Nieuwe koers van de EO (?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 23 sep 2019 20:03

elbert schreef:Hier de reactie van Arjan Lock op het vertrek van de ledenraadsleden.

Het lijkt me sterk dat het hier alleen om homoseksualiteit gaat. Het lijkt me om een fundamenteler geschilpunt te gaan, nl. tussen "het gesprek aangaan/bevorderen" en "het Evangelie verkondigen" en waar je de grens moet trekken. "De Bijbel is richtsnoer", maar hoe, daar mag je dan weer verschillend over denken. En als je dat te vrijblijvend vindt, "dan houdt het gesprek op".
Dus de EO wil volgens eigen zeggen wel het gesprek bevorderen, maar het gesprek met een deel van de orthodoxe achterban is opgehouden.
Ik heb wel een idee waar dit ergens eindigt en ben daar niet blij mee.


Dat gesprek is helemaal niet opgehouden. Maar het uitgangspunt van de EO is wel dat er verschillende vormen van het christendom zijn en niet alleen de orthodoxe. Voor die verschillen is er ruimte maar je kan niet zeggen: EO, je moet een orthodox-christelijke omroep zijn en voor andere visies mag geen ruimte zijn. Dat kan spanningen opleveren, dat zeggen ze al jaren. Breed-christelijk is heel wat anders dan vrijzinnig, de Bijbel is er uitgangspunt. Daarom ben ik niet zo bang voor waar het eindigt. Maar christenen hebben helaas de neiging om snel hun interpretatie van de Bijbel tot de enige juiste te verheffen en mensen die bepaalde dingen anders lezen, weg te zetten als mensen die de Bijbel dus niet zo serieus nemen want anders had men wel dezelfde mening gehad als zij. Daar zit vaak het spanningsveld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor elbert » 24 sep 2019 09:09

Marnix schreef:Voor die verschillen is er ruimte maar je kan niet zeggen: EO, je moet een orthodox-christelijke omroep zijn en voor andere visies mag geen ruimte zijn.
De EO is anders wel als orthodox-christelijke omroep opgericht. Ondanks de onderlinge verschillen (die er inderdaad waren) wilden de oprichters wel een orthodox christelijke omroep zijn. Dit in tegenstelling tot bijv. de NCRV waar die pretentie steeds meer verwaterde. Nu zie je de EO echt wel die kant op bewegen. Tja, dan kun je altijd nog zeggen: "de Bijbel is uitgangspunt", maar dat kunnen ze bij de IKON ook zeggen, terwijl die toch echt vrijzinnig is.
Ik pleit niet voor koekoek-eenzang bij de EO, maar dicht bij je wortels blijven lijkt me een verstandig advies.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 10:58

Orthodoxen krijgen nog wel de ruimte. Ik zag net het programma Andries. Een interview met Jan Pool. Niet de dierenarts uit de VS :lol:
Erg inhoudelijk en mooi.

Ik denk dat ze wel het orthodoxe geluid blijven houden.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2019 12:57

“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten