Dominee zonder hoed

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Dominee zonder hoed

Berichtdoor benefietdiner » 31 okt 2016 18:46

Dominee zonder hoed.

Ik las in het Reformatorisch dagblad dat Ds. D. Heemskerk zijn hoed heeft afgezet.

De predikant van de Hersteld Hervormde Kerk in Ouderkerk a/d IJssel vind de hoed niet meer gepast als hij bijvoorbeeld op zieken bezoek gaat. Hij belast het gemeentelid in het ziekenhuis als mede patiënten vragen: ‘wat was dat voor een man en welke sekte hang hij/jij aan’, alsof je van een ander planeet ben aldus de predikant.

De predikant zegt verder dat hij met die hoed zelfs wel eens een ongeluk heeft veroorzaakt. Iemand bleef zolang omkijken dat die tegen een andere auto botste.

Toen ik het las dacht ik dominee heeft u nog niet veel meer in de gaten met die refo-kledij alsof het lijk dat die mensen van een andere planeet komen en ook nagekeken worden.

Als de voorganger zijn hoed mag afzetten omdat hij dat beter vind mogen zijn kerk leden toch ook zelf aantrekken wat ze leuk vinden. Maar dat blijkt niet te mogen.

*afbeeldingen verwijderd door moderator. Het lijkt me niet prettig om jezelf terug te zien in relatie tot de inhoud van deze posting*


Raar vind je niet.

Yoshi

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor Yoshi » 31 okt 2016 18:53

Ik vind het erg jammer dat de hoed uit het straatbeeld is verdwenen. Vind het wel mooi. :)
Alhoewel ik er zelf enkel 1 in de zomer draag als ik in een erg warm land ben.

Maar of de dominee wel of geen hoed draagt, dat is zijn zaak. Wel is het zo dat als hij het zelf niet doet hij zijn gemeente ook niet kan verplichten denk ik.

Op de eerste foto zie ik overigens 1 vrouw van het groepje zonder hoed. Schijnbaar is het ook daar een keuze. Of deze dominee het zijn gemeente dus oplegt is maar de vraag.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor JeeWee » 31 okt 2016 20:37

Ach ja, de dominee met een hoed...

Afbeelding

Als een geestelijke herkenbaar wil zijn, kies dan voor het witte boordje:
Inmiddels besluiten steeds meer predikanten om doordeweeks een boordje te dragen.
Nederland is een van de weinige landen waar dominees onherkenbaar in de publieke ruimte zijn.
Ds. Andre van den Bor was ooit krijgsmachtpredikant en als zodaniog herkenbaar door het kruis op z'n uniform.
In de krijgsmacht heeft hij ontdekt dat heel veel jonge mensen geen idee hebben wat een predikant is.
Logisch want als je nooit in een kerk komt, waar kom je dan een dominee tegen? En dan zijn ze meestal ook nog onherkenbaar.

Eerder hebben we hier op Refoweb ook over gehad...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor BladeStraight » 31 okt 2016 20:42

Als je in Italië bent zie je ook priesters en nonnen duidelijk herkenbaar rondlopen. Dat is daar heel normaal. Het is natuurlijk een teken van de secularisatie dat mensen moeilijk gaan doen om een predikant die een hoed draagt. Het lijkt me niet dat je je daar maar aan aan moet passen, maar dat is natuurlijk voor iedereen een eigen keuze.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor JeeWee » 31 okt 2016 20:50

Maar een hoed zoals die door sommige predikanten in de rechterflank wordt gedragen heeft toch niks met herkenbare ambtskleding te maken?
Het is hooguit iets uit vervlogen tijden.
Net zoals de kleding van orthodoxe Joden niets te maken heeft met hun geloof, maar slechts afstamt uit de vroegere dracht die Poolse Joden hadden...
Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor lekkerbek » 31 okt 2016 22:25

Meestal zie ik alleen een hoed bij een ds als er een begrafenis is, ik zie dit nooit in een ziekenhuis! Ik heb er zelf vaak in gelegen en ik werk in t ziekenhuis, maar een hoed heb ik er nooit gezien!
Wat zijn zwarte pak betreft: een verpleegkundige zei eens toen ik in t ziekenhuis lag: ik vind het fijn dat bij jullie de predikanten herkenbaar zijn! Als ze komen dan weet je dat ondanks dat het geen bezoekuur is, het prima is dat ze komen omdat het om een pastoraal bezoek gaat. Maar er zijn ook dominees die in hun spijkerbroek komen en hun spreek je aan en zegt erbij dat het nog geen bezoekuur is, maar dan blijken ze predikant te zijn en dat kun je niet echt checken.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor benefietdiner » 01 nov 2016 12:22

Plaatst je hier een foto die iedereen kan terug vinden op internet wordt deze verwijder. Refo-moderatoren hebben waarschijnlijk een hoog schaamte gevoel voor eigen achterban.
„Rare mensen, die refo’s”
Wat voor de orthodoxe Veluwenaar of Zeeuw heel gewoon is, vinden zulke vakantiegangers wel zeer bijzonder. Mensen die bij een temperatuur van rond de 30 graden keurig in rok of pak massaal toestromen naar een gebouw om daar ongeveer anderhalf uur stil te gaan zitten luisteren. Voor deze toeristen is het ook wel apart dat al die vrouwen en meisjes een hoed op hun hoofd hebben. Je ziet ze denken: „Knap warm, zo’n hoofddeksel.”

Soms hoor je als passerend kerkganger deze voorbijgangers vol verbazing hun vragen hardop uitspreken. Slechts weinig gemeenteleden beantwoorden ze, laat staan dat ze de vakantiegangers uitnodigen om mee naar binnen te gaan.

http://www.digibron.nl/search/detail/86 ... die-refo-s

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor Johan100 » 01 nov 2016 12:32

benefietdiner schreef:Plaatst je hier een foto die iedereen kan terug vinden op internet wordt deze verwijder. Refo-moderatoren hebben waarschijnlijk een hoog schaamte gevoel voor eigen achterban.
„Rare mensen, die refo’s”
Wat voor de orthodoxe Veluwenaar of Zeeuw heel gewoon is, vinden zulke vakantiegangers wel zeer bijzonder. Mensen die bij een temperatuur van rond de 30 graden keurig in rok of pak massaal toestromen naar een gebouw om daar ongeveer anderhalf uur stil te gaan zitten luisteren. Voor deze toeristen is het ook wel apart dat al die vrouwen en meisjes een hoed op hun hoofd hebben. Je ziet ze denken: „Knap warm, zo’n hoofddeksel.”

Soms hoor je als passerend kerkganger deze voorbijgangers vol verbazing hun vragen hardop uitspreken. Slechts weinig gemeenteleden beantwoorden ze, laat staan dat ze de vakantiegangers uitnodigen om mee naar binnen te gaan.

http://www.digibron.nl/search/detail/86 ... die-refo-s

Heb je ook nog met je 'refo-naaste' te doen of zet je jezelf liever af? Heb je slechte ervaringen opgelopen? Je generaliseert wel, je lijkt bevooroordeeld.
Ben ik ook weleens hoor. Maar wil je het zo houden?

'De refo' bestaat trouwens volgens mij niet. Definieer eerst maar eens wat je onder 'de refo' verstaat, a.j.b. :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor benefietdiner » 01 nov 2016 13:06

Johan100 schreef:'De refo' bestaat trouwens volgens mij niet. Definieer eerst maar eens wat je onder 'de refo' verstaat, a.j.b. :wink:
Ja zal weer een stukje kopiëren voor de definitie:
http://www.digibron.nl/search/detail/86 ... die-refo-s
Niet alleen het uiterlijk en het gedrag, maar vooral ook de gedachtewereld van reformatorische christenen roept steeds meer verbazing en in toenemende mate ook verbijstering op. In de ogen van de gemiddelde Nederlander doen deze reformatorische christenen niet alleen apart, maar denken ze ook apart.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor Johan100 » 01 nov 2016 13:20

benefietdiner schreef:
http://www.digibron.nl/search/detail/86 ... die-refo-s
Niet alleen het uiterlijk en het gedrag, maar vooral ook de gedachtewereld van reformatorische christenen roept steeds meer verbazing en in toenemende mate ook verbijstering op. In de ogen van de gemiddelde Nederlander doen deze reformatorische christenen niet alleen apart, maar denken ze ook apart.

Als reformatorische christenen apart zijn, zijn ze i.i.g. niet wereldgelijkvorig.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor benefietdiner » 01 nov 2016 13:49

Johan100 schreef:Als reformatorische christenen apart zijn, zijn ze i.i.g. niet wereldgelijkvorig.

Weer zo een typische gereformeerde refo uitdrukking; ‘wereldgelijkvormig’.
Wat is jou Bijbelse definitie van ‘wereldgelijkvormig’ ?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor mona » 01 nov 2016 13:59

Een kwestie van cultuur.

Ik moet altijd denken aan het mooie antwoord van dominee Pieters in Om Sions Wil.
Hij kreeg de vraag aller vragen: mag een vrouw een broek dragen.
Hij zei niet, dat het niet mocht.
Hij zei ook niet, dat het wel mocht.
Hij zei: je hebt culturele zaken en Bijbelse zaken.
Wat cultureel is, is aan verandering onderhevig. Kleding valt onder die categorie.
Wat Bijbels is, is vast. Gods richtlijnen zijn duidelijk in Zijn woord: eerbaar gekleed.

De hoed voor een man is typisch een culturele zaak.
Er is een tijd geweest dat dit een normaal onderdeel was van onze kleding.
Voor vrouwen ook trouwens: allebei droegen ze een hoed als men de straat op ging.
Dit is nu geen onderdeel meer van onze cultuur.

Wil je het wel een hoed wilt dragen als dominee: doe het.
Maar je zult een eenling zijn, en ja dan wordt er wel naar gekeken.
Je hoeft jezelf niet tot bron van spot te maken.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor Johan100 » 01 nov 2016 14:09

benefietdiner schreef:
Weer zo een typische gereformeerde refo uitdrukking; ‘wereldgelijkvormig’.
Wat is jou Bijbelse definitie van ‘wereldgelijkvormig’ ?


Dat is geen gereformeerde uitdrukking, maar een bijbelse uitdrukking.
Lees Rom.12 maar.

Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft.

Maar het ging over dominee zonder hoed en dat is inderdaad cultuur.

Petrus en Paulus stonden denk ik midden in de gemeente, maar refoland heeft (tegenwoordig) hun eigen pausjes.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor Chaya » 01 nov 2016 14:46

Deze predikant is van de oudere generatie. Ik zie hem wel met een hoed, en dan bedoel ik dat het bij hem goed passend is.
Ik zie eigenlijk nooit meer een hoed bij een predikant. Wel zag ik toen ik een begrafenis in de GerGem bijwoonde dat de predikant, die de begrafenis leidde, een hoed op had. Geen idee of dat speciaal voor die gelegenheid was, of dat hij hem ook op zondag draagt.
Ik vond een leuk stukje op digibron (uit 2006) over de outfitjes van de predikanten.
de topaccessoire van de ambtskleding: de hoed. De hoed van de dominee doet me denken aan de kleren van de keizer.
De predikanten van de Gereformeerde Gemeenten droegen na 1907 geen kuitbroek, bef of steek, maar ze hadden wel iets op het hoofd. Een hoed was in die tijd heel gewoon voor de dominee, de dokter, de advocaat en de burgemeester. Het stond deftig.

Bij het ambt van predikant hoort deftige kleding. Ook vandaag de dag. Daarover geen misverstand. Het ambt van de dienaar van het goddelijke Woord vraagt om respect. Dubbele eer, staat er zelfs in het formulier. Eerbied is anno 2006 een schaars goed geworden. Ook eerbied voor het ambt. Dat een predikant ook door zijn kleding iets laat zien van het bijzondere van zijn ambt, is dus zeker geen overbodige luxe.

Maar als ik een jonge predikant met zo''n zwarte hoed over het kerkpad zie lopen, vind ik dat niet deftig. Deftigheid is tijdgebonden. Een kledingstuk, een gebaar, een manier van spreken die vroeger deftigheid uitstraalde, kan nu potsierlijk, ouderwets en vreemd overkomen. Feit is dat van het hierboven genoemde rijtje hoedendragers in het maatschappelijke leven alleen de dominee is overgebleven. De dokter en de advocaat hebben de hoed allang afgezet.

Laat de dominee zich hoeden voor al te gedateerde kleding. De kuitbroek is verdwenen. Die missen we niet meer. Die zwarte domineeshoed mag wat mij betreft zo langzamerhand ook in de kast. Naast de steek van de ledeboerianen.

DE HOED VAN DE DOMINEE
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor benefietdiner » 01 nov 2016 14:53

Johan100 schreef:Dat is geen gereformeerde uitdrukking, maar een bijbelse uitdrukking.
Lees Rom.12 maar.

Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft.

Maar het ging over dominee zonder hoed en dat is inderdaad cultuur.

Petrus en Paulus stonden denk ik midden in de gemeente, maar refoland heeft (tegenwoordig) hun eigen pausjes.

Nu heb je een stukje uit Romeinen 12 geciteerd als definitie voor wereldgelijkvormigheid en dat is juist denk maar eerder definieerde je dat wereldgelijkvormigheid ‘apart’ betekende, apart t.o.v. kleding gedrag.
In Rom 12 lees ik: niet in brasserijen en dronkenschappen, niet in slaapkamers en ontuchtigheden, niet in twist en nijdigheid; welke de welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Dat heeft dus niets te maken met kleding apartheid zoals je eerst omschreef.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten