Wat zou Paulus over de Boerkini zeggen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Wat zou Paulus over de Boerkini zeggen?

Berichtdoor JeeWee » 04 okt 2016 11:04

Die vraag zag ik ergens staan. En die vraag prikkelde.
En gelijk komt er al een leuke achteraan: "Kleding zal ons niet dichter bij God brengen".
Het lijkt een beetje op de tekst van Paulus uit 1 Kor. 8: Voedsel zal ons niet dichter bij God brengen
Uiterlijkheden en geloof – we hebben het er maar druk mee. dat is altijd al het geval bij ons refo's en deze zomer ook nog eens de Boerkini.
Diej staat symbool voor religieuze uitingen die wij vaak niet begrijpen. Of maar moeilijk begrijpen.

Paulus gaat ervan uit dat mensen verschillen: wat voor de een hoofdzaak is, is een bijzaak voor de ander. Het is tenslotte maar voedsel/kleding. Maar voor sommigen is kleding en uiterlijk de hoofdzaak: dit is wie ik voor God wil zijn.
Moet iedereen doen wat voor haar/hem belangrijk is?
Geeft Paulus ruimte?
Moeten we vooral onze opvatting niet aan anderen opleggen, verbieden of voorschrijven?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Re: Wat zou Paulus over de Boerkini zeggen?

Berichtdoor lekkerbek » 04 okt 2016 12:23

Ik persoonlijk denk dat Paulus onze refomeisjes 's zomers liever in een boerkini dan een bikini ziet, en liever in een burka dan een super kort rokje net over de billen en een laag decolleté.

En kleding zal je in die zin niet dichter bij God brengen als je het doet om Hem te behagen, er iets mee willen zijn. Maar als je je kleedt en hierbij van de grens der uitdaging blijft zal het wel Zijn goedkeuring hebben.
De ouderwetse uitdrukking vertolkt mijn mening:
Je zo kleden dat de wereld niet om je lacht en Gods volk niet om je huilt.

Mullog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mullog » 04 okt 2016 12:25

Ik citeer 1 Timotheüs 2

9 Evenzo wil ik dat de vrouwen zich tooien met eerbare kleding, ingetogen en bezonnen, niet met het vlechten van het haar of met goud of parels of kostbare kleren,
10 maar met goede werken, wat bij vrouwen past die belijden godvrezend te zijn.
11 Een vrouw moet zich laten onderwijzen in stilheid, in alle onderdanigheid.
12 Want ik sta niet toe dat een vrouw onderwijs geeft, en ook niet dat zij de man overheerst, maar ik wil dat zij zich stil houdt.
13 Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
14 En niet Adam is misleid, maar de vrouw is, toen zij misleid werd, tot overtreding gekomen.
15 Maar zij zal in de weg van het baren van kinderen zalig worden, als zij blijft in geloof, liefde en heiliging, gepaard met bezonnenheid.

Op basis van deze tekst ben ik van mening dat Paulus een boerkini zou toejuichen.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 04 okt 2016 12:41

lekkerbek schreef:Ik persoonlijk denk dat Paulus onze refomeisjes 's zomers liever in een boerkini dan een bikini ziet, en liever in een burka dan een super kort rokje net over de billen en een laag decolleté.

En kleding zal je in die zin niet dichter bij God brengen als je het doet om Hem te behagen, er iets mee willen zijn. Maar als je je kleedt en hierbij van de grens der uitdaging blijft zal het wel Zijn goedkeuring hebben.
De ouderwetse uitdrukking vertolkt mijn mening:
Je zo kleden dat de wereld niet om je lacht en Gods volk niet om je huilt.

Eens met Lekkerbek
Een mooi gezegde, je zo te kleden dat de wereld niet om je lacht en Gods volk niet om je huilt
korte rokjes met blote benen is je lichaam uitdagend ten toon stellen aan de wereld (je vertoont je ermee op straat in de wereld)
waarschijnlijk telt enkel de rok en verder wordt er niet naar om gekeken en maakt het niet uit als de rok behoorlijk is gekrompen. de broek aan hebben is zo verkeerd dan nog niet.
God ziet het hart aan en wat voor kleding je draagt is maar bijzaak.
Het is niet de rok die je zalig maakt, maar het geloof in de Heere Jezus Christus in je hart geworteld, diep van binnen.
Dan ga je veel dingen / regels niet als hoofdzaken zien, maar als bijzaken..... en je ziet ook in dat sommige rokjes echt te kort zijn veelal.....
Overigens, al die mode grillen, het kunnen afgoden worden / al zijn / te ver doorslaan.

Ik moet denken aan wijlen Majoor Boshardt die eens zij, "ik hoef ' s ochtends nooit na te denken, wat zal ik nu eens aan doen"
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 okt 2016 18:29

Maakt het uit wat Paulus er van zou vinden? Maakt het uit wat Paulus van hedendaagse kleding zou vinden?
De boerkini is, al is het in mindere mate, vrouw onderdrukkend net als de nikab of boerka. Moeten wij onderdrukking van vrouwen anno 2016 prima vinden als we op een of andere wijze de indruk zouden kunnen krijgen uit de bijbel dat Paulus het prima zou vinden?

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 04 okt 2016 21:12

Precies, waarom zou je je iets aan moeten trekken van de mensen die aan die Paulus-brieven hebben zitten schrijven?
Jezus volgen is 1 ding, maar bij de rest mag je kritisch blijven en het op je eigen manier overdenken.
Persoonlijk vind ik naaktloperij op straat of op een strand vervelend omdat het me op bepaalde momenten prikkelt waar ik dat niet wil.
Blijkbaar vindt de samenleving dergelijke kuisheid tegenwoordig onnodig omdat de meeste mensen nauwelijks nog met geestelijke ontwikkeling bezig zijn. Het is net als eerder met roken, roken in het openbaar was de norm en als je in een volle trein op een balkon werd lastig gevallen door een rokende passagier dan hield je angstvallig je mond omdat niemand die norm durfde te doorbreken.

In de Arabische landen zie je een overdreven nadruk op uiterlijke kuisheid die onvrijheid en onderdrukking in de hand werkt, maar kijk je bijvoorbeeld naar een land als India dan zie je meer balans qua kuise kledingsmoraal (behalve in modernere tijden bij de Bollywood-industrie en westerse invloeden).
Ook in India zie je dat vrouwen zich niet ontbloten bij het openbaar baden, maar er is ook geen overdreven totaal inpakken zoals bij de boerkini of de boerka. Dat blankere westerlingen eerder naakt gaan in de zomer is ook wel weer logisch aangezien die de vitamine D aan moeten maken onder invloed van zonlicht. En je kunt je ook aanwennen om niet geprikkeld te raken van naakt door minder met erotische gedachten bezig te zijn.
Het blijft een lastig dillemma.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2016 15:44

vreemdeling schreef:Precies, waarom zou je je iets aan moeten trekken van de mensen die aan die Paulus-brieven hebben zitten schrijven?

Omdat het in de Bijbel staat?
vreemdeling schreef:Jezus volgen is 1 ding, maar bij de rest mag je kritisch blijven en het op je eigen manier overdenken.

Waar kan ik dat terugvinden in de Bijbel?
vreemdeling schreef:Dat blankere westerlingen eerder naakt gaan in de zomer is ook wel weer logisch aangezien die de vitamine D aan moeten maken onder invloed van zonlicht.

Dat slaat nergens op, want vitamine D doe je al voldoende op als je met blote armen en/of benen buiten zit, en dan volstaat een half uurtje al.
Het aantal doden door huidkanker, stijgt.
Afbeelding
Enige bedekking tegen de zon is dus zelfs aanbevolen door dermatologen!
In 2003 luidden dermatologen al de noodklok:
De dermatologen van het Medisch Spectrum Twente in Enschede zijn bezorgd over het aantal mensen dat ondanks waarschuwingen toch de zon in gaat.
De huidartsen schrikken van patienten met huidaandoeningen die toch uitgebreid zonnebaden, zoals mensen met een verhoogd risico op huidkanker. Ook zien ze veel mensen met zonneallergie op het spreekuur. Volgens dermatoloog Frank van het MST helpt de voorlichtingscampagne tegen huidkanker niet voldoende. De dermatologen weten niet hoe ze mensen uit de zon moeten houden. Het dringt nog niet door dat niet alleen zitten en lopen in de zon schadelijk is.
Bron:rtv.oost
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2016 08:31

Tja, boerkini, prima maar als je de vergelijking met voedsel trekt en wat Paulus daar over zegt moet je ook benoemen dat dat is voor mensen met een zwak geloof.

En je moet als man vervolgens niet gewoon in een zwembroekje gaan lopen. Dan wordt het gewoon achterstellen van vrouwen. Dat zit er vaak ook achter. De man mag van alles en de vrouw allerlei dingen niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 06 okt 2016 11:03

Chaya schreef:Afbeelding
De dermatologen weten niet hoe ze mensen uit de zon moeten houden. Het dringt nog niet door dat niet alleen zitten en lopen in de zon schadelijk is.
Bron:rtv.oost

In Paulus tijd hadden ze volgens mij nog geen internet en hadden ze ook niet echt veel kleding aan, maar dat weet ik niet precies uiteraard.

Waar het hierin wel om gaat is zoals Paulus wel gezegd heeft en we zeker weten in geloof

"ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij" zegt Paulus in Galaten 2
Als je je laat leiden door de Heilige Geest, Christus die in je leeft.... dan vallen vele bijzaken weg en laat je je leiden door de bron en de kern van je geloof, de Heere Jezus Christus en ben je vrij van de wet, vrij in Hem en mag je leven in Zijn Vrede (temidden van alles smart aanvechting en verdriet, maar ook dankbaarheid en blijdschap) want als je mag leven in Zijn Vrede, is dat de rust en de zekerheid van het geloof uitziende naar een Hoopvolle Toekomst, maar hier op aarde is het zo vredig nog zeker niet.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Terug naar “[Religie] - Open forum”