Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
heintje schreef:Naar aanleiding van dit filmpje dat ik tegenkwam (in mijn zoektocht naar hersenonderzoek) de vraag:
Wat zou jij aan God vragen als je Hem tegenkwam?
Dick Swaab heeft 3 vragen:
https://www.youtube.com/watch?v=50QSBaJ7pzs
heintje schreef:Naar aanleiding van dit filmpje dat ik tegenkwam (in mijn zoektocht naar hersenonderzoek) de vraag:
Heintje schreef:
Als jij in een almachtige en alwetende God (met hoofdletter) gelooft, dan heeft Swaab meer dan gelijk!
Dus ik zou zeggen. Bezoek het Sofia-kinderziekenhuis te R'dam eens en loop een neonatologie afdeling binnen en kijk wat
jouw God allemaal regelt vanuit Zijn troon.
Mohamed antwoord:
Dat zal ik doen als jij eerst toegeeft dat al het goede dan ook van God komt.
Chaya schreef:Ik heb het filmpje bekeken en zag en hoorde wat ik eigenlijk al verwachtte.
Een intelligent iemand die niet snapt waarom God toelaat dat 6 miljoen joden in vernietigingskampen om het leven werden gebracht, kinderen met levensbedreigende aandoeningen worden geboren of ernstige afwijkingen en waarom er toch zoveel mensen in een verpleeghuis moeten verblijven.
Meneer Swaab begint aan de verkeerde kant. Die van de mens, die in zonde gevallen is en het veel beter lijkt te weten als God.
De mens op de troon dus, en God moet er af, want Hij doet het absoluut niet goed.
De humanistische gedachte is:
Als ik Heerser over Hemel en aarde zou zijn, dan zou ik niet toelaten dat IS zoveel haat en verderf zaait.
Mensen lief voor elkaar zijn. Kortom, de wereld zou dan weer goed zijn.
Nee dus.
Als je diezelfde vraag stelt aan een inwoner in het berggedeelte van Peru, zul je een ander antwoord krijgen dan als je hem stelt aan die miljonair op zijn superjacht in Monaco.
M.a.w. het ligt aan de persoonlijke omstandigheden.
Vraag aan de zieke wat zijn grootste wens is en hij zal zeggen: gezond worden.
Vraag aan de arme die dagelijks moet worstelen om in leven te blijven en hij zal zeggen: ik zou elke dag eten en drinken willen.
Ik klaagde dat ik geen schoenen had, totdat ik iemand zag die geen voeten had.
Eens zal elke knie zich moeten buigen en elke mond Hem moeten belijden. Ook meneer Swaab, ook heintje.
heintje schreef:Als jij in een almachtige en alwetende God (met hoofdletter) gelooft, dan heeft Swaab meer dan gelijk!
Dus ik zou zeggen. Bezoek het Sofia-kinderziekenhuis te R'dam eens en loop een neonatologie afdeling binnen en kijk wat
jouw God allemaal regelt vanuit Zijn troon,.
Johan100 schreef:Je wilt God niet dienen, maar wel de schuld geven. Zo zit een mens nu in elkaar hé.
En die boze geesten waar je liever naar luistert houden God verdacht, maar die willen nu juist mensen naar het verderf slepen.
heintje schreef:
Ik, als atheist, geloof ook niet in boze geesten. Dus er naar luisteren kan ik ook niet.
Ik verplaats me, gezien de vraagstelling van dit topic, even in de positie alsof God zou bestaan. Ik doe dan dus even net alsof God aan mij verschijnt (middels een brandende struik of op een wat moderner wijze en Hij mij die vraag stelt.
En laat dat nu juist ook de vraag zijn die ik jullie stel, maar die zo moeilijk te beantwoorden lijkt te zijn.
p.s. Wil jij Kim Jung Un dienen?
meribel schreef:
Ik hoop dat ik na dit aardse leven het antwoord vind
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 395 gasten