Terreur in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2018 22:33

Wat ik niet begrijp is dat christenen er zo op gebrand zijn martelaar te worden. Dat is in de loop der eeuwen behoorlijk ingedamd (door kerk en cultuur) maar dit soort berichten geven blijk van een soort Islamitische kijk op het martelaarschap.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor naamloos » 22 jan 2018 23:06

Martelaar worden staat absoliut niet op mn verlanglijstje hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2018 23:28

naamloos schreef:Martelaar worden staat absoliut niet op mn verlanglijstje hoor.


Hmm, ben je dan wel écht gelovig? :roll:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2018 07:46

Als je hieruit opmaakt dat christenen graag martelaar willen zijn, heb je er weinig van begrepen, Mortlach. Niemand wil dat. Het is alleen wel de bittere realiteit dat het veel voorkomt in de wereld. En dat mag ons, verwende westerlingen wel tot nadenken stemmen. Houden wij van Hem? Willen we Hem echt volgen? Ook als al die welvaart en vrede weg zou vallen?

naamloos schreef:Ik kan uit deze zin niets anders opmaken: "Bij zo’n aanslag wordt er onderscheid gemaakt tussen mensen die echt geloven en die niet geloven.”


Dat zegt nog niet dat iedereen die bang is en ontkent dus geen christen is. Alleen zijn er, zeker bij jongeren, ook mensen die nooit echt een keuze hebben gemaakt of alleen voor de vorm naar de kerk gaan. Mensen die niet echt in Hem geloven zullen inderdaad ontkennen. Dat is alleen wat anders dan dat iedereen die in Hem gelooft dat ook zonder angst toegeeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Mortlach » 23 jan 2018 11:08

Marnix schreef:Als je hieruit opmaakt dat christenen graag martelaar willen zijn, heb je er weinig van begrepen, Mortlach. Niemand wil dat.


Ik had erbij moeten vertellen dat ik een boek aan het lezen ben over de geschiedenis van het Christendom en dat dit vroeger wel wat anders was. Dat zal mijn opmerking enigszins hebben gekleurd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Chaya » 23 jan 2018 14:19

Mortlach schreef:Wat ik niet begrijp is dat christenen er zo op gebrand zijn martelaar te worden. Dat is in de loop der eeuwen behoorlijk ingedamd (door kerk en cultuur) maar dit soort berichten geven blijk van een soort Islamitische kijk op het martelaarschap.

Nee, dat was het Roomse gedachtengoed. Denk hierbij aan Luther, die zichzelf pijnigde om daardoor in de hemel te kunnen komen.
Tot hij erachter kwam dat dit niet hoefde. Integendeel.
Mortlach schreef:Ik had erbij moeten vertellen dat ik een boek aan het lezen ben over de geschiedenis van het Christendom en dat dit vroeger wel wat anders was.

Jaaa, in de tijd van de eerste christenenen, waren er maar 2 keuzes, ofwel je koos voor de keizer en dan had je niet veel te vrezen, maar koos je openlijk voor God, dan verloochende je de keizer en dan werd je voor de leeuwen geworpen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor MoesTuin » 27 jan 2018 22:46

Ik heb het filmpje nu gezien in het echt, beschamend gewoon!

Liefde drijft angst uit.
Laat liefde nou gewoon God zijn.
En God gewoon liefde.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten