Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Berichtdoor JeeWee » 18 aug 2016 08:23

Je zult er vast wel eens over hebben nagedacht. Johannes de Doper in ieder geval wel: "Bent U het die komen zou of verwachten wij een ander?"
En "wij reformatorischen hebben het systeem nog veel nauwer gemaakt met uitgebreide leerregels en veel dogmatiek.
In Nederland is het aantal mensen dat op de reformatorische manier gelooft al een klein kuddeke, maar wereldwijd is het peanuts.

Er van uitgaande dat wereldwijd 40 miljoen geloven op de manier waarop wij dat in rechts reformatorisch Nederland doen, dan betekent dat dus dat 7 miljard mensen er dus faliekant naast zitten.
Ik bedoel dit beslist niet spottend, maar ik wil het wel duidelijk maken: Hoeveel plaats moet er dan wel niet zijn in de hel?
Als ik dit schrijf om 09:19 uur, zijn er VANDAAG wereldwijd al 64.233 mensen gestorven.
Dar zou betekenen dat er alleen vandaag al minimaal 64.169 zijn overleden die er helemaal naast zaten met hun geloof of ongeloof en dus voor eeuwig verloren zouden zijn...

Het zijn zomaar gedachten die bij me opkomen...
Laatst gewijzigd door JeeWee op 18 aug 2016 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gelooft maar 4 ‰ van de wereldbevolking op de juiste manier?

Berichtdoor Mortlach » 18 aug 2016 10:32

Zelf kan ik niet zo veel met het idee dat geloofsbeleving een ervaring zou zijn die los staat van de cultuur en van de persoon. In elke cultuur doet men dingen net even anders, zijn net even andere dingen belangrijk en krijgen andere dingen net even meer aandacht. Betekent dat dat je de 'juiste' variant kunt aanwijzen? In mijn ogen niet; elke variant is 'juist' voor de cultuur waarin ze zich bevindt, juist ook omdat ze mede door die cultuur is gevormd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 18 aug 2016 10:57

Het zou zo maar kunnen dat inderdaad 4% van de wereldbevolking op de juiste manier geloofd. Maar de vraag zou moeten zijn: Is geloven op de juiste manier voorwaarde om tot Gods genade in te gaan? Het antwoord op die vraag is imo: nee.
Because there are rules does not mean the game is fair.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 18 aug 2016 12:09

dingo schreef:Het zou zo maar kunnen dat inderdaad 4% van de wereldbevolking op de juiste manier geloofd.

Voor alle duidelijkheid: ik had het niet over 4 procent, maar over 4 promille!!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 18 aug 2016 12:25

Tja, Jeewee. Er staat immers geschreven: "Velen zijn geroepen maar slechts weinigen uitverkoren."
"Een libelle zweeft over het water..."

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 18 aug 2016 13:24

JeeWee schreef:Voor alle duidelijkheid: ik had het niet over 4 procent, maar over 4 promille!!

Ook goed, had inderdaad mijn leesbril niet op. Maar dat maakt voor de inhoud van mijn reactie niet zoveel uit.
Because there are rules does not mean the game is fair.

de passant
Sergeant
Sergeant

Re: Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Berichtdoor de passant » 18 aug 2016 14:46

JeeWee schreef:Je zult er vast wel eens over hebben nagedacht. Johannes de Doper in ieder geval wel: "Bent U het die komen zou of verwachten wij een ander?"
In Nederland is het aantal mensen dat op de reformatorische manier gelooft al een klein kuddeke

Er van uitgaande dat wereldwijd 40 miljoen geloven op de manier waarop wij dat in rechts reformatorisch Nederland doen,

Zie jij alleen reformatorisch als christenen? :shock: ](*,) [-X .............armzalig!!!
Waar haal je dat uit de Bijbel als ik weten mag :?: :?: :?: #-o

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 18 aug 2016 14:49

Even voor de goede orde: Ik in casu de "passant" ben/is NIET refomatorisch, ik zou er dus niet bij horen, en een heleboel anderen ook niet??? :( :shock: :cry: :roll: :?: [-X [-X [-X ](*,) =; :-({|= 8-[

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 18 aug 2016 14:58

Romeinen 10, vers 13 ;"Iedereen die de naam van de Heer aanroept, zal gered worden. "willibrord vertaling
Nee zegt de refo dinges , je moet en ja zal refo moeten zijn [-X [-X [-X , ik even blij dat ik geen deel uitmaak van jullie groepje : eef mijn portie maar aan fikkie "zeggen sommige mensen dan, ik zeg
het bijna ook! :-({|=
Zo , en nou maar wachten dat er iemand reageert met de tollenaar en priester in de tempel, ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 18 aug 2016 15:01

Kortom wat een onzin :yahoooo: laatste bericht ,ik stop er even mee , ga wat leuks doen, hard aan toe.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 18 aug 2016 15:13

JeeWee schreef:In Nederland is het aantal mensen dat op de reformatorische manier gelooft al een klein kuddeke, maar wereldwijd is het peanuts.

Er van uitgaande dat wereldwijd 40 miljoen geloven op de manier waarop wij dat in rechts reformatorisch Nederland doen, dan betekent dat dus dat 7 miljard mensen er dus faliekant naast zitten.

Klopt JeeWee, er zijn in ons land kerken met pak weg 100.000 leden die denken (dachten) dat ze de enige ware kerk zijn.
Uitgaande van 1.2 miljard christenen kom je op 0,0001%. ](*,)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 18 aug 2016 15:14

Pcrtje schreef:Tja, Jeewee. Er staat immers geschreven: "Velen zijn geroepen maar slechts weinigen uitverkoren."

Ben je serieus ?

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 18 aug 2016 15:17

Pcrtje schreef:Tja, Jeewee. Er staat immers geschreven: "Velen zijn geroepen maar slechts weinigen uitverkoren."
rotterdam schreef:Ben je serieus ?
't Is niet mijn standpunt, maar wel van (o.a.) sommige Reformatorische predikanten.

ps. Wat een verschrikkelijke Engelsvorming gebruik je. "Ben je serieus?"
"Een libelle zweeft over het water..."

Bambi

Berichtdoor Bambi » 18 aug 2016 15:23

Ik denk niet dat alleen de reformatorischen het ware geloof hebben
Het bijbelhoofdstuk wat daar een antwoord op geeft, is naar mijn idee 1 Korinthiers 12

http://www.statenvertaling.net/bijbel/1kor/12.html

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 18 aug 2016 15:28

JeeWee schreef:Je zult er vast wel eens over hebben nagedacht. Johannes de Doper in ieder geval wel: "Bent U het die komen zou of verwachten wij een ander?"
En "wij reformatorischen hebben het systeem nog veel nauwer gemaakt met uitgebreide leerregels en veel dogmatiek.
In Nederland is het aantal mensen dat op de reformatorische manier gelooft al een klein kuddeke, maar wereldwijd is het peanuts.

Ik bedoel dit beslist niet spottend, maar ik wil het wel duidelijk maken: Hoeveel plaats moet er dan wel niet zijn in de hel?
Als ik dit schrijf om 09:19 uur, zijn er VANDAAG wereldwijd al 64.233 mensen gestorven.
Dar zou betekenen dat er alleen vandaag al minimaal 64.169 zijn overleden die er helemaal naast zaten met hun geloof of ongeloof en dus voor eeuwig verloren zouden zijn...

Het zijn zomaar gedachten die bij me opkomen...

en die 100 miljard mensen die al hebben geleefd,
hoeveel zijn er daar nog van gered?
protestantisme kwam pas in 16e eeuw natuurlijk
( of moet iedereen vanaf conceptie maar nooit geboren ook worden meegerekend? )

Terug naar “[Religie] - Open forum”