Zeventig weken in Daniël

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 23 okt 2017 04:43

20e jaar Artaxerxes ging het woord om Jeruzalem te herbouwen UIT, dat is het referentie punt voor de profetie
Ik weet dat men aanneemt een regering van 465 - 424 v.Chr. voor de man maar archeologische vondsten en nog veel meer wijzen op 474 als 1e jaar



Aan de andere kant zijn historici het er unaniem over eens dat het 1ste regeringsjaar van Darius II in de lente van 423 v.G.T. begon.
Een Babylonisch tablet geeft te kennen dat Darius II in zijn troonsbestijgingsjaar reeds vanaf de 4de dag van de 11de maand, dat wil zeggen vanaf 13 februari 423 v.G.T., op de troon zat
(Babylonian Chronology, 626 B.C.–A.D. 75, door R. Parker en W. H. Dubberstein, 1971, blz. 18).

Twee tabletten tonen echter aan dat Artaxerxes nog regeerde na de 4de dag van de 11de maand van zijn 41ste jaar.
Een draagt de datum van de 17de dag van de 11de maand van zijn 41ste jaar (blz. 18).
Het andere is gedateerd in de 12de maand van zijn 41ste jaar (Old Testament and Semitic Studies, onder redactie van Harper, Brown en Moore, 1908, Deel 1, blz. 304, tablet nr. 12, aangeduid als CBM, 5505).
Artaxerxes werd derhalve niet in zijn 41ste regeringsjaar opgevolgd, maar heeft nog dat hele jaar geregeerd.
Hieruit blijkt dat Artaxerxes meer dan 41 jaar geregeerd moet hebben en dat zijn 1ste regeringsjaar dus niet vanaf 464 v.G.T. geteld dient te worden.

Een bewijs dat Artaxerxes Longimanus nog na zijn 41ste jaar regeerde, wordt aangetroffen in een zakelijk document uit Borsippa dat gedateerd is in het 50ste jaar van Artaxerxes
(Catalogue of the Babylonian Tablets in the British Museum, Deel VII: Tabletten uit Sippar 2, door E. Leichty en A. K. Grayson, 1987, blz. 153; tablet aangeduid als B. M. 65494).
Een van de tabletten brengt het einde van Artaxerxes’ regering met het begin van de regering van Darius II in verband en geeft de volgende tijdaanduiding: „51ste jaar, troonsbestijgingsjaar, 12de maand, dag 20, Darius, koning
der landen” (The Babylonian Expedition of the University of Pennsylvania, Series A: Cuneiform Texts, Vol. VIII, Deel I, door Albert T. Clay, 1908, blz. 34, 83 en Plaat 57, Tablet nr. 127, aangeduid als CBM 12803).
[b]Aangezien 423 v.G.T. het 1ste regeringsjaar van Darius II was, betekent dit dat 424 v.G.T. het 51ste jaar van Artaxerxes was en 474 v.G.T. zijn 1ste regeringsjaar[/b].




https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200003447

ik vind dan weer dat mijn uitlegging beter in het plaatje past
490 jaarweken
455 uitgaan
29 Doop Messias
36 Doop Cornelius

over 36 kom ik nog terug

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Veendam » 23 okt 2017 09:02

antoon schreef:20e jaar Artaxerxes ging het woord om Jeruzalem te herbouwen UIT, dat is het referentie punt voor de profetie
Ik weet dat men aanneemt een regering van 465 - 424 v.Chr. voor de man maar archeologische vondsten en nog veel meer wijzen op 474 als 1e jaar







https://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/1200003447

ik vind dan weer dat mijn uitlegging beter in het plaatje past
490 jaarweken
455 uitgaan
29 Doop Messias
36 Doop Cornelius

over 36 kom ik nog terug


Dit soort conclusies krijg je als je de profetie in de Schriften niet verstaat of ziet als geschiedenis.
Ook is je bron absoluut onbetrouwbaar, dat is van de jehova getuigen en die zeggen dat Jezus alleen mens is en niet God.
Ze ontkennen dus de Godheid van Jezus en daarom kan je hun hele onderbouwing gelijk in de prullebak gooien.

Voor de mensen die Jezus wel erkennen als de Zoon van God, en dus wel 100 % God is en 100 % mens is geworden mag ik zeggen ter vertroosting en bemoediging: Houdt vol, Jezus komt spoedig terug!!!!!

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 23 okt 2017 09:11

Dit soort conclusies krijg je als je de profetie in de Schriften niet verstaat of ziet als geschiedenis.
Ook is je bron absoluut onbetrouwbaar, dat is van de jehova getuigen en die zeggen dat Jezus alleen mens is en niet God.
Ze ontkennen dus de Godheid van Jezus en daarom kan je hun hele onderbouwing gelijk in de prullebak gooien

Voor de mensen die Jezus wel erkennen als de Zoon van God, en dus wel 100 % God is en 100 % mens is geworden mag ik zeggen ter vertroosting en bemoediging: Houdt vol, Jezus komt spoedig terug!!!!!.

Vriendelijk verzoek om topics te blijven en geen ononderbouwde verdachtmakingen
we hebben het verder niet over de drie-eenheid. Als je niets anders te melden hebt, is deze topic niet aan je besteed.

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 23 okt 2017 10:04

Antoon:
Vriendelijk verzoek om topics te blijven en geen ononderbouwde verdachtmakingen
we hebben het verder niet over de drie-eenheid. Als je niets anders te melden hebt, is deze topic niet aan je besteed.


Daar heb je absoluut gelijk in! Maar mijn bezwaar tegen jouw berekening is ,zoals gezegd, dat je de profetie door laat lopen in de kerkgeschiedenis. en dat is een inmiddels door de historie achterhaalde theologie. Want wat God aan Zijn Gemeente belooft zal Hij aan Zijn Gemeente vervullen en wat Hij aan Israël belooft vervult Hij ook aan Israël. En je kunt in de profetie de kerk niet op de plaats van Israël zetten en ook niet omgekeerd. Want die hebben als heilsorgaan een eigen identiteit en positie in het eschaton van het Koninkrijk en ook verschillende relatie tot dezelfde Messias. gr: ereunao

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Veendam » 23 okt 2017 15:08

antoon schreef:Vriendelijk verzoek om topics te blijven en geen ononderbouwde verdachtmakingen
we hebben het verder niet over de drie-eenheid. Als je niets anders te melden hebt, is deze topic niet aan je besteed.


Ik heb geen ononderbouwde verdachtmaking geplaatst maar een onderbouwd argument gegeven om je complete onderbouwing naar de prullenbak te verwijzen. Dat is MET reden en de reden is duidelijk onderbouwd.

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 23 okt 2017 16:03

Ik heb geen ononderbouwde verdachtmaking geplaatst maar een onderbouwd argument gegeven om je complete onderbouwing naar de prullenbak te verwijzen. Dat is MET reden en de reden is duidelijk onderbouwd.

Je loopt maar te dreinen en het topic te vervuilen, heb je nog iets belangrijks over de 70 jaarweken te zeggen, zo ja dan luister ik graag, zo niet, dan is het beter voor je om hier niet meer te vertoeven, ik heb veel liever met de andere topic schrijvers/ opponenten te maken, voor hen ben je ook een sta in de weg.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 23 okt 2017 20:01

antoon schreef:20e jaar Artaxerxes ging het woord om Jeruzalem te herbouwen UIT, dat is het referentie punt voor de profetie
Ik weet dat men aanneemt een regering van 465 - 424 v.Chr. voor de man maar archeologische vondsten en nog veel meer wijzen op 474 als 1e jaar

Dat uitgangspunt lijkt me niet evident. Waarom niet bijvoorbeeld het moment dat het woord van Jeremia uitging dat de stad herbouwd zou worden?

Dat het om 454 gaat moet je vervolgens aannemen. Maar dat is natuurlijk een gewenste uitkomst, waar je naar toe redeneert. Je bent kennelijk nog slechter op de hoogte van historische methodologie dan een amateuristische beginneling.

Laat ik even ingaan op de leugens van het WTG:
- De teksten waarin Artaxerxes' 41e jaar overlapt met Darius II's 1e jaar is een geval van dubbele datering.
- Als B. M. 65494 inderdaad het getal 50 bevat, is dat gemakkelijk te verklaren als een schrijffout. Hetzelfde geldt voor CBM 12803.

Wat het WTG hier doet, is dat ze een paar teksten selecteren die op het eerste gezicht een probleem vormen voor de gangbare telling. Hierbij negeren ze echter dat er plausibele verklaringen voor deze afwijkende gegevens zijn, en, nog veel belangrijker, dat er ruimschoots voldoende teksten zijn die de gebruikelijke telling bevestigen. Het is dus vele malen waarschijnlijker dat de gebruikelijke telling klopt dan dat de paar schijnbaar lastige gevallen de leidraad zouden moeten zijn.
Kortom, het WTG schotelt de goedgelovige domoor een plaatje voor met allerlei moeilijke getallen en zo, waardoor deze zich al snel gewonnen geeft. Zeer kwalijk; het toont de valse intenties van deze sekte.


ik vind dan weer dat mijn uitlegging beter in het plaatje past
490 jaarweken
455 uitgaan
29 Doop Messias
36 Doop Cornelius

over 36 kom ik nog terug

455 klopt dus niet.
Wat doe je met de gezalfde vorst na zeven weken?
Waarom tel je de zeven bij de 62 op?
Waarom komt bij jou de messias na de 69e jaarweek terwijl er in het Hebreeuws 'een' messias staat?
Waarom sterft bij jou de messias halverwege de laatste jaarweek, terwijl dat in Daniël na 62 weken is?

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 24 okt 2017 06:44

Als B. M. 65494 inderdaad het getal 50 bevat, is dat gemakkelijk te verklaren als een schrijffout. Hetzelfde geldt voor CBM 12803.

Jij baseert je dus op een schrijffout, dus zelfs fouten om je redenering te staven dat lijkt mij toch wel eerder heel dom
Als je de hele link had gelezen kon je zien dat er meerdere aanwijzingen zijn voor de uitlegging.

Xerxes was de zoon van Darius I en Atossa uit het huis van de Achaemeniden. Voordat Xerxes in de tweede helft van november 485 v. Chr. op de troon kwam, was hij jarenlang onderkoning geweest in Babylon
Bron wikipedia
zie ook blz. 8
http://www.chronology-b.nl/documents/He ... k-Ned..pdf

Het is duidelijk dat er een co-regentschap was, en die jaren kun je wel of niet meeetellen, dat is een eigen beslissing, bij meetellen klopt het plaatje aan het begin exact met de schrift.
Het WTG gaat verder van de schrift uit, dat zou jij ook moeten doen vriendelijk verzoek om je geschreeuw achterwege te laten en normaal op argumenten te reageren, je kan het er wel of niet mee eens zijn, maar door uitwegen van fouten te zoeken kom je niet overtuigend over.

Het lijkt gewoon rekenkundig vanuit de schrift bezien passend te zijn als je alles in aanmerking neemt, ik geef toe dan zijn er inderdaad nog genoeg vragen over

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 24 okt 2017 08:14

Afbeelding

Volgens Herodotus (3,88), die in zijn schrijven er blijk van geeft in de tijd van Darius I en Xerxes
I geleefd te hebben (zie noot 1), trouwde Darius kort nadat hij koning was geworden met
Atossa. Hun eerste zoon, de toekomstige opvolger van Darius, werd 1 à 2 jaar later geboren.



maakte Darius Xerxes, zijn eerste zoon van Atossa, die toen omtrent 23
jaren oud was
, onderkoning. In een tekst uit Persepolis verwijst Xerxes daarnaar met de
woorden: “Mijn vader Darius maakte mij de grootste na hemzelf”



berekend op mensen die er waarschijnlijk iets meer van weten als wij op dit forum
DIt is een schema,de link is met voorgaande post.en natuurlijk kunnen we een marge van enkele jaren hebben, maar dan nog komt het zeer in de buurt

Verder moet het duidelijk zijn dat ik het ook niet eens ben met de gegeven jaartalen van de site, het gaat mij nu om Herodotus, mocht de man toch iets anders ook gezegd hebben, of eigenhandig van de site ingevoegde info waar geen onderbouwing voor is wil ik het graag horen
Laatst gewijzigd door antoon op 26 okt 2017 06:02, 5 keer totaal gewijzigd.

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 24 okt 2017 08:25

Dat uitgangspunt lijkt me niet evident. Waarom niet bijvoorbeeld het moment dat het woord van Jeremia uitging dat de stad herbouwd zou worden?

Met Nehemia in 20e jaar Artaxerxes ging het woord echt uit en begonnen zij daadwerkelijk

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 24 okt 2017 09:27

Waarom tel je de zeven bij de 62 op?


dat lijkt mij toch duidelijk
25 Weet dan, en versta: van den uitgang des woords, om te doen wederkeren, en om Jeruzalem te bouwen, tot op Messias, den Vorst, zijn zeven weken, en twee en zestig weken; de straten, en de grachten zullen wederom gebouwd worden, doch in benauwdheid der tijden.
26 En na die twee en zestig weken zal de Messias uitgeroeid worden, maar het zal niet voor Hem zelven zijn; en een volk des vorsten, hetwelk komen zal, zal de stad en het heiligdom verderven, en zijn einde zal zijn met een overstromenden vloed, en tot het einde toe zal er krijg zijn, en vastelijk besloten verwoestingen.

https://www.statenvertaling.net/bijbel/dani/9.html

. 25 Je moet dit weten en begrijpen: vanaf het moment dat het woord uitgaat om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen tot Messi̱as de Leider zullen er 7 weken voorbijgaan en ook 62 weken. Ze zal hersteld en herbouwd worden, met een plein en een gracht, maar in moeilijke tijden.26 Na de 62 weken zal de Messi̱as worden verwijderd, met niets voor zichzelf.

https://wol.jw.org/nl/wol/b/r18/lp-o/nw ... y=discover

Dat het om 454 gaat moet je vervolgens aannemen. Maar dat is natuurlijk een gewenste uitkomst, waar je naar toe redeneert. Je bent kennelijk nog slechter op de hoogte van historische methodologie dan een amateuristische beginneling.

lijkt het je niet beter om je te beperken waar het echt omgaat, en zinloze beschuldigingen achterwege te laten

Wat doe je met de gezalfde vorst na zeven weken?

Jezus werd in de helft van de laatste jaarweek 33ad opgenomen in de hemel zijn taak was volbracht, hij verblijft aan Gods rechterhand tot de vernietiging van Goddelozen en het ingaan van het koninkrijk

verder meen jij beschuldigingen in te moeten brengen tegen het WTG zij zullen er echt niet van wakker liggen. zinloze beschuldigingen komen dus gewoon op jezelf neer.

Nog iets positiefs
24 Er zijn voor je volk en je heilige stad 70 weken vastgesteld om de overtreding te beëindigen, om een eind te maken aan zonde, om verzoening te doen voor fouten, om eeuwige rechtvaardigheid te brengen,

Al deze dingen, dat kan alleen Jezus lijkt mij toch vrij duidelijk.

Afbeelding

ereunao

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor ereunao » 24 okt 2017 12:49

Antoon:
Er zijn voor je volk en je heilige stad 70 weken vastgesteld om de overtreding te beëindigen, om een eind te maken aan zonde, om verzoening te doen voor fouten, om eeuwige rechtvaardigheid te brengen,
Al deze dingen, dat kan alleen Jezus lijkt mij toch vrij duidelijk.


Helemaal mee eens, dat kan niemand dan Jezus! Maar Hij heeft die eeuwige gerechtigheid en die verzoening door Zijn offerdood niet na, maar toen de 69e week vol was aangebracht. Want, zoals ik hierboven reeds gezegd heb, dat na is een gewone, Hebreeuwse zegswijze voor in. Jezus zei ook dat Hij na drie dagen op zou staan, maar de dag daarna is de 4e . En als je het nagaat heeft Hij hoogstens 36 u in het graf gelegen. Zie ook Matt.27:63. Omdat hier de vrijdag meegeteld en de zondag voor de Joden al op zaterdag bij zonsondergang begint. Daarom is het volgens deze tijdrekening naar ons begrip dus altijd nog eerder korter dan langer. En Dan 9:24 gaat het over uw volk en uw heilige stad. En die verzoening wordt voor Israël pas effectief als het volk tot berouw en bekering komt zie Zach.12:10-14. Dan zal er ook voor Israël een geopende fontein ontsloten worden tegen de zonde en tegen de onreinheid 13:1. En Jezus is niet 3 ½ jr maar 40 dagen na zijn opstanding opgevaren. Je moet dus eindelijk eens aflaten de profetie door te laten lopen in de kerkgeschiedenis, dat is pure verv. theorie! Gr: ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 24 okt 2017 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 24 okt 2017 12:50

antoon schreef:Jij baseert je dus op een schrijffout, dus zelfs fouten om je redenering te staven dat lijkt mij toch wel eerder heel dom

Nee, dan snap je niet wat ik schreef. Er zijn tientallen aanwijzingen/bronnen dat de gebruikelijke telling klopt. Er zijn één of twee afwijkingen die gemakkelijk kunnen voortkomen uit een schrijffout. Dan gebiedt de logica dat het veel en veel waarschijnlijker is dat we inderdaad te maken hebben met schrijffouten. Ik baseer me dus niet op schrijffouten, maar op het zeer sterke positieve bewijs. De afwijkingen hebben nauwelijks of geen bewijskracht.

Als je de hele link had gelezen kon je zien dat er meerdere aanwijzingen zijn voor de uitlegging.
Ik reageer alleen op wat je hier schrijft.

Het is duidelijk dat er een co-regentschap was, en die jaren kun je wel of niet meeetellen, dat is een eigen beslissing, bij meetellen klopt het plaatje aan het begin exact met de schrift.

Als er in het ene geval een co-regentschap is, wil niet zeggen dat dit in een ander geval zo is.

berekend op mensen die er waarschijnlijk iets meer van weten als wij op dit forum
Ik denk dat je mij onderschat.
Verder kan ik niet zoveel met wat losse aanwijzingen zonder precieze bronvermelding. Dus als je wat wil aantonen, doe dat dan precies en onderbouwd.
Met Nehemia in 20e jaar Artaxerxes ging het woord echt uit en begonnen zij daadwerkelijk
Dat kan, maar zo hoef je het niet op te vatten. Het is een keuze.

Ik volg het Hebreeuws, en daarin staat een grote versdeler tussen de twee getallen. Zeven behoort bij de eerste heeft, 62 bij de tweede helft. Er zijn dus zeven jaarweken tot de gezalfde vorst, en 62 tot een gezalfde die vermoord wordt.

Dus afgaan op vertalingen is nogal zwak hè.

Jezus werd in de helft van de laatste jaarweek 33ad opgenomen in de hemel zijn taak was volbracht, hij verblijft aan Gods rechterhand tot de vernietiging van Goddelozen en het ingaan van het koninkrijk
Dat is niet na zeven jaarweken. En ook niet na 62 jaarweken, maar na 69,5 jaarweken. Jouw uitleg klopt dus helemaal niet met de profetie.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor Cicero » 24 okt 2017 12:54

ereunao schreef:or Zijn offerdood niet na, maar toen de 69e week vol was aangebracht. Want, zoals ik hierboven reeds gezegd heb, dat na is een gewone, Hebreeuwse zegswijze voor in. Jezus zei ook dat Hij na drie dagen op zou staan, maar de dag daarna is de 4e .

Je vergeet, dat inclusief tellen niet per se hoeft, en bovenal dat dit niet zo in Dan. 9 staat. Daarin staat de laatste jaarweek beschreven. Daarin horen we alleen van dood en onderdrukking in de laatste jaarweek. Kortom, jouw uitleg strookt niet met de profetie.

antoon

Re: Zeventig weken in Daniël

Berichtdoor antoon » 24 okt 2017 13:29

Cicero het woord ging in 455 uit oftewel 20e jaar van Artaxerxes, denoods met de correctie niet meegerekend, als je dat niet begrijpt dan mankeert er wel het een en ander aan je bevattingsvermogen, wil je het perse niet begrijpen, wat ik eerder denk want je bent clever genoeg dan heb je alleen jezelf.
In dat bewustte jaar 455 bc. ging een woord uit om Jeruzalem te herbouwen, nakkes nietes nergens anders.
Nehemia kreeg de volmacht en spoorde de Joden aan om te beginnen met het werk.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marnix en 24 gasten