Zeventig weken in Daniël

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 24 okt 2017 13:33

antoon schreef:Cicero het woord ging in 455 uit oftewel 20e jaar van Artaxerxes, denoods met de correctie niet meegerekend, als je dat niet begrijpt dan mankeert er wel het een en ander aan je bevattingsvermogen, wil je het perse niet begrijpen, wat ik eerder denk want je bent clever genoeg dan heb je alleen jezelf.

Artaxerxes gaf Nehemia bevoegdheid om Jeruzalems muren te herbouwen en waarschijnlijk de provincie Jehoed in te richten in 445. Daarover bestaat geen enkele discussie. Alleen bij Jehovah's getuigen, die zo halstarrig zijn omdat ze hun eigen theorietje willen laten uitkomen.

Die bovendien ook nog niet eens klopt door het feit dat ze Jezus' dood na 69,5 jaarweken plaatsen, wat volstrekt strijdig is met de profetie.
In dat bewustte jaar 455 bc. ging een woord uit om Jeruzalem te herbouwen, nakkes nietes nergens anders.
Nehemia kreeg de volmacht en spoorde de Joden aan om te beginnen met het werk.

Volgens mij deed ook Jeremia een woord uitgaan dat na 70 jaar er een einde zou komen aan de ruïnes van Jeruzalem. Daarover gaat het in Daniël 9.

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 24 okt 2017 13:39

Helemaal mee eens, dat kan niemand dan Jezus! Maar Hij heeft die eeuwige gerechtigheid en die verzoening door Zijn offerdood niet na, maar toen de 69e week vol was aangebracht. Want, zoals ik hierboven reeds gezegd heb, dat na is een gewone, Hebreeuwse zegswijze voor in. Jezus zei ook dat Hij na drie dagen op zou staan, maar de dag daarna is de 4e .


Goed gezien toch staan er in de bijbel ook voorbeelden van een derde of andere dag dag, ook met de 1e dag meegerekend

En als je het nagaat heeft Hij hoogstens 36 u in het graf gelegen. Zie ook Matt.27:63.

in ieder geval 3 dagdelen . inderdaad geen 72 uur. het lijkt een vraagstuk

Omdat hier de vrijdag meegeteld en de zondag voor de Joden al op zaterdag bij zonsondergang begint. Daarom is het volgens deze tijdrekening naar ons begrip dus altijd nog eerder korter dan langer.
En Dan 9:24 gaat het over uw volk en uw heilige stad. En die verzoening wordt voor Israël pas effectief als het volk tot berouw en bekering komt zie Zach.12:10-14.


ik geloof in een geestelijk Israel, in 70 werd de tempel verwoest en hield het letterlijke Joodse zamenstel op, Jezus sprak ook
uw huis worde u verlaten achtergelaten, die verzoening die je terecht aanhaalt is volgens mij meer dat het wetsverbond niet meer geldt en we God via Jezus kunnen benaderen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Veendam » 24 okt 2017 14:30

Dat is ook precies een groot verschil hoe je tegen de Bijbel aan kijkt, of het een geestelijk Israël is of een echt volk Israël.
Wanneer je gaat zien dat Israël een echt levend volk is dat uit echte mensen bestaat, die wij Joden noemen, dan zie je alles ineens compleet anders.

Hoe kan God een stuk echt fysiek land beloven aan een geestelijk volk ?
Wat heeft dat voor nut en wat is de logica daarvan.

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 24 okt 2017 15:05

Een normale vraag, bedankt
ik denk dat Israel ook geestelijk bedoelt wordt, er staat ergens het Israel Gods, niet letterlijk het land maar een geestelijke staat

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Veendam » 24 okt 2017 17:02

antoon schreef:Een normale vraag, bedankt
ik denk dat Israel ook geestelijk bedoelt wordt, er staat ergens het Israel Gods, niet letterlijk het land maar een geestelijke staat


De andere vragen en opmerkingen waren ook gewoon normaal maar jij vat dat helaas niet zo op.
Als ik de Bijbel lees zie ik geen geestelijk Israël maar alleen een echt volk, Israël, voor altijd Gods oogappel, waarvan God Zelf gezegt heeft, MIJN ERFDEEL ! Met de visie op een geestelijk Israël hang je dus in feite de vervangingstheologie aan. Daar zal vast wel een andere topic over zijn op dit forum.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 24 okt 2017 18:14

Het is met de profetie van Daniël net als met de andere profeten zo dat ze altijd een typologische lading hebben die verder vooruitzien dan de primaire betekenis en uiteindelijk altijd vooruitwijzen op de Messias. Zo is het met deze en andere gelijksoortige profetieën van Christus, voorgesteld in typen zoals David en Salomo. Sommige passages komen overeen met het type, en niet met de waarheid, anderen met de waarheid, en niet met het type, en velen met het type in een zin, en met de waarheid in een anderen zin. Zo was Antiochus wel een duidelijk type van de a-christ, maar komt niet in alle details met hem overeen. En daarom moet je voor de vervulling nooit in het type blijven hangen. Dat blijkt ook duidelijk in Dan.9:27. Want Jezus plaatst de uiteindelijke vervulling van deze profetie eeuwen later in de eindtijd die naadloos aansluit op Zij wederkomst zie Matt.24:15 en vs 29.gr: ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 25 okt 2017 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor gravo » 24 okt 2017 18:58

Verdient het geen aanbeveling om de topic-titel te veranderen in "Zeventig weken óver Daniël"?
D'r komt geen end an.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Veendam » 24 okt 2017 19:27

gravo schreef:Verdient het geen aanbeveling om de topic-titel te veranderen in "Zeventig weken óver Daniël"?
D'r komt geen end an.

gravo

Aan de 70 weken zelf zal wel een einde komen, maar dan zal dit forum er echt niet meer zijn.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 24 okt 2017 19:50

gravo:
Verdient het geen aanbeveling om de topic-titel te veranderen in "Zeventig weken óver Daniël"?
D'r komt geen end an.


Nee, er staat: 70 weken zijn bestemd over Uw volk en over uw heilige stad. En dan gaat het heus over Israël en Jeruzalem. Niet over Daniël. Ik zie ook in de reactie van Antoon dat hij nog steeds gelooft in dat inmiddels allang door de historie achterhaalde een ‘geestelijk Israël’. Maar dat is hier off-topic.gr: ereunao

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 25 okt 2017 05:34

Veendam, Eerst was er een echt volk, verbondsvolk Israel , de bijbel geeft te kennen dat dat ophield met de dood van Jezus er wordt daarna over geestelijke dingen gesproken, ook over een geestelijk Israel, dit is inderdaad niet de topic dus het laatste wat ik zeg, ik hang geen enkele theologie aan dat zijn vindingen van mensen, God heeft het echt niet bedoelt op deze manier, ik ga gewoon met respect voor zijn geschreven woord uit en dan leer je de zienswijze van de schepper kennen, een God gaat die geen rommeltje gaat maken en 2 verbonden door elkaar porrelen, God is een God van ordelijke dingen, niet van wanorde.
Verder had je het over de drie-eenheid, het is hier ook niet de topic, mijn advies ga er een over openen

ereunao Heb je niet alles gelezen, wat ik over de weken schreef, duidelijk over Jezus, zijn doop en dood en de passages over zonde enz. je gaf het ook toe, door theologie misschien achterhaald, kan heel goed zijn, maar niet door Gods woord, ik hou mij liever aan de leringen van de bijbel.

ereunao je zou er ook goed aan doen om meer aandacht voor de bijbel himzelf te hebben en minder of geen voor wat mensen leren
De wijsheid van mensen is dwaasheid voor God

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Veendam » 25 okt 2017 09:05

antoon schreef:Veendam, Eerst was er een echt volk, verbondsvolk Israel , de bijbel geeft te kennen dat dat ophield met de dood van Jezus er wordt daarna over geestelijke dingen gesproken, ook over een geestelijk Israel, dit is inderdaad niet de topic dus het laatste wat ik zeg, ik hang geen enkele theologie aan dat zijn vindingen van mensen, God heeft het echt niet bedoelt op deze manier, ik ga gewoon met respect voor zijn geschreven woord uit en dan leer je de zienswijze van de schepper kennen, een God gaat die geen rommeltje gaat maken en 2 verbonden door elkaar porrelen, God is een God van ordelijke dingen, niet van wanorde.
Verder had je het over de drie-eenheid, het is hier ook niet de topic, mijn advies ga er een over openen

ereunao Heb je niet alles gelezen, wat ik over de weken schreef, duidelijk over Jezus, zijn doop en dood en de passages over zonde enz. je gaf het ook toe, door theologie misschien achterhaald, kan heel goed zijn, maar niet door Gods woord, ik hou mij liever aan de leringen van de bijbel.

ereunao je zou er ook goed aan doen om meer aandacht voor de bijbel himzelf te hebben en minder of geen voor wat mensen leren
De wijsheid van mensen is dwaasheid voor God


Deze reactie van je is dermate achterlijk dat ik hier voor de rest niet meer op in ga.
Je leest gewoon wat je wilt lezen en wat je niet aan staat scheur je er gewoon uit of dan zeg je dat moet je geestelijk zien.
Met jou is geen normale discussie te voeren. Gods Verbond met Israël is voor altijd durend en God zal Zijn eigen Woord nooit breken.
Door zulke zaken te zeggen verwijs je de trouw van God naar de prullenbak en is God niet meer gisteren en heden de zelfde.

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 25 okt 2017 09:29

Je zal dit moeten onderbouwen, achterlijk noem je dat, je hebt het wel over de bijbel, verder noem ik niemand achterlijk maar redeneer liever,
kan je niet aan de basis voorwaarden houden aangaande discussie dan kan je hier beter verdwijnen, je maakt anders een domme onvolwassen indruk.

Het is niet het topic maar dat gaat hier vaak zo, men begint ergens over en in korte tijd is er een heel ander onderwerp aan de orde
Jezus sprak duidelijk dat er een nieuw verbond kwam, het oude heeft hij vervuld, met de verwoesting van de tempel zoals trouwens ook voorzegd kwam er een einde aan het voorrecht voor natuurlijke Joden.
nogmaals het advies meen je iets in te brengen ten voordele van Drie-eenheid of andere dingen open een topic, het zou mij trouwens niet verbazen als er openstaande topics aanwezig zijn

lees ook eens
https://www.debijbel.nl/bijbel/NBV/Openbaring-21
het beginvers gaat ook over het nieuwe Jerzalem,en dingen die geen letterlijke stad kunnen, wel een geestelijke en zo gaat het na Jezus op steeds dezelfde manier

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3397
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 25 okt 2017 09:53

ereunao schreef:Het is met de profetie van Daniël net als met de andere profeten zo dat ze altijd een typologische lading hebben die verder vooruitzien dan de primaire betekenis en uiteindelijk altijd vooruitwijzen op de Messias. Zo is het met deze en andere gelijksoortige profetieën van Christus, voorgesteld in typen zoals David en Salomo. Sommige passages komen overeen met het type, en niet met de waarheid, anderen met de waarheid, en niet met het type, en velen met het type in een zin, en met de waarheid in een anderen zin. Zo was Antiochus wel een duidelijk type van de a-christ, maar komt niet in alle details met hem overeen. En daarom moet je voor de vervulling nooit in het type blijven hangen. Dat blijkt ook duidelijk in Dan.9:27. Want Jezus plaatst de uiteindelijke vervulling van deze profetie eeuwen later in de eindtijd die naadloos aansluit op Zij wederkomst zie Matt.24:15 en vs 29.gr: ereunao

Ja maar, zoals gezegd, dat laatste past bij de Joodse manier van omgaan met profetieën. Er zijn nog meer voorbeelden bekend waarin Daniël 9 wordt toegepast op een latere tijd dan de oorspronkelijke profetie.

Hoe dan ook, wat ik niet begrijp is hoe je kunt volhouden dat de uiteindelijke verlossing in de 70e week zou plaatsvinden. Je negeert steeds de vraag om dat te onderbouwen uit Dan. 9. Je kunt er ook alleen op uitkomen door Dan. 9 rechtstreeks tegen te spreken.

"26En na de tweeënzestig ​weken​ zal een ​gezalfde​ worden uitgeroeid, terwijl er niets tegen hem is; en het volk van een vorst die komen zal, zal de stad en het ​heiligdom​ te gronde richten, maar zijn einde zal zijn in de overstroming; en tot het einde toe zal er strijd zijn: verwoestingen, waartoe vast besloten is. 27 En hij zal het ​verbond​ voor velen zwaar maken, een ​week​ lang; in de helft van de ​week​ zal hij slachtoffer en spijsoffer doen ophouden; en op een vleugel van gruwelen zal een verwoester komen, en wel tot aan de voleinding toe, en waartoe vast besloten is, dat zal zich uitstorten over wat woest is."

Dus halverwege de laatste week tot aan het einde van de laatste week is de offerdienst onmogelijk. Geen woord over verlossing in de laatste week.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 25 okt 2017 11:01

Antioon:
1.ereunao Heb je niet alles gelezen, wat ik over de weken schreef, duidelijk over Jezus, zijn doop en dood en de passages over zonde enz. je gaf het ook toe, door theologie misschien achterhaald, kan heel goed zijn, maar niet door Gods woord, ik hou mij liever aan de leringen van de bijbel.

2.ereunao je zou er ook goed aan doen om meer aandacht voor de bijbel himzelf te hebben en minder of geen voor wat mensen leren
De wijsheid van mensen is dwaasheid voor God.


Nou Antoon, als de mod mijn repliek hierop als off-topic verwijdert hoop ik dat hij zo loyaal naar mij toe is dat hij ook jouw insinuaties aan mijn adres verwijdert !

1.Ik schreef niet dat het door de theologie, maar door de historie achterhaald is , gezien het feit dat er sinds 1948 weer een staat Israël is.
En wat jij schreef over Jezus, Zijn doop. Dood en opstanding heb ik idd. toegegeven. Maar , al is de verzoening voor Israël en de Gemeente dezelfde, daarmee is het verbond met Abraham niet uitgewerkt. Want als de Gemeente ‘vol’ is (Rom.11:25)KEERT DE STROOM VAN GODS GENADE IN HET .N.V. WEER TERUG IN DE BEDDING VAN HET VERBOND MET ABRAHAM en zullen ook al de beloften van het N.V. in de context waarin deze bij de profeten staat vervuld worden. En zo alleen komt heel de Schrift tot zijn recht. Zo is het ook niet langer nodig om wat niet bij de kerk, maar alleen bij Israël past te vergeestelijken, dan kunnen wij het gewoon laten staan. Het verbond met Abraham rust dus wel op hetzelfde basale verbond der genade en der verzoening in de Messias, maar is nooit op de kerk overgegaan; daar is geen enkel Schriftbewijs voor te vinden.

2.Jij houdt je dus alleen aan de bijbel en ik niet? Wie komt er hier met allerlei ingewikkelde op buiten-bijbese bronnen berustende berekeningen en tabellen, jij of ik? Ik heb mij alleen voor het 20e jr van Artahsasta op algemeen bekende geschiedschrijvers beroepen en mij verder in al mijn berekeningen gebaseerd op de bijbel. En waar lees jij in de bijbel dat God zo leugenachtig en onbetrouwbaar is dat Hij ooit de eden waarmee Hij Zich aan de 12 stammen Israëls, aan het huis van David en van Levi verbonden heeft (Jer.33) zou kunnen breken en nu in de Kerk vervult wat Hij aan Israël beloofd heeft? Hier heb ik recht op een duidelijk antwoord.
@De wijsheid van mensen is dwaasheid voor God
Jawel, maar dat geldt net zo goed voor jouw dwaasheid als voor de mijne!




gr: ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 25 okt 2017 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 25 okt 2017 11:39

Je hebt recht op een duidelijk antwoord, wis en zeker, maar..
Beschouw jij de bijbel echt van kaft tot kaft als het woord van God onder inspiratie van zijn geest
Ben je bereid een zienswijze te veranderen waar je altijd in geloofd hebt als die niet strookt met de bijbel achteraf.

Stel je voldoet aan die criteria dan nog is het niet mogelijk in een keer een scala van vragen te beantwoorden, dat kan niemand, zelfs Jezus bleef geregeld bij een punt. ik begin daar ook niet aan.

in mijn ogen kan je je beter even concentreren op de 70 jaarweken die kenmerken bevatten, wat alleen een Messiaanse profetie kan bieden, daar hebben we het over, daarna kan je doen zoals ik het 20 jaar geleden gedaan hebt , gewoon onbevooroordeeld alles maar dan ook alles overwegen en bestuderen.

Het is ten eerste zeer goed om te onderzoeken wat voor God van de bijbel wij aanbidden en waarop wij vertrouwen stellen, is het een soevereine God, of is het een drie-eenheid, een woord dat de bijbel niet leert
Dus als je de schepper in al zijn hoedanigheden weet te kennen kan je verder met als eerste te beschouwen of de staat Israel nu wel of niet onder zijn verbond valt

Dat de historie de staat Israel lijkt te bevestigen WEET IK maar voegt weinig toe, we hebben met een politieke staat te maken, net als met andere staat of natie

Dit is maar een greep uit de dingen min of meer die geestelijk geworden zijn, of indirect geestelijk
Aarde
Abraham
Babylon
Bergen
Boekrol
Bomen
Besnijdenis
bruidegom
Cyrus
Darius.
Egypte
Eufraat
Gezalfde
Isaäk
Ismaël
Israël
Jacob
Jeruzalem
Jezus
Jood
Jozua (hogepriester na de ballingschap)
Juda
koninkrijk
koninkrijks verbond met David
Lam
Lampe standaarden
Mozes
Offer
Sabbath
Sara
Serubabel
Stammen van Jacob
Tempel
Tempel gordein
Tempel voorhof
Tempel allerheiligste
Verbond
Wet
Zee


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten