Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2019 11:34

Yoshi schreef:https://www.ad.nl/binnenland/bijna-niemand-doet-mee-aan-kortebroekenprotest-tim-hofman-bij-calvijn-college~ac8454be/

Natuurlijk BNNVARA tracht weer eens tegen het christendom aan te schoppen. Veruit de meest hypocriete en sneue omroep van Nederland. Grappig dat er geen animo voor is.


Toch is de onderbouwing ook wel heel zwak.

We hebben deze regel al meer dan 25 jaar”, zei het schoolhoofd tegen Hofman. ,,De lijn die wij volgen is dat mannen en vrouwen verschillend geschapen zijn en zich verschillend kleden.”

Dat je een regel al lang hebt is geen reden om het zo te houden. Sterker nog, het is een goede reden om de regel op zijn minst te heroverwegen. Dat mannen en vrouwen verschillend geschapen zijn en zich verschillend kleden is al helemaal geen goed argument op een school waar vrouwen niet in een broek mogen verschijnen. Een korte broek werkt dan net zo onderscheidend als een lange broek.

Overigens is dit een persoonlijke actie van iemand die presentator is bij BNN/VARA maar niet namens deze omroep dus je bewering dat BNNVARA weer aan het bashen is is niet terecht. Alleen Tim Hofman doet dat hier (voor zover het bashen is, ik vind het niet zo verkeerd dat dit soort onzinnige regels eens aan de kaak worden gesteld)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Yoshi » 10 sep 2019 12:01

Marnix schreef:Toch is de onderbouwing ook wel heel zwak.

We hebben deze regel al meer dan 25 jaar”, zei het schoolhoofd tegen Hofman. ,,De lijn die wij volgen is dat mannen en vrouwen verschillend geschapen zijn en zich verschillend kleden.”

Dat je een regel al lang hebt is geen reden om het zo te houden. Sterker nog, het is een goede reden om de regel op zijn minst te heroverwegen. Dat mannen en vrouwen verschillend geschapen zijn en zich verschillend kleden is al helemaal geen goed argument op een school waar vrouwen niet in een broek mogen verschijnen. Een korte broek werkt dan net zo onderscheidend als een lange broek.

Het D66 argument bij uitstek "het is niet meer van deze tijd" zegt evenmin iets en is geen enkel argument. En is de dood van menige norm, waarde en traditie.
Dat de schoolleider wel met een beter betoog had kunnen komen vind ik ook.
Overigens is dit een persoonlijke actie van iemand die presentator is bij BNN/VARA maar niet namens deze omroep dus je bewering dat BNNVARA weer aan het bashen is is niet terecht. Alleen Tim Hofman doet dat hier (voor zover het bashen is, ik vind het niet zo verkeerd dat dit soort onzinnige regels eens aan de kaak worden gesteld)

BNNVARA is een activistische politiek gemotiveerde omroepvereniging die er alles aan doet om de islam en links te promoten en het christendom en rechts te degraderen. Deze actie wordt gewoon gevoerd onder de vlag van BNNVARA met behulp BNNVARA apparatuur en personeel. Van belastinggeld dus. Ik zie geen reden om dat niet te benoemen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2019 12:32

Yoshi schreef:Het D66 argument bij uitstek "het is niet meer van deze tijd" zegt evenmin iets en is geen enkel argument. En is de dood van menige norm, waarde en traditie.
Dat de schoolleider wel met een beter betoog had kunnen komen vind ik ook.


Als je regels hebt moet je wel een helder verhaal hebben waarom je die regels hebt. Dan moet je niet aankomen met “we doen het gewoon al 25 jaar”. Net als dat je wanneer je regels verandert, je daar ook een goede reden voor moet hebben. Bijvoorbeeld dat het niet comfortabel en prettig is om met tropische temperaturen in een lange broek te lopen. Of dat het raar is dat meisjes wel blote benen mogen hebben en jongens wel...

BNNVARA is een activistische politiek gemotiveerde omroepvereniging die er alles aan doet om de islam en links te promoten en het christendom en rechts te degraderen. Deze actie wordt gewoon gevoerd onder de vlag van BNNVARA met behulp BNNVARA apparatuur en personeel. Van belastinggeld dus. Ik zie geen reden om dat niet te benoemen.


Ik zie dat het idd wel namens een programma van bnnvara is (Boos!) maar dit programma stelt vragen allerlei maatschappelijk dingen. Dat ze alleen naar christenen willen bashen en de Islam willen promoten is onzin. Het gaat hier puur om het bevechten van een (slecht onderbouwde) regel over korte broeken voor schoolgaande jongens en als dat op een seculiere school het geval was geweest (maar dat is nou eenmaal niet zo) hadden ze er net zo goed een item van gemaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Yoshi » 10 sep 2019 13:07

Marnix schreef:Ik zie dat het idd wel namens een programma van bnnvara is (Boos!) maar dit programma stelt vragen allerlei maatschappelijk dingen. Dat ze alleen naar christenen willen bashen en de Islam willen promoten is onzin.

De rode draad van bnnvara is ondubbelzinnig duidelijk.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor MoesTuin » 10 sep 2019 14:15

Yoshi schreef:https://www.ad.nl/binnenland/bijna-niemand-doet-mee-aan-kortebroekenprotest-tim-hofman-bij-calvijn-college~ac8454be/

Natuurlijk BNNVARA tracht weer eens tegen het christendom aan te schoppen. Veruit de meest hypocriete en sneue omroep van Nederland. Grappig dat er geen animo voor is.


Ik vind het wel of geen korte broek dragen waarover het programma gaat helemaal niets met christelijk te maken heeft.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Yoshi » 10 sep 2019 15:30

MoesTuin schreef:Ik vind het wel of geen korte broek dragen waarover het programma gaat helemaal niets met christelijk te maken heeft.

Het heeft wel degelijk met een christelijke subcultuur te maken.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor MoesTuin » 10 sep 2019 15:34

In die zin wel, maar net als Marnix aangaf, het programma gaat overal op af en de 17 jarige leerling heeft uit zich zelf contact gezocht met het programma...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2019 16:28

Dat de subcultuur christelijk is wil natuurlijk nog niet zeggen dat deze regel dat ook is. Daarom is het goed om regels en gewoonten soms te herzien, als blijkt dat het enkel traditie is zonder een Bijbelse onderbouwing
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Yoshi » 10 sep 2019 16:35

Totdat het herzien is is het gewoon onderdeel van die christelijke subcultuur en dus christelijk te noemen of we dat nou leuk vinden of niet. Ik snap niet wat het probleem is om te erkennen dat er zaken zijn in christelijke subculturen die we christelijk kunnen noemen maar waar we dus niet achter staan. Zo kan ik gerust erkennen dat het sola scriptura een christelijke leerstelling is terwijl ik de leerstelling verwerp. Het is simpelweg van een andere subcultuur dan de mijne desalniettemin christelijk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2019 21:55

Yoshi schreef:Totdat het herzien is is het gewoon onderdeel van die christelijke subcultuur en dus christelijk te noemen of we dat nou leuk vinden of niet. Ik snap niet wat het probleem is om te erkennen dat er zaken zijn in christelijke subculturen die we christelijk kunnen noemen maar waar we dus niet achter staan. Zo kan ik gerust erkennen dat het sola scriptura een christelijke leerstelling is terwijl ik de leerstelling verwerp. Het is simpelweg van een andere subcultuur dan de mijne desalniettemin christelijk.


Dat kan maar vragen om een Bijbelse onderbouwing is dan niet verkeerd. Op die manier zijn al tal van niet-bijbelse dingen die wel bij de christelijke cultuur of een christelijke subcultuur horen, aan het verdwijnen of verdwenen. Dat gaat niet zonder een tegengeluid dus het is goed dat dat tegengeluid er is. En dat wordt dan snel afgedaan als bashen, schoppen tegen tradities en zo maar de vraag is of dat zo erg is. Als iets Bijbels gezien juist is verandert het niet zomaar, als het menselijke verzinsels zijn gebeurt dat uiteindelijk wel en dat is alleen maar gezond.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Yoshi » 10 sep 2019 22:02

Marnix schreef:Dat kan maar vragen om een Bijbelse onderbouwing is dan niet verkeerd. Op die manier zijn al tal van niet-bijbelse dingen die wel bij de christelijke cultuur of een christelijke subcultuur horen, aan het verdwijnen of verdwenen. Dat gaat niet zonder een tegengeluid dus het is goed dat dat tegengeluid er is. En dat wordt dan snel afgedaan als bashen, schoppen tegen tradities en zo maar de vraag is of dat zo erg is. Als iets Bijbels gezien juist is verandert het niet zomaar, als het menselijke verzinsels zijn gebeurt dat uiteindelijk wel en dat is alleen maar gezond.

Bijbelse onderbouwing is slechts een rechtvaardiging zoeken voor de eigen mening. Met een beetje geknutsel kan je van alles bijbels onderbouwen. Of deze uiting van een christelijke subcultuur bijbels te onderbouwen is of niet is ook weinig relevant voor het gegeven dat het er is en nog wel enige tijd zal blijven zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2019 23:59

Yoshi schreef:Bijbelse onderbouwing is slechts een rechtvaardiging zoeken voor de eigen mening. Met een beetje geknutsel kan je van alles bijbels onderbouwen. Of deze uiting van een christelijke subcultuur bijbels te onderbouwen is of niet is ook weinig relevant voor het gegeven dat het er is en nog wel enige tijd zal blijven zijn.


Het is aan het veranderen en de praktijk leert dat dat in de ene subcultuur sneller gaat dan de ander maar dat het uiteindelijk dan overal wel verandert.

Dat het Bijbels rechtvaardigen leidt tot geknutsel is zo als men dingen gaat verdraaien om maar hun gelijk te houden (wat op dit punt wel een beetje het geval is) maar ik geloof ook dat het juist dan uiteindelijk geen stand houdt. Mensen gaan daar een keer doorheen prikken. Ik heb wel vaker het voorbeeld genoemd dat je niet naar de kerk mocht fietsen. Je kan het dan op tradities en gewoonten gooien en wat teksten verdraaien en zeggen dat het een goede gewoonten maar uiteindelijk verandert het wel omdat mensen gaan inzien dat er totaal geen Bijbelse grond voor is. Dat vind ik wel het mooie aan het “Sola Scriptura”. Leuk dat mensen dingen bedenken en met wat geknutsel dingen proberen te rechtvaardigen maar uiteindelijk moet je toch met een duidelijke Bijbelse onderbouwing komen. Anders hebben je gewoonten en tradities geen grond om niet te mogen veranderen. Anders is het wanneer het “Sola Scriptura” de Geest probeert in te perken door te stellen dan God op geen andere manier dan door de Bijbel tot mensen zou spreken, dat profetie, aanpassingen in de eredienst, andere liederen enzovoorts als verdacht worden aangemerkt omdat God alleen door het Woord en de verkondiging zou spreken. Maar zelfs dat is probleemloos Bijbels te onderbouwen. Het werk van de Geest en wat de Bijbel leert spreken elkaar daarin niet tegen, integendeel. De Bijbel leert heel duidelijk dat God op meer manieren spreekt. Daarom is het altijd goed om te vragen om een Bijbelse onderbouwing en kritische vragen te stellen bij zaken die niet bijbels te onderbouwen zijn maar puur menselijke tradities zijn... zeker als dat als maatstaf wordt gebruikt op basis waarvan anderen worden beoordeeld.

Daarom zei ik al eerder dat ik het zo schrijnend vind dat het doel van kledingregels is we niet zo kijken naar uiterlijkheden, maar dat het in de praktijk zo averechts werkt. Voor mijn gevoel ligt nergens de nadruk zo op uiterlijkheden dan in deze christelijke subcultuur.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Yoshi » 11 sep 2019 09:34

Marnix schreef:Dat vind ik wel het mooie aan het “Sola Scriptura”. Leuk dat mensen dingen bedenken en met wat geknutsel dingen proberen te rechtvaardigen maar uiteindelijk moet je toch met een duidelijke Bijbelse onderbouwing komen.

Tot zover de theorie. In de praktijk zien we al 500 jaar anders. En zullen we ook de komende 500 jaar anders zien.
Ik begrijp nog steeds niet wat je probleem nou helemaal is om te erkennen dat deze traditie christelijk is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2019 09:50

Yoshi schreef:Tot zover de theorie. In de praktijk zien we al 500 jaar anders. En zullen we ook de komende 500 jaar anders zien.
Ik begrijp nog steeds niet wat je probleem nou helemaal is om te erkennen dat deze traditie christelijk is.


Dat het geen bijbelse grondslag heeft. En dan zijn tradities maar tijdelijke dingen en moeten mensen soms een beeje aan de boom schudden zodat het verandert. Net als met zoveel tradities is gebeurd.
Laatst gewijzigd door Marnix op 11 sep 2019 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Yoshi » 11 sep 2019 09:53

Marnix schreef:Dat het geen bijbelse grondslag heeft. En dan zijn traditis maar tijdelijke dingen en moeten mensen soms een beeje aan de boom schudden zodat het verandert. Net als met zoveel tradities is gebeurd.

Dan heb je nogal een probleem met heel veel christelijke zaken. Inclusief het sola scriptura waar je probleem uit voortkomt. Succes en sterkte daarmee.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Huisje_op_de_hei en 27 gasten