Nieuwe koers van de EO (?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor MoesTuin » 18 sep 2019 18:50

DeLange schreef:familiediner keek ik laatst, dat vind ik een goed programma. En in het verleden keek ik veel naar De Verandering en verslond in de EO Visie artikelen en ik keek wel eens naar de natuurfilms. Ik ben lid omdat ik me met hen identiviseer. Hoewel ik wel duidelijk orthodoxer ben geworden door de jaren heen, en zij pluriformer.
Trouwens keek ik ook de programma's als "Gordon zoekt God." Dat vond ik erg goed.


Maar dat is het denk ik ook. Ik ging naar de kerk waar de vader van Arie Boomsma dominee was. Arie ken ik uit die tijd goed en was ook heel actief in onze kerk in het leiden van jongerendiensten, waaraan ik ook mee werkte, waar in de beste tijd 200 jongeren op af kwamen. Ook jongeren die nog zoekende waren kwamen er op af. Arie Boomsma is absoluut overtuigd christen en heeft het diepste verlangen in gesprek te gaan met juist die genen die door het christendom eruit gekotst worden. Vandaar dat hij dan in een homoblad kwam en een atheïstische komiek juist met het geloof wilde confronteren. Dat snappen veel mensen niet en ook ik zou niet zo ver gaan als hij doet, maar zo is Arie en hij bedoeld het goed.

Ja dat is waar ook, wat een hoop goeds en moois is er ook op de buis geweest.
Ja keken wij ook,
Catherine Keyl zoekt God is me altijd bij gebleven, Henny Huisman ook...

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23567
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2019 19:47

Maar dat soort programma’s kregen net zo goed kritiek van de achterban.

Overigens (reactie op DeLange) hoef je natuurlijk niet de EO heel uitgebreid te volgen als je ze steunt. Christenen hebben doorgaans weinig moeite om organisaties te steunen om hun missie zonder dat ze daar zelf heel actief aan deelnemen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor DeLange » 18 sep 2019 20:45

Marnix schreef:Maar dat soort programma’s kregen net zo goed kritiek van de achterban.

Ja, onterechte kritiek. God deed echt wonderen met die programma's.

Overigens (reactie op DeLange) hoef je natuurlijk niet de EO heel uitgebreid te volgen als je ze steunt. Christenen hebben doorgaans weinig moeite om organisaties te steunen om hun missie zonder dat ze daar zelf heel actief aan deelnemen ;-)

Dat vind ik ook. De omroep is er voor de evangelisatie en ik ben al bereikt. :)
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor DeLange » 19 sep 2019 12:06

MoesTuin schreef:Ja dat is waar ook, wat een hoop goeds en moois is er ook op de buis geweest.
Ja keken wij ook,
Catherine Keyl zoekt God is me altijd bij gebleven, Henny Huisman ook...


Deze had ik nog niet gezien. :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 19 sep 2019 12:36

DeLange schreef:Trouwens keek ik ook de programma's als "Gordon zoekt God." Dat vond ik erg goed.

Naar een dergelijk programma kijk ik principieel niet. Heb daar later weleens een fragment van gezien en vond het ronduit verscrhrikkelijk.
Die goser is een en al nep, sowieso.
En dat weet ik niet omdat ik de bladen lees, maar vanwege een andere hoedanigheid.
En wat is er van blijven hangen bij één van de deelnemers?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23567
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2019 12:52

Chaya schreef:Naar een dergelijk programma kijk ik principieel niet. Heb daar later weleens een fragment van gezien en vond het ronduit verscrhrikkelijk.
Die goser is een en al nep, sowieso.
En dat weet ik niet omdat ik de bladen lees, maar vanwege een andere hoedanigheid.
En wat is er van blijven hangen bij één van de deelnemers?


Sorry maar dat klinkt toch een beetje als het verwijt dat Jezus krijgt omdat hij een en drinkt met zondaars. Je gaat zulke mensen toch geen aandacht geven, ruimte bieden en wat proberen over God te vertellen? En niet al die zondaren kwamen tot geloof.

Wat het met ze heeft gedaan weten we niet precies. Of ze het ook gaan geloven weet je niet van tevoren. Zoals altijd bij evangelisatie. Maar het vraagt wel om durf en geloof om zo’n programma te gaan maken. Of om te gaan evangeliseren. Want het kan je spot en hoon opleveren.

Wat we wel weten is dat er kijkers zijn die door het vastleggen van dat traject hebben mogen leren over God. Dat is bij meer programma’s zo, bijvoorbeeld het al wel vaker besproken The Passion. De deelnemers die niet geloven komen echt niet allemaal zomaar tot geloof. Maar je maakt een programma met deelnemers ook weer voor de kijkers en die kunnen er wel degelijk ook door geraakt worden. En wie weet of het zaadje dat bij de deelnemers geplant is nog eens op mag komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor DeLange » 19 sep 2019 12:58

Chaya schreef:Naar een dergelijk programma kijk ik principieel niet. Heb daar later weleens een fragment van gezien en vond het ronduit verscrhrikkelijk.
Die goser is een en al nep, sowieso.
En dat weet ik niet omdat ik de bladen lees, maar vanwege een andere hoedanigheid.
En wat is er van blijven hangen bij één van de deelnemers?

En dit schort er aan sommigen van de kritische achterban van de EO, dat ze oordelen over de mensen en hen uitkotsten. Maar ook van Jezus werd gezegd: hij gaat om met tollenaars, veeldrinkers en overspeligen. En Jezus zei: "gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel. Ik ben niet gekomen om de wereld te veroordelen, maar om de verlorene te zoeken."

Ik heb de aflevering van Gordon gezien en er gebeurden echt kleine wonderen, waardoor hij echt geraakt is. Bij de zandtovenaar maakte de zandtovenaar telkens afbeeldingen wat hem aan allerlei dingen deed herinneren dat voor hem wezenlijk waren in zijn leven. Hij vond dat heel wonderbaarlijk en werd daardoor geraakt. Hij vroeg zich af hoe hij dat kon weten. Verder kreeg hij een beeld van de EO van Jezus met uitgestrekte armen, net zo groot als zijn Boedha's in de tuin. Hij begreep lachend direct de boodschap. Toen kwam de katholieke moeder van Gorden op bezoek en liet Gorden het zijn moeder zien en voor de camera zei de moeder: "Dit doet me altijd wat, zo'n beeld." Waarop Gorden ernaar vroeg, wat haar zoveel deed: "nou", zei ze, "dat Hij op je wacht!" Daarop vroeg Gorden: "Zou hij ook op mij wachten, mama?" Toen keek ze hem aan en zei: "ja."
Die week overleed haar moeder en plaatste Gorden het beeld van Jezus op haar graf.
In die tijd was er erg veel kritiek van de EO achterban en Gorden reageerde daar ook op met dat hij ook zoekende is en hier voor open staat en dat ze hem niet zo moeten afwijzen.

Ik moet je heel eerlijk zijn, ik stoor me vreselijk aan dat geoordeel over Gorden en Arie onder de achterban. Dat heb ik zelf ook mee gemaakt, dat geoordeel. Twee mensen uit de reformatorische gezindte wezen me af in mijn leven. Ik ga daar hier niet op in, maar ik weet hierdoor hoe dat is.
Je voelt je dan machteloos en het doet pijn.
Laatst gewijzigd door DeLange op 19 sep 2019 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor DeLange » 19 sep 2019 13:06

Marnix schreef:Sorry maar dat klinkt toch een beetje als het verwijt dat Jezus krijgt omdat hij een en drinkt met zondaars. Je gaat zulke mensen toch geen aandacht geven, ruimte bieden en wat proberen over God te vertellen? En niet al die zondaren kwamen tot geloof.

Wat het met ze heeft gedaan weten we niet precies. Of ze het ook gaan geloven weet je niet van tevoren. Zoals altijd bij evangelisatie. Maar het vraagt wel om durf en geloof om zo’n programma te gaan maken. Of om te gaan evangeliseren. Want het kan je spot en hoon opleveren.

Wat we wel weten is dat er kijkers zijn die door het vastleggen van dat traject hebben mogen leren over God. Dat is bij meer programma’s zo, bijvoorbeeld het al wel vaker besproken The Passion. De deelnemers die niet geloven komen echt niet allemaal zomaar tot geloof. Maar je maakt een programma met deelnemers ook weer voor de kijkers en die kunnen er wel degelijk ook door geraakt worden. En wie weet of het zaadje dat bij de deelnemers geplant is nog eens op mag komen.

Nou ben ik het met je eens. Al is de Passion niet mijn ding. Een christelijk boodschap halen uit seculiere muziek, past niet bij me. Ik geloof dat Jezus van me vraagt die muziek niet te draaien en ik ben er ook mee gestopt. Daarop mis ik die muziek niet.
Maar ik vind dat ze het recht hebben het op hun manier te doen en dat het oordeel mij niet toe komt.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor Chaya » 19 sep 2019 13:17

Marnix schreef:Sorry maar dat klinkt toch een beetje als het verwijt dat Jezus krijgt omdat hij een en drinkt met zondaars. Je gaat zulke mensen toch geen aandacht geven, ruimte bieden en wat proberen over God te vertellen? En niet al die zondaren kwamen tot geloof.

Ik zei NIET dat er geen aandacht naar die mensen moet uitgaan. Maar de EO maakt er amusement van, Jezus niet!
DeLange schreef:Ik heb de aflevering van Gordon gezien en er gebeurden echt kleine wonderen, waardoor hij echt geraakt is.

Hij jankt wel vaker. Vraag dat maar eens aan de mensen met wie hij in de clinch ligt en dat schijnen er heel veel te zijn.
Weleens gehoord van tijdgeloof DeLange?
Moet ik je uitleggen waar het aan ontbreekt? Het is niet het ware zaligmakend geloof hoor. Laat dat je niet wijsmaken.
In de Bijbel staan daar vele voorbeelden van, ter waarschuwing.
DeLange schreef:Ik moet je heel eerlijk zijn, ik stoor me vreselijk aan dat geoordeel over Gorden en Arie onder de achterban.

Dat heeft met oordelen niet zoveel te maken. Mensen zien wat ze zien en horen wat ze horen.
Aan de vruchten zul je de boom kunnen herkennen, toch?
Staat er ook niet: Gij geheel anders?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor MoesTuin » 19 sep 2019 14:08

DeLange schreef:En dit schort er aan sommigen van de kritische achterban van de EO, dat ze oordelen over de mensen en hen uitkotsten. Maar ook van Jezus werd gezegd: hij gaat om met tollenaars, veeldrinkers en overspeligen. En Jezus zei: "gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel. Ik ben niet gekomen om de wereld te veroordelen, maar om de verlorene te zoeken."

Ik heb de aflevering van Gordon gezien en er gebeurden echt kleine wonderen, waardoor hij echt geraakt is. Bij de zandtovenaar maakte de zandtovenaar telkens afbeeldingen wat hem aan allerlei dingen deed herinneren dat voor hem wezenlijk waren in zijn leven. Hij vond dat heel wonderbaarlijk en werd daardoor geraakt. Hij vroeg zich af hoe hij dat kon weten. Verder kreeg hij een beeld van de EO van Jezus met uitgestrekte armen, net zo groot als zijn Boedha's in de tuin. Hij begreep lachend direct de boodschap. Toen kwam de katholieke moeder van Gorden op bezoek en liet Gorden het zijn moeder zien en voor de camera zei de moeder: "Dit doet me altijd wat, zo'n beeld." Waarop Gorden ernaar vroeg, wat haar zoveel deed: "nou", zei ze, "dat Hij op je wacht!" Daarop vroeg Gorden: "Zou hij ook op mij wachten, mama?" Toen keek ze hem aan en zei: "ja."
Die week overleed haar moeder en plaatste Gorden het beeld van Jezus op haar graf.
In die tijd was er erg veel kritiek van de EO achterban en Gorden reageerde daar ook op met dat hij ook zoekende is en hier voor open staat en dat ze hem niet zo moeten afwijzen.

Ik moet je heel eerlijk zijn, ik stoor me vreselijk aan dat geoordeel over Gorden en Arie onder de achterban. Dat heb ik zelf ook mee gemaakt, dat geoordeel. Twee mensen uit de reformatorische gezindte wezen me af in mijn leven. Ik ga daar hier niet op in, maar ik weet hierdoor hoe dat is.
Je voelt je dan machteloos en het doet pijn.


:)nico (zo de spijker op de kop) ontzettend waar!
Veelal zijn dat mensen die zichzelf beter achten dan.....
Maar we zijn echt geen haar beter als Gordon of Arie of.....
Gordon en Arie hebben net als ik ook hun slechte kanten maar ook goede kanten.

We moeten aangaande EO dankbaar zijn met wat er nu nog is.
En OMdenken....

Want als kleine mensjes denkt men zo precies te weten wat wel en niet kan, maar tegelijk kunnen we het zo vaak ondoorgrondelijke en niet navolgbare werk van de Heer zo blokkeren en dwarsbomen (vaak onbewust!)

Geef het maar over aan de Heer....bid voor de EO
Laat het aan Zijn Wijsheid over...

Want er zijn zoveel zegeningen ook in het klein en niet direct zichtbaar, gewoon in mensenhart en, in relatie God en mens.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor DeLange » 19 sep 2019 14:39

Chaya schreef:Ik zei NIET dat er geen aandacht naar die mensen moet uitgaan. Maar de EO maakt er amusement van, Jezus niet!

Hij jankt wel vaker. Vraag dat maar eens aan de mensen met wie hij in de clinch ligt en dat schijnen er heel veel te zijn.
Weleens gehoord van tijdgeloof DeLange?
Moet ik je uitleggen waar het aan ontbreekt? Het is niet het ware zaligmakend geloof hoor. Laat dat je niet wijsmaken.
In de Bijbel staan daar vele voorbeelden van, ter waarschuwing.

Dat heeft met oordelen niet zoveel te maken. Mensen zien wat ze zien en horen wat ze horen.
Aan de vruchten zul je de boom kunnen herkennen, toch?
Staat er ook niet: Gij geheel anders?

Met zo'n instelling kan je het evangeliseren wel na laten. Ik zie het zo: hij heeft zelf wonderen gezien en dat heeft hem aan het denken gezet. Het is tussen hem en God wat hij daar mee doet en wanneer.

Begin met het kruis. We zondigen toch allemaal en schieten allemaal te kort? Verdient iemand de hemel door zijn levenswandel van bijbellezen, kerkgang en levensheiliging? Nee, we krijgen het uit genade. Hoewel God dan wel al die dingen gaat doen, is het begin altijd de genade voor zondaren.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor DeLange » 19 sep 2019 14:58

MoesTuin schreef::)nico (zo de spijker op de kop) ontzettend waar!
Veelal zijn dat mensen die zichzelf beter achten dan.....
Maar we zijn echt geen haar beter als Gordon of Arie of.....
Gordon en Arie hebben net als ik ook hun slechte kanten maar ook goede kanten.

We moeten aangaande EO dankbaar zijn met wat er nu nog is.
En OMdenken....

Want als kleine mensjes denkt men zo precies te weten wat wel en niet kan, maar tegelijk kunnen we het zo vaak ondoorgrondelijke en niet navolgbare werk van de Heer zo blokkeren en dwarsbomen (vaak onbewust!)

Geef het maar over aan de Heer....bid voor de EO
Laat het aan Zijn Wijsheid over...

Want er zijn zoveel zegeningen ook in het klein en niet direct zichtbaar, gewoon in mensenhart en, in relatie God en mens.....

Zo is het maar net :wink:
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor MoesTuin » 19 sep 2019 15:22

DeLange schreef:Zo is het maar net :wink:



Ik keek ook die "sooi" zoals mensen dat soms noemen.
Maar je moet er even doorheen prikken (zoals met zoveel)



Ik zag bovenstaande terug, één van de zovele van onschatbare waardevolle momenten voor deze mensen zelf!

En ja, dat raakte keer op keer mijn "zorg" hart

Maar goed...zal wel te maken hebben met mijn positieve instelling in dit leven...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor JeeWee » 19 sep 2019 16:58

Er zijn kennelijk nog steeds mensen die vinden dat zij als christen gekieteld moeten worden op de manier waarop ze dat gewend zijn.
De EO heeft 'een woord voor de wereld'.
Brave kerkmensen komen hopelijk voldoende aan hun trekken in hun eigen kerk.
En anders kunnen ze altijd nog naar de RO.

De EO prikkelt en zet mensen aan het denken en komt binnen bij mensen waar geloof al lang geen rol (meer) speelt.
Laat de Geest dan de rest maar doen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Nieuwe koers van de EO (?)

Berichtdoor DeLange » 19 sep 2019 17:04

MoesTuin schreef:

Ik keek ook die "sooi" zoals mensen dat soms noemen.
Maar je moet er even doorheen prikken (zoals met zoveel)



Ik zag bovenstaande terug, één van de zovele van onschatbare waardevolle momenten voor deze mensen zelf!

En ja, dat raakte keer op keer mijn "zorg" hart

Maar goed...zal wel te maken hebben met mijn positieve instelling in dit leven...

Ja maar dan is het geoorloofd, want dat is maar RTL :wink:
Maar leuk, ja :D
En volgens mij zijn ze daar gewoon oprecht hartelijk
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marnix en 30 gasten