Nieuwe koers van de EO (?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor pindas83 » 17 sep 2019 20:10

MoesTuin schreef:Ja het is echt verschrikkelijk bij de E.O. [-X
Zelfs een presentator met steeds vrijzinniger weggedrag ook... :-k

https://www.gids.tv/video/104641/asocia ... oos-rijden

Weg met de e.o. betekend ook geen e.o. op de radio, geen nederlandzingt op zondag enz..... #-o

Kijk wat verder dan je eigen zeer beperkte comfort zone (zeg ik als geen e.o. kijker en geen e.o. lid)


Je hebt echt niet in de gaten dat Chaya artikelen quote die relevant zijn voor dit topic?
Dit hoeft dus niet haar persoonlijke mening te zijn.

Het moet me van het hart, telkens als zij iets post, maakt niet uit wat, dan moet je perse reageren. Terwijl je weet dat je behoorlijk op dr zenuwen werkt.
Geef die vrouw eens wat lucht beste Moestuin, immers:
“Wie in zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid van een ander niet”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor DeLange » 17 sep 2019 20:17

Ik snap de bezorgdheid wel, maar is het niet zo dat de EO meer pluriform is? Met een paar mindere presentatoren en programmamakers, zijn de betere nog niet weg. Het christelijke geluid is niet ontslagen.

Daarbij is het van aanvang een "evangelische/charismatische " omroep en in loop van de tijd steeds meer door de calvinisten omarmt en nu weer pluriformer. De evangelischen van het begin hadden met de eerste ontwikkelingen ook wel moeite.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2019 22:04

DeLange schreef:Ik snap de bezorgdheid wel, maar is het niet zo dat de EO meer pluriform is? Met een paar mindere presentatoren en programmamakers, zijn de betere nog niet weg. Het christelijke geluid is niet ontslagen.

Daarbij is het van aanvang een "evangelische/charismatische " omroep en in loop van de tijd steeds meer door de calvinisten omarmt en nu weer pluriformer. De evangelischen van het begin hadden met de eerste ontwikkelingen ook wel moeite.


Dat laatste klopt niet helemaal, nadat de NCRV het christelijke geluid rap losliet en de EO werd opgericht was er al direct een hoop draagvlak vanuit de gereformeerde zuil en een van de oprichters (Ds Hegger) was al een gereformeerde en kort na de oprichting (1969) kwamen ook J.C. Maris en Johan Rippen in het bestuur. En de evangelische stroming was toen een stuk orthodoxer, dat moet je ook niet vergeten. Tegelijkertijd zocht men toen al de breedte van de Christelijke kerk en dat gebeurt nog steeds. Het is dus niet zo vreemd dat toen de IKON / ZVK recent moesten inbinden ivm een wetswijziging, ze onderdak vonden bij de EO. En (ondanks de controverse van de benoeming van Mikkers) zijn ze volgens mij met mooie docu’s en andere programma’s een waardevolle aanvulling. En hoeveel vrijzinnige programma’s met een vrijzinnige inhoud heeft dat opgeleverd?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor DeLange » 18 sep 2019 00:07

Marnix schreef:Dat laatste klopt niet helemaal, nadat de NCRV het christelijke geluid rap losliet en de EO werd opgericht was er al direct een hoop draagvlak vanuit de gereformeerde zuil en een van de oprichters (Ds Hegger) was al een gereformeerde en kort na de oprichting (1969) kwamen ook J.C. Maris en Johan Rippen in het bestuur. En de evangelische stroming was toen een stuk orthodoxer, dat moet je ook niet vergeten. Tegelijkertijd zocht men toen al de breedte van de Christelijke kerk en dat gebeurt nog steeds. Het is dus niet zo vreemd dat toen de IKON / ZVK recent moesten inbinden ivm een wetswijziging, ze onderdak vonden bij de EO. En (ondanks de controverse van de benoeming van Mikkers) zijn ze volgens mij met mooie docu’s en andere programma’s een waardevolle aanvulling. En hoeveel vrijzinnige programma’s met een vrijzinnige inhoud heeft dat opgeleverd?

Zo moet je het denk ik ook zien. Er is in wezen in programmering geen christelijke programma's van de baan. Ook is er geen opvallend vrijzinnig geluid. Dank voor de aanvulling, wat betreft het begin ook van de EO.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2019 08:16

ik vind de reactie van Arjan Lock daarin wel mooi en duidelijk:

"Ik vind het oprecht jammer," zegt Lock. "De ledenraad staat voor de volledige breedte van de achterban. Daar hoort het geluid van Marten Visser ook bij. Maar op het moment dat je vindt dat jouw opvatting de dominante opvatting van de EO moet zijn, doe je geen recht aan de mening van anderen."

Wel wil de EO de Bijbel blijvend laten spreken, zegt Lock. Hij vindt ook dat het verwijt van de 'algemeen-christelijke koers' juist een compliment is, omdat de EO als missionaire organisatie het geluid vertegenwoordigt van álle christenen. Niet alleen christenen met dezelfde mening als Marten Visser.

"Het gaat daarbij om een veelzijdige gemeenschap aan mensen, die vanuit hun geloof in Jezus dit werk willen doen."
(bron: CIP)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 18 sep 2019 10:16

Marnix schreef:Tja als je googlet op kritiek [naam bedrijf] vind je al snel wat. En nav de artikelen die je post zijn er zorgvuldige gesprekken geweest met de critici. En ook excuses aangeboden voor de manier waarop het gegaan is. En dat is van alle tijden, de conservatieve flank heeft altijd wel kritiek op de EO gehad en dat zal ook niet zomaar veranderen.

Nee ik heb niet gegooglet op het woord kritiek!
Ik heb op evangelische omroep gezocht en artikelen daarover. En ik kom ook niet op GS of andere rioolbrakenden uit, maar notabene de christelijke krant Trouw!
En natuurlijk wordt de achterban die hen steunt groter, omdat het kritische geluid aan het verstommen is, omdat men vertrekt.
Tot mijn verbazing las ik dat Klaas van Kruistum ook vertrokken is. Maar dit even terzijde.

Als nu theoloog Marten Visser zegt: Koers niet meer om te buigen
dan kan hij niet anders meer dan vertrekken, omdat hij niet achter het beleid kan staan.
En het is geen besluit dat hij even in een week nam, hij is al jaren kritisch.

Wordt er dan naar je geluisterd? Dacht het niet. Nee, je laat als bestuur zien dat je trage handen en slappe knieën hebt.
Ik denk dat de EO een zinkend schip is geworden.
Sorry voor jou.

Dit vind ik eigenlijk een trap na:
Wel wil de EO de Bijbel blijvend laten spreken, zegt Lock. Hij vindt ook dat het verwijt van de 'algemeen-christelijke koers' juist een compliment is, omdat de EO als missionaire organisatie het geluid vertegenwoordigt van álle christenen. Niet alleen christenen met dezelfde mening als Marten Visser.
Als M.V. een buitengewoon aparte mening heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2019 11:48

Chaya schreef:Nee ik heb niet gegooglet op het woord kritiek!
Ik heb op evangelische omroep gezocht en artikelen daarover. En ik kom ook niet op GS of andere rioolbrakenden uit, maar notabene de christelijke krant Trouw!
En natuurlijk wordt de achterban die hen steunt groter, omdat het kritische geluid aan het verstommen is, omdat men vertrekt.
Tot mijn verbazing las ik dat Klaas van Kruistum ook vertrokken is. Maar dit even terzijde.


Klaas is niet vertrokken omdat hij ergens een probleem mee had. Hij heeft gewoon een andere baan, bij KRO-NCRV ;-)

Als nu theoloog Marten Visser zegt: Koers niet meer om te buigen
dan kan hij niet anders meer dan vertrekken, omdat hij niet achter het beleid kan staan.
En het is geen besluit dat hij even in een week nam, hij is al jaren kritisch.

Wordt er dan naar je geluisterd? Dacht het niet. Nee, je laat als bestuur zien dat je trage handen en slappe knieën hebt.
Ik denk dat de EO een zinkend schip is geworden.
Sorry voor jou.


Er is wel geluisterd maar de verandering in koers die hij graag wilde kwam er niet. Dat is wel een verschil. Als ik bijvoorbeeld in de kerk een verandering wil kan ik dat aangeven bij de kerkenraad. Ik kan argumenten aandragen. Er kunnen gesprekken volgen. Als men vervolgens peilt bij de gemeente, 80 procent het met me oneens is en men besluit om die verandering niet door te voeren wil dat niet zeggen dat men niet naar me geluisterd heeft. Had men de wijziging wel doorgevoerd, dan had mogelijk een veel groter deel van de gemeente een probleem gehad met de wijziging. Zo is het hier ook. Je kan dan niet stellen: omdat iemand bezwaard is en de verandering die hij wil na gesprekken, niet is doorgevoerd, is er dus niet naar hem geluisterd en heeft het bestuur slappe knieën. Want die persoon is onderdeel van een veel grotere ledenraad die de christelijke kerken in de volle breedte vertegenwoordigt.

Dit vind ik eigenlijk een trap na:
Wel wil de EO de Bijbel blijvend laten spreken, zegt Lock. Hij vindt ook dat het verwijt van de 'algemeen-christelijke koers' juist een compliment is, omdat de EO als missionaire organisatie het geluid vertegenwoordigt van álle christenen. Niet alleen christenen met dezelfde mening als Marten Visser.
Als M.V. een buitengewoon aparte mening heeft.


Dat is helemaal geen trap na. De EO vertegenwoordigt de christenen in de volle breedte. Niet alleen de orthodoxe tak. Het overgrote deel van de ledenraad die de achterban vertegenwoordigt steunt de koers dan ook. Voor de verschillende visies binnen christelijk Nederland is ruimte maar niet voor maar 1 visie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 18 sep 2019 12:42

Marnix schreef:Klaas is niet vertrokken omdat hij ergens een probleem mee had. Hij heeft gewoon een andere baan, bij KRO-NCRV ;-)

Ik vond hem anders wel een typisch EO gezicht. Hij had wel grappige programma's voor de opgroeiende jeugd, mijn kinderen keken er weleens naar.
Hij schreef zelf:
“Het heeft echt wel even geknald in de gesprekken over mijn afscheid"

Maar goed, dit terzijde, zoals ik zei.
Marnix schreef:Er is wel geluisterd maar de verandering in koers die hij graag wilde kwam er niet. Dat is wel een verschil. Als ik bijvoorbeeld in de kerk een verandering wil kan ik dat aangeven bij de kerkenraad. Ik kan argumenten aandragen. Er kunnen gesprekken volgen. Als men vervolgens peilt bij de gemeente, 80 procent het met me oneens is en men besluit om die verandering niet door te voeren wil dat niet zeggen dat men niet naar me geluisterd heeft. Had men de wijziging wel doorgevoerd, dan had mogelijk een veel groter deel van de gemeente een probleem gehad met de wijziging. Zo is het hier ook.

Nee dat kun je niet vergelijken. Een kerkelijke gemeente is een groep mensen.
Een Omroep is een hele grote groep mensen, waar ook de "buitenwacht" mee te maken heeft.
En juist van hen hoor ik dat het vlees noch vis is.
Vroeger luisterden de onkerkelijke mensen naar de Muzikale Fruitmand en zagen ze programma's als De open cirkel e.d.
Ik hoor nu nog nauwelijks christenen die de EO überhaupt nog aanzetten.
Het is niet meer te horen en niet meer te zien.

De verantwoorde programma's die ze zeker ook hebben!, kunnen net zo goed door de NCRV of de KRO gemaakt worden.
Ik zie helaas ook geen authentieke standvastige mensen meer bij de EO, zoals prof. Velema dat was.

Het is mij allemaal prima Marnix. Jouw reacties tonen aan dat je geen enkele kritische kanttekening mag plaatsen, want dan komt er weer ja maar......
Precies dezelfde die de mensen als antwoord kregen op hun indringende mails een paar jaar geleden.

Ik denk dat de oorzaak ligt in het verdwijnen van kaders en verzuiling.
Er is geen christelijke voetbalvereniging meer, die niet op zondag voetbalt dus.
Christelijke scholen verdwijnen stilaan, omdat er personeel wordt aangenomen dat zegt niet te geloven, maar de nood is kennelijk hoog, dus zo'n juf of meester kan onze kinderen ook wel lesgeven.

De oorzaak ligt dus veel breder.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2019 14:04

Chaya schreef:Ik vond hem anders wel een typisch EO gezicht. Hij had wel grappige programma's voor de opgroeiende jeugd, mijn kinderen keken er weleens naar.
Hij schreef zelf:
“Het heeft echt wel even geknald in de gesprekken over mijn afscheid"

Maar goed, dit terzijde, zoals ik zei.


Haha ja want als je dat citaat hebt gevonden weet je ook de context en dat heeft niets met de koers van de EO te maken maar vooral met teleurstelling van de EO dat ze zo’n goede presentator moesten gaan missen. En dat ze samen hebben gebeden en hoe warm dat voelde ;-)

Nee dat kun je niet vergelijken. Een kerkelijke gemeente is een groep mensen.
Een Omroep is een hele grote groep mensen, waar ook de "buitenwacht" mee te maken heeft.
En juist van hen hoor ik dat het vlees noch vis is.
Vroeger luisterden de onkerkelijke mensen naar de Muzikale Fruitmand en zagen ze programma's als De open cirkel e.d.
Ik hoor nu nog nauwelijks christenen die de EO überhaupt nog aanzetten.
Het is niet meer te horen en niet meer te zien.

De verantwoorde programma's die ze zeker ook hebben!, kunnen net zo goed door de NCRV of de KRO gemaakt worden.
Ik zie helaas ook geen authentieke standvastige mensen meer bij de EO, zoals prof. Velema dat was.

Het is mij allemaal prima Marnix. Jouw reacties tonen aan dat je geen enkele kritische kanttekening mag plaatsen, want dan komt er weer ja maar......
Precies dezelfde die de mensen als antwoord kregen op hun indringende mails een paar jaar geleden.

Ik denk dat de oorzaak ligt in het verdwijnen van kaders en verzuiling.
Er is geen christelijke voetbalvereniging meer, die niet op zondag voetbalt dus.
Christelijke scholen verdwijnen stilaan, omdat er personeel wordt aangenomen dat zegt niet te geloven, maar de nood is kennelijk hoog, dus zo'n juf of meester kan onze kinderen ook wel lesgeven.

De oorzaak ligt dus veel breder.


Grappig, ik hoor juist precies het tegenovergestelde. Van christenen en van niet-christenen. Tot aan de NPO zelf die aangeeft dat in een tijd van ontzuiling, de EO juist herkenbaar is aan zijn profilering en dat ze daarin onderscheidend zijn.

En ja, de veranderingen van de EO vallen wel samen met veranderingen in het kerkelijke landschap.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor DeLange » 18 sep 2019 14:29

Chaya schreef:Ik vond hem anders wel een typisch EO gezicht. Hij had wel grappige programma's voor de opgroeiende jeugd, mijn kinderen keken er weleens naar.
Hij schreef zelf:
“Het heeft echt wel even geknald in de gesprekken over mijn afscheid"

Maar goed, dit terzijde, zoals ik zei.

Nee dat kun je niet vergelijken. Een kerkelijke gemeente is een groep mensen.
Een Omroep is een hele grote groep mensen, waar ook de "buitenwacht" mee te maken heeft.
En juist van hen hoor ik dat het vlees noch vis is.
Vroeger luisterden de onkerkelijke mensen naar de Muzikale Fruitmand en zagen ze programma's als De open cirkel e.d.
Ik hoor nu nog nauwelijks christenen die de EO überhaupt nog aanzetten.
Het is niet meer te horen en niet meer te zien.

De verantwoorde programma's die ze zeker ook hebben!, kunnen net zo goed door de NCRV of de KRO gemaakt worden.
Ik zie helaas ook geen authentieke standvastige mensen meer bij de EO, zoals prof. Velema dat was.

Het is mij allemaal prima Marnix. Jouw reacties tonen aan dat je geen enkele kritische kanttekening mag plaatsen, want dan komt er weer ja maar......
Precies dezelfde die de mensen als antwoord kregen op hun indringende mails een paar jaar geleden.

Ik denk dat de oorzaak ligt in het verdwijnen van kaders en verzuiling.
Er is geen christelijke voetbalvereniging meer, die niet op zondag voetbalt dus.
Christelijke scholen verdwijnen stilaan, omdat er personeel wordt aangenomen dat zegt niet te geloven, maar de nood is kennelijk hoog, dus zo'n juf of meester kan onze kinderen ook wel lesgeven.

De oorzaak ligt dus veel breder.

Ik moet eerlijk zijn dat ik wel EO lid ben, maar geen EO kijk. Wat is er in de programma's jou opgevallen wat tel ver ging? Ik las eens vrijzinnigen die aan het woord waren en iets over homoseksualiteit.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor MoesTuin » 18 sep 2019 15:17

Chaya schreef:Ik zie helaas ook geen authentieke standvastige mensen meer bij de EO, zoals prof. Velema dat was.



Ik hoor zijn stem nog van prof Velema (vragen naar de weg)

online is alles nog te beluisteren

http://www.vragennaardeweg.nl/

Ds Arie vd Veer (vertegenwoordigd tegelijk de christelijke gereformeerde kerken) is ook nog bij de EO :wink:


Laten we eens luisteren / lezen wat ds Arie vd Veer zegt hieronder....

https://www.christelijknieuws.nl/news/2 ... t-reacties
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 18 sep 2019 15:27

Marnix schreef:Haha ja want als je dat citaat hebt gevonden weet je ook de context en dat heeft niets met de koers van de EO te maken maar vooral met teleurstelling van de EO dat ze zo’n goede presentator moesten gaan missen. En dat ze samen hebben gebeden en hoe warm dat voelde ;-)

Ik zei er verder toch niets over, dan alleen dat ik hem een typisch EO gezicht vond. Hij was leuk in die programma's.
Ben ik eens positief, is het weer niet goed. :mrgreen:
Marnix schreef:Grappig, ik hoor juist precies het tegenovergestelde. Van christenen en van niet-christenen. Tot aan de NPO zelf die aangeeft dat in een tijd van ontzuiling, de EO juist herkenbaar is aan zijn profilering en dat ze daarin onderscheidend zijn.

Dat zullen ze van de Vara en Max ook zeggen, ongetwijfeld.
Marnix schreef:En ja, de veranderingen van de EO vallen wel samen met veranderingen in het kerkelijke landschap.

Nou daar zeg je iets! Dat is absoluut waar!
DeLange schreef:Ik moet eerlijk zijn dat ik wel EO lid ben, maar geen EO kijk.

Huh? #-o
Ben je dan lid omdat je de gids wel prettig leesbaar vindt? Of heb je sympathie voor de club? Wat kijk je dan wel bijvoorbeeld?
DeLange schreef:Wat is er in de programma's jou opgevallen wat tel ver ging?

Ik kan geen recent voorbeeld noemen, omdat ik de EO niet meer volg.
Ik keek vroeger graag naar Knevel, later Knevel & v.d. Brink, de Open Cirkel, God verandert mensen met Feike ter Velde, en nog meer programma's die me momenteel even ontschoten zijn.
Ik raakte het spoor bijster toen ze de plank missloegen met een aantal programma's, met Arie Boomsma en nog meer onverkwikkelijkheden.
Ik vond het ronduit sneu, want mijn sympathie lag er nog wel, maar ik volgde het totaal niet meer.
En mijn moeder luisterde op zaterdag en deed dat op het laatst ook niet meer.

Ik vind het echt heel jammer. Ik snap heus het standpunt van Marnix wel, hij is ook een stuk jonger dan ik en staat meer links van het midden.
Dus ik ben de doelgroep niet meer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor elburger » 18 sep 2019 15:55

Ha, de EO.... !

"Vroeger" veel en met plezier naar programma's van de EO gekeken.
Met een meer christelijker invalshoek dan de NCRV waar mijn ouders lid van waren.
Daar ben ik op een gegeven moment op afgehaakt.
Toen maar naae de EO.
Mooie programma's, en daar vond ik grotendeels wel op radio en tv programma's die mij aanspraken.
Inderdaad, de opmerkelijke lezer kan lezen dat ik de de verledentijd schrijf.
De EO representateerd mij niet meer met veel van hun programma's.

Jammer, maar helaas, maar dat is nu eenmaal de tijd waarin wij leven.
Christelijke tv/radio zenders trekken nog maar zulk een klein publiek, daar valt geen droog brood aan te verdienen, waarschijnlijk.
Family7 dan maar?
Dat is heel vaak het in herhaling vallen van programma's al moet ik bekennen dat het een goede christelijke tv zender is.

Dus nu?
Geen EO, te commercieel, geen NCRV, nog commerciëler, en soms wat familie7.

Gelukkig is er nog de Bijbel en zijn er prekenboeken en is er hier en daar wel christelijke muziek te horen.

Ach, EO, ..........
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor MoesTuin » 18 sep 2019 16:01

:lol: :lol: :lol:

Ik ben groot geworden met de EO kinderkrant :mrgreen:
Job en z'n pa herinner ik me nog
Marja en Aad
Bontje Blauw
Wrompie
Bas en Barbara

En zoveel te meer

....waar is de tijd gebleven....




want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor DeLange » 18 sep 2019 16:46

Chaya schreef:
Huh? #-o
Ben je dan lid omdat je de gids wel prettig leesbaar vindt? Of heb je sympathie voor de club? Wat kijk je dan wel bijvoorbeeld?
familiediner keek ik laatst, dat vind ik een goed programma. En in het verleden keek ik veel naar De Verandering en verslond ik de EO Visie artikelen en ik keek wel eens naar de natuurfilms. Ik ben lid omdat ik me met hen identiviseer. Hoewel ik wel duidelijk orthodoxer ben geworden door de jaren heen, en zij pluriformer.
Trouwens keek ik ook de programma's als "Gordon zoekt God." Dat vond ik erg goed.

Ik kan geen recent voorbeeld noemen, omdat ik de EO niet meer volg.
Ik keek vroeger graag naar Knevel, later Knevel & v.d. Brink, de Open Cirkel, God verandert mensen met Feike ter Velde, en nog meer programma's die me momenteel even ontschoten zijn.
Ik raakte het spoor bijster toen ze de plank missloegen met een aantal programma's, met Arie Boomsma en nog meer onverkwikkelijkheden.
Ik vond het ronduit sneu, want mijn sympathie lag er nog wel, maar ik volgde het totaal niet meer.
En mijn moeder luisterde op zaterdag en deed dat op het laatst ook niet meer.

Ik vind het echt heel jammer. Ik snap heus het standpunt van Marnix wel, hij is ook een stuk jonger dan ik en staat meer links van het midden.
Dus ik ben de doelgroep niet meer.

Maar dat is het denk ik ook. Ik ging naar de kerk waar de vader van Arie Boomsma dominee was. Arie ken ik uit die tijd goed en was ook heel actief in onze kerk in het leiden van jongerendiensten, waaraan ik ook mee werkte, waar in de beste tijd 200 jongeren op af kwamen. Ook jongeren die nog zoekende waren kwamen er op af. Arie Boomsma is absoluut overtuigd christen en heeft het diepste verlangen in gesprek te gaan met juist die genen die door het christendom eruit gekotst worden. Vandaar dat hij dan in een homoblad kwam en een atheïstische komiek juist met het geloof wilde confronteren. Dat snappen veel mensen niet en ook ik zou niet zo ver gaan als hij doet, maar zo is Arie en hij bedoeld het goed.
Laatst gewijzigd door DeLange op 18 sep 2019 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten