelfs teksten tegen wat geweldpleging met messen toestond in bepaalde omstandigheden.


Ja, religie en geweld zijn met elkaar verbonden. Net zoals voetbal en geweld dat is, bijvoorbeeld. Maar zou je zeggen dat voetbal de oorzaak is van geweld? Ikzelf ben voorzichtig met dat soort grote conclusies. Ik kan alleen concluderen dat bij religie en voetbal zoveel samenkomt aan passie en emotie dat het ook een destructieve kracht in zich draagt.

woutersebel schreef:In dat soort gevallen moet ik bijna zeggen dat de moderne wetgeving van overheden zoals Europa beter zijn. Immers wordt geweld en de doodstraf hier niet meer toegepast.


Geweld wordt continu toegepast door de overheid. Elke arrestatie is een gelegitimeerde geweldspleging. De politie en dergelijke hebben daar via de rechtsstaat een monopolie op. Dat stamt uit een idee dat een maatschappij een beschermende kracht nodig heeft. Daarom was vroeger de link tussen God en de koning zo sterk. God beschermt zijn mensen door een koning aan te stellen die geweld gebruikt in Gods naam als dat gerechtvaardigd is. "De overheid draagt het zwaard niet vergeefs", staat dan in de Bijbel (hoewel die tekst ook vaak is misbruikt.)

woutersebel schreef:Mag ik vragen wat je bedoelt met geweld van het koninkrijk en de ideeën van Jezus?


Jezus' leven is vanaf de geboorte een anti-imperialistisch verhaal. De manier waarop het Romeinse keizerrijk vrede (pax Romana) bracht was niet de manier waarop God vrede en heil zou brengen. Jezus kwam niet met een leger maar als een hulpeloos kind. Jezus overwon niet het Kwaad door het te bestrijden met een zwaard, maar door zich over te geven en zich te laten doden. Ten diepste vertelt Jezus' leven, sterven en opstanding een verhaal over de macht van Gods liefde die in vrijwel niets lijkt op menselijke ideeën over macht. Maar waar onze keizerrijken vallen is Gods Koninkrijk eeuwig. Met andere woorden: liefde is toch sterker. De reden dat geweld blijft heersen is omdat we niet vertrouwen op die kracht van liefde, we te bang zijn om ons over te geven, te veel bezig zijn om onszelf te redden.

Maar dan zit er toch iets vreemds in de christelijke traditie: de visie op het Laatste Oordeel. Ooit, zo is een geloofswaarheid, is er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Alles wat kwaad is zal er niet meer zijn. Maar als we de apocalyptische geschriften mogen geloven komt die nieuwe wereld wel degelijk met strijd. Kijk Openbaring er maar eens op na. Michaël voert een flinke oorlog tegen de draak. Maar goed, dat zijn geschriften met zoveel metaforen en symboliek dat het maar zeer de vraag is of we daarin een letterlijke routekaart van Gods nieuwe wereld moeten lezen.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Vechtsporten

Berichtdoor woutersebel » 05 dec 2023 14:12

Broeder schreef:Ja, religie en geweld zijn met elkaar verbonden. Net zoals voetbal en geweld dat is, bijvoorbeeld. Maar zou je zeggen dat voetbal de oorzaak is van geweld? Ikzelf ben voorzichtig met dat soort grote conclusies. Ik kan alleen concluderen dat bij religie en voetbal zoveel samenkomt aan passie en emotie dat het ook een destructieve kracht in zich draagt.


Helemaal mee eens. Dat is in ieder geval hoe religies op het eerste gezicht overkomen.
Afhankelijk van de (stroming/groep in de) religie kan hier wel uitzondering op worden gemaakt.
Heb wel eens preken gehoord waarin vergeving van zondes niet zo eenvoudig was en eerder genoemde tekst.
Persoonlijk beoordeel ik daarom elk mens, of groep van een religie (bijv. een kerk), afzonderlijk.
Net zoals dat je per stadion kan bekijken of er hooligans aanwezig zijn of niet.

Broeder schreef:Geweld wordt continu toegepast door de overheid. Elke arrestatie is een gelegitimeerde geweldspleging. De politie en dergelijke hebben daar via de rechtsstaat een monopolie op. Dat stamt uit een idee dat een maatschappij een beschermende kracht nodig heeft. Daarom was vroeger de link tussen God en de koning zo sterk. God beschermt zijn mensen door een koning aan te stellen die geweld gebruikt in Gods naam als dat gerechtvaardigd is. "De overheid draagt het zwaard niet vergeefs", staat dan in de Bijbel (hoewel die tekst ook vaak is misbruikt.)


Op zich staat in de wet dat de overheid geen geweld mag gebruiken. Politieagenten mogen daders in eerste instantie geen schade aanrichten als ze worden aangevallen. Ook het leger mag alleen schieten als er op hen wordt geschoten. Wat dat betreft is de aanpak van overheid en religie soms dus hetzelfde. Ik vraag me af of een arrestatie gelijkstaat aan geweldpleging. Per definitie is het wel vrijheidsbeperking uiteraard. Zelf heb ik wel eens vastgezeten, maar zonder boeien meegenomen naar het bureau. Een arrestatie kan dus wel plaatsvinden zonder geweld.

Maar goed. zoals je schrijft is de overheid in het leven geroepen door God. Net zoals de wet en eigenlijk de hele aarde zelf.

Kan je misschien de relatie tussen het Christendom en de adel in Nederland uitleggen? Daar heb ik eigenlijk niks over gelezen tijdens mijn zoektochten in de religieuze literatuur.

Broeder schreef:Jezus' leven is vanaf de geboorte een anti-imperialistisch verhaal. De manier waarop het Romeinse keizerrijk vrede (pax Romana) bracht was niet de manier waarop God vrede en heil zou brengen. Jezus kwam niet met een leger maar als een hulpeloos kind. Jezus overwon niet het Kwaad door het te bestrijden met een zwaard, maar door zich over te geven en zich te laten doden. Ten diepste vertelt Jezus' leven, sterven en opstanding een verhaal over de macht van Gods liefde die in vrijwel niets lijkt op menselijke ideeën over macht. Maar waar onze keizerrijken vallen is Gods Koninkrijk eeuwig. Met andere woorden: liefde is toch sterker. De reden dat geweld blijft heersen is omdat we niet vertrouwen op die kracht van liefde, we te bang zijn om ons over te geven, te veel bezig zijn om onszelf te redden.

Maar dan zit er toch iets vreemds in de christelijke traditie: de visie op het Laatste Oordeel. Ooit, zo is een geloofswaarheid, is er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Alles wat kwaad is zal er niet meer zijn. Maar als we de apocalyptische geschriften mogen geloven komt die nieuwe wereld wel degelijk met strijd. Kijk Openbaring er maar eens op na. Michaël voert een flinke oorlog tegen de draak. Maar goed, dat zijn geschriften met zoveel metaforen en symboliek dat het maar zeer de vraag is of we daarin een letterlijke routekaart van Gods nieuwe wereld moeten lezen.


Lastig inderdaad, om onze menselijke ideeën op God te betrekken. Voor mij is het nog steeds een raadsel af en toe; hoe en waarom alles gebeurt.
Wat bedoel je precies met jezelf over geven of jezelf redden? Is ons eerste aangeleerde instinct niet behoud van lichaam, geest en bewegingsvrijheid? Uitzondering daar gelaten uiteraard.

Erg nieuwsgierig naar de berichten over een nieuwe aarde/hemel. Daar weet ik zelf nog niks over. Waar staat dat geschreven als ik vragen mag?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2023 17:10

Erg nieuwsgierig naar de berichten over een nieuwe aarde/hemel. Daar weet ik zelf nog niks over. Waar staat dat geschreven als ik vragen mag?


Grotendeels in de laatste hoofdstukken van het bijbelboek Openbaring. En Jezus zegt natuurlijk ook al wel dat hij terug zal komen. Denk bijvoorbeeld aan de gelijkenissen in Mattheus 25 waarin het zijn terugkeer benoemt en wijst op het feest dat dan gevierd zal worden. En de apostelen schrijven er ook over, bijvoorbeeld in 1 Kortingen 15.

Wat de relatie tussen adel en de kerk betreft, sinds Willem van Oranje zijn onze vorsten protestants geweest en beschermden ze de protestanten ook. Daar komt denk ik een deel van de relatie vandaan. Daarnaast roept de Bijbel op tot gehoorzaamheid aan de overheid omdat die door God zouden zijn aangesteld. Die twee zaken vatten het denk ik heel kort samen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Vechtsporten

Berichtdoor woutersebel » 05 dec 2023 19:11

Marnix schreef:Grotendeels in de laatste hoofdstukken van het bijbelboek Openbaring. En Jezus zegt natuurlijk ook al wel dat hij terug zal komen. Denk bijvoorbeeld aan de gelijkenissen in Mattheus 25 waarin het zijn terugkeer benoemt en wijst op het feest dat dan gevierd zal worden. En de apostelen schrijven er ook over, bijvoorbeeld in 1 Kortingen 15.

Wat de relatie tussen adel en de kerk betreft, sinds Willem van Oranje zijn onze vorsten protestants geweest en beschermden ze de protestanten ook. Daar komt denk ik een deel van de relatie vandaan. Daarnaast roept de Bijbel op tot gehoorzaamheid aan de overheid omdat die door God zouden zijn aangesteld. Die twee zaken vatten het denk ik heel kort samen.


Ah, zal het eens opzoeken als ik de tijd heb. Vast overheen gelezen of staat niet in de versie die ik destijds las. Wil ook niet te ver off-topic gaan.

Maar ik denk dat we tot de conclusie kunnen komen dat zowel de overheid als het christendom (en andere religies) de pijniging en beperking van bewegingsvrijheid van medewezens niet op prijs stellen. Aangezien dit door wetten, geboden en profeten wort uitgelegd.

Geweld bestaat nog steeds om dezelfde redenen dat lijden nog steeds bestaat (yin-yang, vrije wil, samenleving met meerdere individuen, wijsheid).

PS: Indien iemand die vier argumenten kan filteren of aanvullen hoor ik het graag. Is wel off-topic.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2023 22:55

Zou ik doen. Het hoort wel bij de basics van het christelijke geloof dat Hij terug zal komen en er een nieuwe verenigde hemel en aarde zal zijn zonder ellende, waar we altijd bij Hem zullen zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Broeder
Sergeant
Sergeant
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022 17:02

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Broeder » 11 dec 2023 16:31

woutersebel schreef:Kan je misschien de relatie tussen het Christendom en de adel in Nederland uitleggen? Daar heb ik eigenlijk niks over gelezen tijdens mijn zoektochten in de religieuze literatuur.


Ik had het in feite meer over de verhouding tussen de machthebbers in vroegere eeuwen en de goddelijke legitimatie daarvoor vanuit het geloof. Kort door de bocht: koningen werden gezien als Gods verlengstuk om orde te brengen. Twijfelen aan de koning was twijfelen aan God. Maar... ook de koning was dus gebonden aan Gods wetten en was zelf niet goddelijk. Er zat altijd een hogere macht boven de koning. (In tegenstelling tot de antieke tijd waarin koningen/farao's/keizers/etc. wel zelf als goddelijk werden vereerd).

De verhouding tussen de adel in Nederland en het christendom is sinds 1816 vrij los geworden. Willem I schreef een Algemeen Reglement uit en stichtte daarmee de Hervormde Kerk, met als doel om zoveel mogelijk religieuze ruzietjes en gekibbel de mond te snoeren. Eén religie voor alle Nederlanders, dat was de bedoeling. Dat heeft weinig geholpen, al vrij snel waren er allerlei afscheidingen van die Hervormde Kerk en was er praktisch net zoveel gekibbel en onrust als ervoor.

De Staat bemoeide zich dus wel degelijk met de kerk en haar beleid, maar met de scheiding van kerk en staat (waarvan de Grondwet in 1848 de aanzet is geweest) is het juist de bedoeling dat de Staat geen invloed meer heeft over de kerkelijke minderheden. In plaats van uniformiteit werd pluraliteit het basisprincipe van godsdiensten in Nederland.

De koningen en koninginnen van Nederland zijn tot dusver allemaal praktiserend protestants geweest, maar hebben geen officiële positie in de kerk. De adel en de kerk zijn dan ook niet zo nauw verweven met elkaar, zoals dat in Engeland bijvoorbeeld wel het geval is. Alleen politieke partijen als de SGP houden de koning zo hoog in ere vanwege de oude ideeën over overheden die door God ingesteld zouden zijn.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Vechtsporten

Berichtdoor woutersebel » 14 dec 2023 16:34

Broeder schreef:Ik had het in feite meer over de verhouding tussen de machthebbers in vroegere eeuwen en de goddelijke legitimatie daarvoor vanuit het geloof. Kort door de bocht: koningen werden gezien als Gods verlengstuk om orde te brengen. Twijfelen aan de koning was twijfelen aan God. Maar... ook de koning was dus gebonden aan Gods wetten en was zelf niet goddelijk. Er zat altijd een hogere macht boven de koning. (In tegenstelling tot de antieke tijd waarin koningen/farao's/keizers/etc. wel zelf als goddelijk werden vereerd).

De verhouding tussen de adel in Nederland en het christendom is sinds 1816 vrij los geworden. Willem I schreef een Algemeen Reglement uit en stichtte daarmee de Hervormde Kerk, met als doel om zoveel mogelijk religieuze ruzietjes en gekibbel de mond te snoeren. Eén religie voor alle Nederlanders, dat was de bedoeling. Dat heeft weinig geholpen, al vrij snel waren er allerlei afscheidingen van die Hervormde Kerk en was er praktisch net zoveel gekibbel en onrust als ervoor.

De Staat bemoeide zich dus wel degelijk met de kerk en haar beleid, maar met de scheiding van kerk en staat (waarvan de Grondwet in 1848 de aanzet is geweest) is het juist de bedoeling dat de Staat geen invloed meer heeft over de kerkelijke minderheden. In plaats van uniformiteit werd pluraliteit het basisprincipe van godsdiensten in Nederland.

De koningen en koninginnen van Nederland zijn tot dusver allemaal praktiserend protestants geweest, maar hebben geen officiële positie in de kerk. De adel en de kerk zijn dan ook niet zo nauw verweven met elkaar, zoals dat in Engeland bijvoorbeeld wel het geval is. Alleen politieke partijen als de SGP houden de koning zo hoog in ere vanwege de oude ideeën over overheden die door God ingesteld zouden zijn.


Dank voor het schrijven. Was inderdaad benieuwd naar hoe het ermee staat in NL; de scheiding tussen kerk en staat.
Ach ja. Met zoveel mensen moeten er bijna wel vertakkingen ontstaan.

Denk dat ook hierover weer heel veel over door te babbelen valt. Zal er vast een keer meer over lezen. Wil niet te ver off-topic gaan.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 112 gasten