Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor benefietdiner » 15 dec 2016 09:10

Tsja wat werd daar toch allemaal gedaan in Sodom en Gomorra.

Uit de Bijbel kunnen we natuurlijk allemaal de geschiedenis van Lot en homoseksualiteit, maar over homo’s wil ik het in dit topic niet expliciet hebben mede omdat Refo-Web dat ook niet wil.

Mijn vraag is dus wat werd er nog meer voor slechte zaken gedaan in Sodom en Gomorra.

Bij het parlementsgebouw in Jeruzalem werd gedemonstreerd tegen een regel over roklengte en gesuggereerd dat dat een praktijk uit Sodom en Gomorra zou zijn.
Klachten over rokjeslengte Knesset: 'Sodom en Gomorra'
http://www.ad.nl/buitenland/klachten-ov ... ~a6f6a8a6/

Afbeelding

Is dat juist ? is dat ook een sodoms zonden in een te korte rok of jurk lopen?

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor BladeStraight » 15 dec 2016 15:04

Sodom en Gomorrah zijn symbool geworden voor seksuele losbandigheid. Daar stellen deze Joden dus een korte rok mee gelijk. Zelf lijkt het me een wat vreemd doorgetrokken vergelijking, maar goed, ieder z'n mening.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor naamloos » 15 dec 2016 15:46

benefietdiner schreef:Tsja wat werd daar toch allemaal gedaan in Sodom en Gomorra.
HSV: Zie, dit was de ongerechtigheid van uw zuster Sodom: trots, overvloed van voedsel en zorgeloze rust had zij met haar dochters. De hand van de arme en de behoeftige ondersteunde zij echter niet. Zij verhieven zich en deden een gruweldaad voor Mijn aangezicht. Daarom deed Ik hen weg, zodra Ik het gezien had.

NBV: Je zuster Sodom en haar dochters hebben zich niet zo slecht gedragen als jij en je dochters. Terwijl zij zich toch, omdat ze genoeg te eten hadden en onbezorgd van hun rust konden genieten, hoogmoedig gedroegen en niets deden voor de armen en de machtelozen. Ze verhieven zich boven de anderen, wat ze deden vond ik gruwelijk. Ik zag het en heb hen weggevaagd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Prisma23 » 15 dec 2016 16:09

Volgens Rembrandt geen korte rokken in S&G.

Afbeelding

https://www.pubhist.com/w23177

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Arco » 15 dec 2016 16:33

Prisma23 schreef:Volgens Rembrandt geen korte rokken in S&G.


Je weet toch wel dat Rembrandt niet historisch getrouw schilderde?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Honesty

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Honesty » 15 dec 2016 18:49

*Verwijderd door moderator. Deze persoon had al diverse bans*

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 20:06

Het mes snijdt aan twee kanten. Korte broek hoort ook niet en zeker niet in de kerk.
Of zeg ik nu iets vreemds?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor pindas83 » 15 dec 2016 20:47

Johan100 schreef:Het mes snijdt aan twee kanten. Korte broek hoort ook niet en zeker niet in de kerk.


Johan, waar komt dit nu toch weer vandaan?
Net nu ik dacht dat we een stilzwijgende deal hadden altijd elkaars posts fantastisch te vinden en dan kom je met dit? :shock:
Ik ben in verwarring Johan :-k :?:

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 20:52

Ik kan er toch ook niets aan doen dat jij het niet fantastisch vindt?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 21:04

Oh nou valt het kwartje pindas83. 'Dit mag niet, dat mag wel, zo moet het, zo moet het niet, wetjes en regeltjes. Bedoel je dat?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor pindas83 » 15 dec 2016 21:09

Johan100 schreef:Ik kan er toch ook niets aan doen dat jij het niet fantastisch vindt?


Nou je zou wat harder kunnen proberen hè?! :wink:
Maar hoezo korte broek (of rok) hoort niet? Waarom is dat dan Johan? Ben je bang dat je het zwakke geslacht tot oneerbare voorstellen verleidt als je je knokige, behaarde knieën laat zien :lol: ? Of is het wat anders?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 21:18

pindas83 schreef:
Nou je zou wat harder kunnen proberen hè?! :wink:
Maar hoezo korte broek (of rok) hoort niet? Waarom is dat dan Johan? Ben je bang dat je het zwakke geslacht tot oneerbare voorstellen verleidt als je je knokige, behaarde knieën laat zien :lol: ? Of is het wat anders?


Ik proberen omdat jij roet in het eten gooit door een andere mening te hebben? ;)

Maar als je in een eredienst voor het aangezicht van God verschijnt is het toch wel eerbiedig als je netjes gekleed gaat?

Doordeweeks ook trouwens.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor gravo » 15 dec 2016 21:21

Tja mensen, de roklengte.
Pas maar op met dit onderwerp. Ik weet best dat jullie niet allemaal theologen zijn. En ik verwijt jullie dan ook niet dat jullie daar geen verantwoorde mening over kunnen hebben. Ik heb ook geen zin om hier alle ins en outs over de roklengte te noemen. Dat zou een heel verhaal worden. Maar het is niet zomaar een onderwerp.
Het ligt theologisch allemaal erg ingewikkeld. Het is, om het met een duur woord te zeggen, allemaal erg delicaat.
Jammer, om deze discussie echt goed te voeren (tot op de kern van het verhaal zeg maar), daar heb ik toch echt goede en breed bestudeerde theologen voor nodig. En heus, ik zie wel dat jullie goedbedoelde pogingen doen, maar helaas, het merendeel is hier toch niet-theoloog.
En dan wordt het allemaal wel erg moeilijk discussiëren. Niets ten nadele, maar de theologische basis is bij velen van jullie toch te smal.

En dat is jammer, maar helaas. Ik had zo graag eens diepgaander op de zaak willen ingaan, maar dat zal helaas blijken niet mogelijk te zijn. Jullie hebben eenvoudigweg niet de opleiding, kennis en inzicht om over roklengte op een zuivere en verantwoorde manier mee te praten.

Er zou feitelijk meer over gesproken moeten worden. Het is een van de meest prangende onderwerpen, die er op theologisch gebied zijn. Want het klinkt zo eenvoudig, de roklengte, maar o, welk een groot belang gaat er schuil in juiste theologische antwoorden op vragen over dit onderwerp.

Misschien moeten we het maar laten rusten en wat gemakkelijkere en eenvoudiger te begrijpen theologische onderwerpen ter hand nemen.
Het is van mijn kant geen onwil, beste mensen, maar onmacht.
Ik zou het er graag eens over hebben. Maar helaas, daarvoor tref ik hier te weinig theologische kennis en diepgang aan.
It needs (met eerbied gezegd) two to tango, nietwaar?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor Johan100 » 15 dec 2016 21:24

Fantast!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sodom en Gomorra roklengte……. en…..

Berichtdoor pindas83 » 15 dec 2016 21:28

Johan100 schreef:
Ik proberen omdat jij roet in het eten gooit door een andere mening te hebben? ;)

Maar als je in een eredienst voor het aangezicht van God verschijnt is het toch wel eerbiedig als je netjes gekleed gaat?

Doordeweeks ook trouwens.


Zo kan je het ook zien ja :mrgreen:

Het kan wel zijn dat je je uit eerbied netjes kleed, hartstikke mooi! Maar hoe dat er dan uit moet zien kan je niet voor een ander bepalen.
Ik zou trouwens niet weten waarom een korte brok of rok niet netjes zou kunnen zijn?!

@gravo

Mag ik een teiltje? Edit: aha sarcasme, ok dan gaan we wel weer over de eindtijd verder... ik heb ergens nog een aardige berekening liggen volgens mij! Beter?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten