Wie helpt mij God kennen? :)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

22Eline
Verkenner
Verkenner

Wie helpt mij God kennen? :)

Berichtdoor 22Eline » 26 jun 2016 15:51

Hallo iedereen,

Ik wil graag God leren kennen en heb zelf gelukkig een bijbel. Graag zou ik van jullie horen of er op internet betrouwbare roosters staan. Ik heb eens gehoord dat er lijsten zijn met bepaalde emoties of gebeurtenissen met daarachter een aan te raden stuk.

Hopelijk willen jullie mij helpen zodat ik me verder kan verdiepen in de bijbel.

Groetjes

Yoshi

Re: Wie helpt mij God kennen? :)

Berichtdoor Yoshi » 26 jun 2016 16:05

Ga wekelijks naar de dienst/mis van de plaatselijke PKN/RKK/3G en luister naar de lezingen uit de bijbel, gebeden, liederen en preken/overwegingen. Dat lijkt me een prima begin.

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 26 jun 2016 16:13

22Eline schreef:Hallo iedereen,

Ik wil graag God leren kennen en heb zelf gelukkig een bijbel. Graag zou ik van jullie horen of er op internet betrouwbare roosters staan. Ik heb eens gehoord dat er lijsten zijn met bepaalde emoties of gebeurtenissen met daarachter een aan te raden stuk.

Hopelijk willen jullie mij helpen zodat ik me verder kan verdiepen in de bijbel.

Hoi Eline!

Ik zou je willen aanraden om eerst een aantal malen achter elkaar het Nieuwe Testament te lezen, te beginnen met de Evangeliën: Mattheüs, Markus, Lukas en Johannes en daarna de handelingen en brieven van de apostelen. In de Bijbeltekst staan ook vaak verwijzingen naar andere Bijbelteksten en die kun je ook lezen.

Het is, mijns inziens, belangrijk dat je eerst onbevangen en onbevooroordeeld de tekst in eigen context leest en als je dan naar aanleiding daarvan met vragen zit, kun je daar gericht een antwoord op gaan zoeken. De Bijbel door elkaar lezen of volgens een schema en met commentaren van derden kan altijd nog.
.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 jun 2016 10:51

Groetjes

Dag Eline,

Wat De Dwaler zegt kan ik je van ook harte aanraden.
Zelf ben ik jaren terug ook gaan lezen in het NT en de woorden van Jezus hebben mijn hart diep geraakt.
Ook mag je er vanuit gaan dat het God zelf is die op zoek is naar jouw hart, als je oprecht Hem zoekt zal je Hem zeker vinden.
Ik raad je geen roosters aan, want die bestaan er voor gelovigen, tenminste daar ga ik van uit.
Lees zelf en laat God Zijn werk doen in je hart.
En als je gaat lezen dan kan je niet meer stoppen dat is mijn ervaring. :D
Gods zegen toegewenst.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 27 jun 2016 12:03

22Eline schreef:
Ik heb eens gehoord dat er lijsten zijn met bepaalde emoties of gebeurtenissen met daarachter een aan te raden stuk.

dát zou ik zeker af willen raden, laat de bijbel zelf tegen je spreken maar ga niet shoppen, je valt gegarandeerd in de valkuil van het selectief lezen wat je leuk vind en zelf wíl horen.

Ik zou aanbevelen een leesrooster te kiezen met OT en NT tesamen, bijvoorbeeld uit een lectionarium waarbij beide lezingen in verband met elkaar staan, dan krijg je veel meer inzicht dan alleen NT of alleen OT.
Met alleen NT mis je een heleboel over God.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 27 jun 2016 15:28

Groetjes

Hoi Eline,

God laat Zich kennen door Zijn Woord. De Bijbel is aan ons gegeven om Hem te mogen en te leren kennen. Goed geestelijk onderwijs is ook nodig.
Er zijn in het land, maar ook op internet, links te vinden van jongerenavonden.

https://www.youtube.com/watch?v=-EbFQLk-QH0

https://www.youtube.com/watch?v=8C_A2AMWo6Y

https://www.youtube.com/watch?v=65rvPaTZV08

Je kunt eventueel ook een mooi dagboekje kopen, gericht op jouw leeftijd.

Afbeelding
Deze is geschreven door hervormde predikanten.

Of deze bijvoorbeeld, over de bergrede

Afbeelding

Bidt om Licht. Voordat je gaat lezen, vraag of de Heere je wil helpen.
Veel Zegen gewenst.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 27 jun 2016 17:30

Groetjes

DeDwaler schreef:
Hoi Eline!

Ik zou je willen aanraden om eerst een aantal malen achter elkaar het Nieuwe Testament te lezen, te beginnen met de Evangeliën: Mattheüs, Markus, Lukas en Johannes en daarna de handelingen en brieven van de apostelen. In de Bijbeltekst staan ook vaak verwijzingen naar andere Bijbelteksten en die kun je ook lezen.

Het is, mijns inziens, belangrijk dat je eerst onbevangen en onbevooroordeeld de tekst in eigen context leest en als je dan naar aanleiding daarvan met vragen zit, kun je daar gericht een antwoord op gaan zoeken. De Bijbel door elkaar lezen of volgens een schema en met commentaren van derden kan altijd nog.

Hoi Eline,

Ik sluit me bij de DeDwaler aan. Dat je onbevangen en onbevooroordeeld mag lezen en dan zou ik het eerst maar bij de bijbel houden i.p.v. gelijk met allerlei denominaties/boeken te maken te hebben. Genesis kun je ook nog lezen naast de Evangeliën. Ik zou je adviseren daarmee te beginnen.
Anders is de mogelijkheid er dat je misschien wordt overspoeld met alles.

(ps:Ik ken je achtergrond niet, misschien ben je er niet mee opgegroeid. Zo klinkt het wel. Ik wel en ik zou soms best eens wat dogmatiek willen lozen wat er met de paplepel ingegoten is, om meer onbevooroordeeld de bijbel te kunnen lezen)
Zegen!

Groet
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 jun 2016 17:44

Of dat zo verstandig is maar de vraag. De kans om op een of andere gnostische visie uit te komen is vrij groot. En de bijbel is zelf ook ontstaan binnen een bepaalde traditie. Is de bijbel überhaupt bedoeld om zonder geloofsgemeenschap te interpreteren?

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 27 jun 2016 19:25

Yoshi schreef:Of dat zo verstandig is maar de vraag. De kans om op een of andere gnostische visie uit te komen is vrij groot. En de bijbel is zelf ook ontstaan binnen een bepaalde traditie. Is de bijbel überhaupt bedoeld om zonder geloofsgemeenschap te interpreteren?

Opzich geen verkeerd idee om eerst zelf eens het eea tot je in te laten werken . Maar aan de kamerling denkende had deze toch een uitlegger nodig om Wie het ging en het evangelie te begrijpen.
Ik denk dat Gods Geest nog steeds zo werkt, dat als je zoekt, je toch geleid word en dat er mensen en ook een gemeente op je pad komt waar je verder mee kan.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 29 jun 2016 18:05

pindas83 schreef:

Opzich geen verkeerd idee om eerst zelf eens het eea tot je in te laten werken . Maar aan de kamerling denkende had deze toch een uitlegger nodig om Wie het ging en het evangelie te begrijpen.
Ik denk dat Gods Geest nog steeds zo werkt, dat als je zoekt, je toch geleid word en dat er mensen en ook een gemeente op je pad komt waar je verder mee kan.

Ja, zo dacht ik ook.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Jeremiah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jeremiah » 29 jun 2016 18:49

Lees idd de evangelien en genesis. Maar streef ernaar om de hele Bijbel te lezen. Dit boekje kan ik je aanraden: Mijn Bijbel heeft een rode draad.

Dit boekje wil je helpen de 66 Bijbelboeken te bestuderen en er de rode draad in te ontdekken. De rode draad van Jezus Christus. Voor Hém wordt in het Oude Testament plaatsgemaakt; in het Nieuwe Testament wordt Hij je concreet voorgesteld. Hij is beloofd en gekomen. Hij is de grote Inhoud van het boek van God.

Afbeelding

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 30 jun 2016 08:35

Inderdaad, lees vooral de evangelieen
Leer eerst de Heere Jezus kennen daar!
Je leest daar hoe de Heere Jezus omgaat met andere mensen in vreugde en verdriet en in moeilijke kwesties.
Hoe de Heere Jezus met Zijn Vader spreekt
Via de Heere Jezus kunnen we God leren kennen.
Als je let op de Heere Jezus, meer zicht krijgt op wie Hij is en wat Hij voor ons (voor jou!) gedaan heeft, zul je God beter leren kennen.

Want als je God wilt leren kennen, kan dit alleen als je eerst Zijn Zoon de Heere Jezus leert kennen (de vergever van Zonden ook)
en de Heilige Geest (de Helper)

De Heere Jezus zegt namelijk "Ik ben de Weg de Waarheid en het Leven, Niemand komt tot de Vader dan alleen door Mij
Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien" (Johannes 14)

En "Wie in Mij gelooft zal Eeuwig Leven ontvangen"
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Terug naar “[Religie] - Open forum”