Het snoepje in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Het snoepje in de kerk

Berichtdoor Chaya » 28 jun 2016 15:42

Volgens mij is dit een oud reformatorische traditie. Rolletje doorgeven, of een handje snoepjes (bij voorkeur in een papiertje).
Als de preek begint een dikke pepermunt in je mond stoppen, daar doe je lekker lang mee.
Als kindjes klein zijn, geef je hen een doosje tumtummetjes of ander klein snoep misschien?
Bootjes vouwen van fruittella-wikkeltjes, de weetjes op de wikkels van de autodrop lezen.
Wordt er in jullie kerk ook gesnoept? Wat is je favoriete snoepje?
Of heb je juist een hekel aan al die ritselende papiertjes, ik ben benieuwd. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Het snoepje in de kerk

Berichtdoor Yoshi » 28 jun 2016 16:30

Als ik een protestantse dienst meemaak kom ik dit gebruik idd vaak tegen.
Vind het wel een leuke traditie. :) Voorkeur die ik dan heb is pepermunt maar een fruittella is ook prima.

Nina

Berichtdoor Nina » 28 jun 2016 17:07

Bij ons in de dienst zie ik heel zelden dat er wordt gesnoept. Het is bij ons dus geen gewoonte.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 28 jun 2016 17:40

Tradities. Het heeft wel wat. Je zou er zomaar (geestelijk) aan verslaafd kunnen raken. Maar goed, tandartsen zijn misschien blij met gelovigen...
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 28 jun 2016 18:03

Bij ons worden ook rollen snoep doorgegeven, ik heb een hekel aan snoepjes met papiertjes, veel geritsel en geklier met papiertjes. Ik ben zelf verslaafd aan katjesdrop. Dat gaat o eral mee naar toe, in de auto, naar het werk en ook naar de kerk. Maar 1 dropje tussendoor vind ik zat, dat gekauw....je zal tegen 1000 kauwende mensen aankijken :oops:

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 28 jun 2016 21:17

ik vind het zowieso een hele rare gewoonte ... je gaat voor de ontmoeting met de Heer, uit eerbied ga je netjes gekleed, hoedje op, maar na een half uurtje ga je zonder enige schaamte snoep door de rijen doorgeven ... echt heel raar, op school proberen leraren ook te voorkomen dat ze naar een groep herkauwende leerlingen zitten kijken.... een predikant moet het ook maar aanzien.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 jun 2016 22:57

Het pepermuntje herinner ik me wel ja en fruittella kregen wij vroeger in de auto als we op vakantie gingen. Snoep waar gelatine in zit eet ik niet meer sinds een paar jaar, hoewel ik de smaak wel kon waarderen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 jun 2016 22:59

hans0166 schreef:ik vind het zowieso een hele rare gewoonte ... je gaat voor de ontmoeting met de Heer, uit eerbied ga je netjes gekleed, hoedje op, maar na een half uurtje ga je zonder enige schaamte snoep door de rijen doorgeven ... echt heel raar, op school proberen leraren ook te voorkomen dat ze naar een groep herkauwende leerlingen zitten kijken.... een predikant moet het ook maar aanzien.

Geen doem preek zonder een dosis varkensbotten en gemalen kraakbeen met wat suiker.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 jun 2016 23:02

mohamed schreef:Het pepermuntje herinner ik me wel ja en fruittella kregen wij vroeger in de auto als we op vakantie gingen. Snoep waar gelatine in zit eet ik niet meer sinds een paar jaar, hoewel ik de smaak wel kon waarderen.

waarom niet?
of ben je vegetarier ofzoiets?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 jun 2016 23:19

mohamed schreef:Het pepermuntje herinner ik me wel ja en fruittella kregen wij vroeger in de auto als we op vakantie gingen. Snoep waar gelatine in zit eet ik niet meer sinds een paar jaar, hoewel ik de smaak wel kon waarderen.

meribel schreef:waarom niet?
of ben je vegetarier ofzoiets?

Nee, ik vind het idee te goor dat ik op gekookte varkenshuid zit te kauwen met een fruit smaakje. Ik eet wel varken als het ham is van goeie kwaliteit of varkenshaas.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 28 jun 2016 23:32

oh echt?

zit net te googelen waar gelatine allemaal voor gebruikt wordt maar ook bv voor medicijn capsules

vind het zelf juist wel fijn dat als ik een varken toch opeet, dan ook botten, huid en haar nuttig gebruikt worden. 8)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jun 2016 07:12

Chaya schreef:Volgens mij is dit een oud reformatorische traditie. Rolletje doorgeven, of een handje snoepjes (bij voorkeur in een papiertje).

De lengte van de preek in de protestante kerken heeft er ongetwijfeld mee te maken.
In de R.K.K. van vroeger is dit ondenkbaar, na de preek volgt de eucharistie en dan moest je nuchter zijn. Het lichaam van Christus vermengen met een pepermunt werd als heiligschennis ervaren.

Het had vroeger ook te maken met het feit dat de markt op zondag werd gehouden, de buitenlui trokken op zondag naar de stad voor de boodschappen en pikte gelijk de kerkdienst mee, tas met boodschappen ging mee de kerk in, kleine moeite om te gaan eten, zeker als je nog een hele terugreis voor de boeg hebt.

In sommige dorpen ging vroeger ook nog de fles eau de Cologne door de rij.
Ook verklaarbaar, rijken werden in de kerk begraven en dat was te ruiken, vandaar "rijke stinkerd".

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 29 jun 2016 07:58

Wij doen t niet. Thuis kan ik ook anderhalf uur zonder snoep en onze peuter heeft nog nooit snoep gehad, dat mag van ons nog ff zo blijven
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 29 jun 2016 09:10

Rotterdam, dat is nog steeds zo. Een uur voordat ik ter communie ga eet en drink ik niets meer. Praktisch houd dat in een half uur voor aanvang van de mis niet meer eten en drinken.

In het protestantisme speelt dit niet/nauwelijks denk ik aangezien die meestal diensten hebben zonder avondmaal.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 jun 2016 10:48

meribel schreef:vind het zelf juist wel fijn dat als ik een varken toch opeet, dan ook botten, huid en haar nuttig gebruikt worden. 8)

Lol. Zulke vrouwenlogica kan ik wel smaken, misschien dat ik toch maar een pepermuntje neem en me ook nuttig maak! :lol:

Terug naar “[Religie] - Open forum”