Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Nina » 04 sep 2021 12:27

Marnix schreef:Vraag voor Nina: als die moslima bij je komt eten, zet je dan varkensvlees op tafel? Of als jij bij haar eet, kom je dan in de verleiding om tot Allah te bidden?

Volgens mij kan je beter vrienden zijn dan vage kennissen want vrienden houden rekening met elkaar. Los van de theologische discussie dat vlees eten en alcohol op zich geen zonde is. En het is al helemaal niet hoe christenen zich onderscheiden, het overgrote deel van de christenen eet vlees en drinkt alcohol… die vermijdt je dus ook? Ik denk niet dat het goed is om vriendschap af te laten hangen van je eigen gewoonten.


Je zult het antwoord wel weten Marnix, natuurlijk stoot ik mijn gasten niet voor het hoofd, en bied ik ze halal vlees aan. Tegelijkertijd bidden wij, net zoals anders, hardop aan tafel, en horen onze gasten wat wij bidden. Toen we het laatst over gebed hadden, en ik vertelde dat ik voor hen bid, ontroerde dat mijn moslimvriendin.

Mijn vriendin weet dat ik wel alcohol drink. Het kwam een keer ter sprake tijdens een gesprek, ze gaf toen aan dat ze er geen probleem mee heeft als ik alcohol drink in haar gezelschap, maar dat zij het zelf niet zal nemen. Prima toch?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 04 sep 2021 14:29

Nina schreef:Je zult het antwoord wel weten Marnix, natuurlijk stoot ik mijn gasten niet voor het hoofd, en bied ik ze halal vlees aan. Tegelijkertijd bidden wij, net zoals anders, hardop aan tafel, en horen onze gasten wat wij bidden. Toen we het laatst over gebed hadden, en ik vertelde dat ik voor hen bid, ontroerde dat mijn moslimvriendin.

Mijn vriendin weet dat ik wel alcohol drink. Het kwam een keer ter sprake tijdens een gesprek, ze gaf toen aan dat ze er geen probleem mee heeft als ik alcohol drink in haar gezelschap, maar dat zij het zelf niet zal nemen. Prima toch?


Ja en mooi als je zo rekening met elkaar houdt. Want je bent vrienden. Daarom zei ik al: je kan beter vrienden zijn dan vage kennissen want vrienden houden rekening met elkaar. En als je met zendelingen en evangelisten spreekt zullen die vaak ook benadrukken hoe belangrijk relaties zijn als je wat wil delen van je geloof.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

zendeling

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor zendeling » 10 sep 2021 13:18

Nina schreef:Lekker veilig in je eigen kringetje dus.

Ik heb diverse kennissen en familieleden die alcohol drinken of vlees eten.
Maar het zullen nooit mijn vrienden worden, ik ga niet met ze aan tafel als ze vlees eten of met ze uit of op vakantie.
Ik kom dus wel degelijk buiten mijn kring van klimaatvriendelijke spiritueel actieve, diervriendelijke personen, maar ze worden niet mijn vrienden.

Nina

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Nina » 10 sep 2021 13:44

zendeling schreef:Ik heb diverse kennissen en familieleden die alcohol drinken of vlees eten.
Maar het zullen nooit mijn vrienden worden, ik ga niet met ze aan tafel als ze vle :roll: :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden: es eten of met ze uit of op vakantie.
Ik kom dus wel degelijk buiten mijn kring van klimaatvriendelijke spiritueel actieve, diervriendelijke personen, maar ze worden niet mijn vrienden.


Ik kan het me voorstellen, dat zou onze Heer ook nooit hebben gedaan :neeschudden:

Gebruikersavatar
dingo
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 mar 2014 18:24
Contacteer:

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor dingo » 11 sep 2021 13:10

Nina schreef:Ik kan het me voorstellen, dat zou onze Heer ook nooit hebben gedaan :neeschudden:

Sure, Jezus ging niet aan tafel met tollenaars en schonk geen wijn in tijdens het laatste avondmaal.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Erik1960 » 11 sep 2021 14:27

dingo schreef:Sure, Jezus ging niet aan tafel met tollenaars en schonk geen wijn in tijdens het laatste avondmaal.

Om nog maar te zwijgen over het eerste door hem verrichtte wonder ;-)
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

zendeling

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor zendeling » 11 sep 2021 14:34

Jullie lijken heel 'eager' om precies in de voetsporen van Jezus te volgen.
Maar Jezus had geen thuis en zwierf rond als een vogel zonder nest.
Jezus stelde heel zijn leven in dienst van anderen en bekommerde zich niet om hoe Hij zich zou kleden of voeden.
Een leven van zware zelfopoffering was voor Jezus de norm.
Niets kon Hem afbrengen van Zijn doel om zijn discipelen de Heerschappij van God voor te leven.
Ik wil Jezus wel navolgen, maar pretendeer niet dat ik dat op diezelfde manier kan.

Gebruikersavatar
dingo
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 mar 2014 18:24
Contacteer:

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor dingo » 11 sep 2021 17:39

zendeling schreef:Jullie lijken heel 'eager' om precies in de voetsporen van Jezus te volgen.
Maar Jezus had geen thuis en zwierf rond als een vogel zonder nest.
Jezus stelde heel zijn leven in dienst van anderen en bekommerde zich niet om hoe Hij zich zou kleden of voeden.
Een leven van zware zelfopoffering was voor Jezus de norm.
Niets kon Hem afbrengen van Zijn doel om zijn discipelen de Heerschappij van God voor te leven.
Ik wil Jezus wel navolgen, maar pretendeer niet dat ik dat op diezelfde manier kan.

Prima dat je Jezus wil navolgen, dat probeer ik ook. Maar ik pretendeer niet dat mensen die vlees eten en of alcohol drinken daarom geen (christen)vrienden kunnen zijn. En dat al helemaal niet op basis van de bijbel.
Because there are rules does not mean the game is fair.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2021 18:43

zendeling schreef:Jullie lijken heel 'eager' om precies in de voetsporen van Jezus te volgen.
Maar Jezus had geen thuis en zwierf rond als een vogel zonder nest.
Jezus stelde heel zijn leven in dienst van anderen en bekommerde zich niet om hoe Hij zich zou kleden of voeden.
Een leven van zware zelfopoffering was voor Jezus de norm.
Niets kon Hem afbrengen van Zijn doel om zijn discipelen de Heerschappij van God voor te leven.
Ik wil Jezus wel navolgen, maar pretendeer niet dat ik dat op diezelfde manier kan.


Gelukkig hoeven we dan niet. En het is goed dat je daar bepaalde vormen voor kiest als je dat tot eer van God doet en dat je helpt. Tegelijkertijd is dan de vraag of je dat dan ook aan anderen moet opleggen of dat je op basis daarvan moet bepalen met wie je wel en niet om wil gaan. Gaat het dan niet juist tussen jou en God of tussen jou en Gods plan met jou instaan als jij zegt. Met dat soort mensen wil ik geen vrienden zijn. Want dat zegt niet alleen iets over je eigen houding maar ook over hoe je over mensen denkt die niet aan jouw eigen regels voldoen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor meribel » 12 sep 2021 09:44

Ik kom er net achter dat de reformatorische hoek, waar tv verboden is (of was?) gewoon hun eigen televisie programma maken op YouTube ? (Studio sgp)

Nergens staat de tijd stil blijkbaar

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2021 12:00

meribel schreef:Ik kom er net achter dat de reformatorische hoek, waar tv verboden is (of was?) gewoon hun eigen televisie programma maken op YouTube ? (Studio sgp)

Nergens staat de tijd stil blijkbaar


Veel orthodoxe christenen hebben geen tv maar wel internet, daar ontkom je niet aan. En ze zijn doorgaans ook niet per definitie tegen het kijken naar videobeelden maar meer tegen omdat er ook een hoop troep op tv is. Alleen geldt dat voor Youtube natuurlijk ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Haaibaai » 20 sep 2021 17:09

Wat is er mis met een gesloten wereld,prima dat men aan wereldmijding doet,men heeft er niets aan dat wereldse klatergoud.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor StillAwake » 21 sep 2021 08:09

Haaibaai schreef:Wat is er mis met een gesloten wereld,prima dat men aan wereldmijding doet,men heeft er niets aan dat wereldse klatergoud.

In hoeverre is wereldmijding te combineren met "zoutend zout" zijn?
We zijn als christenen nog steeds in de wereld geplaatst (IN de wereld, maar niet VAN de wereld), en hebben daar ook onze taak...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten

cron