Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dies

Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Dies » 09 jan 2017 16:19

Ik heb de indruk dat de reformatorische wereld steeds meer een subcultuur wordt. En dan bedoel ik niet alleen mensen die lid zijn van de (O)GG(iN); HHK of de uiterst rechter flank van CGK en GB. Het is iets wat ik ook steeds meer aantref in het midden segment van de Gereformeerde Bond.
Met een subcultuur bedoel ik een cultuur die niet alleen niet openstaat voor buitenstaanders, gelovig of niet gelovig, maar ook niet het gesprek met hen aangaat. Ik vraag me af wat daar achter zit.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Cathy » 09 jan 2017 18:10

Wat is de aanleiding dat je zo denkt?
Ik voel me aangesproken. :wink:

Alvast vooruitlopend op je antwoord: de indruk bestaat dat de wereld steeds onveiliger wordt. Dan is het logisch om jezelf tussen vertrouwde personen terug te trekken. Steeds weer het gesprek aangaan kan ook heel vermoeiend zijn. Zeker wanneer je merkt dat er niet goed geluisterd/ gelezen wordt en/of men in onderbuik gevoelens blijft hangen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Dies

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Dies » 09 jan 2017 18:43

Cathy schreef:Wat is de aanleiding dat je zo denkt?
Ik voel me aangesproken. :wink:

Het is iets wat ik signaleer. Het wordt steeds meer een onbereikbare groep, voor buitenstaanders.
Je kan het ook afleiden van het bestaan van de Reformatorische Thuiszorg en kraamhulp (RST). Alsof je er iets van krijgt als er een niet-reformatorische of niet-christelijke thuishulp of kraamverzorgster over de vloer komt.

Maar misschien herken je jezelf er niet in? Dat kan en in dat geval gaat het niet over jou.

Cathy schreef:Alvast vooruitlopend op je antwoord: de indruk bestaat dat de wereld steeds onveiliger wordt. Dan is het logisch om jezelf tussen vertrouwde personen terug te trekken. Steeds weer het gesprek aangaan kan ook heel vermoeiend zijn. Zeker wanneer je merkt dat er niet goed geluisterd/ gelezen wordt en/of men in onderbuik gevoelens blijft hangen.

Ik denk dat het juist meevalt. Seculiere of niet reformatorische thuiszorg of kraamzorg komt ook over de vloer bij anders denkenden. Bijvoorbeeld moslims. Het is dan gewoon professioneel om gewoon je werk te doen en rekening te houden met de eigen opvattingen in een gezin. Niemand dwingt je om het gesprek aan te gaan.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor benefietdiner » 09 jan 2017 20:14

Dies schreef:Met een subcultuur bedoel ik een cultuur die niet alleen niet openstaat voor buitenstaanders, gelovig of niet gelovig, maar ook niet het gesprek met hen aangaat. Ik vraag me af wat daar achter zit.
Dat is eigenlijk heel eenvoudig.
Ik weet niet of je dit gelezen hebt ‘Evangeliseren op refobeurs: wel of niet nodig?’.
http://www.rd.nl/kerk-religie/evangelis ... -1.1110725
Veel reformatorische mensen leven in angst over de vraag of ze wel uitverkoren zijn.
Je begrijpt natuurlijk wel als je zelf niet zeker ben of je in Jezus behouden bent je het ook nimmer aan een ander kunt uit leggen of evangeliseren en dat brengt en houd de subcultuur tot / in stand.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor lekkerbek » 09 jan 2017 20:35

Maar soms stel je je juist wel open en wordt je daarin erg teleurgesteld. Ik werkte op een refowerkplek en ben ook juist gaan veranderen omdat ik wat meer lucht wilde. Zit nu ongeveer 8 jaar in een alg xiekenhuis en er wordt toch gevloekt, echt in iedere zin moet er een vloek bij. Ik kan er niet meer tegen, ook niet tegen de koffiepraat daar die nergens over gaat, waar spottend over de dood wordt gepraat of spottend over iemand die geen abortus wil bij een medische afwijking. Ik zit nu weer hard in ons eigen kringetje te kijken voor een baan.
Mijn broer en zijn vrouw hebben 3 kraamverzorgsters gehad van buitenaf, maar was slecht bevallen. De 1 geen respect voor het Bijbellezen na het eten, de ander ging met een vd kinderen in gesprek over een lange broek dat ze onzin vond dat dit niet mocht en de 3e vond dat dit wel t maximum aan kinderen was, 3, anders mocht ze wel 2 kraamverzorgsters aanvragen want dat was niet meer te doen. Bij nr 4 is iemand van de RST geweest en voor t eerst een fijne kraamtijd gehad.
T kan dus ook komen dat je een beetje gedwongen wordt om in je eigen kring te blijven! Of weer binnen je eigen kring terug te gaan!
Het heeft altijd 2 kanten!

Dies

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Dies » 09 jan 2017 21:04

Lekkerbek schreef:Het heeft altijd 2 kanten!

Ik begrijp het punt. In feite heb je het dan over onprofessioneel gedrag van een kraamverzorgster. Geschikt om een klacht over in te dienen bij het kraamcentrum want het gebeurt in jouw huis en jouw gezin. Iets wat ze daar nooit kunnen negeren. In ons gezin is er nooit een probleem geweest en toch ook diverse keren kraamzorg gehad. Eén keer een RK kraamhulp en dat was bijzonder gezellig. Ik weet nog dat ik door haar naar de kerk werd gestuurd want dan hadden de dames het rijk alleen. :)~]

En het is toch niet zo dat je alleen pech kan hebben in een werkkring buiten eigen kring. Ik werk op een niet-christelijk bedrijf waar ik nog nooit heb horen vloeken. En bepaalde uitlatingen kan je ook langs je heen laten gaan. Misschien wel eens lastig maar het is niet jouw verantwoording, denk ik.
Laatst gewijzigd door Dies op 09 jan 2017 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor lekkerbek » 09 jan 2017 21:07

Dat is waar, eerst kon ik er meer tegen dan nu, eerst stoorde het me en nu doet het me pijn. Scheelt ook dat ik in Amsterdam werk, in een streekziekenhuis zul je dit ook veel minder hebben denk ik.

Dies

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Dies » 09 jan 2017 21:11

lekkerbek schreef:Dat is waar, eerst kon ik er meer tegen dan nu, eerst stoorde het me en nu doet het me pijn. Scheelt ook dat ik in Amsterdam werk, in een streekziekenhuis zul je dit ook veel minder hebben denk ik.

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is. Maarja, je kan niet uit de wereld weglopen. Ik zou me ervoor afsluiten. Zoiets als het ene oor in en het andere oor uit. Het is niet jouw verantwoording. Je bent aangenomen om je werk te doen.

Punt is ook dat het niet realistisch is om zich in eigen kring op te sluiten. God heeft ons nooit geboden om ons op te sluiten in een klooster.
Heeft de problematiek misschien ook te maken met dat reformatorische mensen vaak denken dat ze mensen erop moeten aanspreken als er gevloekt wordt bijvoorbeeld? Als je dat van jezelf niet perse hoeft te doen zorgt dat toch wel voor minder kramp.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor lekkerbek » 09 jan 2017 22:11

Nee daar heeft het niet mee te maken, als het gesprek erop komt dan is dat meegenomen maar als ik er steeds wat van ga zeggen ben ik alleen daar nog maar mee bezig.
Misschien dat het komt omdat de Heere meer voor me is gaan betekenen? Ik vind het gewoon moeilijk om aan te horen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Chaya » 10 jan 2017 14:20

Dies schreef:Punt is ook dat het niet realistisch is om zich in eigen kring op te sluiten. God heeft ons nooit geboden om ons op te sluiten in een klooster.
Heeft de problematiek misschien ook te maken met dat reformatorische mensen vaak denken dat ze mensen erop moeten aanspreken als er gevloekt wordt bijvoorbeeld? Als je dat van jezelf niet perse hoeft te doen zorgt dat toch wel voor minder kramp.

We zijn in de wereld geplaatst en zullen er dus door moeten, maar er niet van worden. Ons licht kan in de seculiere omgeving misschien een Lichtend Licht zijn. Maar meestal zijn de mensen niet bevattelijk of zelfs puur vijandig.
Je mag wel geloven hoor, maar doe dat lekker zo dat wij er geen last van hebben, is het credo.
Als het iemand is waar je dagelijks mee samenwerkt, zou ik er wel over praten ja. Soms zijn mensen zich helemaal niet bewust dat ze de naam van God als stopwoordje gebruiken (g*d ja).
Als het echt grove vloeken zijn, zeg ik er altijd iets van.
Meestal zijn het verbasteringen (in de vorm van jeetje, jeminee) die laat ik maar gaan.
lekkerbek schreef:T kan dus ook komen dat je een beetje gedwongen wordt om in je eigen kring te blijven! Of weer binnen je eigen kring terug te gaan!

Dat heb ik nu nog nooit gevoeld. Je kunt vrijwel alles in refo-verband of onder refovlag doen, maar ik zie daar niet de zin van in.
De seculiere ZZPer was een vreugde om in huis te hebben, ook tijdens het eten.
Net als de dakdekker. (die meteen voor de boekenkast ging staan) de kraamhulpen - niet christelijk - waren fantastisch. Ze lazen zelfs een stukje uit de kinderbijbel voor de kinderen.
Er werd gevraagd of ik bezwaar had tegen het aanzetten van de wasmachine op zondag.
Dies schreef:Ik heb de indruk dat de reformatorische wereld steeds meer een subcultuur wordt. En dan bedoel ik niet alleen mensen die lid zijn van de (O)GG(iN); HHK of de uiterst rechter flank van CGK en GB. Het is iets wat ik ook steeds meer aantref in het midden segment van de Gereformeerde Bond.

Ik zie het niet. Dat kan misschien plaatselijk verschillen.
Er zijn altijd mensen geweest die "angstig" zijn voor de grote boze buitenwereld. Zo hebben onze ouders ons niet laten opgroeien en doen wij ook niet met onze kinderen.
Mijn kind was na het doorlopen van het seculier gymnasium niet ongelovig geworden. Soms is de reformatorische school niet geschikt om bepaalde reden.
Cathy schreef:Steeds weer het gesprek aangaan kan ook heel vermoeiend zijn.

Maar je hoeft toch niet altijd het gesprek aan te gaan? Er zijn duizenden andere onderwerpen waar je het over kunt hebben.
Buitenstaanders hebben vaak zo het idee dat christenen niets mogen en van alles moeten.
"Dat mag zeker niet van je geloof", wordt dan gevraagd.
Ik mag alles, maar ik wil het niet, geef ik dan als antwoord. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Johan100 » 10 jan 2017 14:52

Dies schreef:Ik heb de indruk dat de reformatorische wereld steeds meer een subcultuur wordt.

Is dat zo? Ik vraag me dan af hoe je daar bij komt. Dat was toch vroeger meer zo? Bijna iedereen zit toch op facebook tegenwoordig? Om maar een voorbeeld te noemen. Ik zie juist meer wereldgelijkvormigheid.

Dies schreef:En dan bedoel ik niet alleen mensen die lid zijn van de (O)GG(iN); HHK of de uiterst rechter flank van CGK en GB. Het is iets wat ik ook steeds meer aantref in het midden segment van de Gereformeerde Bond.

Uiterst rechter flank, midden segment? ?:| Daar krijg ik hoofdpijn van.
Met een subcultuur bedoel ik een cultuur die niet alleen niet openstaat voor buitenstaanders, gelovig of niet gelovig, maar ook niet het gesprek met hen aangaat. Ik vraag me af wat daar achter zit.

Zelf zie ik het niet zo in mijn omgeving.
Er zijn 3 opties volgens mij.
1) mensen ( even algemeen gesproken) trekken zich helemaal terug in hun eigen wereldje/subcultuurtje. Of zogenaamde 'godsdienstige' wereldje.
2) wereldgelijkvormigheid. Mee doen met de wereld. Dit zijn twee uitersten.
3) Elk mens, wie het ook zij, is een afstammeling van Adam en is als een doelmisser geboren en leeft op dezelfde planeet. Door wedergeboorte/genade is dit anders geworden voor sommige mensen en dit dragen ze ook uit in de wereld. Ze weten dat ze niet beter zijn dan wie dan ook.

Ik denk dat deze drie soorten mensen allen wel aanwezig zijn.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor BladeStraight » 10 jan 2017 19:16

Ik ben het wel eens met de topicstarter. Veel mensen in de bevindelijk gereformeerde kringen brengen een groot deel van hun leven door met gelijkgestemden. Echte gesprekken met mensen die fundamenteel anders denken of in het leven staan hebben de meesten niet.

Dit geldt natuurlijk wel vooral in plaatsen waar een grote groep gelijkgestemden woont, zoals in Zeeland of op de Veluwe. Als je als verdwaalde refo in een stad woont, is het natuurlijk een ander verhaal.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Johan100 » 10 jan 2017 19:24

Topicstarter heeft het over meer gesloten dan vroeger. Ik vraag me af of dat zo is. Nu is Dies wel een paar jaar ouder (2x ) dan mij. Als je over 35 jaar geleden of meer spreekt, toen was Nederland veel minder dicht bevolkt, veel minder allochtonen en vermoedelijk veel meer mensen die iets met het christendom hadden en ook naar een kerk gingen, dus misschien ook minder gesloten waren. Dus wat verstaat men onder vroeger. Dies doelt denk ik op de laatste 20 jaar.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor lekkerbek » 10 jan 2017 19:46

Chaya het kan dat jij andere ervaringen hebt. Ik heb mijn ervaringen en daarom zou ik het na eerst 10 jaar en later 8 jaar in een algemene instelling gewerkt te hebben het liefst hier weggaan. Iedereen praat vanuit zn eigen hoek, ik dus ook. En na jaren gevloek kan ik er gewoon niet meer zo tegen. Prima als een ander dat wel kan!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor gravo » 10 jan 2017 19:49

De reformatorische cultuur wordt inderdaad gekenmerkt door een zekere geslotenheid. Maar het is goed om te bedenken dat dat een bewuste keus is. De mensen uit deze cultuur worden niet veroordeeld tot een positie in de marge. En het is ook helemaal geen marginale groep. Het is een sociaal, cultureel en economisch zeer sterke groep. Het verbindende element is religie. Gereformeerd protestants, met een vrij strikte leer. Ook het leven wordt in grote mate bepaald door religieuze voorschriften, geboden, gewoontes en taboes. Maar dat ontstaat niet uit onbekendheid met de wereld om hen heen. Het is geen achterlijkheid. Nee, het is een bewuste afzondering van specifieke zaken in de wereld. Over het algemeen is men behoudend en zijn klassieke waarden belangrijk. Klassieke religie, klassieke relaties, klassieke rolverdelingen, klassieke tijdsbesteding.
Maar op andere vlakken doet men volop mee met de wereld van nu: scholing, carrière, sociale media, vakantie, luxe, zaken doen, politiek, sport, genotsmiddelen of bestuur. Men is volop bekend met wat de huidige tijd aan mogelijkheden en gevaren met zich meebrengt. En men verkent die mogelijkheden ook stap voor stap. Denk aan TV, jongerendagen en social media. Deze worden veel minder vermeden dan vroeger.

Kennelijk gaat het goed samen. De leer lijkt soms alleen maar een ideaal te kennen van boetedoening, soberheid, bezinning, meditatie, strikte levenshouding, zelfverloochening, schuldbewustheid en jezelf wegcijferen. Maar het leven kan daar toch ook uitbundig zijn: mooie auto's, reizen, luxe, rijkdom en feestelijke bijeenkomsten. Hard werken, genieten en invloed uitoefenen in de samenleving en zo de eigen cultuur versterken en behouden.
Gesloten, maar niet opgesloten.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Huisje_op_de_hei en 23 gasten