Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Yoshi » 07 sep 2019 08:59

Is het niet tieners gebruikelijk om opstandig te zijn tegen de regels, ongeacht wat die regels zijn?
Dat kan ik me iig van mijn eigen jeugd herinneren. Ik zat best wel op een fijne middelbare school, enkel een groot deel van de populatie leerlingen was niet zo fijn. En ook daar waren regels, en niet eens onredelijke. Maar ook die regels probeerden we te omzeilen, negeren of indien je gesnapt werd tegen te spreken.

Ik had als tiener overigens wel de keuze waar ik naar school wou.

Ik lees net dat iemand aangeeft dat ouders ook niet van de kledingregels op deze school gediend zijn. Als ouder heb je sowieso de vrijheid om een andere school voor je kinderen te zoeken of er een te stichten met gelijkgezinden. Ik snap het geklaag, indien dat vanuit de ouders komt, dus niet zo. Je kiest voor je kind voor een school waar vooraf de spelregels duidelijk zijn. Wens je niet volgens die spelregels te spelen zet je kind dan niet op zo'n school.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor MoesTuin » 07 sep 2019 09:44

Regels moet je kunnen uitleggen en onderbouwen en dat lukt de school niet echt....

Ook de inspectie is niet ingelicht door de school over deze schorsing.....

https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/in ... -1.1592133
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Vera888
Mineur
Mineur
Berichten: 169
Lid geworden op: 23 sep 2018 12:39

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Vera888 » 07 sep 2019 12:32

Johan100 schreef:Er zijn 3 opties volgens mij.
1) mensen ( even algemeen gesproken) trekken zich helemaal terug in hun eigen wereldje/subcultuurtje. Of zogenaamde 'godsdienstige' wereldje.
2) wereldgelijkvormigheid. Mee doen met de wereld. Dit zijn twee uitersten.
3) Elk mens, wie het ook zij, is een afstammeling van Adam en is als een doelmisser geboren en leeft op dezelfde planeet. Door wedergeboorte/genade is dit anders geworden voor sommige mensen en dit dragen ze ook uit in de wereld. Ze weten dat ze niet beter zijn dan wie dan ook.

Ik denk dat deze drie soorten mensen allen wel aanwezig zijn.


Dat heb je mooi onderscheiden, Johan!
Je kan ook nog verdergaan (je schrijft ook al dat je hier de uitersten noemt) :
1a) mensen die mensen uit 3) zwart maken, tegenwerken en negeren.
1b) mensen die onderzoeken of alles van hun subcultuur wel op de Bijbel gegrond is.
2a) mensen die toch de van-huis-uit-geleerde normen en waarden zo goed mogelijk houden.
2b) mensen die zoveel mogelijk afgeven op hun godsdienstige afkomst.

En ik reken mezelf graag tot categorie 3) !
Er is maar één waarheid. :roll:

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Speedy » 07 sep 2019 13:19

Blijkbaar wordt het ook al 'normaal' gevonden dat als er regels zijn, regels ten koste wat het kost afgebroken moeten worden. Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks.

Er is vorig jaar een petitie aangeboden aan directie en bestuur. Er is overlegd en directie en bestuur hebben besloten om de regels te hanteren. Vervolgens is er vanuit de school een enquete uitgegaan om het telefoonbeleid anders te doen en tot ieders verrassing zijn de ouders het er mee eens om per 1 januari de mobiele telefoon te verbieden.

Nu is er een puber van 17 die heel goed op de hoogte is van het beleid van de school en die moedwillig contact zoekt met een figuur die inmiddels bekend is om zijn: grove praat, vloeken, intimiderend gedrag en zijn niet ophoudende enthousiasme om reformatorische scholen aan te pakken mbt beleid (Hoornbeeck affaire) en homosexualiteit. Die nu ook weer even tussen door kwam. Deze jongeman had moeten beseffen dat hij een grens zou overgaan en als je dan toch doorgaat moedwillig zo een school te kijk te zetten, dan volgen daar consequenties uit.

Het opvallende hierin is dat de anti-refo's allemaal roepen en dan het hele beleid van de laatste decennia naar voren halen en dat dan andere (ondermeer openbare) scholen het desbetreffende bestuur/directie gelijk geven. Deze zaken kunnen niet getolereerd worden, dat regels onder dwang op zo'n manier afgeschaft zouden worden.

De afgelopen 1,5 week zijn er een aantal zaken in het nieuws gekomen waarbij een politie agent is mishandeld, waarbij een dronken student door het lint is gegaan en met geweld aangehouden moest worden. (Gisteren trouwens een verkeersregelaar die op onbeschofte manier behandeld is). Iedereen heeft een mening en opvallend dat vele reacties roepen om geweld tegen de geweldenaar. Meer en meer wordt de wet ter zijde geschoven en wil men het recht in eigen hand nemen. En zo zie je dat ook in de reacties rond het geval van de school en wat hier allemaal gepost wordt. Iedereen is van de vorige eeuw, het deugd niet meer, het moet zus en het moet zo en ondertussen de regels die er gelden daar hebben we geen boodschap aan. En dat is het voorbeeld voor 'onze' jeugd.

En ja, dan denk ik ook dat binnen 10 jaar het bijzonder onderwijs en ook de kerken het juk op krijgt van onze maatschappij, want dat zegt de 'zogenaamde' democratie.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor MoesTuin » 07 sep 2019 17:22

Het gaat hier om een door de mens bedachte regel dat je binnen de betreffende reformatorische school geen korte broek aan mag...

Je kan ook stellen dat deze school (onbewust) reacties uitlokt hiermee...
En dit alles om een nietszeggende en nutteloze regel (verboden voor korte broek jongens)

De 17 jarige leerling is beslist moedig te noemen omdat hij door zijn school niet gehoord en niet serieus genomen wordt ( wat een 17 jarige toch wel mag verwachten aan de vooravond van volwassene te zijn)

Op het filmpje zijn wel degelijk blote benen te zien....niet van jongens maar van meisje!
Wat is hierin het verschil...
blote meisjes benen is prima
blote jongens benen mag niet.
Wat is de uitleg hiervan, een verklaring?

Verder betreft het hier een reformatorische school.
Waarop baseren ze hun korte broek verbod?
Op andere reformatorische scholen mogen de jongens wel en korte broek aan, zeker op reformatorische basisscholen...

Het rammelt zo n menselijk bedachte regel en het zou niet verkeerd zijn als het schoolbestuur dit gaat inzien nu (en anders is het een kwestie van tijd)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor coby6 » 07 sep 2019 17:48

Ik dacht dat m'n zoon op een reformatorische school zat. Het is daar heel normaal en gezellig. Bij een avond voor ouders gaan we eerst bidden. Geen overdreven kledingregels. Geen gevloek. Dat is verboden. Geen rotzooi. Ik zag een stel, dat hun kind speciaal daar op school deed. Ze zat eerst op een andere. Daar werd gewoon wiet gerookt op het schoolplein en was het een bende.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor K80 » 07 sep 2019 21:05

Yep, op een reformatorische school wordt net zoveel rotzooi begaan als op een openbare school.
Is niets vreemds aan.
Behalve die korte broek.

Ik vind het een dappere jonge man.
Elke dag 32 km naar school. Is dichterbij echt wel een school te vinden, maar deze jongen moest perse naar reformatorisch onderwijs van zijn ouders.
Gek hè dat hij het niet eens is met die regels.
Waarschijnlijk wilde hij niet eens naar die school toe!
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2019 13:47

K80 schreef:Yep, op een reformatorische school wordt net zoveel rotzooi begaan als op een openbare school.
Is niets vreemds aan.
Behalve die korte broek.

Ik vind het een dappere jonge man.
Elke dag 32 km naar school. Is dichterbij echt wel een school te vinden, maar deze jongen moest perse naar reformatorisch onderwijs van zijn ouders.
Gek hè dat hij het niet eens is met die regels.
Waarschijnlijk wilde hij niet eens naar die school toe!


Een beetje kort door de bocht is het wel. Ik ken mensen die zelf mochten kiezen naar welke school ze gingen en een school kozen op 19 km fietsen. Natuurlijk heb je dan wat groepsdruk, wat doet de meerderheid, wat doen je beste vrienden / vriendinnen? Maar er spelen ook wel andere aspecten mee. Dus wie zegt dat het tegen hun zin in is? Ik ken genoeg voorbeelden van jongeren die er helemaal niet negatief tegenover staan. Ook al zou het mijn keuze ook niet zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor MoesTuin » 08 sep 2019 15:38

artikel uit de Volkskrant....
De Reformatorische cultuur telkens zo in de media alsof de enigste boodschap wat men uitdraagt is de kledingstijl terwijl we een Woord voor alle mensen hebben, de Heer Jezus en die gekruisigd...

https://www.volkskrant.nl/mensen/een-ge ... ~b4adb763/

En niemand kan het uitleggen of bijbels onderbouwen terwijl de feiten als volgt blijkbaar er liggen:
Meisjes mogen in de blote benen
Jongens mogen niet in de blote benen

Meisjes ijskoud de winter door
Jongens over verhit de zomer door

Wie heeft dit toch ooit bedacht? :-k
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Yoshi » 08 sep 2019 16:25

Tradities. Hoeft zeker geen verkeerde zaak te zijn.
Dat mannen geen korte broek dragen wist ik dan weer niet. Als tiener deed ik iig sowieso nooit een korte broek aan naar school. Evengoed was het een ongeschreven doodzonde om een regenbroek aan te trekken als het regende.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2019 20:38

Yoshi schreef:Tradities. Hoeft zeker geen verkeerde zaak te zijn.
Dat mannen geen korte broek dragen wist ik dan weer niet. Als tiener deed ik iig sowieso nooit een korte broek aan naar school. Evengoed was het een ongeschreven doodzonde om een regenbroek aan te trekken als het regende.


Het verschilt ook gewoon heel erg per persoon en per locatie. Naar de kerk in korte broek is not done. Naar school volgens mij ook niet. Maar wat men thuis en in vrije tijd doet verschilt heel erg per persoon. Je hebt de groep die direct uit school hun kleding omwisselt voor wat makkelijkers, de buurvrouw die in bikini de tuin sproeit en als de kinderen van school gehaald moeten worden even snel een jurk er overheen trekt. Voor de meesten zijn de regels thuis een stuk ruimer dan op school en in de kerk. Maar je hebt dan ook nog altijd de mensen die voor de zekerheid op vakantie ook maar een pak / lange broek enz aan blijven houden. Die heb ik ook wel als buren op de camping gehad :-)

Tja, ik vind het allemaal wat onnodig omdat de Bijbel dit soort dingen nergens voorschrijft en als tradities puur menselijke bedenksels zijn die het leven een stuk ingewikkelder en onprettiger maken snap ik niet zo goed waarom je ze zou handhaven. Plus dat het zo snel een poppenkast wordt waarbij het juist om het uiterlijk gaat draaien. Want de buurman die altijd in pak rondliep was directeur van een reformatorische school en dacht aan zijn reputatie... wat zouden anderen er niet van denken als ze hem zouden herkennen en hij liep daar in korte broek? De cultuur wordt juist in stand gehouden omdat er zo’n focus is op uiterlijkheden terwijl het doel van de regels precies het tegenovergestelde is. Dat is zo wrang.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor K80 » 08 sep 2019 21:47

Marnix schreef:Een beetje kort door de bocht is het wel. Ik ken mensen die zelf mochten kiezen naar welke school ze gingen en een school kozen op 19 km fietsen. Natuurlijk heb je dan wat groepsdruk, wat doet de meerderheid, wat doen je beste vrienden / vriendinnen? Maar er spelen ook wel andere aspecten mee. Dus wie zegt dat het tegen hun zin in is? Ik ken genoeg voorbeelden van jongeren die er helemaal niet negatief tegenover staan. Ook al zou het mijn keuze ook niet zijn.


Bij mij in de klas zaten er ook die 20KM moesten fietsen. Die hadden de pech in een uithoek te wonen en dit was dan toch de school die het dichtbij stond.
Bedoelde echt niet dat het voor het grootste gedeelte geld, dat er leerlingen tegen hun zin op die school zitten.
Maar er zijn er toch wel een hoop waar voor dit wel zo is.
Moeten van thuis uit i.p.v.zelf een school kiezen.
Er ging bij mij maar 1 iemand vanaf de lagere school mee naar de middelbare. Van groepsdruk weinig last gehad.
Vandaag is het gisteren van morgen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor coby6 » 08 sep 2019 23:40

Marnix schreef:Een beetje kort door de bocht is het wel. Ik ken mensen die zelf mochten kiezen naar welke school ze gingen en een school kozen op 19 km fietsen. Natuurlijk heb je dan wat groepsdruk, wat doet de meerderheid, wat doen je beste vrienden / vriendinnen? Maar er spelen ook wel andere aspecten mee. Dus wie zegt dat het tegen hun zin in is? Ik ken genoeg voorbeelden van jongeren die er helemaal niet negatief tegenover staan. Ook al zou het mijn keuze ook niet zijn.

Mijn zoon wilde er graag heen. Het is er heel gezellig, kleinschalig, christelijk. Ik had er niet eens aan gedacht om 'm op een christelijke school te doen, maar die andere was niks voor hem en toen keek ik even wat er verder nog was in de stad. Er zit ook van alles, niet alleen maar gereformeerd. Het is wel heel anders dan die scholen waar ie eerst op zat. Dat overdreven gedoe heb je hier niet. Hij wilde naar een school. Daar was iemand weggestuurd die met vuurwapens liep. Hmm toch maar liever niet.
Die lui fietsen wel einden. Hij wordt lekker gebracht met de brommer of de bus. Misschien lease ik een electrische fiets voor 'm. Die snertbergen hier zijn niet te doen.
Bij een gereformeerde school had ik een idee van heel overdreven, kledingeisen. Valt me alles mee. Ze kunnen leuk spelletjes doen in de pauze, pingpongtafel staat er. Ik vind het sneu dat je er perse christelijk voor moet zijn, voor die andere jochies waar ze mee omgaan. Die school is top.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor coby6 » 08 sep 2019 23:49

Mijn middelbare school was echt afschuwelijk. Er zat 1 christelijke leraar. Die nam ons een week mee naar Taize, alleen degenen die wilden. Er zat een jongen ons uit te lachen. Het was er geweldig. Kwamen we terug en ik had leuke gospelmuziek opgezet tijdens tekenen. Hij zegt: joh volgens mij was het hartstikke leuk en ik zat hier maar de hele week op school.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor DeLange » 09 sep 2019 06:33

Johan100 schreef:Topicstarter heeft het over meer gesloten dan vroeger. Ik vraag me af of dat zo is. Nu is Dies wel een paar jaar ouder (2x ) dan mij. Als je over 35 jaar geleden of meer spreekt, toen was Nederland veel minder dicht bevolkt, veel minder allochtonen en vermoedelijk veel meer mensen die iets met het christendom hadden en ook naar een kerk gingen, dus misschien ook minder gesloten waren. Dus wat verstaat men onder vroeger. Dies doelt denk ik op de laatste 20 jaar.

Dag,

Mijn schoonfamilie is van bevindelijke kom af (nu versplinterd onder de 5 kinderen in 5 levensovertuigingen), maar ik heb als (evangelische PKNer destijds) met verbazing "bevindelijke" ervaringen van mijn vriendin (nu mee getrouwd) en een christelijk gereformeerde zwager gehoord. Vroeger zouden deze ervaringen meer voorkomen dan nu. Doordat ik me een beetje interesseer in de kerkelijke Nederlandse geschiedenis, valt het me op dat door evangelisatie de bijbelbelt tot stand gekomen is. Voor 2 eeuwen terug was Rijssen nog overheersend katholiek en kende geen bevindelijk gereformeerden. Den Ham dat nu één van de christelijkste plaatsen in Overijssel is met een grote Gereformeerde Bondskerk, was toen nog vrijzinnig hervormd en wordt nog steeds in de volksmond het "Goddeloze Den Ham" genoemd. Hervormde Evangelisaties ontstonden op veel plekken.

Tegenwoordig zie je dat deze stokje vooral door evangelische groepen zijn overgenomen, al heb je wel uitzonderingen. Als Nijverdaller is het me opgevallen dat de naburige Rijssenaren nou nooit eens kwamen evangeliseren in Nijverdal. Al bewonderde ik eens een evangelisatiefolder voor een kerstdienst uit de Hersteld Hervormde Kerk van Rijssen in mijn brievenbus aan te treffen. Maar eerlijk gezegd, ik ben in heel mijn leven op straat maar één evangelist tegen gekomen, en die kwam uit de PKN. Uiteraard een evangelische PKNer. :D Hij had het veel over de eindtijd in relatie tot Israël. En ik ging eens af op geruchten (uit de mond van katholieken die er over grapten) van bekeringen uit de pinksterkerk van Almelo. Dat wilde ik onderzoeken, met een positief resultaat.

Maar dan als ik naar mijzelf kijk, ben ik iets wat meer er hier mogelijk zullen herkennen: een gelegenheids getuiger. Je komt uit voor je geloof op het werk en soms gaan mensen daar over het gesprek aan. Dat is de ene keer met een christen, maar het was ook eens met een atheïst, een "satanist" en enkele moslims. Ik geloof dat God daar ook gebruikt van maakt.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten