Dominee zonder hoed

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor JeeWee » 04 nov 2016 16:29

Chaya schreef:De zuster zei, geeft u uw mooie hoed maar even aan mij, dan leg ik hem op een veilige plek, zodat er geen vlekken op komen. Ze wikkelde hem zorgvuldig in een plastic zak.
Er werden geen spottende opmerkingen over gemaakt!
Die spot komt uit "eigen gelederen" .


Het gaat helemaal niet om spottende opmerkingen.
Die hoor of zie ik ook niet.
Op straat zal hij hooguit wat meewarige blikken krijgen.

Belangrijk is dat hij voor buitenkerkelijke mensen niet echt uitnodigend is.
Dat is een man met een priesterboord wel ...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor Speedy » 04 nov 2016 16:35

JeeWee schreef:
Belangrijk is dat hij voor buitenkerkelijke mensen niet echt uitnodigend is.
Dat is een man met een priesterboord wel ...


hahaha, je kan dingen blijven roepen, maar inmiddels bij navraag bleek wel dat een priesterboord ook niet echt uitnodigend is. Een geestelijke met zo'n boordje ging in de trein zitten. Vader haalt kind naast de desbetreffende geestelijke vandaan met de opmerking is niet zo prettig om daar te zitten .. Diverse geestelijken krijgen daar opmerkingen over naar hun hoofd. ............ Of op straat wordt hun nageroepen: 'hee pedo' ........ erg uitnodigend ..
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor Chaya » 04 nov 2016 16:39

JeeWee schreef:Belangrijk is dat hij voor buitenkerkelijke mensen niet echt uitnodigend is.
Dat is een man met een priesterboord wel ...

Terwijl men dit - ook op seculiere begrafenissen - heel gewoon vindt
Afbeelding

Van mij hoeft die hoed ook niet, zeker niet bij jongere predikanten. Maar bij sommige oudere predikanten (die zijn dan vaak met emeritaat) vind ik het toch wel plechtig.
En het priesterboord is een tijdje "verdacht" geweest, om bepaalde reden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor Yoshi » 04 nov 2016 16:53

Speedy schreef:hahaha, je kan dingen blijven roepen, maar inmiddels bij navraag bleek wel dat een priesterboord ook niet echt uitnodigend is. Een geestelijke met zo'n boordje ging in de trein zitten. Vader haalt kind naast de desbetreffende geestelijke vandaan met de opmerking is niet zo prettig om daar te zitten .. Diverse geestelijken krijgen daar opmerkingen over naar hun hoofd. ............ Of op straat wordt hun nageroepen: 'hee pedo' ........ erg uitnodigend ..

Het heeft ook een keerzijde idd. Voornamelijk omdat het volk opgehitst wordt en kortzichtig is.

Toen het drama bij het Hofnarretje naar buiten kwam moesten mannen die in de kinderopvang werkten zich plots verantwoorden terwijl ze nooit wat gedaan hadden of in opspraak waren geraakt. Hebben hun baan op moeten zeggen. Tot op de dag van vandaag zie je vrij weinig mannelijke leerkrachten in de onderbouw van het basisonderwijs omdat ze gewoon met een scheef gezicht aan worden gekeken. Hetzelfde volk wat zo kortzichtig naar pedofilie kijkt en wijst zou eens de statistieken van pedofilie erbij moeten pakken.

En ja, ook priesters hebben het soms zwaar, dat is overigens van alle tijden wel. Ook vandaag de dag worden ze nog wel eens bespuugd op straat. De andere zijde is ook dat er hele mooie dingen gebeuren. Goede gesprekken die anders niet hadden plaatsgevonden, mensen die spontaan (bijvoorbeeld in de trein) ter biecht willen gaan, mensen die de pastoor op straat aanspreken een gesprek hebben en de zondag erop na jaren of voor het eerst in de kerk zitten. Makkelijker op ziekenbezoek, bij dat ongeluk wat toevallig je pad kruist nog de laatste sacramenten kunnen toedienen aan iemand die stervende is enz enz.

Dat mensen ergens iets negatiefs aan verbinden wil niet zeggen dat we daarvoor moeten zwichten.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor pannenkoek » 04 nov 2016 18:00

Ooit kwam hier een student die net mocht preken. En hij kwam.... met hoed.
Dat hoeft van mij echt niet! En van uit ónze gemeente zijn wij dat ook niet gewend.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2016 00:25

Chaya schreef:Terwijl men dit - ook op seculiere begrafenissen - heel gewoon vindt
Afbeelding



Ja, maar alleen bij begrafenissen. Net als een "donkere sobere kleding svp". Misschien moet dat wel te denken geven? Veel van de kledingcultuur in de rechterflank is natuurlijk ook een uiting van "ellendekennis en gebrokenheid". Maar of dat nou is wat je als christenen moet uitdragen en uitstralen? Daar heb ik wel moeite mee. De somberheid. Alsof je naar een begrafenis gaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor Chaya » 05 nov 2016 09:54

Marnix schreef:Ja, maar alleen bij begrafenissen. Net als een "donkere sobere kleding svp". Misschien moet dat wel te denken geven? Veel van de kledingcultuur in de rechterflank is natuurlijk ook een uiting van "ellendekennis en gebrokenheid". Maar of dat nou is wat je als christenen moet uitdragen en uitstralen? Daar heb ik wel moeite mee. De somberheid. Alsof je naar een begrafenis gaat.

Iemand kan dit werkelijk zo beleven. Kleding is vaak een uiting hoe je je voelt, hoe je bent als persoon.
Ik ken mensen die dit zo beleven en dus in het donker gekleed gaan.
Maar ik ken ook jongelui (voornamelijk meiden) die zich in zwarte gewaden hullen, hun haren pikzwart of hennarood verven en hun gezicht juist wit poederen. Moet ook kunnen.
Waarom dan zo'n gezeur over een hoed van een predikant of het feit dat veel predikanten in een zwart kostuum lopen.
Dan is het opeens niet vrijheid?
Ik merk dat er met 2 maten wordt gemeten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor benefietdiner » 05 nov 2016 11:04

In Nederland is de traditie bij begrafenissen inderdaad zwart (is eigenlijk geen kleur) of donker, grijs.
We hebben in Nederland de koninklijke familie als voorbeelden hoe het behoord te zijn als wederom geboren christenen.
Prins Hendrik koos voor een witte uitvaart en ook Koningin Wilhelmina koos voor de kleur wit op haar eigen begrafenis. Ze geloofde in de wederopstanding en had enkele voorschriften laten vastleggen. Zo wilde zij in plaats van tekenen van het koningschap een open Bijbel op haar kist. Deze moest worden opengelegd bij hoofdstuk 17 van het Evangelie van Johannes. ‘En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtige God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt’.
Wat heeft dat weinig navolging gekregen alsof een christen totaal geen toekomst heeft.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2016 15:00

Chaya schreef:Iemand kan dit werkelijk zo beleven. Kleding is vaak een uiting hoe je je voelt, hoe je bent als persoon.
Ik ken mensen die dit zo beleven en dus in het donker gekleed gaan.
Maar ik ken ook jongelui (voornamelijk meiden) die zich in zwarte gewaden hullen, hun haren pikzwart of hennarood verven en hun gezicht juist wit poederen. Moet ook kunnen.
Waarom dan zo'n gezeur over een hoed van een predikant of het feit dat veel predikanten in een zwart kostuum lopen.
Dan is het opeens niet vrijheid?
Ik merk dat er met 2 maten wordt gemeten.


Omdat je cultuur niet in strijd mag zijn met wat de Bijbel leert. Ik heb geen moeite met predikanten die een hoed dragen uit eerbied. Maar wel als kleding een uiting wordt van zondigheid en ellendekennis. En als anderen dan op basis daarvan ook nog eens worden veroordeeld vanwege hun te lichte kleding, niet netjes genoeg, niet lang genoeg enz.

God neemt je rouwkleed weg en kleedt je in vreugde. (Psalm 30).
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Dominee zonder hoed

Berichtdoor JeeWee » 05 nov 2016 23:01

Speedy schreef:hahaha
fijn dat ik je kan laten lachen
Speedy schreef:maar inmiddels bij navraag bleek wel dat een priesterboord ook niet echt uitnodigend is. Een geestelijke met zo'n boordje ging in de trein zitten. Vader haalt kind naast de desbetreffende geestelijke vandaan met de opmerking is niet zo prettig om daar te zitten .. Diverse geestelijken krijgen daar opmerkingen over naar hun hoofd. ............ Of op straat wordt hun nageroepen: 'hee pedo' ........ erg uitnodigend ..

Tja, dat soort dingen zal vast wel voorkomen.
Van meerdere predikanten met boordje heb ik echter wel gehoord dat zij zeer regelmatig werden en worden aangesproken als geestelijke...
Van wijlen ds. A. Bac heb ik iets anders vernomen.
Toen hij als agrariër werd geroepen tot het ambt van predikant, ging hij terstond een hoed dragen. Overigens een heel lelijke hoed.
Hij zei zelf dat hij regelmatig spottende opmerkingen kreeg...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron