Vechtsporten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Vechtsporten

Berichtdoor Chaya » 03 mar 2018 15:36

In het licht van het 6e gebod:
Vraag 105: Wat eist God in het zesde gebod?
Antwoord: Dat ik mijn naaste niet met gedachten, noch met woorden of met enig gebaar, veel minder met de daad, door mijzelf of door anderen ontere, hate, kwetse of dode; maar dat ik alle wraakgierigheid aflegge; ook mijzelf niet kwetse of moedwilliglijk in enig gevaar begeve; waarom ook de overheid het zwaard draagt om de doodslag te weren.
Vraag 106: Maar dit gebod schijnt alleen van het doodslaan te spreken?
Antwoord: God, verbiedende de doodslag, leert ons dat Hij de wortel van de doodslag als nijd, haat, toorn en wraakgierigheid, haat en zulks alles voor een doodslag houdt.
Vraag 107: Maar is het genoeg dat wij onze naaste, zoals tevoren gezegd is, niet doden?
Antwoord: Neen; want God, verbiedende de nijd, haat en toorn, gebiedt dat wij onze naaste liefhebben als onszelf en jegens hem geduld, vrede,
zachtmoedigheid, barmhartigheid en alle vriendelijkheid bewijzen, zijn schade, zoveel als ons mogelijk is, afkeren, en ook onze vijanden goed doen.

is het dan nuttig of geoorloofd voor een christen om een actieve vechtsport (dan bedoel ik op hoog wedstrijdniveau en NIET om bijv. kinderen weerbaarder te maken) te beoefenen?

De Telegraaf kopte: Badr Hari: 'Ik ga hem in elkaar slaan', met daaronder een foto van de twee vechters.

Dit citaat las ik ook nog op NU: "Een knock-out is het meest geweldige dat kan gebeuren in een gevecht. Het geeft je een geweldige adrenaline. Het is alsof je de Mona Lisa afmaakt."

Mensen betalen veel geld om bij het gevecht te kunnen zijn. De winnaar zal ongetwijfeld ook een leuk bedrag op zijn rekening krijgen.
Ik griezel hier van.
Maar kun je op zaterdagavond tussen de touwen staan en op zondag in de kerk?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Yoshi » 03 mar 2018 15:58

Interessant vraagstuk. Als tiener heb ik wel aan Jiujitsu gedaan oa voor weerbaarheid maar vooral omdat ik het leuk vond.
Gewoon trainingen niet meer.

Boksen, karate, judo en dat soort (vecht)sporten kan ik nog wel waarderen, zou daarvan ook best wel op TV een wedstrijd kijken als het toevallig langskomt. Maar dat wat Badr Hari doet vind ik barbaars. Ik heb er geen enkele lol aan om dat te kijken.

Maar kan als christen zo'n agressieve sport beoefenen en zondag gewoon in de kerkbanken zitten? Dat het kan lijkt mij wel, of die persoon daar zelf ook gelukkig mee is vraag ik mij af. Leden van de maffia kunnen ook een moord begaan en op zondag gewoon in de kerk zitten. Soldaten kunnen ook mensenrechten schenden en op zondag in de kerk zitten. We kunnen slechts hopen dat ze er als beter mens weer vertrekken en dat de dienst/viering een blijvende positieve invloed op hun handelen heeft.

Maar ik ben zeer benieuwd naar andere meningen, want ik ben er nog niet over uit.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Mortlach » 03 mar 2018 16:07

Yoshi schreef:Interessant vraagstuk. Als tiener heb ik wel aan Jiujitsu gedaan oa voor weerbaarheid maar vooral omdat ik het leuk vond.
Gewoon trainingen niet meer.


Jiujitsu is vooral goed als je zelf blessures wilt oplopen. Man, de ontwrichtingen die ik tijdens die training mezelf heb aangedaan... Maar verder wel geweldig leuk, idd.

Boksen, karate, judo en dat soort (vecht)sporten kan ik nog wel waarderen, zou daarvan ook best wel op TV een wedstrijd kijken als het toevallig langskomt. Maar dat wat Badr Hari doet vind ik barbaars. Ik heb er geen enkele lol aan om dat te kijken.


Zal wel MMA zijn dan? Daar ben ik zelf ook niet al te happig op, net als boksen trouwens. Verder zijn dat soort sporten natuurlijk zo ontwikkeld dat het allemaal redelijk veilig gebeurt, met name Judo en bijvoorbeeld ook schermen waar het enkel om de punten gaat en je zelfs wordt afgestraft als je iets onveiligs doet.

Boksen maar ook MMA zijn trouwens veel meer mentaal dan men soms denkt. Het is niet zomaar wat beuken, maar hoe helder blijf je nadat je een slag hebt geïncasseerd. Maar de geweldszucht zit blijkbaar wel diep ingebakken in de mens, vroeger waren het gladiatorengevechten en openbare executies, nu is het MMA en stuntmannen in films. Dan verkies ik toch die laatste twee over de eerste twee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Johan100 » 03 mar 2018 16:25

Chaya schreef:
is het dan nuttig of geoorloofd voor een christen om een actieve vechtsport (dan bedoel ik op hoog wedstrijdniveau en NIET om bijv. kinderen weerbaarder te maken) te beoefenen?



Waarom sluit je vechtsport aanleren om kinderen weerbaarder te maken hiervan uit?
Daarmee kun je toch ook anderen en jezelf in gevaar brengen? Als ik naar antwoord 105 kijk..
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

mohamed

Re: Vechtsporten

Berichtdoor mohamed » 03 mar 2018 17:41

Yoshi schreef:Leden van de maffia kunnen ook een moord begaan en op zondag gewoon in de kerk zitten.

De huidige paus heeft de maffia geëxcommuniceerd een standpunt wat ik huldig.

Kan een christen een vechtsport uitoefenen? Natuurlijk kan dat, een christen is niet minder lenig dan een jood of moslim. Badr Hari is duidelijk geen christen, althans ik zie het er niet aan af.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Prisma23 » 03 mar 2018 18:58

Het woord "vechtsport" is op zich al een raar woord. Voor de "sport" een ander mens pijn doen of zelfs verwonden.
Dat kan echt niet. Niet voor heidenen en niet voor christenen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Vechtsporten

Berichtdoor MoesTuin » 04 mar 2018 08:40

Chaya schreef:In het licht van het 6e gebod:
Vraag 105: Wat eist God in het zesde gebod?
Antwoord: Dat ik mijn naaste niet met gedachten, noch met woorden of met enig gebaar, veel minder met de daad, door mijzelf of door anderen ontere, hate, kwetse of dode; maar dat ik alle wraakgierigheid aflegge; ook mijzelf niet kwetse of moedwilliglijk in enig gevaar begeve; waarom ook de overheid het zwaard draagt om de doodslag te weren.
Vraag 106: Maar dit gebod schijnt alleen van het doodslaan te spreken?
Antwoord: God, verbiedende de doodslag, leert ons dat Hij de wortel van de doodslag als nijd, haat, toorn en wraakgierigheid, haat en zulks alles voor een doodslag houdt.
Vraag 107: Maar is het genoeg dat wij onze naaste, zoals tevoren gezegd is, niet doden?
Antwoord: Neen; want God, verbiedende de nijd, haat en toorn, gebiedt dat wij onze naaste liefhebben als onszelf en jegens hem geduld, vrede,
zachtmoedigheid, barmhartigheid en alle vriendelijkheid bewijzen, zijn schade, zoveel als ons mogelijk is, afkeren, en ook onze vijanden goed doen.

is het dan nuttig of geoorloofd voor een christen om een actieve vechtsport (dan bedoel ik op hoog wedstrijdniveau en NIET om bijv. kinderen weerbaarder te maken) te beoefenen?

De Telegraaf kopte: Badr Hari: 'Ik ga hem in elkaar slaan', met daaronder een foto van de twee vechters.

Dit citaat las ik ook nog op NU: "Een knock-out is het meest geweldige dat kan gebeuren in een gevecht. Het geeft je een geweldige adrenaline. Het is alsof je de Mona Lisa afmaakt."

Mensen betalen veel geld om bij het gevecht te kunnen zijn. De winnaar zal ongetwijfeld ook een leuk bedrag op zijn rekening krijgen.
Ik griezel hier van.
Maar kun je op zaterdagavond tussen de touwen staan en op zondag in de kerk?


Je bedoeld christelijke vechtspotters ( geen judo of potje stoeien met elkaar)
Een kleine groep wellicht op hoog niveau?
Ken je ze....christelijke vechtsporters?
Zo ja....dan wordt dit topic wel interessant.
Ik vind al die schietspelletjes en zogenaamd doodschieten zorgelijker in combinatie met het aangehaalde gebod
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Mortlach » 04 mar 2018 10:46

MoesTuin schreef:Ik vind al die schietspelletjes en zogenaamd doodschieten zorgelijker in combinatie met het aangehaalde gebod


Echt? Mag tikkertje spelen dan nog wel? In mijn ogen is een goed schietspel namelijk niets meer dan virtueel tikkertje spelen. Je doet er niemand kwaad mee - wel even alle microfoons van alle spelers dempen, want het taalgebruik dat sommigen gebruiken is nogal toxisch.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Yoshi » 04 mar 2018 10:53

Mortlach schreef:Echt? Mag tikkertje spelen dan nog wel? In mijn ogen is een goed schietspel namelijk niets meer dan virtueel tikkertje spelen. Je doet er niemand kwaad mee - wel even alle microfoons van alle spelers dempen, want het taalgebruik dat sommigen gebruiken is nogal toxisch.

Zou een potje schaak dan eigenlijk nog wel kunnen?
Vreemd dat iemand datgene wat virtueel gebeurd en waar dus geen levend wezen last van heeft zwaarder wordt gewogen dan het fysiek en mentaal kapot beuken van een medemens in de ring.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Vechtsporten

Berichtdoor MoesTuin » 04 mar 2018 11:13

Mortlach schreef:Echt? Mag tikkertje spelen dan nog wel? In mijn ogen is een goed schietspel namelijk niets meer dan virtueel tikkertje spelen. Je doet er niemand kwaad mee - wel even alle microfoons van alle spelers dempen, want het taalgebruik dat sommigen gebruiken is nogal toxisch.


Ik zou zeggen, doe wat je doen wilt in deze..... [:]|
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Vechtsporten

Berichtdoor MoesTuin » 04 mar 2018 11:16

Yoshi schreef:Zou een potje schaak dan eigenlijk nog wel kunnen?
Vreemd dat iemand datgene wat virtueel gebeurd en waar dus geen levend wezen last van heeft zwaarder wordt gewogen dan het fysiek en mentaal kapot beuken van een medemens in de ring.


Ik heb er niets mee, zie er ook de lol niet van in.
Maar als je het wel leuk vind, prima toch.
Ik ga niet bepalen wat wel en niet mag verder :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Mortlach » 04 mar 2018 11:33

Yoshi schreef:Zou een potje schaak dan eigenlijk nog wel kunnen?
Vreemd dat iemand datgene wat virtueel gebeurd en waar dus geen levend wezen last van heeft zwaarder wordt gewogen dan het fysiek en mentaal kapot beuken van een medemens in de ring.


Ik heb wel eens gelezen over extreme pacifisten voor wie inderdaad elke vorm van competitie taboe is, dus ook schaken want ook daar probeer je de andere speler te verslaan. Dat lijkt me een bijzonder ingewikkelde manier om in het leven te staan, in de praktijk dan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Mortlach » 04 mar 2018 11:35

MoesTuin schreef:Ik heb er niets mee, zie er ook de lol niet van in.
Maar als je het wel leuk vind, prima toch.
Ik ga niet bepalen wat wel en niet mag verder :D


Ieder zijn mening, uiteraard, daar gaat het mij nu niet om. Maar ik vind het wel jammer dat er zo'n stigma aan kleeft dat door veel mensen wordt voortgezet. Het LIJKT geweldadig, dus IS het geweldadig, dat lijkt vaak de gedachte te zijn, helaas.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Vechtsporten

Berichtdoor MoesTuin » 04 mar 2018 11:39

misschien komt het omdat het mijn interesse niet heeft en ik er ook de lol niet van heb (ieder zijn eigen ontspanning en humor)
Ik ben weleens benieuwd als ik zie naar (jonge) kinderen....de doorwerking wat het heeft de geweldadigheid in spellen.
maar dat weet ik verder niet hoe zich dat (kan) ontwikkelen en zal per kind / persoon anders zijn uiteraard, dat zal je ook nooit helemaal kunnen weten ook.
Maar volwassenen alhier, als je er vermaak in schept om geweldadige spelen te spelen, doe het met plezier virtueel dan :mrgreen:
Ik heb weer mijn moestuin als plezier en daar moord ik slakken en dat soort schepsels geregeld, dus dat is ook niet overeenkomstig het gebod. 8-[ en ben wellicht nog erger bezig dan dat ik het virrueel zou doen :o
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Johan100 » 04 mar 2018 11:51

Mortlach schreef:Ik heb wel eens gelezen over extreme pacifisten voor wie inderdaad elke vorm van competitie taboe is, dus ook schaken want ook daar probeer je de andere speler te verslaan. Dat lijkt me een bijzonder ingewikkelde manier om in het leven te staan, in de praktijk dan.

Nee hoor, heerlijk!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten