Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2021 10:09

MoesTuin schreef:@ Marnix....Oneens :D
Voor jou een trucje om het weg te wuiven...
Zo makkelijk zal het deze keer niet gaan....
Neem alleen maar de verklaring namens de betreffende kerkenraad die ook spreekt namens die 497 ofzo zwijgende kerkgangers....
Hoe zie je dat dan?

Hoe dan ook....het feit is dat de reformatorische cultuur op een steeds grotere afstand komt te staan van het geheel van de maatschappij, maar dat is niet persé radicalisering in actieve vorm. Noem het een afglijden naar een sterker isolement, ofzo.....


Ik doelde in de eerste plaats op de kerk in Krimpen. Urk is een iets ander verhaal maar die zijn ook apart binnen de subcultuur die je noemt. En dat heeft veel meer te maken met de Urker subcultuur dan met de orthodoxe.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Prisma23 » 31 mar 2021 17:56

MoesTuin schreef:
Hoe dan ook....het feit is dat de reformatorische cultuur op een steeds grotere afstand komt te staan van het geheel van de maatschappij, maar dat is niet persé radicalisering in actieve vorm. Noem het een afglijden naar een sterker isolement, ofzo.....


Is dat zo? Refo's kruipen steeds dichter naar specifiek deel van de maatschappij

" ...terwijl de kerk afbrokkelt herrijst er een steeds imposantere zuil waar orthodoxe christenen onderdak vinden bij rechts-radicalen."

En waarom trekken mannenbroeders als Kees van der Staaij, Gert-Jan Segers en hun prominente partijleden op met radicaal-rechtse figuren?


Voor het complete artikel zie:

https://www.groene.nl/artikel/op-kruist ... m-en-geert

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Haaibaai » 20 apr 2021 16:57

Ook bij deze zogenaamde sub cultuur is de secularisatie al toe geslagen alleen ben hen heet dat de stille uit tocht,mensen die van deze groep afscheidt nemen soms met veel oud zeer en verbittering vindt je terug bij de Katholieken,Oud Katholieken of ook Anglicanen zo niet Oosters Orthodoxen, en een deel komt terecht bij de PKN en de rest wil met alles niets meer te maken hebben althans met het instituut als zo danig, wil niet zeggen dat ze niet meer geloven.Al deze geloofsgemeenschappen zouden is hand in eigen boezem moeten steken al zo hun enorme verdeeldheid en als die regeltjes die niets te maken hebben met een zuivere geloofsbeleving.NL van zeer Christelijk land nu de grootste secularisatie en nog gaan de alarmbellen niet af.

Het kan verkeren zei Bredero.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

zendeling

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor zendeling » 31 aug 2021 19:03

Ik ben zelf geen Refo, maar wel tamelijk orthodox.
Daardoor kan ik me wel voorstellen dat je jezelf ten dele afsluit voor mensen met een te liberale leefstijl zoals die vrij algemeen is geworden in ons deel van de wereld.

Ik voel me sowieso niet op mijn gemak bij mensen die drugs of alcohol gebruiken, tabak roken of die promiscu of al te zelfzuchtig zijn.
Maar dat ligt niet specifiek aan de groep waarmee ik me verbonden voel, volgens mij hebben orthodoxen van allerlei stromingen ongeveer datzelfde.
Je raakt onwillekeurig "besmet" door de leefstijl van mensen waar je veel mee omgaat, dus die kring kies je zorgvuldig uit.

De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik weinig orthodoxe christen, moslims of hindoes in mijn kennissenkring heb.
Die eersten zijn er dacht ik ook weinig in een grote stad.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2021 12:27

zendeling schreef:Ik ben zelf geen Refo, maar wel tamelijk orthodox.
Daardoor kan ik me wel voorstellen dat je jezelf ten dele afsluit voor mensen met een te liberale leefstijl zoals die vrij algemeen is geworden in ons deel van de wereld.

Ik voel me sowieso niet op mijn gemak bij mensen die drugs of alcohol gebruiken, tabak roken of die promiscu of al te zelfzuchtig zijn.
Maar dat ligt niet specifiek aan de groep waarmee ik me verbonden voel, volgens mij hebben orthodoxen van allerlei stromingen ongeveer datzelfde.
Je raakt onwillekeurig "besmet" door de leefstijl van mensen waar je veel mee omgaat, dus die kring kies je zorgvuldig uit.

De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik weinig orthodoxe christen, moslims of hindoes in mijn kennissenkring heb.
Die eersten zijn er dacht ik ook weinig in een grote stad.


Toch is het dan ook wel weer bijzonder om te zien dat Jezus at en dronk met zondaren en hem dat ook door de orthodoxe flank van de Joden behoorlijk werd aangerekend. De vraag is dan of "wie met pek omgaat wordt ermee besmet" dan het juiste credo is of dat er een onderschied is tussen het je inlaten met zondaren en je inlaten met zonde. Je kan natuurlijk prima open zijn naar de wereld zonder met ze mee te gaan doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

zendeling

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor zendeling » 01 sep 2021 13:29

Marnix schreef:Toch is het dan ook wel weer bijzonder om te zien dat Jezus at en dronk met zondaren en hem dat ook door de orthodoxe flank van de Joden behoorlijk werd aangerekend. De vraag is dan of "wie met pek omgaat wordt ermee besmet" dan het juiste credo is of dat er een onderschied is tussen het je inlaten met zondaren en je inlaten met zonde. Je kan natuurlijk prima open zijn naar de wereld zonder met ze mee te gaan doen.

Het gaat mij persoonlijk niet zozeer om mensen te mijden, maar dat ik ze niet opzoek als vrienden.

De dingen die je moet laten en doen om Jezus (of een andere gerealiseerde persoonlijkheid) te kunnen volgen gelden niet meer als de weg al voltooid is. Alles is immers een schepping van God of een projectie binnen de Heilige Geest.

Er leefde een heilige vrouw in India die haar eten op straat deelde met de wilde honden die ze ook van haar eigen bord mee liet eten.
Toen brahmins daar wat van zeiden, antwoorde ze dat de honden, zowel als het eten, als het bord en zij zelf Brahman waren, zij zag het onderscheid niet (meer).

Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat ik beinvloed raak door de levensstijl van de mensen waar ik nauwer mee omga.
In negatieve gevallen kan dat ten koste gaan van mijn discipline in de beoefening en kost mij dat de spirituele inspiratie die ik nodig heb.
Waarschijnlijk zou dat minder uitmaken als ik verder ben in die beoefening en ik minder beinvloedbaar ben geworden.

Gebruikersavatar
Lydia63
Sergeant
Sergeant
Berichten: 357
Lid geworden op: 02 mei 2021 15:51

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Lydia63 » 01 sep 2021 15:06

zendeling schreef:
Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat ik beinvloed raak door de levensstijl van de mensen waar ik nauwer mee omga.
In negatieve gevallen kan dat ten koste gaan van mijn discipline in de beoefening en kost mij dat de spirituele inspiratie die ik nodig heb.
Waarschijnlijk zou dat minder uitmaken als ik verder ben in die beoefening en ik minder beinvloedbaar ben geworden.


Je wordt sterker naarmate de jaren is mijn ervaring, mijden kan 'n oplossing lijken, maar als je alles wat moeilijk voor je is mijdt daar wordt je niet sterker door, dus mijn raad is, blijf onze Vader om kracht bidden :) het hele leven is een leerproces dat weet onze Lieve Hemelse Vader gelukkig ook wel, want we zijn van nature allemaal behept met zondige neigingen, dat veranderd niet in een keer na je bekering, ik wens je sterkte en wijsheid toe.
Mijn plan met jullie staat vast - spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven.

zendeling

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor zendeling » 02 sep 2021 17:51

Lydia63 schreef:Je wordt sterker naarmate de jaren is mijn ervaring, mijden kan 'n oplossing lijken, maar als je alles wat moeilijk voor je is mijdt daar wordt je niet sterker door, dus mijn raad is, blijf onze Vader om kracht bidden :) het hele leven is een leerproces dat weet onze Lieve Hemelse Vader gelukkig ook wel, want we zijn van nature allemaal behept met zondige neigingen, dat veranderd niet in een keer na je bekering, ik wens je sterkte en wijsheid toe.

Mijden zie ik als iets anders dan niet bevrienden.
Alleen als ik het gevoel heb dat die andere persoon in staat is tot een omslag (en ik daar sterk genoeg voor ben) zou ik een uitzondering maken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2021 22:33

zendeling schreef:Mijden zie ik als iets anders dan niet bevrienden.
Alleen als ik het gevoel heb dat die andere persoon in staat is tot een omslag (en ik daar sterk genoeg voor ben) zou ik een uitzondering maken.


Bevriend zijn kan juist ongekende mogelijkheden geven in het vertellen / laten zien van God is, ten opzichte van niet bevriend zijn. Opmerkelijk is in ieder geval wel dat Jezus zo bekend stond. Niet alleen dat Hij zondaren niet vermeed, hij wordt een vriend van tollenaars en zondaars genoemd. Als je dicht bij Hem leeft kan je dat denk ik zonder dat je wordt meegesleept in wat men doet. Maar vergeet niet, als je vrienden bent en dat is wederzijds, houdt men ook rekening met jou. Als je ongelovige vrienden hebt die niet geloven en weten dat jij dat wel doet en echt meent, zullen ze ook rekening met jou houden in wat ze zeggen en doen. En zien wat jij doet en daarnaar vragen en dat geeft je mogelijkheden. In hoeverre ben jij bang dan vriendschap met een niet-gelovige je beinvloedt? Het kan je geloof ook juist veel sterker maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

zendeling

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor zendeling » 03 sep 2021 09:59

Marnix schreef:Bevriend zijn kan juist ongekende mogelijkheden geven in het vertellen / laten zien van God is, ten opzichte van niet bevriend zijn. Opmerkelijk is in ieder geval wel dat Jezus zo bekend stond. Niet alleen dat Hij zondaren niet vermeed, hij wordt een vriend van tollenaars en zondaars genoemd. Als je dicht bij Hem leeft kan je dat denk ik zonder dat je wordt meegesleept in wat men doet. Maar vergeet niet, als je vrienden bent en dat is wederzijds, houdt men ook rekening met jou. Als je ongelovige vrienden hebt die niet geloven en weten dat jij dat wel doet en echt meent, zullen ze ook rekening met jou houden in wat ze zeggen en doen. En zien wat jij doet en daarnaar vragen en dat geeft je mogelijkheden. In hoeverre ben jij bang dan vriendschap met een niet-gelovige je beinvloedt? Het kan je geloof ook juist veel sterker maken.

Ik denk niet dat Jezus amicaal omging met dieven en moordenaars. Ze zouden hem niet in hun midden geaccepteerd hebben.
Maar als jouw goedheid hun "slechtheid" overtreft is inderdaad meer mogelijk. En dat gold zeker voor Jezus.

Zo niet, dan heb je de neiging zelf af te glijden naar hun niveau.
Voor je het weet zit je dan zelf bier te drinken of vlees mee te eten of je denkt, 'hm, ik kan die ochtendmeditatie best wel overslaan'.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2021 12:22

zendeling schreef:Ik denk niet dat Jezus amicaal omging met dieven en moordenaars. Ze zouden hem niet in hun midden geaccepteerd hebben.
Maar als jouw goedheid hun "slechtheid" overtreft is inderdaad meer mogelijk. En dat gold zeker voor Jezus.

Zo niet, dan heb je de neiging zelf af te glijden naar hun niveau.
Voor je het weet zit je dan zelf bier te drinken of vlees mee te eten of je denkt, 'hm, ik kan die ochtendmeditatie best wel overslaan'.


Hoeren en tollenaars. Ook een doort dieven dus. Eten en drinken was in die tijd behoorlijk amicaal. En hoezo heb je die neiging? Als je bevriend bent met mensen die niet geloven kan toch gerust je christelijke levensstijl handhaven? En als ze je uitnodigen om iets onchristelijks te doen kan je nee zeggen? Bier met ze drinken of af en toe vlees met ze eten lijkt me juist een uitstekend plan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

zendeling

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor zendeling » 04 sep 2021 06:43

Marnix schreef:Hoeren en tollenaars. Ook een doort dieven dus. Eten en drinken was in die tijd behoorlijk amicaal. En hoezo heb je die neiging? Als je bevriend bent met mensen die niet geloven kan toch gerust je christelijke levensstijl handhaven? En als ze je uitnodigen om iets onchristelijks te doen kan je nee zeggen? Bier met ze drinken of af en toe vlees met ze eten lijkt me juist een uitstekend plan.

Ja, dat kan allemaal.
Met jou zou ik dus niet snel bevriend willen raken.
Want ik zou niet in de verleiding willen komen om vlees, vis of alcohol (of andere drugs) te gebruiken.
Mijn geest en wil is voor de Heilige Geest en die moet zuiver blijven in mij.

Nina

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Nina » 04 sep 2021 07:12

zendeling schreef:Ja, dat kan allemaal.
Met jou zou ik dus niet snel bevriend willen raken.
Want ik zou niet in de verleiding willen komen om vlees, vis of alcohol (of andere drugs) te gebruiken.
Mijn geest en wil is voor de Heilige Geest en die moet zuiver blijven in mij.


Lekker veilig in je eigen kringetje dus. Ik ben bevriend met een moslima. Ik houd heel erg veel van haar, en heb bewondering voor haar hoe ze zich aanpast hier, terwijl ze haar vaderland verschrikkelijk mist. Ze is een prachtmens, maar het lukt maar niet om met Nederlanders vriendschappen op te bouwen.

Ik ben door haar geen moslima geworden, ik heb de Heer lief en daar praat ik ook met haar over. Als ik eerlijk ben, moet ik zeggen dat het makkelijker is om met een moslim over de God van de Bijbel te praten, dan met een seculiere Nederlander.

Blijf maar veilig in je eigen wereld "zendeling", zodat je niet in verleiding komt, dat deed onze Here Jezus ook.... of toch niet? Het gevolg is, dat je ook niet tot zegen kunt zijn van 'die ander'. Jammer, gemiste kans.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor naamloos » 04 sep 2021 08:02

Ik zou niet graag bevriend willen zijn met mensen die zich te goed voelen voor de gewone man/vrouw.
Ik moet er niet aan denken besmet te worden met dergelijke hoogmoed, grrrt! =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Marnix » 04 sep 2021 09:05

zendeling schreef:Ja, dat kan allemaal.
Met jou zou ik dus niet snel bevriend willen raken.
Want ik zou niet in de verleiding willen komen om vlees, vis of alcohol (of andere drugs) te gebruiken.
Mijn geest en wil is voor de Heilige Geest en die moet zuiver blijven in mij.


Vraag voor Nina: als die moslima bij je komt eten, zet je dan varkensvlees op tafel? Of als jij bij haar eet, kom je dan in de verleiding om tot Allah te bidden?

Volgens mij kan je beter vrienden zijn dan vage kennissen want vrienden houden rekening met elkaar. Los van de theologische discussie dat vlees eten en alcohol op zich geen zonde is. En het is al helemaal niet hoe christenen zich onderscheiden, het overgrote deel van de christenen eet vlees en drinkt alcohol… die vermijdt je dus ook? Ik denk niet dat het goed is om vriendschap af te laten hangen van je eigen gewoonten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten