Tweede Kerstdag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Tweede Kerstdag

Berichtdoor Johan100 » 03 jan 2017 17:09

Boekenlezer schreef:[
Ik wil geen vrije dag met suikerfeest. Ik wil dan gewoon werken. Want ik ben tegen de islam.

Wat is dat voor naïef gekeuvel hier, over dat het wel leuk zou zijn om met suikerfeest vrij te hebben?! [-X

Dat is de geest van de oecumenie denk ik!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Tweede Kerstdag

Berichtdoor Chaya » 03 jan 2017 17:57

Boekenlezer schreef:Wat is dat voor naïef gekeuvel hier, over dat het wel leuk zou zijn om met suikerfeest vrij te hebben?! [-X

Wat zit je nu te mopperen, niemand zegt dit hier.
Boekenlezer schreef:Ik wil geen vrije dag met suikerfeest. Ik wil dan gewoon werken. Want ik ben tegen de islam.

Aangezien veel mensen, ook christenen, de 2e kerstdag niet zien als een christelijke feestdag waarop je naar de kerk gaat, denk ik dat deze daarom ingeruild gaat worden voor een andere.
Veel andere godsdienstigen zijn trouwer in hun vieringen op de geboortedagen van hun goden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tweede Kerstdag

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2017 19:20

Lijkt me een onzinnig argument Boekenlezer. Als je vrij bent op een dag wil dat niet zeggen dat je dus ook achter de inhoud van die dag staat. Seculiere Nederlanders gaan ook niet werken op christelijke feestdagen omdat ze tegen geloof zijn of omdat ze geen christen zijn. Mensen die tegen het koningshuis zijn zijn ook gewoon vrij op koningsdag zonder dat dat ze daarmee in gewetensnood zijn omdat het een Monarchistisch feest is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Tweede Kerstdag

Berichtdoor MoesTuin » 03 jan 2017 20:54

Chaya schreef:
Na een volle maand afzien sluiten moslims de ramadan op traditionele wijze af met het Suikerfeest. Een groots feest dat bol staat met bijvoorbeeld Turkse culinaire hoogstandjes. Wil jij jouw eigen Suikerfeestje vieren? VROUW zet voor jou en aantal typische Turkse gerechten op een rij. Smullen maar!
bron: vrouw.nl


Waar staan die lekkere hapjes in de vrouw?
Ik zie ze helemaal niet staan!

https://vrouw.nl/

(nieuw blad voor de #christen#vrouw?)

Chaya schreef:Dat moslims helemaal niets doen met kerst, is ook niet helemaal waar, kun je lezen in de moslimkrant:

http://demoslimkrant.nl/home/2013/12/88.html


Oproep tot..... welja, we leveren wel een kerstdag in hoor :-({|=
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Tweede Kerstdag

Berichtdoor Boekenlezer » 04 jan 2017 18:26

Chaya schreef:Wat zit je nu te mopperen, niemand zegt dit hier.

O nee? Marnix stelt het hier wel voor. Dat heb je zelf toch ook wel gezien? Je hebt er zelfs op gereageerd!

Marnix schreef:Lijkt me een onzinnig argument Boekenlezer. Als je vrij bent op een dag wil dat niet zeggen dat je dus ook achter de inhoud van die dag staat. Seculiere Nederlanders gaan ook niet werken op christelijke feestdagen omdat ze tegen geloof zijn of omdat ze geen christen zijn. Mensen die tegen het koningshuis zijn zijn ook gewoon vrij op koningsdag zonder dat dat ze daarmee in gewetensnood zijn omdat het een Monarchistisch feest is.

Als je als seculiere Nederlander niet naar de kerk gaat, maar wel vrij hebt met christelijke feestdagen, hoeft dat nog niet te betekenen dat je falikant tegen het christendom bent. Als zij het prima vinden om vrij te zijn met die dagen, dan is dat hun zaak.
Als het om het suikerfeest gaat, sta ik daar voor mijzelf anders in. Ik ben wèl falikant tegen de islam, en bedank ervoor om als niet-mohammedaan dan vrij te krijgen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Tweede Kerstdag

Berichtdoor pindas83 » 04 jan 2017 19:30

Chaya schreef:[


Dat moslims helemaal niets doen met kerst, is ook niet helemaal waar, kun je lezen in de moslimkrant:

http://demoslimkrant.nl/home/2013/12/88.html


De Fabeltjeskrant is er niks bij! :roll:

Dat moslims helemaal niets doen met kerst, is ook niet helemaal waar, kun je hier horen:

https://m.youtube.com/watch?v=zBlr-B8W-oA

En hier zien:

https://m.youtube.com/watch?v=IBBLNnoiiAM

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tweede Kerstdag

Berichtdoor Marnix » 05 jan 2017 09:18

Boekenlezer schreef:Als je als seculiere Nederlander niet naar de kerk gaat, maar wel vrij hebt met christelijke feestdagen, hoeft dat nog niet te betekenen dat je falikant tegen het christendom bent. Als zij het prima vinden om vrij te zijn met die dagen, dan is dat hun zaak.
Als het om het suikerfeest gaat, sta ik daar voor mijzelf anders in. Ik ben wèl falikant tegen de islam, en bedank ervoor om als niet-mohammedaan dan vrij te krijgen.


Klopt maar er zijn ook mensen die het geloof belachelijk, achterlijk of wat dan ook vinden. En die komen echt niet in gewetensnood als ze vrij zijn op 2e kerstdag, paasdag of pinksterdag. Dat was het punt. Stel dat ze een vrije dag voor het suikerfeest invoeren, dan mag je best tegen zijn, niks met het suikerfeest hebben en het onzin vinden, maar dat statement hoef je nog niet te maken door niet vrij te willen zijn. ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Tweede Kerstdag

Berichtdoor Arco » 09 jan 2017 11:16

Laten we eventjes een paar cijfers erbij halen:

Bron

Protestanten: 16%
Rooms-Katholieken: 24%
Moslims: 5%
Overige religies: 6%
Niet gelovigen: 49%

Puur op deze cijfers kan je dit zeggen:
De christelijke feestdagen zullen waarschijnlijk door 40% van de bevolking worden gesteund. Islamitische feestdagen waarschijnlijk door 5%.

Hierbij concludeer ik in ieder geval dat het zinloos is om over islamitische feestdagen als erkende feestdag te discusseren, aangezien slechts een marge van de bevolking daarmee gediend wordt.

Gaan we naar het aantal erkende feestdagen (waaronder religieuze feestdagen) kijken in heel Europa (bron):

Frankrijk: 11
Groot-Brittannië: 8
Luxemburg: 10
België: 10
Duitsland: 9
Nederland: 8

Waarom heeft Nederland er zo relatief weinig? Zet dat af tegen de wettelijke vakantiedagen, dan hebben Nederlanders slechts 28 vrije dagen. Terwijl de Fransen er 36 hebben.

Ik stel voor om meer vrije dagen te hebben:
4 en 5 mei
15 augustus: Maria-Tenhemelopneming (niet omdat ik Rooms-Katholiek ben, want dat ben ik niet, maar dat zou demografisch logisch zijn. En de meeste van onze buurlanden hebben dan ook een vrije dag)
31 oktober: Reformatiedag
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tweede Kerstdag

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2017 12:18

Je kan er ook een seculiere feestdag bij doen. Dat wordt door 49% van de bevolking gesteund :) Of je doet een vrije dag met het suikerfeest maar die geef je een seculiere naam. Algemene vrije dag. Dan word het door 54% van de bevolking gesteund. Op zijn minst.

Overigens zijn de protestantse feestdagen net zo goed ook voor de katholieken toch?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Tweede Kerstdag

Berichtdoor Arco » 09 jan 2017 12:23

Het is niet ongebruikelijk dat 1 mei een vrije dag is.

Wat ik bedoel te zeggen met al die cijfers en voorstellen is dat wij in Nederland in verhouding weinig feestdagen hebben waarop wij wettelijk vrij zijn. Dat er telkens gesproken wordt over een suikerfeest, maar dat die dag voor slechts 5% van de bevolking een issue is (of kan zijn).
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tweede Kerstdag

Berichtdoor Marnix » 09 jan 2017 23:20

Op dag van de arbeid vrij zijn vind ik zo'n paradox :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten