Veilig in de kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Veilig in de kerk?

Berichtdoor Chaya » 28 jul 2016 14:49

Je zit op een zonnige middag in de kerk. Samen met honderden gemeenteleden. De dominee is zijn preek net begonnen. Ineens stormt een in het zwart geklede IS-terrorist binnen. Met een kalasjnikov schiet hij om zich heen. Wat te doen?

Leek altijd iets wat gebeurt in een ander, ver land, waar christenen vervolgd worden. Intussen komt het gevaar steeds dichterbij.
In het RD staan veiligheidsadviezen van een expert. Denken jullie er wel eens over na?

http://www.rd.nl/vandaag/binnenland/wat ... -1.1112594
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Teus
Majoor
Majoor

Re: Veilig in de kerk?

Berichtdoor Teus » 28 jul 2016 20:20

Ja ik heb er wel eens aan gedacht.
Een aantal jaren terug was ik zo naïef dat ik dacht dat het in de kerk niet zou gebeuren, God zou het niet toelaten omdat er ook kinderen van Hem bij waren.
Nu denk ik daar anders over. God zal nooit zoiets tegenhouden om Zijn kinderen te sparen om henzelf.
Ik denk er nu wel eens over maar niet omdat ik bang ben als het zou gebeuren, prijs de Heer!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 28 jul 2016 21:15

Wat te doen. Proberen de kogels te ontwijken en weg te komen. Zo niet; je bent gestorven als martelaar.

Zoals de priester in Frankrijk deze week, een christelijke martelaar.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 29 jul 2016 09:02

Yoshi schreef:Wat te doen.

Heb je het artikel gelezen Yoshi?
Daar staan zowel praktische aanwijzingen in, als wel: bidden!

Verder hoop ik dat iedereen beseft hoe gezegend wij zijn dat we nog steeds vrij naar de kerk kunnen gaan.
Er komt misschien een dag dat je die keuze niet meer hebt: gaan we naar de kerk of blijven we thuis, gaan we iets anders doen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 29 jul 2016 09:19

Chaya schreef:Heb je het artikel gelezen Yoshi?
Daar staan zowel praktische aanwijzingen in, als wel: bidden!

Ja gelezen.
Verder hoop ik dat iedereen beseft hoe gezegend wij zijn dat we nog steeds vrij naar de kerk kunnen gaan.
Er komt misschien een dag dat je die keuze niet meer hebt: gaan we naar de kerk of blijven we thuis, gaan we iets anders doen?

Ook in de meest verdrukte gebieden gaan mensen nog steeds naar de kerk.
Het komt misschien even hard aan omdat het nu in Frankrijk en dus dichtbij is gebeurd. Maar katholieken, kopten en oosters-orthodoxen hebben dit soort terreur al vele malen meegemaakt de afgelopen jaren tijdens en na de arabische "lente".

Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon, helaas.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jul 2016 11:21

Yoshi schreef:Het komt misschien even hard aan omdat het nu in Frankrijk en dus dichtbij is gebeurd. Maar katholieken, kopten en oosters-orthodoxen hebben dit soort terreur al vele malen meegemaakt de afgelopen jaren tijdens en na de arabische "lente".

Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon, helaas.

De inmiddels welbekende ISIS-barbaren hebben zich weer eens van hun wreedste kant laten zien. We wisten dat ze konden onthoofden, en we wisten ook dat ze waarschijnlijk 21 Koptische christenen om het leven hadden gebracht. Maar dat het zo barbaars, zo bloederig en zo bij wreed zou zijn.. dat is helaas wel nieuws. En zoals gebruikelijk hebben deze psychisch gestoorden er weer een video van gemaakt. Een jihadist priemt met een mes richting de camera en zegt dat niemand in Europa meer veilig is voor deze geestelijk gestoorde moslims. Daarna worden met messen de hoofden van de rompen van de Egyptische christenen gescheiden. Een wreder eind is niet mogelijk.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 29 jul 2016 11:27

Klopt, de enige troost wat mij betreft in zo'n geval is dat de christenen als martelaar gestorven zijn en dus direct in de hemel terechtkomen.

De overheden in Europa mogen wel snel gerichte en harde actie ondernemen richting het salafisme anders gaat de Europese bevolking het zelf doen. Ik lees links en rechts al over burger milities (al dan niet bewapend) opgericht worden in verschillende landen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 jul 2016 13:35

Yoshi schreef:Wat te doen. Proberen de kogels te ontwijken en weg te komen. Zo niet; je bent gestorven als martelaar.

Hoezo, was het zo'n marteling om naar de kerk te gaan? :mrgreen:
Yoshi schreef:Klopt, de enige troost wat mij betreft in zo'n geval is dat de christenen als martelaar gestorven zijn en dus direct in de hemel terechtkomen.

En wat als het een evangelische kerk was? :roll:

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 29 jul 2016 15:27

mohamed schreef:En wat als het een evangelische kerk was? :roll:

Ik vind met name het woordje "direct" van Yoshi intrigerend.
Vooruit met de geit!

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 29 jul 2016 15:38

Dat is aan God om te beslissen, maar ik verwacht zo ongeveer hetzelfde.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 jul 2016 20:52

Yoshi schreef:Dat is aan God om te beslissen, maar ik verwacht zo ongeveer hetzelfde.

Waarom is het dan opeens aan God om te beslissen?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 jul 2016 21:01

mohamed schreef:Waarom is het dan opeens aan God om te beslissen?
Omdat ze niet bij de ware kerk gezeten hebben, dus zou het terecht zijn als ze nog een tijdje in het purgatorium hun zonden overdenken.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 29 jul 2016 21:37

mohamed schreef:Waarom is het dan opeens aan God om te beslissen?

Dat is het natuurlijk altijd, maar ik geloof dat leden van de Kerk die sterven voor het evangelie gelijk doorgaan naar de hemel. Gelovigen die gedeeltelijk buiten de Kerk staan gun ik hetzelfde, maar ben ik minder zeker van.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 29 jul 2016 21:39

Cicero schreef:Omdat ze niet bij de ware kerk gezeten hebben, dus zou het terecht zijn als ze nog een tijdje in het purgatorium hun zonden overdenken.

De "ware" kerk is meer een protestantse term, in het katholicisme komt die niet voor.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 29 jul 2016 21:48

Yoshi schreef:De "ware" kerk is meer een protestantse term, in het katholicisme komt die niet voor.
Ai, betrapt. :oops:

Terug naar “[Religie] - Open forum”