Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dies

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Dies » 12 jan 2017 14:47

Johan100 schreef:Ik vond hier een uitleg met een treffend slot in het antwoord. http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/188 ... -gezindte/
Eigenlijk is het dan 'Reformatorische cultuur is verdeeld in subculturen en een deel is misschien een gesloten wereld' o.i.d..?

Er is sprake van een brede gereformeerde gezindte waar bijvoorbeeld ook de hele gereformeerde bond en de confessionele vereniging, de GKV en de NGK onder vallen. Voor de fusie van de GKN (synodaal gereformeerden) met de NHK werden ook de synodaal gereformeerden bij de gereformeerde gezindte gerekend. De rechterflank van de gereformeerde gezindte is het meer strikt op de belijdenisgeschriften betrokken deel van die gezindte: een deel van de GB, een deel van de CGK (Bewaar het Pand) de HHK, de GG, de GGiN en de OGG(iN). Samenvattend wordt deze groep ook wel aangeduid als de bevindelijk-gereformeerden. Het is een sociologische aanduiding dus vooral niet bedoeld als waardeoordeel.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Cathy » 13 jan 2017 20:21

Afgelopen dagen las ik een boek van Jonathan Sacks uit 2007: 'Een gebroken wereld heel maken'.
Hij beschrijft:
"Omdat we dagelijks via de tv met problemen worden geconfronteerd, krijgen we te maken met een cognitieve dissonantie. We willen helpen, maar wat elke van ons kan doen stelt te weinig voor. De geest keert zich onder een dergelijke druk naar binnen, zoekt bevrediging in zichzelf, of vervulling binnen de kleine kring van familie of vrienden, of heil binnen een gesloten gemeenschap. Deze wending naar binnen is in deze tijd een duidelijk verschijnsel in bijna alle Westerse samenlevingen. [..] Ze zijn een poging om een veilige ruimte te scheppen, een beschutting tegen de wereld daar buiten, een veilige haven in een harteloze wereld."

Dat geldt zeker voor de Refocultuur denk ik, terwijl die juist anders zou moeten zijn.
Sacks pleit ook voor een tegenovergestelde reactie.

Zelf ben ik een aantal jaren directeur geweest van een particuliere verpleegkundige thuiszorgorganisatie.
Welbewust niet christelijk genoemd. Ik wilde niet 'gelabeld' belanden binnen zo'n zuil.
Wel waren alle medewerkers christen. Dat vond ik wel belangrijk.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor MoesTuin » 14 jan 2017 11:46

Cathy schreef:
Zelf ben ik een aantal jaren directeur geweest van een particuliere verpleegkundige thuiszorgorganisatie.
Welbewust niet christelijk genoemd. Ik wilde niet 'gelabeld' belanden binnen zo'n zuil.
Wel waren alle medewerkers christen. Dat vond ik wel belangrijk.


Mooi Cathy!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor MoesTuin » 14 jan 2017 11:49

Gelukkig kan het hier en daar ook anders..... klik hier
In de toekomst zal er een volledige ommekeer plaats vinden, het is een kwestie van tijd denk ik....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Johan100 » 14 jan 2017 12:33

Misschien valt het allemaal wel mee Dies.

Met dat we hier aan het discussiëren zijn vindt dit en dit en dit en dit onder andere plaats.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Violetplane
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jan 2017 20:18

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Violetplane » 17 jan 2017 22:01

Ik vind de reactie van Gravo wel grappig.
Daarin zie je dat het leven van refo's eigenlijk uit 2 werelden bestaat. De wereldse, met luxe auto's, reizen etc en de kerkelijke waar het nog heel klassiek toegaat. Zo heb ik het binnen de GerGem (ben er niet opgegroeid maar kwam er regelmatig) ook ervaren. Op zondag waren ze heel anders dan doordeweeks. Op zondag waren ze heel christelijk om het zo maar te zeggen maar doordeweeks waren ze ineens niet meer zo christelijk.
Ik weet dat omdat ik met heel wat GerGem'ers gewerkt heb en ze dus zondags ook weer in de kerk tegenkwam.

Je kunt je geloof niet alleen op zondag beleven/leven dat moet ook doordeweeks. Bij alles wat je doet of je nou op vakantie gaat of een huis koopt, God wil bij je hele leven betrokken worden en zijn.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Johan100 » 20 jan 2017 07:18

Violetplane schreef:Ik vind de reactie van Gravo wel grappig.

Ja, die Gravo heeft hele leuke humor :roll: :wink:

Je kunt je geloof niet alleen op zondag beleven/leven dat moet ook doordeweeks. Bij alles wat je doet of je nou op vakantie gaat of een huis koopt, God wil bij je hele leven betrokken worden en zijn.

Als het een moeten is, is het wel erg zwaar hoor.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Prisma23 » 23 apr 2017 11:48

Wat precies een Reformatorische cultuur is blijft lastig.
Maar mij viel op dat er veel "Reformatorische" elementen ook in Rusland blijken te bestaan!

http://tiny.cc/zatpky

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor irmo » 24 apr 2017 19:11

Prisma23 schreef:Wat precies een Reformatorische cultuur is blijft lastig.
Maar mij viel op dat er veel "Reformatorische" elementen ook in Rusland blijken te bestaan!

http://tiny.cc/zatpky



Ik vond het wel een vermakeijke documentaire.
Vooral de manier van dicussieren.

`ik ben het niet met je eens´ Nou, dan ben jij de antichrist! Boeh!´

echt heel volwassen inderdaad.... :roll:

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor pannenkoek » 25 apr 2017 08:02

Ben het met je eens topic starter.
Een eigen dit en een eigen dat, we zijn geen licht meer op een kandelaar, maar een kaars onder een koornmaat.
Wat stralen we uberhaupt nog uit? Geen bordjes met kleding eisen in de hal vd kerk, maar iedereen is welkom.

HEb 22 jr in een Christelijk dorp gewoont, met een GG waar ik jaren naar toe ben geweest. Heb op een Christelijke school met reformatorische grondslag gezeten. Woon nu inmiddels 23 jr in het noorden. Als éénling hier in de omgeving. Voel me hier als een vis in het water. Geen zaai en oogstwerkzaamheden op zondag zoals vele anderen. Men weet waar je voor staat.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor Prisma23 » 25 apr 2017 15:57

"Reformatorische cultuur is een gesloten wereld" wordt aardig bevestigd in het volgende artikel.

https://tinyurl.com/mwtoraf

Grote woorden de ds. maar het "probleem" staat natuurlijk in geen verhouding met wat er zich buiten refoland afspeelt.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor MoesTuin » 27 apr 2017 11:23

MoesTuin schreef:Gelukkig kan het hier en daar ook anders..... klik hier
In de toekomst zal er een volledige ommekeer plaats vinden, het is een kwestie van tijd denk ik....



Ouder topic, had aleens eerder gereageerd.
Gesloten is nooit goed.
Dat is ook niet naar de bijbel, de Heere Jezus ging juist naar de mensen toe, zocht ze op, juist ook diegenen die Hem juist zo nodig hebben.
Maar gelukkig kan het ook anders, zoals zie bovenstaande.
Verder is het een kwestie van tijd, je ziet duidelijk veranderingen in de reformatorische cultuur (vergelijk nu maar eens met 20 30 jaar geleden)
Positief, alhoewel binnen sommige kringen in de Refowereld het als de werken van het kwaad of boze zien.
Maar God zal nooit verlaten de werken die Hij begon, wat Hij doet is goed. Zijn Trouw houdt eeuwig stand.
en zeker niet in de laatste plaats......ruimte bieden aan de werken van Zijn Heilige Geest...... (hoe vaak wordt de Heilige Geest wel niet gedwarsboomd binnen de reformatorische cultuur hier en daar, dat is een serieuze vraag en punt van grote aandacht voor mij)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor MoesTuin » 27 okt 2017 07:09

Een open brief aan de reformatorische gemeenschap.
Een spiegel die voorgehouden wordt.....


https://cip.nl/64995-open-brief-aan-all ... che-kerken

Tijd voor een hernieuwde Re-for-ma-tie
(ge)re-for-meerd worden ( opnieuw) is een proces wat nooit stopt of een einde heeft hier op aarde in het licht van Woord En Geest.
Het is een voortdurend proces wat doorgaat......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor MoesTuin » 07 sep 2019 08:21

Een reformatorische scholengemeenschap, het Calvijn college, in de media....

https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/leerli ... ~ad21080c/

Hierbij is toch wel opvallend dat een leerling zelf het you tube kanaal inschakelt ( hele actie hiervan te zien in een video via de link in bovenstaande kranten artikel)

Het is opmerkelijk om te constateren dat reformatorisch onderwijs met al die bijkomende menselijke verzonnen regeltjes door de meerderheid van de leerlingen en ouders niet meer ondersteund worden en de directie zich zonder dit goed te kunnen uitleggen zich verschuilen achter de kledingcode #-o

Ook opvallend dat de you tubers met warm onthaal op school door de leerlingen (niet de directie) ontvangen worden en de leerlingen de directie zelf laten weten niet gediend te zijn van hun regels over hun kleding.

Reformatorisch Onderwijs in de huidige vorm, hoe lang is het nog houdbaar, met een duidelijke zichtbare groter wordende kloof tussen schooldirectie en kinderen, maar ook ouders......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Reformatorische cultuur is een gesloten wereld

Berichtdoor K80 » 07 sep 2019 08:31

Vooral het "zo is het al 25 jaar" argument zal goed aanslaan bij de mensen.
Lekker conservatief.

Kan goed begrijpen dat de leerlingen het er niet mee eens zijn. Het gros heeft namelijk niet zelf voor deze school gekozen, maar moeten van hun ouder hier naar toe.

Zie nog de huilende klasgenootjes voor me met het afscheid van de lagere school. Die moesten ook naar Reformatorisch onderwijs met al die regeltjes. En natuurlijk meer dan een uur heen in de bus en een uur terug. I.p.v. minder dan een half uur fietsen.
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten