Wat zou JIJ God vragen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Wat zou JIJ God vragen?

Berichtdoor heintje » 22 jul 2016 17:33

Naar aanleiding van dit filmpje dat ik tegenkwam (in mijn zoektocht naar hersenonderzoek) de vraag:

Wat zou jij aan God vragen als je Hem tegenkwam?

Dick Swaab heeft 3 vragen:
https://www.youtube.com/watch?v=50QSBaJ7pzs
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Wat zou JIJ God vragen?

Berichtdoor benefietdiner » 22 jul 2016 20:23

Ik vraag niets aan God ik luister alleen wat hij tegen mij zegt.

Het horen van Gods stem is een heel persoonlijke aangelegenheid. Jezus zei dat zijn schapen ‘geen vreemdeling zullen volgen, want zij kennen zijn stem niet’.

Dick Swaab en heintje weten niets van Zijn stem.

Wij zijn het volk, dat Hij weidt, de schapen door zijn hand geleid Psalm 95:7 en Psalm 23:1: ‘De Here is mijn herder, mij ontbreek niets.’

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jul 2016 21:42

heintje schreef:Naar aanleiding van dit filmpje dat ik tegenkwam (in mijn zoektocht naar hersenonderzoek) de vraag:

Als dhr Swaab vindt dat de ziekten die in ziekenhuizen bestreden worden van God komen, waarom dan niet de genezing? En sowieso vind ik het van een atheist een beetje inconsequent om God de schuld ergens van te geven. Zo zie je maar weer dat zelfs de kritiek van een zogenaamde wetenschapper totaal niet relevant is.

Wat ik God zou vragen is waarom hij mensen zoals Heintje zo moe maakt dat ze verlangen naar eeuwige slaap.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 23 jul 2016 13:38

*Verwijderd vanwege off topic*
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 jul 2016 15:32

heintje schreef:Naar aanleiding van dit filmpje dat ik tegenkwam (in mijn zoektocht naar hersenonderzoek) de vraag:

Ik heb het filmpje bekeken en zag en hoorde wat ik eigenlijk al verwachtte.
Een intelligent iemand die niet snapt waarom God toelaat dat 6 miljoen joden in vernietigingskampen om het leven werden gebracht, kinderen met levensbedreigende aandoeningen worden geboren of ernstige afwijkingen en waarom er toch zoveel mensen in een verpleeghuis moeten verblijven.
Meneer Swaab begint aan de verkeerde kant. Die van de mens, die in zonde gevallen is en het veel beter lijkt te weten als God.
De mens op de troon dus, en God moet er af, want Hij doet het absoluut niet goed.
De humanistische gedachte is:
Als ik Heerser over Hemel en aarde zou zijn, dan zou ik niet toelaten dat IS zoveel haat en verderf zaait.
Mensen lief voor elkaar zijn. Kortom, de wereld zou dan weer goed zijn.

Nee dus.

Als je diezelfde vraag stelt aan een inwoner in het berggedeelte van Peru, zul je een ander antwoord krijgen dan als je hem stelt aan die miljonair op zijn superjacht in Monaco.
M.a.w. het ligt aan de persoonlijke omstandigheden.
Vraag aan de zieke wat zijn grootste wens is en hij zal zeggen: gezond worden.
Vraag aan de arme die dagelijks moet worstelen om in leven te blijven en hij zal zeggen: ik zou elke dag eten en drinken willen.

Ik klaagde dat ik geen schoenen had, totdat ik iemand zag die geen voeten had.

Eens zal elke knie zich moeten buigen en elke mond Hem moeten belijden. Ook meneer Swaab, ook heintje.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 23 jul 2016 16:28

Heintje schreef:
Als jij in een almachtige en alwetende God (met hoofdletter) gelooft, dan heeft Swaab meer dan gelijk!
Dus ik zou zeggen. Bezoek het Sofia-kinderziekenhuis te R'dam eens en loop een neonatologie afdeling binnen en kijk wat
jouw God allemaal regelt vanuit Zijn troon.
Mohamed antwoord:
Dat zal ik doen als jij eerst toegeeft dat al het goede dan ook van God komt.

Is wel of niet in God geloven een spelletje toegeven of wel of niet met argumenten komen?
JIJ gelooft in een algoede God, maar ook in een alwetende en alrechtvaardige God.
En als ik Paulus (Romeinen 1:20) mag geloven zou ik deze God uit de natuur/omgeving moeten kunnen leren kennen. En dus kijk ik om me heen en zie spaans-benauwde blauw kreunende prematuurtjes die na een lijdensweg met prikken en slangen en medicijnen toch nog sterven waarbij ouders achter blijven met intens verdriet.

Waar zie ik dan die God? Wat is het nut van dit lijden?
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 23 jul 2016 16:35

Chaya schreef:Ik heb het filmpje bekeken en zag en hoorde wat ik eigenlijk al verwachtte.
Een intelligent iemand die niet snapt waarom God toelaat dat 6 miljoen joden in vernietigingskampen om het leven werden gebracht, kinderen met levensbedreigende aandoeningen worden geboren of ernstige afwijkingen en waarom er toch zoveel mensen in een verpleeghuis moeten verblijven.
Meneer Swaab begint aan de verkeerde kant. Die van de mens, die in zonde gevallen is en het veel beter lijkt te weten als God.
De mens op de troon dus, en God moet er af, want Hij doet het absoluut niet goed.
De humanistische gedachte is:
Als ik Heerser over Hemel en aarde zou zijn, dan zou ik niet toelaten dat IS zoveel haat en verderf zaait.
Mensen lief voor elkaar zijn. Kortom, de wereld zou dan weer goed zijn.

Nee dus.

Als je diezelfde vraag stelt aan een inwoner in het berggedeelte van Peru, zul je een ander antwoord krijgen dan als je hem stelt aan die miljonair op zijn superjacht in Monaco.
M.a.w. het ligt aan de persoonlijke omstandigheden.
Vraag aan de zieke wat zijn grootste wens is en hij zal zeggen: gezond worden.
Vraag aan de arme die dagelijks moet worstelen om in leven te blijven en hij zal zeggen: ik zou elke dag eten en drinken willen.

Ik klaagde dat ik geen schoenen had, totdat ik iemand zag die geen voeten had.

Eens zal elke knie zich moeten buigen en elke mond Hem moeten belijden. Ook meneer Swaab, ook heintje.

De vraag was. "Wat zou jij God vragen?"
Is die vraag nou zo lastig?

(Je laatste opmerking vind ik wel weer het toppunt van arrogantie van geloven; Ook Kim Jung Un eist dat je voor hem zal buigen. En ik zie dan geen verschil met God. Ik zou nl. oprecht willen weten waarom Hij zich al die jaren zo goed verstopt heeft. Daar bovenop zou ik dezelfde vragen stellen als Swaab. Het (natuur)leed.
De zondeval als antwoord zou ik niet pikken omdat we met een algoede en alrechtvaardige God te maken hebben. Als mijn kind een keer een dropje pikt terwijl ik toch echt heb gezegd dat dat niet mocht, zal ik het niet voor eeuwig straffen. En dan bovendien alle kinderen die erna komen eveneens voor dit vergrijp. ) Maar goed...ik kan natuurlijk altijd een ander voor de zonde van mijn kind laten opdraaien...
Daniel Patrick Moynihan

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 23 jul 2016 16:42

heintje schreef:Als jij in een almachtige en alwetende God (met hoofdletter) gelooft, dan heeft Swaab meer dan gelijk!
Dus ik zou zeggen. Bezoek het Sofia-kinderziekenhuis te R'dam eens en loop een neonatologie afdeling binnen en kijk wat
jouw God allemaal regelt vanuit Zijn troon,.

Inderdaad geweldig , een complete afdeling , met knappe doktoren , en vriendelijke zusters , die allemaal hun stinkende best doen om wat te betekenen voor deze kinderen, onvoorstelbaar dat je dan ook nog een aantal mopperkonten op deze wereld hebt rondlopen , die altijd wel wat te zeuren hebben.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 23 jul 2016 17:01

Je wilt God niet dienen, maar wel de schuld geven. Zo zit een mens nu in elkaar hé.

En die boze geesten waar je liever naar luistert houden God verdacht, maar die willen nu juist mensen naar het verderf slepen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 23 jul 2016 17:06

Johan100 schreef:Je wilt God niet dienen, maar wel de schuld geven. Zo zit een mens nu in elkaar hé.

En die boze geesten waar je liever naar luistert houden God verdacht, maar die willen nu juist mensen naar het verderf slepen.

Ik, als atheist, geloof ook niet in boze geesten. Dus er naar luisteren kan ik ook niet.
Ik verplaats me, gezien de vraagstelling van dit topic, even in de positie alsof God zou bestaan. Ik doe dan dus even net alsof God aan mij verschijnt (middels een brandende struik of op een wat moderner wijze en Hij mij die vraag stelt.
En laat dat nu juist ook de vraag zijn die ik jullie stel, maar die zo moeilijk te beantwoorden lijkt te zijn.

p.s. Wil jij Kim Jung Un dienen?
Daniel Patrick Moynihan

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 23 jul 2016 17:15

heintje schreef:
Ik, als atheist, geloof ook niet in boze geesten. Dus er naar luisteren kan ik ook niet.
Ik verplaats me, gezien de vraagstelling van dit topic, even in de positie alsof God zou bestaan. Ik doe dan dus even net alsof God aan mij verschijnt (middels een brandende struik of op een wat moderner wijze en Hij mij die vraag stelt.
En laat dat nu juist ook de vraag zijn die ik jullie stel, maar die zo moeilijk te beantwoorden lijkt te zijn.

p.s. Wil jij Kim Jung Un dienen?

Nou gezien jouw posten ben je in een behoorlijke strijdt verwikkeld of doen ze flink hun best om je blind te houden.

Volgens mij is (bijna) geen één antwoord goed bij jou heintje, als ik zo lees of ik moet me vergissen. En je moet er ook rekening mee houden dat niet gelijk iedereen klaar zit als heintje iets vraagt, zo werkt het nu eenmaal niet..

Echt een hele rare vraag vind ik die laatste, zo in ene keer..
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 23 jul 2016 17:26

@Johan100
Die laatste vraag van mij is niet raar, als jij mij verwijt dat ik God niet wil dienen. Natuurlijk wil ik God niet dienen.

A: Ik geloof niet in het bestaan van goden (en dus God)
B: Ik dien geen meester die eist van mij dat ik Hem geloof alvorens naar een hemel te kunnen gaan, terwijl oprechte mensen (die nadenken over zijn bestaan) branden in een hel. DAT is Kim Jung Un ten voeten uit.
Daniel Patrick Moynihan

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 23 jul 2016 17:27

Ze zijn er wel hoor, heintje. Misschien zit er hier bij mij ook wel eentje mee te gluren op mijn laptop en probeert misschien mijn gedachten wel te beïnvloeden. Juist op zulke plekken als deze zijn ze actief.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 23 jul 2016 21:28

Waarom?

Dat zou ik ( willen ) vragen met regelmaat

Ik hoop dat ik na dit aardse leven het antwoord vind

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 23 jul 2016 21:34

meribel schreef:
Ik hoop dat ik na dit aardse leven het antwoord vind

Ik hoor net een debat met L.Krauss waarin hij zichzelf geen atheïst maar anti-theïst noemt. Krauss zou, als er zo'n God als in het OT bestaat, niet samen met Hem in 1 "ruimte" willen leven. En dat heeft uiteraard alles te maken met de vragen die Swaab stelt.
Daniel Patrick Moynihan

Terug naar “[Religie] - Open forum”