Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Chaya » 09 sep 2019 13:39

Middelbare school mochten de kinderen zelf kiezen. En twee van hen kozen bewust de reformatorische.
Zij en wij hebben nooit moeite gehad met bepaalde regels.
Waarom? Ze zijn vooraf bekend dus dan weet je waar je je aan te houden hebt. Zo simpel is het.
En dat er soms helaas gepest wordt, of geblowd, of stiekem alcohol wordt genuttigd, is waar.
Op elke school zitten altijd wel een aantal kinderen die het voor de rest verpesten, regelmatig de grens negeren, geen zin hebben in school,
negatief gedrag vertonen.
Daar ontkom je niet aan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Nina » 09 sep 2019 14:11

Chaya schreef:Middelbare school mochten de kinderen zelf kiezen. En twee van hen kozen bewust de reformatorische.
Zij en wij hebben nooit moeite gehad met bepaalde regels.
Waarom? Ze zijn vooraf bekend dus dan weet je waar je je aan te houden hebt. Zo simpel is het.
En dat er soms helaas gepest wordt, of geblowd, of stiekem alcohol wordt genuttigd, is waar.
Op elke school zitten altijd wel een aantal kinderen die het voor de rest verpesten, regelmatig de grens negeren, geen zin hebben in school,
negatief gedrag vertonen.
Daar ontkom je niet aan.


Wij hebben onze kinderen ook zelf de middelbare school laten kiezen. Eén koos voor een reformatorische school (de overzichtelijkheid en rust in de klassen trok hem aan) en de andere wilde daar juist absoluut niet naar toe (had er ook niet gepast :D) en koos voor een andere christelijke school.
Toen onze zoon zijn keus had gemaakt, heb ik samen met hem het reglement bekeken, en gezegd dat wanneer hij koos voor een reformatorische school, hij dus ook koos voor deze regels en niet achteraf daar tegenaan moest gaan schoppen. Hij heeft zich daar keurig aan gehouden, hoewel hij de regel van geen korte broek maar belachelijk vond. (zeker wanneer hij dit vergeleek met de absurd korte rokjes van de meiden in zijn klas)

Ik heb ook regels op mijn werk waar ik niet achter sta, maar waar aan ik me wel moet conformeren. En anders zal ik een andere baan moeten zoeken, maar overal is wel wat. Zo is het leven nu eenmaal. Ik had wel het idee bij de reformatorische school dat sommige kinderen thuis zò strak werden gehouden, dat zij daarom tegen de regels aantrapten. Verder hadden we wat betreft de docenten niets te klagen; we vonden ze erg betrokken. Voor onze zoon was die school een goede keuze.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Chaya » 09 sep 2019 14:51

Nina schreef:Ik heb ook regels op mijn werk waar ik niet achter sta, maar waar aan ik me wel moet conformeren. En anders zal ik een andere baan moeten zoeken, maar overal is wel wat. Zo is het leven nu eenmaal.

Ik werkte bij een groot internationaal bedrijf, de vrouwen mochten geen lange broek dragen, ook geen broekpak!
Het had niets met christelijk te maken.
Ik heb daar geen enkele moeite mee.
Nina schreef:Ik had wel het idee bij de reformatorische school dat sommige kinderen thuis zò strak werden gehouden, dat zij daarom tegen de regels aantrapten.

Ja dat klopt. Er waren kinderen die als het ware uit hun dichtgeklapte kooitje mochten, gedurende de schooltijden.
Die meiden kwamen in een lange broek naar school fietsen, om zich vervolgens daar om te kleden. De lange broek hadden ze dan thuis in de schuur aangetrokken. Wat een gedoe toch.
Uiteraard was tv en bios verboden terrein, maar bij plots uitvallende uren ging de halve of driekwart klas dan naar de bios.
Nina schreef:Verder hadden we wat betreft de docenten niets te klagen; we vonden ze erg betrokken. Voor onze zoon was die school een goede keuze.

Wij hadden ook niets te klagen. Ook zeer goede begeleiding v.w.b. de vervolgopleiding. Ook werden ze in het laatste jaar voorbereid op het feit dat de meesten nu in een seculiere omgeving zouden verder studeren. Dat zou weleens een cultuurshock kunnen zijn.
Voor mijn kinderen niet, want wij wonen niet in een biblebeltdurpke.
Scheelt ook dat we niet in een refocultuur leven, nooit gedaan trouwens.
Ik heb zelf ook niet op een reformatorische school gezeten, maar op een degelijke gereformeerde. Verderop was de hervormde. Zo was dat toen nog verdeeld. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor MoesTuin » 09 sep 2019 15:18

Allemaal goed en wel dat ieder hierin zijn eigen keuzes maakt.
Maar hoe beantwoord je een vraag van een buitenstaander hierin?

Het niet toestaan van een korte broek bij jongens op een school heeft geen enkel doel en kan op geen enkele wijze onderbouwd worden.
Wij vinden het niet netjes is denk ik onvoldoende als meisjes wel met ontblote benen mogen lopen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2019 15:32

MoesTuin schreef:Allemaal goed en wel dat ieder hierin zijn eigen keuzes maakt.
Maar hoe beantwoord je een vraag van een buitenstaander hierin?

Het niet toestaan van een korte broek bij jongens op een school heeft geen enkel doel en kan op geen enkele wijze onderbouwd worden.
Wij vinden het niet netjes is denk ik onvoldoende als meisjes wel met ontblote benen mogen lopen.


Helemaal mee eens, maar dat is niet alleen op scholen zo maar ook vaak in het bedrijfsleven. Het is een van de weinige punten waarin mannen achtergesteld worden... maar die cultuur houden we met z'n allen in stand. Wat mij betreft zo snel mogelijk afschaffen, met hoge temperaturen in lange broek uren op een stoeltje zitten en je een beetje uitleven in de pauzes is toch geen doen. Wat een onzin. Ik eis gelijke behandeling voor mannen en vrouwen als het gaat om blote benen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor MoesTuin » 09 sep 2019 15:46

Marnix schreef:Helemaal mee eens, maar dat is niet alleen op scholen zo maar ook vaak in het bedrijfsleven. Het is een van de weinige punten waarin mannen achtergesteld worden... maar die cultuur houden we met z'n allen in stand. Wat mij betreft zo snel mogelijk afschaffen, met hoge temperaturen in lange broek uren op een stoeltje zitten en je een beetje uitleven in de pauzes is toch geen doen. Wat een onzin. Ik eis gelijke behandeling voor mannen en vrouwen als het gaat om blote benen :-)


Gelukkig heb ik daar in mijn werkveld geen last van....
Maar in sommige werkvelden mag daarin wel wat veranderen ook wellicht :D

Maar om bij een jongeman van 17 te blijven,
Laat ze lekker in een korte broek naar school komen...
Waarom mag je op een refo basis school als 12 jarige wel een korte broek aan en het jaar erna op de middelbare refo school niet meer....
De benen zijn dan gewoon dezelfde toch :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Yoshi » 09 sep 2019 16:52

Aan de andere kant; waarom mogen sommige collega's van mij die gedetacheerd zijn wel in pak met stropdas op hun werk verschijnen en kan ik bij mijn huidige opdracht met spijkerbroek en polo? Waarom kan ik in deze opdracht met spijkerbroek en polo en was het in een andere opdracht pantalon met overhemd terwijl de climate control daar echt een stuk minder was?

Ook als volwassene heb je je soms gewoon te houden aan kledingvoorschriften. Weer of geen weer. Ga je bij je werkgever ook elke keer zeuren om versoepeling van de kledingvoorschriften of accepteer je het als een gegeven en steek je er verder geen negatieve energie meer in?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2019 19:36

Ik ook niet gelukkig. Bij ons loopt de helft van het mannelijke personeel met 25 graden in een korte broek rond.

En in de kerk ook, ligt er een beetje aan in welke wijkgemeente van onze fusiekerk ik zit hoeveel procent maar het zijn er in ieder geval genoeg. Dus je hoort me niet klagen, ik hoop alleen dat de cultuur een beetje verandert zodat het overal verandert. Want het is in mij ogen een nogal zinloze traditie.

Ik kwam laatst op een maandag in de wandelgangen op het werk in mijn korte broek een van onze dominees (AvdV) tegen en die zei met een knipoog: ha broeder, je hebt niet je zondagse broek weer aangetrokken zie ik. Nou, dat heb ik wel hoor. Daar kan hij wel om lachen en hij zei: ja dat is ook waar, dat kan tegenwoordig en daar is eigenlijk ook niks mis mee :-)

Yoshi schreef:Aan de andere kant; waarom mogen sommige collega's van mij die gedetacheerd zijn wel in pak met stropdas op hun werk verschijnen en kan ik bij mijn huidige opdracht met spijkerbroek en polo? Waarom kan ik in deze opdracht met spijkerbroek en polo en was het in een andere opdracht pantalon met overhemd terwijl de climate control daar echt een stuk minder was?

Ook als volwassene heb je je soms gewoon te houden aan kledingvoorschriften. Weer of geen weer. Ga je bij je werkgever ook elke keer zeuren om versoepeling van de kledingvoorschriften of accepteer je het als een gegeven en steek je er verder geen negatieve energie meer in?


Klopt, soms heb je je er aan te houden. Jammer maar waar. Maar af en toe even een ander geluid laten horen is ook wel goed, anders blijft het ook altijd hetzelfde. Met alleen “ja en amen” zeggen verandert er nooit wat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor K80 » 09 sep 2019 20:56

Vind het inderdaad vreemd dat scholieren geen korte broek aan mogen.
Dat je in sommige beroepen een bepaalde kleding code hebt kan ik wel goed begrijpen. Maar een middelbare school? Terwijl wel meiden in blote benen lopen?

Zelf draag ik nooit een korte broek, behalve met zwemmen.
Komt door mijn zieke geest dat ik een korte broek bij een volwassen man er niet uit vind zien. :-oo :wink:
Als kind had ik er al een hekel aan. Heb ook altijd gelijk kapotte benen. Ben nogal lomp denk ik :D
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2019 22:20

K80 schreef:Vind het inderdaad vreemd dat scholieren geen korte broek aan mogen.
Dat je in sommige beroepen een bepaalde kleding code hebt kan ik wel goed begrijpen. Maar een middelbare school? Terwijl wel meiden in blote benen lopen?

Zelf draag ik nooit een korte broek, behalve met zwemmen.
Komt door mijn zieke geest dat ik een korte broek bij een volwassen man er niet uit vind zien. :-oo :wink:
Als kind had ik er al een hekel aan. Heb ook altijd gelijk kapotte benen. Ben nogal lomp denk ik :D


Tja maar waarom mogen in het bedrijfsleven vrouwen doorgaans wel blote benen en mannen niet? Ik denk vooral omdat het bedrijfsleven een mannenwereldje is en vroeger nog meer was.

Ik draag juist heel vaak een korte broek. Afgelopen weekend ook en dan was het een graad of 16. Veel comfortabeler vind ik, warm heb ik het redelijk snel, koud zelden. Als het vriest loop ik met open jas buiten, met sneakers aan. Een sjaal heb ik niet (wat een rotdingen) en als ik zonder handschoenen buiten fiets en mijn vrouw met zijn mijn handen nog steeds warmer dan die van haar :-) geloof me, als ik dan met 25 graden net een lange broek buiten loop heb ik plakbenen. Mijn interne kachel werkt gewoon er goed. Soms is dat handig, soms ook niet :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Kapitein
Mineur
Mineur
Berichten: 234
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:04

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Kapitein » 10 sep 2019 06:52

K80 schreef:Vind het inderdaad vreemd dat scholieren geen korte broek aan mogen.
Dat je in sommige beroepen een bepaalde kleding code hebt kan ik wel goed begrijpen. Maar een middelbare school? Terwijl wel meiden in blote benen lopen?

Zelf draag ik nooit een korte broek, behalve met zwemmen.
Komt door mijn zieke geest dat ik een korte broek bij een volwassen man er niet uit vind zien. :-oo :wink:
Als kind had ik er al een hekel aan. Heb ook altijd gelijk kapotte benen. Ben nogal lomp denk ik :D


Als het op de werkvloer belangrijk is, mag vervolgonderwijs er energie in steken. Ik werk op het lab. Korte broeken zijn not done. Gewoon niet veilig. Een rokje met legging zou misschien kunnen, als doe ik het ook niet snel. Rokje met panty kan al helemaal niet. Als er iets tegen je benen aankomt, smelt de stof van een panty gelijk tegen je wond. Dat wil je niet. Dus op de studie, zodra we op het lab moeten is dat de regel. Zonder lange broek kom je er niet in. Maar hier hebben de studenten ook voor gekozen en het is met een begrijpbare reden.

Overigens, als jij of je ouders het niet eens zijn met de regels van een school, beslis hoe belangrijk je het vind en switch desnoods. Dat is de andere kant van het verhaal
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2019 08:31

Kapitein schreef:Als het op de werkvloer belangrijk is, mag vervolgonderwijs er energie in steken. Ik werk op het lab. Korte broeken zijn not done. Gewoon niet veilig. Een rokje met legging zou misschien kunnen, als doe ik het ook niet snel. Rokje met panty kan al helemaal niet. Als er iets tegen je benen aankomt, smelt de stof van een panty gelijk tegen je wond. Dat wil je niet. Dus op de studie, zodra we op het lab moeten is dat de regel. Zonder lange broek kom je er niet in. Maar hier hebben de studenten ook voor gekozen en het is met een begrijpbare reden.

Overigens, als jij of je ouders het niet eens zijn met de regels van een school, beslis hoe belangrijk je het vind en switch desnoods. Dat is de andere kant van het verhaal


Ik snap dat verband niet zo. Natuurlijk zijn er vakgebieden waar bedrijfskleding verplicht is of bepaalde kleding in verband met veiligheid. Je gaat als bouwvakker ook niet op je sandalen werken. Maar dat zegt voor school helemaal niets. Als je een opleiding gaat doen als brandweerman ga je toch ook niet tijdens theoretische lessen in je brandweeruniform met zuurstoflessen op je rug in het klaslokaal zitten? Dat doe je aan als het nodig is, niet als het niet nodig is. Ik neem toch aan dat als je theorielessen hebt, je best een panty kan dragen maar als je het lab in gaat moet je een lange broek aan. Daarnaast hebben we het vooral over middelbare scholen waar je doorgaans nog helemaal geen keuze hebt gemaakt wat je later wil gaan studeren. Het is vrij algemeen onderwijs en afhankelijk van wat je gaat doen kom je ooit ergens terecht waar een bepaalde kledingcode is... of niet. Of bepaalde kleren nodig zijn voor de veiligheid of niet.

Maar de regels zijn niet bedacht om dit soort redenen, om mensen klaar te stomen voor het werkende leven. Het zijn tradities die men soms met wat (vaak onjuist gebruik van) bijbelteksten probeert te onderbouwen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Kapitein
Mineur
Mineur
Berichten: 234
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:04

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Kapitein » 10 sep 2019 08:52

Marnix schreef:Ik snap dat verband niet zo. Natuurlijk zijn er vakgebieden waar bedrijfskleding verplicht is of bepaalde kleding in verband met veiligheid. Je gaat als bouwvakker ook niet op je sandalen werken. Maar dat zegt voor school helemaal niets. Als je een opleiding gaat doen als brandweerman ga je toch ook niet tijdens theoretische lessen in je brandweeruniform met zuurstoflessen op je rug in het klaslokaal zitten? Dat doe je aan als het nodig is, niet als het niet nodig is. Ik neem toch aan dat als je theorielessen hebt, je best een panty kan dragen maar als je het lab in gaat moet je een lange broek aan. Daarnaast hebben we het vooral over middelbare scholen waar je doorgaans nog helemaal geen keuze hebt gemaakt wat je later wil gaan studeren. Het is vrij algemeen onderwijs en afhankelijk van wat je gaat doen kom je ooit ergens terecht waar een bepaalde kledingcode is... of niet. Of bepaalde kleren nodig zijn voor de veiligheid of niet.

Maar de regels zijn niet bedacht om dit soort redenen, om mensen klaar te stomen voor het werkende leven. Het zijn tradities die men soms met wat (vaak onjuist gebruik van) bijbelteksten probeert te onderbouwen.


Natuurlijk zit ik weleens in een rokje in de theorielessen. Maar de man in het filmpje zegt dat leerlingen in het werkende leven ook weleens een lange broek aan zouden moeten. En daarvan zeg ik: laat die studies daarop voorbereiden (zoals ik daarop voorbereid wordt als ik het lab op ga)
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2019 09:10

Kapitein schreef:Natuurlijk zit ik weleens in een rokje in de theorielessen. Maar de man in het filmpje zegt dat leerlingen in het werkende leven ook weleens een lange broek aan zouden moeten. En daarvan zeg ik: laat die studies daarop voorbereiden (zoals ik daarop voorbereid wordt als ik het lab op ga)


Uiteraard maar dan gaat het om veiligheid en dan is het volkomen begrijpelijk. Dat is als je op de middelbare school zit doorgaans niet aan de orde.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Yoshi » 10 sep 2019 10:56

https://www.ad.nl/binnenland/bijna-niem ... ~ac8454be/

Natuurlijk BNNVARA tracht weer eens tegen het christendom aan te schoppen. Veruit de meest hypocriete en sneue omroep van Nederland. Grappig dat er geen animo voor is.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten